Gå til innhold

Bør det bli moms på elbiler som koster mer enn 400.000 kroner?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
Allinuse skrev (På 5.9.2020 den 12.51):

Eller bare senke avgiftene på vanlige biler.

Ja takk, eller ingen avgift på noen biler. Dog kanskje litt mye å forvente fra de misunnelige sosialistene på tinget. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grimnir skrev (3 timer siden):

Ja takk, eller ingen avgift på noen biler. Dog kanskje litt mye å forvente fra de misunnelige sosialistene på tinget. :)

Holder med vanlig moms på alle produkter. Er helt urimelig at enkelte produkter skal utsettes for syndemoms, folk må selv få lov til velge hva de har lyst til å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Jeg har hatt mild hybrid biler i 12 år. De kjører ikke kun på strøm. Eneste forskjellen er at de har 2kw generator og litt stort batteri

Det betyr at de lader batteriet når motoren bremser. Hvor mye man sparer aner jeg ikke. I teorien kan man vel ha gratis strøm til lys osv.

De sparer ganske mye har jeg lest. Generator-motor på svinghjulet er veldig lett og de elektriske hjelpesystemene er mindre og lettere pga. høyere spenning. Vekten er omtrent som en vanlig ICE. På en plug-in hybrid er både drivverk og batteripakke mye tyngre, fort en 300-500kg ekstra.

Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (På 3.9.2020 den 11.30):

Skal ikke HELE bilparken elektrifiseres? Eller gjelder det grønne skiftet kun biler under 400.000 kr?

Bilavgiftene er heller ikke det rette verktøyet for å utligne de store inntektsforskjellene her i landet. Til det er det helt andre virkemiddel som må tas i bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Skal ikke HELE bilparken elektrifiseres? Eller gjelder det grønne skiftet kun biler under 400.000 kr?

Bilavgiftene er heller ikke det rette verktøyet for å utligne de store inntektsforskjellene her i landet. Til det er det helt andre virkemiddel som må tas i bruk.

Hvorfor det? Er det politikerene som skal bestemme hvilke bilmodeller som skal vinne eller kan vi overlate det til markedet slik at folk kjøper den bilen som passer dem?

Forslagene i artikkelen er helt tullete i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Skal ikke HELE bilparken elektrifiseres? Eller gjelder det grønne skiftet kun biler under 400.000 kr?

Du kan fint kjøpe en elbil til mer enn det og betale moms for det overskytende beløpet. Ser ingen grunn til at skattebetalerne skal sponse luksus uten at man får noe CO2-reduksjon tilbake.

Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Bilavgiftene er heller ikke det rette verktøyet for å utligne de store inntektsforskjellene her i landet. Til det er det helt andre virkemiddel som må tas i bruk.

Man bør i det minste endre de slik at bilavgiftene ikke bidrar til å øke forskjellene. En flat subsidie vil bidra mest til CO2-reduksjon, men det ser ikke ut til at veldig mange er så opptatt av det lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi godtar "sosial profil" på én varegruppe så sprer det nok seg fort til andre varegrupper, med ymse jantelov-argumenter. Noe steder må jo folk få ut aggresjonen sin så hvorfor ikke mot f.eks de som kjøper elbil til over 400 000? Eller de som kjøper TV til over 20 000? Eller de som kjøper hytte, bobil, fritidsbåt over 15 fot, etc.

Sosial profil ivaretas allerede av inntektsskatten og diverse støtteordninger til lavtlønnte, trygdede, osv. Disse ordningene er mye mer treffsikre og sosiale enn Tesla-skatt. Teslaeiere (og Audi e-Tron, Jaguar i-Pace osv) har blitt en slags hoggestabb som en del vil ta ut sin aggresive jantelovs-ideologi på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Pr. i dag så finnes det ingen el-familiebiler til under 400.000. Familiebil er det vi før kalte stasjonsvogn. Altså - god plass til 4-5 personer, hundebur, bagasje og takstativ/henger mulighet. Skoda Enyaq er den første som kommer nærme, kanskje sammen med Mustang Mach-e (ikke under, men i nærheten). Før slike biler finnes i større antall tenker jeg at elbiler må fortsatt 'subsidieres'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Teslaeiere (og Audi e-Tron, Jaguar i-Pace osv) har blitt en slags hoggestabb som en del vil ta ut sin aggresive jantelovs-ideologi på.

Fordi de fleste ikke har råd til så dyre familiebiler. Selvfølgelig er det noen som reagerer når kun de med svært god økonomi får glede av subsidiene.

Lenke til kommentar

Så om målet er å subsidiere nullutslipp fra A til B og ikke unødig luksus så er det "aggressiv jantelov"? Det er i tilfelle standarden over store deler av verden, inkludert USA, hvor fradraget er flatt. Det er vel kun i sosialdemokratiske Norge at man tviholder på et absurd regressivt avtgiftssystem.

Er målet å få ned CO2-utslipp? I tilfelle så må man se på hva man får for pengene. Dobbel støtte til en dobbel så dyr bil for at folk skal pendle utslippsfritt til jobb er penger ut av vinduet.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Kun? Hvor rik må man være for å nyte godt av elbil-incentivene?

Nok til at du har råd til en familiebil i nevnte klasse, eller en ekstrabil i tillegg til dieselvogna, siden de fleste familier har behov for en stor bil med lang rekkevidde.

Noen vil selvfølgelig hevde at alle nyter godt av subsidiene, siden lufta blir bedre osv., men det hvelper jo lite når trafikken i bysentrum øker pga. bompengespons for elbil. Mange som bor utenfor sentrum her i Oslo har en liten elbil de kan kjøre gratis med i byen, og en dieselkjerre til alle andre turer. Det ville være mere miljøvennlig om de brukte sistnevnte til alt.

Lenke til kommentar
[email protected] skrev (32 minutter siden):

Pr. i dag så finnes det ingen el-familiebiler til under 400.000. Familiebil er det vi før kalte stasjonsvogn. Altså - god plass til 4-5 personer, hundebur, bagasje og takstativ/henger mulighet. Skoda Enyaq er den første som kommer nærme, kanskje sammen med Mustang Mach-e (ikke under, men i nærheten). Før slike biler finnes i større antall tenker jeg at elbiler må fortsatt 'subsidieres'.

Angående din definisjon av hva en familiebil er så aner det meg at du legger opp til en no true scotsman - at ingenting er godt nok for din definisjon. Selv om en hel masse familier beviselig kjører elbiler til under 400 000 kr, ofte som eneste bil i familien.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (30 minutter siden):

Fordi de fleste ikke har råd til så dyre familiebiler. Selvfølgelig er det noen som reagerer når kun de med svært god økonomi får glede av subsidiene.

Sånn er det jo ikke. ALLE som kjøper elbil får glede av mva-fritaket for eksempel. Ikke bare de med svært god økonomi. Dessuten kan man godt argumentere for at jo mer man bruker på bil, desto mindre penger sitter man igjen med til andre ting, altså dårligere økonomi jo dyrere bilen er. Så generaliseringen av at alle som kjøper elbil til over 400 000 kr har svært god økonomi, er først og fremst en grov generalisering og ikke noe reelt mål på folks økonomi. Som gjentatt flere ganger allerede så er bilavgifter et lite treffsikkert sted å dytte inn en sosial profil. Vi har allerede treffsikre ordninger for sosial profil, så hvorfor ikke fortsette med det?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Nok til at du har råd til en familiebil i nevnte klasse, eller en ekstrabil i tillegg til dieselvogna, siden de fleste familier har behov for en stor bil med lang rekkevidde.

Folk kjøper den bilen de må ha for å dekke sitt transportbehov. Da er det mye bedre for både miljø og klima (og folkehelsen) at de kjøper elbil i stedet for eksos. Må de ha to biler så kjøper de to biler.

Sitat

Noen vil selvfølgelig hevde at alle nyter godt av subsidiene, siden lufta blir bedre osv., men det hvelper jo lite når trafikken i bysentrum øker pga. bompengespons for elbil.

Bil er uansett så dyrt at de som har et velfungerende kollektivnett heller bruker det. I hvertfall så var det sånn helt til Korona-smitten kom. Nå blir folk oppfordret til å ta minst mulig kollektivtrafikk. Selvfølgelig nyter ALLE godt av en renere luft i byen. Bare spør Bergenserne hvor godt det var å bli kvitt det lokket av smog de hadde helt til elbilene ble så vanlige.

Sitat

Mange som bor utenfor sentrum her i Oslo har en liten elbil de kan kjøre gratis med i byen, og en dieselkjerre til alle andre turer. Det ville være mere miljøvennlig om de brukte sistnevnte til alt.

Dette er en påstand som ikke henger på greip. Eller er det noe du kan dokumentere?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 minutter siden):

Jo det kan vi gjerne, men da må vi først legge mva. på elbil, slik vi gjør med alle andre varer.

Slapp av, det kommer gradvis når tiden er inne for det. :) Må jo ikke gå i samme felle som danskene med å overrumple næringsliv og befolkning med dramatiske endringer uten forvarsel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...