Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (15 minutter siden):

Man trenger Schuko på innsiden (gjerne i bagasjen og kupeen). Men gjerne også 1 schuko på utsiden i ladeporten og mulighet for å koble til disse utility stikkene man bruker til bobil ol.  Man har i dag biler med ladeporter på begge siden av bilen og dette tilrettelegger for slikt.

I tillegg til at vi får tilgang til V2H som allerede er implementert via hjemmeladeren. Da har man kommet dit moderne elbiler allerede burde vært etter straks 10 år på veiene.

Worst case at man kan kjøpe en mobil hjemmelader man kobler i type-2 pluggen og benytter V2H teknologien som i dag finnes i elbiler og ut fra denne får man diverse muligheter for å koble til bobil "landstrøm" schukos osv.

Mulig at en slik "mobil hjemmelader" med disse mulighetene som benytter V2H allerede finnes og at det har gått meg hus forbi.

Muligheten for å drive diverse utstyr i et komfortabelt hustelt fra elbilen er noe jeg tenker er ønsket av mange.
En Skoda med 1400kg hengervekt med campinghenger og dette hadde vært perfekt ?

Eneste bilen du får kjøpe ny som offesielt støtter V2H på det norske maredet i dag er vel Nissan Leaf såvidt jeg vet, og enn så lenge er det vel og bare CHAdeMO som støtter det.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Eneste bilen du får kjøpe ny som offesielt støtter V2H på det norske maredet i dag er vel Nissan Leaf såvidt jeg vet, og enn så lenge er det vel og bare CHAdeMO som støtter det.

Korrekt og siden jeg har en Leaf 2019 ble jeg skuffet når jeg kontaktet elektrikerfirmaer som drev med hjemmeladere både i 2019 og i år og fikk beskjed om at "Det er nok mange år til Norge har dette på plass". Norge som skal være et foregangsland for denne utviklingen?

Selgeren pushet V2H både for bilen og hjemmeladeren som ble levert med bilen - "Klar for V2H som er rett rundt hjørnet!". Ikke at det var avgjørende for min del, jeg trengte ny bil der og da.

EDIT:
Men spørsmålet er. Finnes det en mobil hjemmelader som tillater det jeg ønsker via Chademo? Da er jo 62kW Leaf et kupp så lenge man ikke er allergisk mot rapidgate.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Hadde jo vært morsomt med en laptop-ladeledning ut vinduet og til det utvendige 230V uttaket, mens bilen kjører. ?

Haha, spørs nok om du får lov å kjøre bilen med dette tilkoblet. Er nok mere ment for å f.eks forsyne en støvsuger med strøm (som ble nevnt over her).

Mulig xPeng får støpsel inni bilen og. Om ikke så får man en inverter til 330kr på biltema man kan lade laptoppen med om den ikke skulle støtte USB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

EDIT:
Men spørsmålet er. Finnes det en mobil hjemmelader som tillater det jeg ønsker via Chademo? Da er jo 62kW Leaf et kupp så lenge man ikke er allergisk mot rapidgate.

https://www.tu.no/artikler/norges-forste-toveislader-kan-settes-i-drift-i-ar/468907 Dette var vel det siste jeg har sett av skriverier om det . Så du får høre med Lyse om de har kommet seg noe lenger med dette og om det er noe de nå kan tilby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Det er vel kun Cybertruck som har nevnt denne opplagte greia? "Need powertools on the road? No problem, we got utility plugs for every craftsmans needs".

Hadde ikke Toyota en konseptbil med 230 V uttak? Uansett ville det være praktisk for hyttebruk etc. For min del frister det mer å forsyne hytta med strøm fra bilen enn motsatt. Slippe unna propan, parafin, solcelleanlegg m.m. Strøm kan jeg bunkre på butikken mens jeg handler for helga. Ikke minst kan jeg bruke isbitmaskina og få meg en skikkelig GT på fredagskvelden! ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...