Gå til innhold

Bør det bli moms på elbiler som koster mer enn 400.000 kroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En må skille på hva man ønsker å oppnå her.

Ønsker man å oppnå rettferdighet i hvor mye avgift som hver enkelt skal bidra med til felleskapet, eller ønsker man å nå klimamålene ved å redusere utslippene?

Det første trenger ikke å slå ihjel det andre, men en må være klar over at endel av disse "dyre" elbilene fort kan bli erstattet av diverse hybrid eller tradisjonelle fossilbiler, spesielt hvis det er snakk om et påkommende forbud. Det kan endog bli hamstring og bevaring med tanke på bruk av dieselbilen i 30-40 år fremover.

Det trengs en helhetlig og langsiktig linje på dette, og det må signaliseres at bruk og innkjøp av forurensende kjøretøy på sikt ikke skal lønne seg. Å kun fokusere på moms eller ikke blir for enkelt, men en ting man kunne gjort er å innføre ekstra avgifter tilsvarende moms for en elbil, på en tilsvarende utslippsbil.

Tenker også at når en har en politikk som virker, må det være førende i forhold til hva EU har på programmet. De fleste andre land har en helt annen avgiftspolitikk på kjøretøy, og en må ikke skifte ut noe som virker, med noe dårligere, bare for å tilpasse seg andre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At det i det hele tatt foreslår moms på biler fra en viss pris og oppover, viser jo bare nok en gang at politikerne ikke er opptatt av miljøet, men heller å ta de godt bemidlede. Det er ikke så mange år siden jeg leste en artikkel om hvor mange millioner staten tapte på at Tesla var fritatt fra moms. Rapporten la opp til at alle som kjøpte Tesla (på den tid kun Model S), normalt sett ville kjøpt en Porsche hvis ikke det var for momsfritaket... I realiteten ville bare noen få kjøpt en Porsche, men de fleste  hadde nok heller kjøpt en Passat eller Audi til samme pris som Model S.

Jeg tenker at moms bør innføres stegvis over hele linjen, på en sånn måte at prisene blir forutsigbare, men likevel rimeligere enn fossilbiler. Dersom prisene skulle slutte å synke på elbiler, eller til og med stige, måtte momsen blitt justert tilsvarende.

Det siste vi bør gjøre er å innføre moms på 25 % over natten. Det gjorde Danmark, som hadde fått til et ganske bra elbil-salg. Der stoppet salget over natten. Det er fremdeles mange aspekter med elbil som gjør dem mer ugunstig i bruk enn fossilbiler, enten det er lading, rekkevidde eller batterislitasje. Så lenge elbiler er priset likt, eller dyrere enn bensin og diesel-biler, er slaget tapt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

NEI! ekstrautstyret som kommer på toppen og får prisen til å bikke 400k er gjerne sikkerhetsutstyr. Man får ikke det samme hestekrefte-racet på elbil som på fossilbil, det forurenser dessuten ikke mer heller. Og vi vil vel heller ikke skape et klasseskille for "arbeiderbiler" og "overklassebiler" eller??

skal man innføre moms på elbiler bør man gjøre det trinnvis. akkurat som man burde gjort på bompasseringer. Elbilen betaler andelsmessig avgift i forhold til andel elbiler i bilmiksen. Er det nesten ingen elbiler så er det nesten ingen moms, og er det for det meste elbiler så kommer avgiften likt fordelt fra alle.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Innfør en lav vektavgift på null utslipps-biler. Så kan denne øke ettersom vi trenger inntekter for bortfallet av fossilavgifter. Dette vil oppmuntre til mere miljøvennlige el kjøretøy som har lavere vekt og mindre batterier å dra på.

Samtidig må en trinnvis øke avgiftene på fossile kjøretøy, mins tilbake til der det var før FRP fikk for mye å si.

Lenke til kommentar

"En kategori biler som også har gjort det bra de siste årene plugine plug-in hybrider, som slipper svært billig unna når avgiftene regnes ut. Fra et klimaståsted gir det veldig liten mening å stimulere til kjøp av disse bilene."

Hvorfor det? En bil som har null lokale utslipp der hvor det meste av kjøringen faktisk gjøres, uten å pådra seg et stort og tungt og miljø-utfordrende batteri burde vel være alle tiders om man bryr seg om miljø og klima?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, rm84 said:

NEI! ekstrautstyret som kommer på toppen og får prisen til å bikke 400k er gjerne sikkerhetsutstyr.

 

Det er ikke så farlig om prisen bikker 400K, siden det bare ville vært alt over 400K som får avgift.
eks. Bil til 400’000kr ingen avgift.

Legg til utstyr for 10’000, total pris 410K. Da blir avgiften 25% av 10’000kr = 2’500kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

"En kategori biler som også har gjort det bra de siste årene plugine plug-in hybrider, som slipper svært billig unna når avgiftene regnes ut. Fra et klimaståsted gir det veldig liten mening å stimulere til kjøp av disse bilene."

Hvorfor det? En bil som har null lokale utslipp der hvor det meste av kjøringen faktisk gjøres, uten å pådra seg et stort og tungt og miljø-utfordrende batteri burde vel være alle tiders om man bryr seg om miljø og klima?

-k

Ja, det er synd at plugin-hybrider blir regnet som fossilbiler her i norge. I USA blir de regnet som elektriske biler med rekkeviddeforlenger i stedet, noe som også er mer riktig for de fleste av dem. Å kunne kjøre alle daglige turer elektrisk, samtidig som du kan ta bilen med på langtur en gang i blant er det beste fra to verdener.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etron er på ingen som helst måte en folkebil og skal følgelig ikke sponses unødvendig av norske skattekroner. 

 

Men jeg er enig i premisset om at man setter en grense høyt nok til at vanlige biler for folk flest kommer inn under grensen (ikke nødvendigvis fullt utstyrt) og MVA på beløpet som går over grensen. 

 

For eksempel kommer billigmerket Skoda med elektrisk familiebil nå. Den billigste varianten som har strengt nødvendig utstyr, koster i overkant av 400 000. Så kan man legge på nesten 100 000 til før man har en topputstyrt modell. Når selv "fattigmannsbilene" koster over 400 000 med stearinlys som frontlys og trommelbremser bak, så sier det seg selv at 400 000 er en alt for lav grense. Da vil ingen familier få utnyttet denne fordelen. 

 

I stedet bør man ta en gjennomsnittspris av f.eks. familiebilene til Ford, VW, Peugeot og tilsvarende. Vanlig utstyrte familiebiler herfra koster nok rundt 500 000, så kryper de opp mot 600 000 på de best utstyrte. De som da har lyst til å flotte seg med gjennomsnittsinntekten sin må betale litt MVA på ekstrautstyret til folkevognen sin, mens de som er litt mer nøkterne slipper helt unna MVA i en tilsvarende bil med litt mer gjennomsnittlig utstyrsmengde. 

 

På den måten er det styrt mot et nøkternt forbruk som ikke oppleves urettferdig (ref saker i media om advokater i Bærum i Tesla). Folk som velger å flotte seg med biler fra premiummerkene (og de merkene som skulle ønske de var premium), er det ikke synd på at må starte å betale MVA. Man kjøper de bilene utelukkende for å flotte seg, ikke fordi de er bedre enn andre på å frakte passasjeren og matpakken til jobb. Da har man råd til å betale MVA på et gitt beløp over en grense også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at for mange så føles det litt usosialt at fattige må betale store summer i skatter for en billig bil, mens rike kan slippe unna skatter med sin elektrisk luksusbil.

Mitt forslag er å flytte avgiftene fra tilfeldige faktorer til en beregnet CO2 avgift for produksjon og høyere bensinpriser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelingsomsyn har aldri vore ein del av norsk bilavgiftspolitikk, og bør heller ikkje verte det. Til det er bilavgifter *alt* for lite treffsikkert. Ein familie med fem ungar treng ein stor bil, men dei treng ikkje vere søkkrike av den grunn. Ofte er det tvert imot. Fordeling kan vi gjere med inntekts- eigedoms- og formueskatt og arveavgift, ikkje gjennom bilavgifter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sturle S said:

Fordelingsomsyn har aldri vore ein del av norsk bilavgiftspolitikk, og bør heller ikkje verte det. Til det er bilavgifter *alt* for lite treffsikkert. Ein familie med fem ungar treng ein stor bil, men dei treng ikkje vere søkkrike av den grunn. Ofte er det tvert imot. Fordeling kan vi gjere med inntekts- eigedoms- og formueskatt og arveavgift, ikkje gjennom bilavgifter.

Tiltredes. Bortsett fra arveavgift da, det er jo en av de mest umoralske avgiftene som noensinne har eksistert.

Fjern alle fordeler når det gjelder bom og parkering. Innfør 5% poeng moms i året og gi elektriske biler en engangavgift basert på vekt.

Mva. fradraget skulle aldri vært gitt i det hele tatt og man så ikke for seg at mange milliarder skulle taes fra andre poster for å erstatte provenyet fra øvre middelklasses bilkjøp. Det er heller ingen norsk tradisjon å gi enkelte kjøpergrupper direkte økonomiske kjøpsfordeler slik som MDG innførte i Oslo på elektriske sykler.

I mine øyne er det umulig å mene at en normalisering av mva. på elbil over en 5 års periode er urettferdig el.l.

Det offentlige skal ikke drive med priskontroll på varer. Elektriske biler er kostbare, det samme er premiumbiler, sportsbiler og luksusbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...