Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Har jeg sagt at Teslaen støtter rask lading? Niks. Har aldri prøvd heller. De lader mobilen og treningsklokka bra. 

Det som ble diskutert var Skodaen. Spesifikt at det hadde vært mer praktisk med høy effekt fra USB-C portene den også har, fremfor den noe ubrukelige inverteren. 150W AC er bare 50W mer enn USB-C portene kan levere. Om de hadde makset ut disse kunne man altså hentet ut 2x100W på USB. 

Eller gi oss en inverter som faktisk er brukbar til mye rart. Det betyr minst 4-500W. 

Vel hvis teknologiselskapet Tesla ikke klarer å presse ut mer enn 7,5 Watt ut av sine USB-porter så er det kanskje litt mye å forvente at dinosauren Skoda får til 100 Watt på de samme? Så da har man et 230 Volt-støpsel som gjør at man kan få ladet opp og holde liv i sin bærbare PC. En nytteverdi av diskutabel størrelse, men en nytteverdi like fullt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, uname -l said:

Vel hvis teknologiselskapet Tesla ikke klarer å presse ut mer enn 7,5 Watt ut av sine USB-porter så er det kanskje litt mye å forvente at dinosauren Skoda får til 100 Watt på de samme? Så da har man et 230 Volt-støpsel som gjør at man kan få ladet opp og holde liv i sin bærbare PC. En nytteverdi av diskutabel størrelse, men en nytteverdi like fullt.

IPhone selges med 5W lader. Folk er tydeligvis ikke så kresen..

En nytteverdi av diskutabel størrelse ja. Er vel derfor vi diskuterer den?

Men er den standard? Eller må man opp i RS utgaven eller noe for å få den?

Forøvrig er første treff jeg får på google 2.4A på alle 4 portene i Model 3, som vil si 12Wx4

Står så mye rart at det frister veldig å få målt selv. Men mulig nyere Model 3 leverer mer siden de har fått USB-C istede for A.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo !!! Nok nå , disse er inkludert i FAMILIE. PAKKEN. som vil si at baksete passasjerer kan kople til og lade sin IPAD , nettbrett, mobil , bærbare-PC i ett av tre ulike uttak (to USB-C , eller et 230V AC). Det er ikke tiltenkt fryser, kjøleskap, hårføner, el-verktøy, støvsuger etc.

Til info så har jeg en AutoCAD sertifisert bærbar PC med Quadro og Xenon prosessor og den har et 180W eksternt power. Så et en 150W 230v AC ikke kan levere strøm til de fleste bærbare MAC/PC Er bare piss. Den kan lade både min IPAD Pro 12.9 som kommer med et 18W 230-USB-C adapter og min MacBook Pro 16 som kommer med et 96W 230V USB-C power adapter. IPAD Proen kunne sikkert koples direkte på en av USB-C portene.  

944C6531-198B-4DB5-84BA-60A9E23736EB.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (9 timer siden):

Hallo !!! Nok nå , disse er inkludert i FAMILIE. PAKKEN. som vil si at baksete passasjerer kan kople til og lade sin IPAD , nettbrett, mobil , bærbare-PC i ett av tre ulike uttak (to USB-C , eller et 230V AC). Det er ikke tiltenkt fryser, kjøleskap, hårføner, el-verktøy, støvsuger etc.

Til info så har jeg en AutoCAD sertifisert bærbar PC med Quadro og Xenon prosessor og den har et 180W eksternt power. Så et en 150W 230v AC ikke kan levere strøm til de fleste bærbare MAC/PC Er bare piss. Den kan lade både min IPAD Pro 12.9 som kommer med et 18W 230-USB-C adapter og min MacBook Pro 16 som kommer med et 96W 230V USB-C power adapter. IPAD Proen kunne sikkert koples direkte på en av USB-C portene.  

944C6531-198B-4DB5-84BA-60A9E23736EB.jpeg

Har den ikke noen ladeporter til baksetet UTEN å måtte kjøpe Familiepakken?

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Jo, åssen det? Mener du at svaret på mitt spørsmål er der?

Er det den tonen du vanligvis svarer folk med?

Hva tror du. 
Når jeg skrev «disse er inkludert i FAMILIE PAKKEN» til og med med et bilde fra tilvalget i konfigurasjon med pris.
 

Ja de kommer kun som tilvalg/ekstrautstyr man må betale for.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Familiepakken var ikke så dyrt priset da. Litt mere ok med bare 150W når det ikke koster så mye. Så for meg at man måtte ut med 50 tusen som man må for å få ryggekamera på ID.3.

Folk forstår fremdeles ikke pakkene og grunnen til å ha dem for ID.3? Det samme gjelder jo for Enyaq også. Mer tilvalg og større frihet kommer senere etter at produksjonslinjene er ferdig innstilt. Full frihet skal visstnok være tilgjengelig rundt Q2-2021. 

Da kan man nok velge ryggekamera helt separat. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (29 minutter siden):

Folk forstår fremdeles ikke pakkene og grunnen til å ha dem for ID.3? Det samme gjelder jo for Enyaq også. Mer tilvalg og større frihet kommer senere etter at produksjonslinjene er ferdig innstilt. Full frihet skal visstnok være tilgjengelig rundt Q2-2021. 

Da kan man nok velge ryggekamera helt separat. 

Sikkerhetsutstyr som er såpass viktig at det er påbudt i USA burde uansett ikke ligge i en pakke til 50k. Det burde helst vært standard her også, eller ligge i en billig pakke. Slik det er nå er laveste annonserte pris kun en lokkepris for en modell som ikke burde bli solgt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Sikkerhetsutstyr som er såpass viktig at det er påbudt i USA burde uansett ikke ligge i en pakke til 50k. Det burde helst vært standard her også, eller ligge i en billig pakke. Slik det er nå er laveste annonserte pris kun en lokkepris for en modell som ikke burde bli solgt. 

Ja, det er jeg forsåvidt enig med, men da må man tvinge EU i å innføre samme retningslinjer her, så blir jo ryggekamera straks standard. 

Laveste annonserte pris på en modell er alltids lokkemat. Sånn har det fungert i årevis, og man er rimelig god og sta om man klarer å komme ut fra en forhandler med absolutt laveste tilbud på en bil. ^^  

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Sikkerhetsutstyr som er såpass viktig at det er påbudt i USA burde uansett ikke ligge i en pakke til 50k. Det burde helst vært standard her også, eller ligge i en billig pakke. Slik det er nå er laveste annonserte pris kun en lokkepris for en modell som ikke burde bli solgt. 

Er ryggekamera påbudt i USA og klassifisert som sikkerhetsutstyr ?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, syar2003 said:

Er ryggekamera påbudt i USA og klassifisert som sikkerhetsutstyr ?

On March 31, 2014, four years past its deadline, the U.S. National Highway Traffic Safety Administration announced that it would require all automobiles sold in the United States built beginning in May 2018 to include backup cameras. On October 31, 2016, Transport Canada issued a similar mandate beginning at the same time.

https://en.wikipedia.org/wiki/Backup_camera

Er vel en god del dødsfall av unger som blir rygget på av biler tenker jeg.

Ser at man får ryggekamera til en 150kr på ebay (med skjerm) så er neppe store kostnaden for VW å bare ha det som standard på alle bilene sine. De har nok bare unlatt på billigste så man ikke skal velge den.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

On March 31, 2014, four years past its deadline, the U.S. National Highway Traffic Safety Administration announced that it would require all automobiles sold in the United States built beginning in May 2018 to include backup cameras. On October 31, 2016, Transport Canada issued a similar mandate beginning at the same time.

https://en.wikipedia.org/wiki/Backup_camera

Er vel en god del dødsfall av unger som blir rygget på av biler tenker jeg.

Ser at man får ryggekamera til en 150kr på ebay (med skjerm) så er neppe store kostnaden for VW å bare ha det som standard på alle bilene sine. De har nok bare unlatt på billigste så man ikke skal velge den.

Burde absolutt vært påbudt i Norge (og Europa) også. Jeg kjenner selv til TO tilfeller hvor foreldre har opplevd det ultimate marerittet ved å rygge på, og ta livet av sitt eget lille barn. 

At VW AG skal ha 50.000 kr for å installere sånt i bilene sine gir meg en kraftig avsmak for hele konsernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...