Gå til innhold

Bør det bli moms på elbiler som koster mer enn 400.000 kroner?


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Bil er uansett så dyrt at de som har et velfungerende kollektivnett heller bruker det.

Det er jo ikke så dyrt i bruk, når man slipper bompenger, kan kjøre i kollektivfeltet, og lade på gratis parkering i byen.

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Slapp av, det kommer gradvis når tiden er inne for det. :)

Hehe jada ? Jeg vet du ikke er (fullstendig) motstander av det, men mente bare at "treffsikre ordninger for sosial profil" gjelder varer med normale mva-satser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (2 minutter siden):
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Bil er uansett så dyrt at de som har et velfungerende kollektivnett heller bruker det.

Det er jo ikke så dyrt i bruk, når man slipper bompenger, kan kjøre i kollektivfeltet, og lade på gratis parkering i byen.

Syns du ikke? Så bra for deg da. Bil er regnet som den neststørste utgiftsposten folk har, så de fleste gjør hva de kan for å minimere den utgiften. Og da er det jo bra at de velger biler som er gunstige(re) for både lommeboka og miljøet.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Syns du ikke? Så bra for deg da. Bil er regnet som den neststørste utgiftsposten folk har, så de fleste gjør hva de kan for å minimere den utgiften. Og da er det jo bra at de velger biler som er gunstige(re) for både lommeboka og miljøet.

Frohmage sa at bil ikke er dyrt i bruk (under visse forhold). Kostnadene med bil er i hovedsak kostnader ved å eie, ikke ved å bruke. Avskriving er stort sett den soleklart største kostnaden ved bil, og den er nesten helt uavhengig av bruk.  At bil ikke er dyrt i bruk er ikke det samme som å si at bil ikke er dyrt. Å eie en bil koster raskt 100000 i året, men marginalkostnaden ved å kjøre en kilometer er ikke rare greiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, sverreb said:

Frohmage sa at bil ikke er dyrt i bruk (under visse forhold). Kostnadene med bil er i hovedsak kostnader ved å eie, ikke ved å bruke. Avskriving er stort sett den soleklart største kostnaden ved bil, og den er nesten helt uavhengig av bruk.  At bil ikke er dyrt i bruk er ikke det samme som å si at bil ikke er dyrt. Å eie en bil koster raskt 100000 i året, men marginalkostnaden ved å kjøre en kilometer er ikke rare greiene. 

Og da er vi nærme kjernen i problemstillingen. Burde engangsavgiften vært flyttet over på bruken slik at vi fikk modernisert bilparken?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, 6RCURCGB said:

Og da er vi nærme kjernen i problemstillingen. Burde engangsavgiften vært flyttet over på bruken slik at vi fikk modernisert bilparken?

Det er jo et helt legitimt politisk spørsmål. Avveiningen er ofte at man ikke ønsker å ramme de som er avhengige av mye bilbruk for hardt (Så er det igjen et politisk spørsmål hva for hardt betyr) F.eks om man flyttet alt av engangs og årsavgifter til bompenger og drivstoffavgifter, på en provenynøytral måte så gjør man det billigere å eie en bil, men dyrere for de som kjører mye som f.eks transportører en del håndtverkere, taxi og kollektivtransport. Samfunnsøkonomisk sett gir jo en del bilbruk (herunder buss og varetransport) positive økonomiske ringvirkninger så å legge for mye belastning på bruken kan gi en uønsket avkjølende effekt på økonomien. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
18 hours ago, sverreb said:

Avveiningen er ofte at man ikke ønsker å ramme de som er avhengige av mye bilbruk for hardt (Så er det igjen et politisk spørsmål hva for hardt betyr) F.eks om man flyttet alt av engangs og årsavgifter til bompenger og drivstoffavgifter, på en provenynøytral måte så gjør man det billigere å eie en bil, men dyrere for de som kjører mye som f.eks transportører en del håndtverkere, taxi og kollektivtransport. Samfunnsøkonomisk sett gir jo en del bilbruk (herunder buss og varetransport) positive økonomiske ringvirkninger så å legge for mye belastning på bruken kan gi en uønsket avkjølende effekt på økonomien. 

Absolutt. Dette er ikke lett å gjennomføre men hvis man vrir beskatningen fra inntekt/kjøp til forbruk lager man et mer rettferdig system. Hvertfall i mine øyne, bolig bør også beskattes med for eks. nasjonale satser basert på areal (selvfølgelig mot reduksjon av inntektsskatt).

Hvis man flyttet engangsavgiften over på bruk ville jo de som brukte bilen middels ideelt sett komme ca. likt ut men kunne hatt en nyere bil. Man kan for eks. bruke fradragene for kjøring til og fra arbeidssted til å redusere konsekvensene for de som må bruke bil mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...