Gå til innhold

– Det er for vanskelig å etablere hurtigladere på bensinstasjoner


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (9 timer siden):

Har inntrykk av at halvparten av oss svinger innom bensinstasjoner uten å handle bensin. PGA lange åpningstider og ukomplisert parkering er det lett å svinge innom for en kopp kaffe, noe drikke, boller snus tyggis osv. Kjører man el bil endres ikke dette mye.

Vi kjører en PHEV og en BEV, og vi er nesten aldri innom benser'n lenger. Behovet har skrumpet vekk. Har abonnement på en automat-kjede, så det lille vi fyller bensin på PHEV'en er også utenom vanlig bensinstasjoner.

Trestein skrev (9 timer siden):

En ting ladestasjoner burde hatt er mulighet for å etterfylle luft i hjulene. Alt for mange kjører rundt med for lavt dekktrykk. Det bør ligge oppimot max av det som produsenten annbefaler.

Her er jeg 100% enig med deg. Behovet for korrekt lufttrykk i dekka blir i hvertfall ikke mindre med elbil, så luftfylling BØR være på alle ladeplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hanhijnn said:

Her er jeg 100% enig med deg. Behovet for korrekt lufttrykk i dekka blir i hvertfall ikke mindre med elbil, så luftfylling BØR være på alle ladeplasser.

Nå som det finnes batteridrevne kompressorer man får plass til i lomma er det jo ikke like kritisk. Har selv en jeg betalte 250kr for fra kina som går på 2stk 18650 celler. Imponerende sak. Men man får sånne kompressorer billig i norge og.

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-portabel-elektrisk-luftkompressor/cat-p/c/p1000494150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Her er jeg 100% enig med deg. Behovet for korrekt lufttrykk i dekka blir i hvertfall ikke mindre med elbil, så luftfylling BØR være på alle ladeplasser.

Nå som det finnes batteridrevne kompressorer man får plass til i lomma er det jo ikke like kritisk. Har selv en jeg betalte 250kr for fra kina som går på 2stk 18650 celler. Imponerende sak. Men man får sånne kompressorer billig i norge og.

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-portabel-elektrisk-luftkompressor/cat-p/c/p1000494150

Joa, greit nok det. Men for å begrense forsøpling og forbrukersamfunnet litt, så trenger ikke ALLE å ha ALLE dingser. Luftpåfylling f.eks. BØR man ha mulighet til uansett om man har kjøpt dingsen eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg fyller luft på bensinstasjonen, men kunne gjerne tenkt meg en sånn dippedutt for å slippe å kjøre en kilometer ekstra for å komme til en bensinstasjon jeg ikke har andre ærender ved samtidig. Heller dippedutten enn X årlige svingom innom bensinstasjonen. Takk for påminnelsen om at de eksisterer og kan bestilles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Kan ikke den 'ørkenutgaven' av HMMWV justere lufttrykket mens bilen er i bevegelse? Noen sjans for at akkurat den teknologien blir mainstream?

Hvis det er CTIS du tenker på (CTIS), så er nok dette både tungt, dyrt, og krever sitt i vedlikehold. Det krever nok også en hel annen gummiblanding og et helt annet type dekk. Hovedpoenget er at du kan slippe ut trykket for å gi dekket større kontaktflate mot bakken, for deretter og sikre bedre fremkommelighet og grep. Vi må nok som forbrukere fortsette å fylle luft på den "manuelle" måten, men tror faktisk dekktrykk er noe veldig mange glemmer og tar for gitt.

Nå er det jo blitt slik at flere og flere bruker dekkhotell, og de fikser vel forhåpentligvis dette ved dekkbytter uansett, men er usikker på om "mange" sjekker dette selv i mellom sesongene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Simen1 said:

Jeg fyller luft på bensinstasjonen, men kunne gjerne tenkt meg en sånn dippedutt for å slippe å kjøre en kilometer ekstra for å komme til en bensinstasjon jeg ikke har andre ærender ved samtidig. Heller dippedutten enn X årlige svingom innom bensinstasjonen. Takk for påminnelsen om at de eksisterer og kan bestilles.

Hvis det bare er snakk om å justere trykk opp mindre enn 1 bar, så fungerer en helt vanlig sykkelpumpe helt greit. Blir bare kjedsommelig om man trenger mye luft. Jeg har ofte justert dekktrykk med en gulvstående sykkelpumpe i stedet for å fyre opp kompressoren.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Vertical^ said:

Nå er det jo blitt slik at flere og flere bruker dekkhotell, og de fikser vel forhåpentligvis dette ved dekkbytter uansett, men er usikker på om "mange" sjekker dette selv i mellom sesongene.

Moderne biler har dekktrykkmonitor. Du får en feilmelding om trykket er for lavt. Enkelte typer krever imidlertid rekalibrering etter dekkbytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (4 minutter siden):

Hvis det er CTIS du tenker på (CTIS), så er nok dette både tungt, dyrt, og krever sitt i vedlikehold. Det krever nok også en hel annen gummiblanding og et helt annet type dekk. Hovedpoenget er at du kan slippe ut trykket for å gi dekket større kontaktflate mot bakken, for deretter og sikre bedre fremkommelighet og grep. Vi må nok som forbrukere fortsette å fylle luft på den "manuelle" måten, men tror faktisk dekktrykk er noe veldig mange glemmer og tar for gitt.

Nå er det jo blitt slik at flere og flere bruker dekkhotell, og de fikser vel forhåpentligvis dette ved dekkbytter uansett, men er usikker på om "mange" sjekker dette selv i mellom sesongene.

Det var den jeg tenkte på ja. :)

Jeg er klar over at forsvaret har en helt annen betalingsvilje for såpass eksotisk utstyr som dette enn folk flest. Det jeg tenkte på er i hvilken grad det er noe å hente på å kunne regulere trykk på vanlige biler fortløpende. Satt på spissen må du justere trykket om dere er mange i bilen, har kjørt langt, når det blir kaldt osv.. Du ender kanskje med 4-5 definerte standard-trykk for en vanlig bil. Vi har jo allerede trykkmålere, om vi i tilegg skal ha mulighet for å justere trykket automatisk mens bilen er i bevegelse må nødvendigvis utstyret være billig, i det minste så billig at det kan forsvares ut fra redusert dekkslitasje og bedret sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...