Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (46 minutter siden):

Alle mine laptoper har 220V strøminntak. I det tilfellet så er denne løsningen kjekk.

Jeg har ennå ikke sett en laptop som skal ha 230V AC inn. Mine forrige skulle ha 19V DC, som strømadapteren leverte. Min nåværende har USB-C inngang. Det fulgte med USB-C lader, som også da fungerer fint med andre USB-C enheter, men jeg kan lade den fra et hvilket som helst USB-uttak. Ofte bruker jeg powerbanken min som ekstra-batteri til laptopen. Den kan levere nok strøm til å holde liv i den, men ikke lade den samtidig som den brukes. 

150W AC er ganske ubrukelig for min del. Kjøleboksen går uansett på 12V, og USB-C er bedre for lading. Om den kunne levert nok strøm til å lade verktøysbatterier hadde det hjulpet, men da er 150W alt for lite. Minimum 300W må til, helst noe mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Jeg har ennå ikke sett en laptop som skal ha 230V AC inn. Mine forrige skulle ha 19V DC, som strømadapteren leverte.

Ja, men dette strømadapteret krever et 220V-uttak. Som Skoda har og som Tesla ikke har og dermed en strøm av kverulering og kritikk som i beste tilfelle kan kalles marginal. 

Det er helt utrolig hva man kan finne å kritisere. Og at du ikke har bruk for noe som ikke finnes på Teslaen din er noe de fleste nå har fått med seg.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Ja, men dette strømadapteret krever et 220V-uttak. Som Skoda har og som Tesla ikke har og dermed en strøm av kverulering og kritikk som i beste tilfelle kan kalles marginal. 

Det er helt utrolig hva man kan finne å kritisere. Og at du ikke har bruk for noe som ikke finnes på Teslaen din er noe de fleste nå har fått med seg.

Som er avvlegss siden de fleste nyere maskiner lades med USB..

Er veldig flott med 230V, er bare skuffende at de kjipet ut med 150W, som er for lite til alt man kunne tenkt seg å bruke ett 230V uttak til.

Har dere noen gode eksempel på bruk? Som ikke enkelt løses med USB eller 12V utaket?

Slenger ved ett bilde av laptopladeren min. USB-C er fantastiske greier.

IMG_20200910_155232.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Er veldig flott med 230V, er bare skuffende at de kjipet ut med 150W, som er for lite til alt man kunne tenkt seg å bruke ett 230V uttak til.

Slenger ved ett bilde av laptopladeren min. USB-C er fantastiske greier.

Lader USB-laderen din med mer enn 150 Watt? For det var det som var det store ankepunktet ditt, ikke sant? At 150 Watt var altfor lite til å lade en laptop?

USB-pluggen i en Tesla lader med hvor mye? Jo, trommevirvel, 18 Watt.

Complexity skrev (9 minutter siden):

Har dere noen gode eksempel på bruk? Som ikke enkelt løses med USB eller 12V utaket?

Den siste laptopen jeg kjøpte har et 220 Volts strømadapter. I likhet med mange andre laptoper. Og da kan man lade i en Skoda. Og mye raskere enn med en simpel USB-plugg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Lader USB-laderen din med mer enn 150 Watt? For det var det som var det store ankepunktet ditt, ikke sant? At 150 Watt var altfor lite til å lade en laptop?

USB-pluggen i en Tesla lader med hvor mye? Jo, trommevirvel, 18 Watt.

Den siste laptopen jeg kjøpte har et 220 Volts strømadapter. I likhet med mange andre laptoper. Og da kan man lade i en Skoda. Og mye raskere enn med en simpel USB-plugg.

Min siste mobil kom også med 230V strømadapter. Jeg sier ikke at mobilen går på 230V av den grunn. Ikke bruker jeg adapteren som fulgte med heller. 

Siden nyere laptoper lades via USB-C sier det seg selv at man kan lade like raskt fra et USB-C uttak i bilen, så sant dette støtter den nødvendige effekten. USB-C med høy nok effekt er mer praktisk enn 230V uttak på kun 150W. 

Maks effekt på USB-C er forøvrig 100W, ladeadapteren som fulgte med min laptop er kun på 65W. Så hva er mest praktisk, en tynn 2m lang USB-C kabel fra bil til laptop, eller en strømadapter med klump på som må stikkes i 230V uttak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (44 minutter siden):

Min siste mobil kom også med 230V strømadapter. Jeg sier ikke at mobilen går på 230V av den grunn.

Kjempegodt poeng så ikke rart du gjentar det. Slik jeg ser det så har man et produkt som krever at man plugger inn i et 230Volts uttak. Hva som er i mellom er revnende likegyldig.

Min helt nye laptop kan kun lades ved 230V og det ser jeg også gjelder mange andre. Men så er heller ikke dette et oppjazza nettbrett så da kreves det kanskje noe mer.

Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

USB-C med høy nok effekt er mer praktisk enn 230V uttak på kun 150W. 

Som sagt, Tesla har hele 18 Watt lading via USB. Skoda har mulighet for 150 Watt og Skoda er dermed 733% bedre enn Tesla på dette punktet.

Jens Kr. Kirkebø skrev (48 minutter siden):

Så hva er mest praktisk, en tynn 2m lang USB-C kabel fra bil til laptop, eller en strømadapter med klump på som må stikkes i 230V uttak?

De som er så heldig å kjøpe seg en Skoda har valget. Enten bruke USB som gjør at ladingen ikke klarer å holde tritt med forbruket om man ser film. Eller gå gjennom lidelsene det er å plugge inn i et 230V-uttak.

Valgfrihet er vel bra eller hva?

Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -l said:

Lader USB-laderen din med mer enn 150 Watt? For det var det som var det store ankepunktet ditt, ikke sant? At 150 Watt var altfor lite til å lade en laptop?

USB-pluggen i en Tesla lader med hvor mye? Jo, trommevirvel, 18 Watt.

Den siste laptopen jeg kjøpte har et 220 Volts strømadapter. I likhet med mange andre laptoper. Og da kan man lade i en Skoda. Og mye raskere enn med en simpel USB-plugg.

Er ikke tåpelig å transformere noe fra 12V DC til 230V AC og så til 19V DC? De fleste laptopper (om den ikke støtter USB) får man vel kjøpt 12V DC til 19V DC adapter? Mye mindre tap.

Kunne gjærne tenkt meg mere power i USB portene på Teslan min. Kunne hatt mere bruk for det enn en 150W AC omformer (som jo koster 330kr fra biltema å ettermontere)

Som jeg har sakt så er det vel bedre enn ingenting, men de kunne jo kjørt på med litt mere. For ett par hundre kroner til får man omformere som leverer 1000+W.

Og jeg lurer enda på hva annet enn laptopper man kan bruke denne til som man ikke kan bruke USB eller 12V utaket til? Er veldig begrenset med 150W og ting man tar med seg på en tur iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, uname -l said:

Som sagt, Tesla har hele 18 Watt lading via USB. Skoda har mulighet for 150 Watt og Skoda er dermed 733% bedre enn Tesla på dette punktet.

 

Teslan kan hente ut omtrent 150W den og fra 12V uttaket (om ikke mere. Usikker på hvor stor sikring det er men regner med minst 10A som er vanlig) og får AC med en adapter til 330kr på biltema.

Synes du ikke det er teit at de ikke brukte en skikkelig omformer når de først bygget den inn i bilen? Honda har 1500W i sin innebygde omformer, i en mye mindre bil med mye mindre batteri. Da snakker vi brukbar effekt.

Ser faktisk ut som Honda har lakt ved en "high power" usb port også. Genialt.

Og med 1500W kan du faktisk lade en annen elbil. Det er litt kult (men selvfølgelig utrolig innefektivt)

18-honda-e-2020-uk-fd-rear-charging.jpg

728368.jpg

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (59 minutter siden):

Min helt nye laptop kan kun lades ved 230V og det ser jeg også gjelder mange andre. Men så er heller ikke dette et oppjazza nettbrett så da kreves det kanskje noe mer.

Som sagt, Tesla har hele 18 Watt lading via USB. Skoda har mulighet for 150 Watt og Skoda er dermed 733% bedre enn Tesla på dette punktet.

De som er så heldig å kjøpe seg en Skoda har valget. Enten bruke USB som gjør at ladingen ikke klarer å holde tritt med forbruket om man ser film. Eller gå gjennom lidelsene det er å plugge inn i et 230V-uttak.

Valgfrihet er vel bra eller hva?

Jøss, leveres det fortsatt nye laptoper uten standarisert strøminngang? En slik hadde jeg ikke kjøpt. Oppjazza nettbrett? Vel, jeg har en Lenovo Thinkpas X1 Carbon som kostet snaue 32k for to år siden. Ikke mye "nettbrett" over den. Men USB-C har den, til og med flere uttak. Og alle kan brukes til lading ;) 

18W kan stemme bra på USB-A som våre Teslaer har. På Model 3 har de nettopp gått over til USB-C, man kan jo håpe at de kan levere noe mer strøm. Hva Skodaen kan levere over sine USB-C vet hverken du eller jeg, det kan godt være at de klarer noe mer enn 18W.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kan dere drite i å diskutere laptoper, hvor dyr laptop man har og strømuttak i denne tråden? Vurderer denne bilen så er frustrerende å bla seg igjennom sider med vås.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Jøss, leveres det fortsatt nye laptoper uten standarisert strøminngang? En slik hadde jeg ikke kjøpt. Oppjazza nettbrett? Vel, jeg har en Lenovo Thinkpas X1 Carbon som kostet snaue 32k for to år siden. Ikke mye "nettbrett" over den. Men USB-C har den, til og med flere uttak. Og alle kan brukes til lading ;) 

Å herre Jesus. Jeg registrerer at veldig mange laptoper kommer med et strømadapter. Det er sikkert kjempedumt, men kanskje en liten grunn til det er at man slipper å vente i 5 timer på å lade opp med en USB-kabel? Det vil si om man lar være å bruke laptopen da, for da tar det jo uendelig med tid siden ladingen ikke klarer å holde tritt.

Jens Kr. Kirkebø skrev (12 minutter siden):

JPå Model 3 har de nettopp gått over til USB-C, man kan jo håpe at de kan levere noe mer strøm. 

Jeg søkte akkurat og noen fant ut at det lå mellom 1 og 2 Ampere. Noe som er helt latterlig dårlig. Men jeg vil tippe at det er mer enn nok for ditt bruk og at du aldri kunne tenkt deg noe mer.

Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Hva Skodaen kan levere over sine USB-C vet hverken du eller jeg, det kan godt være at de klarer noe mer enn 18W.

Heldigvis så har de et 230V-uttak med 150 Watt da.

Men jeg har skjønt at i valget mellom

  1. USB-porter
  2. USB-porter pluss 230V plugg

så vil du og Complexity velge alternativ 1. Av grunner som neppe kan være noe annet enn at konkurrenten har noe mer enn Tesla kan tilby.

Det er så mye bakvendtland her at jeg avslutter med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (3 minutter siden):

Å herre Jesus. Jeg registrerer at veldig mange laptoper kommer med et strømadapter. Det er sikkert kjempedumt, men kanskje en liten grunn til det er at man slipper å vente i 5 timer på å lade opp med en USB-kabel? Det vil si om man lar være å bruke laptopen da, for da tar det jo uendelig med tid siden ladingen ikke klarer å holde tritt.

Men jeg har skjønt at i valget mellom

  1. USB-porter
  2. USB-porter pluss 230V plugg

så vil du og Complexity velge alternativ 1. Av grunner som neppe kan være noe annet enn at konkurrenten har noe mer enn Tesla kan tilby.

Det er så mye bakvendtland her at jeg avslutter med dette.

Selvfølgelig kommer de med en strømadapter, poenget var type plugg på laptopen. Min kom også med strømadapter på 45W. USB-C i enden, så adapteren kan brukes til å lade alt av USB-C utstyr. 

Nei, valget står ikke mellom de to. mitt poeng er at om jeg kunne velge mellom:

1. USB-C porter som gir mye strøm (minst 45W)
2. USB-C porter som bare gir 18W + 230V uttak

Så ville jeg personlig valgt 1. Og skal jeg ha noe nytte av 230V uttaket til andre ting  er 150W alt for lite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

18W som portene til Tesla blir 3.6A

Noen blir nok lurt siden de får ladet telefonen sin med lavere styrke. Får bare 1.5A på min telefon selv om den støtter 20W lading. Det er telefonens feil og ikke bilen. Får bare 20W med den medfølgende laderen og ingen andre. Men skjønner at slikt kan forvirre folk.

Skodan har USB porter, og ett alt for dårlig 230V uttak som alle biler kan få for 330kr etter en tur på biltema.
I en hverdag hvor laptopper lades med USB så ser jeg kun for meg bruksmønster for 230V uttaket som krever mere effekt.

Ett 500W uttak ville hjulpet godt på, men 150W blir for slapt.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden):

Nei, valget står ikke mellom de to. mitt poeng er at om jeg kunne velge mellom:

1. USB-C porter som gir mye strøm (minst 45W)
2. USB-C porter som bare gir 18W + 230V uttak

Så ville jeg personlig valgt 1. Og skal jeg ha noe nytte av 230V uttaket til andre ting  er 150W alt for lite. 

Jo, valget står mellom alternativer som faktisk finnes i virkeligheten. Teslaen din har ikke noen USB-C port som leverer 45 Watt.

Faktisk når jeg googler nå så klarer ikke USB-portene i front av en Model 3 mer enn 7,5 Watt. Det er knapt nok tilstrekkelig for en mobiltelefon og for en laptop med 10 ganger kapasiteten så lykke til med det. Tålmodighet er en dyd, som det sies.

Sånn, nå kan dere sette i gang og fortsette med hvor forferdelig det er at Skoda har mulighet for å lade med 20 ganger denne hastigheten. For det kunne vært ENDA mer. LOL.

Lenke til kommentar

Hva har du slags utsyr som benytter 230V AC? Nesten all elektronikk i dag bruker 5-24V DC. Tven din, pcen din, laptoppen din, xboxen din osv. Og når USB er i bruk på nesten alt og støtter 100W så ville det vært bedre om man fikk det i bilene.

Eneste som faktisk går på 230V AC i dag er større ting som kjøleskap, mikrobølgeovn, vannkoker osv. Men da er 150W for lite.

Det er bedre med 150W AC enn ingenting, men personlig kunne jeg klart meg uten. Mens Honda sin på 1500W kunne jeg godt tenkt meg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (23 minutter siden):

Løs boks er jo noe helt annet enn innebygget. Funker fint til kjøleboks, batterilading for verktøy, laptop osv.

Niks. Jeg sjekket Ryobi-laderen min nå og den trekker 260W. Så null sjanse for å lade disse på et 150W uttak. Bosch-laderen min sier 140W, den fungerer kanskje. Om den ikke har høy startstrøm. Men å belaste en inverter så kraftig over tid er sjelden smart. 
 

uname -l skrev (15 minutter siden):

Jo, valget står mellom alternativer som faktisk finnes i virkeligheten. Teslaen din har ikke noen USB-C port som leverer 45 Watt.

Faktisk når jeg googler nå så klarer ikke USB-portene i front av en Model 3 mer enn 7,5 Watt. Det er knapt nok tilstrekkelig for en mobiltelefon og for en laptop med 10 ganger kapasiteten så lykke til med det. Tålmodighet er en dyd, som det sies.

Sånn, nå kan dere sette i gang og fortsette med hvor forferdelig det er at Skoda har mulighet for å lade med 20 ganger denne hastigheten. For det kunne vært ENDA mer. LOL.

Har jeg sagt at Teslaen støtter rask lading? Niks. Har aldri prøvd heller. De lader mobilen og treningsklokka bra. 

Det som ble diskutert var Skodaen. Spesifikt at det hadde vært mer praktisk med høy effekt fra USB-C portene den også har, fremfor den noe ubrukelige inverteren. 150W AC er bare 50W mer enn USB-C portene kan levere. Om de hadde makset ut disse kunne man altså hentet ut 2x100W på USB. 

Eller gi oss en inverter som faktisk er brukbar til mye rart. Det betyr minst 4-500W. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...