Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler nesten at dette enten vil skuffe stort, eller så vil det blåse hatten av folk. Men de har lagt lista høyt med å "hype" batteridagen, så man forventer egentlig at de har noe virkelig stort som kan snu opp ned på alt.

  • Liker 9
Skrevet

Kanskje batteriene nå kan være litt nærmere hydrogen, bensin og diesel i energitetthet? Jeg håper det, men tviler. Men 1 kWt per liter burde ikke være aå alt for uten rekkevidde. 1 kWt per kg derimot, er nok mange år unna.

  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
Skrevet

Så utrolig kult å følge batteriteknologien om dagen, det er nesten som å følge datautviklingen vi har hatt de siste 20 årene. For hver generasjon så blir det bedre, billigere og mer tilgjengelig for alle! Elbiler til massene! :D

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Artikkelen nevner ikke de siste dagers spekulasjoner rundt et nytt celleformat med 54mm diameter og 98mm lengde. Uansett, her er mine forventninger:

  • 35% høyere energitetthet på cellenivå
  • 25% lavere priser på cellenivå
  • Doblet produksjonskapasitet
  • Million mile battery
  • Lansering av ridesharing-systemet
  • Ny Tesla Powerwall
  • V2G autobidder med incentiver fra Tesla til batterieierne
  • Mer konkret info om Semi, Roadster og Megacharger, med fokus på batteriene

Det var batteriet sitt det! Nesten som de 0,25-brusboksene som har kommet i butikkene i det siste. :D
(det nye batteriet blir 0,22l)

Når du øker diameteren på den måten øker du vel også cellens termiske motstand? Dette jumbobatteriet blir altså litt vanskeligere å kjøle. Det kan selvfølgelig motvirkes ved mer effektiv cellekjemi, eller bare redusert effekt. Da kan vi kanskje forvente at jumbobatteriet blir brukt på Semi og powerwall/pack men ikke på Roadster 2.0?

  • Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (23 minutter siden):

Når du øker diameteren på den måten øker du vel også cellens termiske motstand? Dette jumbobatteriet blir altså litt vanskeligere å kjøle. Det kan selvfølgelig motvirkes ved mer effektiv cellekjemi, eller bare redusert effekt. Da kan vi kanskje forvente at jumbobatteriet blir brukt på Semi og powerwall/pack men ikke på Roadster 2.0?

Ja, men det står også noe om forbedret kjøling: fullstendig neddykking i dielektrisk væske som sirkulerer. Noe som betyr at det fjerner kjølerørene og dermed krymper mellomrommet mellom cellene med 2-3 millimeter. I tillegg vil bredere celler betyr litt mindre "emballasje". Altså litt tettere pakking av celler i horisontalplanet. Jeg antar stående celler i batteripakkene og antar tettheten i horisontalplanet øker med rundt ~10%.

I vertikalplanet blir celle-lengden økt fra 70 til 98 mm. Altså +40%, noe som resulterer i 28mm tykkere batteripakker. Hvis dette skal implementeres i eksisterende bilmodeller kan det få betydning for bakkeklaringen med mindre det kompenseres.

Så totalt er det snakk om ca 50% økt cellevolum. Vekta tipper jeg øker like mye. Musk antydet i 2018 om 30-40% økt energitetthet på cellenivå. Får de til 35% økt energitetthet per cellevolum så snakker vi om en batteripakke med ca dobbelt så mye kapasitet i kWh som en tidligere batteripakke som er like stor i bilens bredde og lengde. Men det blir en tung pakke. Hvis vi sammenligner med 100 kWh-pakken i S/X så snakker vi om ca 50% tyngre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja batteryday har vi ventet lenge på nå. Blir utrolig spennende å se hva som kommer. For hver gang battery day er forskøvet fremover så har spekulasjonene om hva som blir presentert blitt villere. Nå er det så mange spekulasjoner at det skal vel godt gjøres å ikke bli litt skuffet. Blir man ikke skuffet så er vel kommet så langt på li-ion at det nærmer seg et paradigmeskifte mtp både pris, produksjonstakt, energitetthet og lade/utladnings takten. 

Og snart skal jo lakkboksen i USA byttes ut så da har kanskje ikke haterne så mye å ta tak i lengre? 

Med fabrikken i kina i produksjon, og den nye i tyskland snart klar så må jeg si Tesla har levert helt sinnsykt de siste ti åra. Og det er bare 8 år siden model s ble lansert. 

  • Liker 4
Skrevet

Det ville blitt en dårlig battery day. CALB har jo allerede batterier med samme effekt/vektforhold som Teslas 20700 batterier, så batterier som krever mer kjøling vil ha et handikapp som vil være vanskelig å ta igjen med en vektreduksjon av selve batteriet. Men har tro på at Tesla etterhvert vil gå over tl betydelig større celler. Hjelper jo lite at en har millionmiles celler dersom batteripakkene ryker pga kompleks oppbygging. i3 har jo i flere år hatt 900.000km celler som er superenkle og som krever minimalt med kjøling.

 

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å huske noe som ikke har skjedd før. Det har vært flere utsettelser frem til nå. 22. september er dagen de faktisk har battery day.

Det skulle jo være en battery day høsten 2019!

Skrevet
4 hours ago, Simen1 said:

Ja, men det står også noe om forbedret kjøling: fullstendig neddykking i dielektrisk væske som sirkulerer. Noe som betyr at det fjerner kjølerørene og dermed krymper mellomrommet mellom cellene med 2-3 millimeter. I tillegg vil bredere celler betyr litt mindre "emballasje". Altså litt tettere pakking av celler i horisontalplanet. Jeg antar stående celler i batteripakkene og antar tettheten i horisontalplanet øker med rundt ~10%.

I vertikalplanet blir celle-lengden økt fra 70 til 98 mm. Altså +40%, noe som resulterer i 28mm tykkere batteripakker. Hvis dette skal implementeres i eksisterende bilmodeller kan det få betydning for bakkeklaringen med mindre det kompenseres.

Så totalt er det snakk om ca 50% økt cellevolum. Vekta tipper jeg øker like mye. Musk antydet i 2018 om 30-40% økt energitetthet på cellenivå. Får de til 35% økt energitetthet per cellevolum så snakker vi om en batteripakke med ca dobbelt så mye kapasitet i kWh som en tidligere batteripakke som er like stor i bilens bredde og lengde. Men det blir en tung pakke. Hvis vi sammenligner med 100 kWh-pakken i S/X så snakker vi om ca 50% tyngre.

Har skjønt det slik at de større cellene ikke nødvendigvis blir mye vanskeligere å kjøle. Det handler noe om tabless teknologien, og hvordan varme overføres fra innkapslingen til det aktive materialet. Med tabs må varmen flyttes gjennom et mindre tverrsnitt, ganske enkelt.

Tviler egentlig på at de har gått over til immersion cooling. Tror de ville gjort det for lenge siden om dette var noe de ønsket å gjøre.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...