Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

9 hours ago, uname -l said:

Helt enig i at alt ligger til rette for at de kan produsere biler med skikkelig kvalitet i Berlin. Blanke ark og fargestifer tel etc.

Men hva skjer når man ligger bakpå og må velge mellom å nå et produksjonsmål og levere biler med kvalitet? Historien har vel vist hva som er blirr prioritert.

 

Hittil har jo Tesla produsert alt til salg direkt. Og spesielt etter introduksjon av model 3 ble det stort fokus på produksjonstakt blant investorer. Musk hadde jo vært åpen om problemer han forventet ville oppstå, han var vel faktisk den som lanserte begrepet production hell rundt M3. 

Også ved lansering av model S og X ble det venting og forsinkelser slik at det ble også da et press for å få bilene ut dørene på fabrikken raskere. 

Vi får håpe at for Giga Berlin så får Tesla bra ansatte med erfaring fra bilproduksjon. Tesla har nok også lært underveis, ogvet nok hvor det bør gjøres endringer både teknisk men også organisatorisk feks høyere fokus på QC alt fra start. Mekanikken og det praktiske løses jo, optimaliserte produksjonslinjer, bedre lakkboks og roboter etc. Så må naturligvis rutiner på plass, og en streng QC må bli implementert fra først stund. 

Problemet jeg tror alle som må drive som ASA kan kjenne på er at investorer stiller krav til lønnsomhet, avkastning etc. Og møtes ikke kravene og forventningene så trekker mange seg ut av selskaper og det kan føre til salgspress, fall i prisingen av selskapet det kan skape store nok svingninger til at det tiltrekker seg investorer som primært handler i selskaper med nettopp store svingninger der de forsøker å surfe ved å selge på toppene eller i det minste på vei opp og det igjen kan føre til mer bevegelse og mer press. Da blir det fort til at produksjonstakten økes til det maksimale og kanskje blir ikke QC prioritert høyt nok. Historisk kan vi nok slå fast at det har vært et problem for Tesla. Men de bør jo ha lært og derfor har jeg tro på at vi vil se mindre slurv og bedre QC fra Giga Berlin. 

Pluss at det bør jo være mulig å få tak i erfarne folk til de viktigste posisjonene i et land som Tyskland som har så lange tradisjoner på å produsere biler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (På 7.10.2020 den 21.38):

Foreløpig er vel kun Plaid som skal komme med disse cellene? Jeg må nesten le litt når jeg ser folk rundt omkring skriver at de venter på Y med 4680. Sånn som jeg ser det nå kan noe slikt fort ta 5 år fra nå. 18650 og 21700 er fortsatt hovedproduktet i lang tid fremover. Men snart kommer vel MIC-MY til Europa også, og de har vel 21700.

Nja, nå er det faktisk allerede snakk om at Model Y i Europa nettopp vil produseres med de nye cellene. Tesla har visst et lager av ferdigproduserte celler alt som de kommer til å bruke i Europa, i tillegg til produksjonen som vil finne sted lokalt.

Såvidt jeg har skjønt så har de allerede prøveprodusert de første bilene av nettopp denne typen, som en forberedelse til produksjonsstart i Berlin.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (26 minutter siden):

Det var snakk om resirkulering her også. De er visst i ferd med å produsere batterier av resirkulerte materialer allerede nå.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-model-y-recycled-battery-packs-confirmed-rumor/

Det har de gjort hele tiden, men det var fra scrap. Om de først nå bygger batterier fra dette, så er det lovlig seint. 
 JB Straubel bygde jo eget firma kun fordi Tesla hadde mye scrap som de kunne utnytte. Stor forskjell mellom å få levert single celler for slikt, enn å få levert moduler med celler som er limt fast i hverandre. Det krever en helt annen prosess for storskala prosessering av batterier. Det å resirkulere celler har man jo gjort ei god stund allerede. 

Om Tesla kan produsere batterier fra scrap celler, og uten store kostnader, så er det dog ei nyhet. Det har aldri vært særlig mulig før, som er grunnen til at kun 4-5% av lithium-ion celler blir resirkulert. I starten så tipper jeg man vil bygge seg inn i dette gradvis. 99% nye celler og 1% resirkulerte celler, også vokser forholdet når prisen går ned, slik at prisen i seg selv ikke merkes så mye nå i starten. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Maks på 90-100 kW ser det ut som, og faller raskt. Bør nok unngå denne china versjonen ja.

Det ligger noen videoer ute. Mulig at de kjører batteriet for lavt ned slik at det ikke er energi nok til å forvarme. Ser endel irriterte tyskere når id 3 med 58kwh lader vesentlig raskere. Den skal vel klare 170KW

Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Model 3 var jo låst til max 120kW når den kom, men ble økt til 250kW etter at batteriene var testet en stund.

Er vel noe lignende på gang nå vil jeg tro.

Opplyser tesla om at den kun lader 90kw er jo det greit. Folk kjøper jo en vare.

Hadde du kjøpt en bil med 300hk og den ble levert med 150hk og muligens kanskje ble oppjustert en gang hadde du nok blitt skuffet. Batteriet er jo solgt i lang tid i kina.

Har Tesla fremdeles mulighet for tilbakelevering etter 7 dager ? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 timer siden):

Tesla kan i alle fall trenge nye batterier. De nye 2021 modellene lader så seint at det er direkte pinlig. Spesielt kina modellen. 60kw maks så faller den. Teslabjørn har nettop testet long range batteriet. Lader saktere enn 77kwh batteriet til vw. Det er før vw øker ladehastighet. 

Teslabjørn kommenterte jo akkurat det du snakker om her, og påpekte at de har gjort lignende tidligere. Med nye batterier så er de konservative i starten mens de samler data fra bilene, og så skrur de opp ladehastigheten etter hvert.

Så i følge Teslabjørn ser vi bare at Tesla er forsiktige i starten, men at de med all sannsynlighet vil lade raskere etter hvert.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (29 minutter siden):

Teslabjørn kommenterte jo akkurat det du snakker om her, og påpekte at de har gjort lignende tidligere. Med nye batterier så er de konservative i starten mens de samler data fra bilene, og så skrur de opp ladehastigheten etter hvert.

Så i følge Teslabjørn ser vi bare at Tesla er forsiktige i starten, men at de med all sannsynlighet vil lade raskere etter hvert.

 

Han sa vel også at tesla er 5år foran konkurrentene. Man skulle tro at tesla har testet dem grundig før de setter dem i serieproduksjon. Her ser det ut som de ligger bak vw og audi og porsche. 77kwh batteriet til porsche lades mye raskere rett etter lansering. Vw sitt også forøvrig.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Han sa vel også at tesla er 5år foran konkurrentene. Man skulle tro at tesla har testet dem grundig før de setter dem i serieproduksjon. Her ser det ut som de ligger bak vw og audi og porsche. 77kwh batteriet til porsche lades mye raskere rett etter lansering. Vw sitt også forøvrig.

Ja, Tesla ligger langt foran. De gjør ting på sin måte. Audi og Porsche har jo elendig rekkevidde osv. sett opp mot pris.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

77kwh batteriet til porsche lades mye raskere rett etter lansering. 

Porche har jo en knapp som skrur ned ladehastighet for å redusere slitasjen på batteriet. De har og (per dags dato) mye mindre utvalg av kraftige ladere.

Så batteriet der blir jo naturlig beskyttet.

Kontra på en Tesla som sannsynligvis besøker en hurtiglader mye oftere grunnet pris og tilgjengelighet.

Tesla skrur nok opp farten så snart de har samlet litt mere data. De har brent deg før med å gi for mye (85 pakken til Model S er vel fint eksempel) så skjønner godt de tar det litt rolig nå.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

De har brent deg før med å gi for mye (85 pakken til Model S er vel fint eksempel) så skjønner godt de tar det litt rolig nå.

Den fikk vel ikke noen voldsomme hastigheter noen gang, toppet vel ut på 115 kW, hvertfall den jeg hadde.

Da kan du jo tenke deg hvor hardt det er å lade med 250 kW på et batteri som er 75 kwh, godt over 3c. Ikke usannsynlig at bilene blir begrenset til 100 kW eller noe etter et visst antall tusen kWh på DC lader. Dette har man vel allerede sett på noen få biler, der den ene hadde gått 100 tusen miles med stort sett DC lading og fikk maks 90 kW. Så for de aller fleste er det null problem.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...