Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Hvis man ikke klarer å rygge en vanlig personbil med speil og i tillegg med "vanlige ryggesensorer " som for det meste er standard i dag mener jeg man bør ta kjøretimer pånytt.
Tror heller ikke "ryggekamera" faller inn under kategorien en bils "sikkerhetsutstyr" . Står i alle fall ikke noe rygge/ryggekamera her: https://www.vegvesen.no/_attachment/173897/binary/324831

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EUs medlemsland har bestemt at de nye kravene til sikkerhetsutstyr skal gjelde alle nye biler fra 2022. Her er ryggekamera og sensorer bak nevnt.
Dette i følge denne artikkelen på DinSide fra Nov.2019 https://www.dinside.no/motor/bilene-far-mye-mer-utstyr/71845315

 

 

Dette sikkerhetsutstyret blir standard

  • Avansert nødbremssystem som kjenner igjen fotgjengere og syklister (biler, varebiler).
  • Intelligent fartssperre (biler, varebiler, lastebiler og busser).
  • Klargjort for installasjon av alkolås (biler, varebiler, lastebiler og busser).
  • Varsling for trøtthet og uoppmerksomhet (biler, varebiler, lastebiler og busser).
  • Opptaksutstyr for data fra hendelser og ulykker (biler, varebiler).
  • Nødstopp-signal som blinkende bremselys (biler, varebiler, lastebiler og busser).
  • Sone med hodebeskyttelse for fotgjengere og syklister (biler, varebiler).
  • System som holder bilen i kjørefeltet (biler, varebiler).
  • Ryggekamera og sensorer som oppdager og varsler for hindringer bak (biler, varebiler).
  • System som oppdager og varsler om myke trafikanter på siden (lastebiler og busser).
  • Økt beskyttelse ved sidekollisjoner med stolpe (biler, varebiler).
  • Større vinduer og bedre sikt til myke trafikanter fra førerplassen (lastebiler og busser).

 

Verdt å merke seg at uoppmerksomhet/tretthetsvarsling også er definert. Noe som mange biler mangler idag.

 

EU dokument over de 15 krav:
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/34588

Endret av syar2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så, etter all lesingen kommer eg frem til ett par ting. 

 

Tesla eierene klager, og syter, og det uten å ha lest seg opp noe særlig på skoda enyaq.. Innser de at enyaq muligens blir ufattelig mye bedre enn b-produktet av en tesla? 

 

Tesla eierene er de nye "haters", og overtar dermed tronen til eksosgutta som disser elbiler. Her skal alt av elbil klages på! 

 

Vedrørende bilen har eg ikkje hørt noe annet enn positive tilbakemeldinger, så her blir det nok kjøp. 

Spm er om en bør vente til full konfigurering blir tilgjengelig. 

Noen som vet hva det faktisk innbærer? 

Endret av Villfaren
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 10.9.2020 den 21.27):

260 watt må være en slags superduperhurtiglader. Min rybi lader bruker ca 1 time på et batteri. Tviler på den trekker over 50 watt.

Da må batteriene dine være på under 50 Wh. 50/18 = 2,78 Ah. Så det burde stemme for de minste batteriene. Ryobi har ganske mange størrelser, fra 1,5 Ah til 9 Ah, tror jeg. RC18120 https://no.ryobitools.eu/tilbehør/batterier-og-ladere/one/lader/rc18120/rc18120/ lader et 2 Ah batteri på 1 t. Dvs. at den lader med ca 36 watt.

Hvorvidt det fungerer eller ei kommer helt an på bruken. Type verktøy, type jobb, antall batterier, lengde på kaffe(øl)pause osv. Jeg har ryddet småskog og kratt med motorsag, to 5 Ah batterier og denne laderen. Funka bra til mitt bruk. Mann og batterier tomme på ca samme tid. Om det er for lite kan man kjøpe seg ut av det med større og flere batterier, samt kraftigere lader.

Er da ganske mye forskjellig som kan fungere på 150 W AC. Isbitmaskin f.eks. https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/is-ismaskiner/isbitmaskin-002204/#tab02

Hadde selvfølgelig vært bedre med høyere effekt. Gi meg en 10 A kurs, så kan jeg drive hele hytta fra bilen. Jeg kunne ha mer nytte av å forsyne hytta med strøm fra bilen, enn motsatt.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 timer siden):

Neppe. Isbitmaskiner har kompressor for kjølingen, de har typisk en startstrøm som er betydelig høyere enn driftsstrømmen. Jeg tipper man må opp på 300W minimum for å starte denne isbitmaskinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Neppe. Isbitmaskiner har kompressor for kjølingen, de har typisk en startstrøm som er betydelig høyere enn driftsstrømmen. Jeg tipper man må opp på 300W minimum for å starte denne isbitmaskinen. 

Ja slike ting krever mye startstrøm. Kjenner en som skulle ha kjøleskap på en båt. Måtte ha en temmelig heftig inverter for å takle startstrømmen.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (På 12.9.2020 den 9.09):

Så, etter all lesingen kommer eg frem til ett par ting. 

Tesla eierene klager, og syter, og det uten å ha lest seg opp noe særlig på skoda enyaq.. Innser de at enyaq muligens blir ufattelig mye bedre enn b-produktet av en tesla? 

Tesla eierene er de nye "haters", og overtar dermed tronen til eksosgutta som disser elbiler. Her skal alt av elbil klages på! 

Vedrørende bilen har eg ikkje hørt noe annet enn positive tilbakemeldinger, så her blir det nok kjøp. 

Spm er om en bør vente til full konfigurering blir tilgjengelig. 

Noen som vet hva det faktisk innbærer? 

Jeg har alltid likt Tesla, men har ventet på den rette familie-Tesla'en. Så når Model Y endelig ble lansert så bestilte jeg selvfølgelig den, og gleder meg skikkelig til leveranse.

Men må innrømme at jeg liker Enyac også veldig bra. Den også dekker vårt behov bra, og blir ikke så veldig mye dyrere enn den TMY som jeg har bestilt. Ford Mustang-e kunne vi sikkert også levd bra med.

Men ladenettverket til Tesla er det som gjør at vi beholder Tesla-bestillingen aktiv.

Samtidig så er det kjempebra at det nå endelig kommer bra elbiler fra andre produsenter også. Men det hadde ikke skjedd hvis ikke Tesla hadde gått opp løypa, og skapt et marked for nullutslippsbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (54 minutter siden):

Jeg har alltid likt Tesla, men har ventet på den rette familie-Tesla'en. Så når Model Y endelig ble lansert så bestilte jeg selvfølgelig den, og gleder meg skikkelig til leveranse.

Men må innrømme at jeg liker Enyac også veldig bra. Den også dekker vårt behov bra, og blir ikke så veldig mye dyrere enn den TMY som jeg har bestilt. Ford Mustang-e kunne vi sikkert også levd bra med.

Men ladenettverket til Tesla er det som gjør at vi beholder Tesla-bestillingen aktiv.

Samtidig så er det kjempebra at det nå endelig kommer bra elbiler fra andre produsenter også. Men det hadde ikke skjedd hvis ikke Tesla hadde gmått opp løypa, og skapt et marked for nullutslippsbiler.

Enig med deg at Tesla er takken for dette nye markedet. 

Har du bestilt en ribbet TMY? Ser ikkje helt hvordan TMY kan bli billigere?

 

Vedrørende ladenettverk tror eg tesla eiere overdriver. Over alt eg har kjørt i sommer har eg sett ledige stasjoner med bare noen mils mellomrom. Så akkurat det tror eg er ett lite problem generelt sett. 

 

 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (7 minutter siden):

Vedrørende ladenettverk tror eg tesla eiere overdriver. Over alt eg har kjørt i sommer har eg sett ledige stasjoner med bare noen mils mellomrom. Så akkurat det tror eg er ett lite problem generelt sett. 

Utbygging av hurtiglading har ikke helt holdt følge med salget av biler som har lang nok rekkevidde til å kunne brukes på langtur.

Jeg har ikke tilbrakt så mange dager på veien i sommer men min begrensede erfaring er motsatt av din, altså at det er fullt hos de andre ladetilbyderne før det er fullt hos Tesla. 

https://motor.no/elbil-hurtiglader-ladestasjon/en-av-tre-elbilister-kom-til-en-defekt-ladestolpe/178419
"Har du opplevd ladekø i sommer?
Nei    49 %
Ja, på ordinære ladestasjoner    37 %
Ja, på Teslas ladestasjoner    10 %
Vet ikke    5 %"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (36 minutter siden):

Vedrørende ladenettverk tror eg tesla eiere overdriver. Over alt eg har kjørt i sommer har eg sett ledige stasjoner med bare noen mils mellomrom. Så akkurat det tror eg er ett lite problem generelt sett. 

Ja det er gjerne en overdrivelse, men det er fortsatt "verdt" mye for de fleste å ha:

-Utrolig mange flere ladere å velge i mellom(tesla har latterlig mange ladere i Norge feks)

-Forsvarlig pris, ladet på Circle K i sommer. De skulle ha 5 kroner pr kWh.

-Latterlig enkelt oppsett, en plugger i. Som nevnt prøvde jeg Circle K i sommer, prøvde å lade uten app og som "gjest" via web. Fungerte ikke. Så måtte tukle med å laste ned app, registrere bruker for så å endlig få lade litt. Forhåpentligvis er det lettere neste gang. Og det er jo ikke ett stort problem, det er bare så mye deiligere å bare plugge inn:) 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (54 minutter siden):

Enig med deg at Tesla er takken for dette nye markedet. 

Har du bestilt en ribbet TMY? Ser ikkje helt hvordan TMY kan bli billigere?

 

Vedrørende ladenettverk tror eg tesla eiere overdriver. Over alt eg har kjørt i sommer har eg sett ledige stasjoner med bare noen mils mellomrom. Så akkurat det tror eg er ett lite problem generelt sett. 

Har bestilt en Long Range 4WD, og metallic lakk. Utenom det så har jeg ikke spekket den opp.

Var i hvertfall rapportert om mye køer på andre ladestasjoner i sommer, og det er vanlig på andre utfartsdager også. Og skal du på Europatur så er det inge andre ting som funker tilfredsstillende enn Tesla sitt ladenettverk.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Hanhijnn said:

Og skal du på Europatur så er det inge andre ting som funker tilfredsstillende enn Tesla sitt ladenettverk.

Akkurat det fikk vi jo en fin artikkel om i i Mars når en Taycan eier prøvde seg på en tur.

https://www.tv2.no/a/11341620/

 

"Til Broom er Erik klar på at han ikke anbefaler å dra på langtur i Europa med elbil, med mindre man eier en Tesla.

– Tesla har et helt annet og mye bedre ladenettverk. For oss andre, anbefaler jeg ingen å legge ut på en lignende tur, slik situasjonen med ladenettet er nå"

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

Jeg antar TU er sitt ansvar bevisst når de en gang får gjort en skikkelig test:

Funker det med isbitmaskin? Mange som uansett ikke kommer til å kjøpe bilen er veldig opptatt av dette.

Tja. Bjørn Nyland tok med seg en 1100W mikrobølgeovn på tur når han testet Honda E.  Er jo ikke dumt om de tester hva det kan brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...