Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (2 minutter siden):

Men hvor er din nyansering? 

Jeg opplever at du og mange andre skal bagatellisere dette.

Hvor mange deltok på demonstrasjonen? Jeg har ingen konkrete tall, men det virker jo opplagt at flesteparten ikke var voldelige eller angrep politiet. Men det var rimelig mange som gjorde det og nok til at det ikke skal bagatelliseres og avfeies.

Så kan vi jo tenke litt fremover da. Er det noe som tyder på at dette kommer til å gå seg til? I Malmø var det jo rent kaos dagen før. 

Hva skjer med Norge på sikt?

Stråmann. Det er absolutt ingen i denne tråden som bagatelliser vold. Det som blir sagt er at volden som ble utført ikke representerer majoriteten av muslimene som møtte opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (Akkurat nå):

 Etter å ha fått informasjon hvor enkelte av disse pøblene roper "Allahu Akbar" er det ikke noe problem for meg å si at det er muslimer som roper dette og at det da har med Islam å gjøre.  

Jøss. Dette visste du nok egentlig i går også. 

Sitat

Heldigvis var disse muslimene et fåtall og representerer ikke majoriteten av de fredelige muslimene. 

Ja - heldigvis så vi et mindretall ty til vold i går, men det hadde vært interessant å vite hvor mange av de du kaller fredelige muslimer som sympatiserer med voldstutøverne.

Antar at mange fredelige muslimer opplevde gårsdagens seanse fra SIAN som svært krenkende, så kanskje det rettferdiggjør vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juggel skrev (Akkurat nå):

Den informasjonen fikk du igår, av flere av oss. Når det kommer til spydighet hadde du vel en kommentar om intellektet mitt litt tilbake her. 

Forøvrig enig i det andre du skriver. 

Kun deres ord. Ikke noe annet. Jeg ba om dokumentasjon. Deres ord er ikke dokumentasjon. 

Fordi du svarte med kun en emoji. Noe jeg synes er direkte ufint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Men hvor er din nyansering? 

Jeg opplever at du og mange andre skal bagatellisere dette.

Hvor mange deltok på demonstrasjonen? Jeg har ingen konkrete tall, men det virker jo opplagt at flesteparten ikke var voldelige eller angrep politiet. Men det var rimelig mange som gjorde det og nok til at det ikke skal bagatelliseres og avfeies.

Så kan vi jo tenke litt fremover da. Er det noe som tyder på at dette kommer til å gå seg til? I Malmø var det jo rent kaos dagen før. 

Hva skjer med Norge på sikt?

Jeg har ikke bagatellisert eller avfeid det. Linket til og anbefalte på forrige side til en artikkel som absolutt ikke gjør dette heller.

Det eneste jeg reagerer på er at enkelte forsøker å tegne et bilde av muslimer som en homogen gruppe basert på én mindre grupperings handlinger. Det synes jeg blir overforenkling og direkte feil, og ikke minst i tråd med SIANs tankegods. 

Synes det blir litt som å mene Smiths venner med sine titusenvis av medlemmer er et representativt bilde av kristne i dette landet. Kanskje ikke den beste sammenligningen, men du skjønner hva jeg mener.

Disse bråkmakerne representerer ikke mannen i gata, muslimer eller ei.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (2 minutter siden):

Jøss. Dette visste du nok egentlig i går også. 

Ja - heldigvis så vi et mindretall ty til vold i går, men det hadde vært interessant å vite hvor mange av de du kaller fredelige muslimer som sympatiserer med voldstutøverne.

Antar at mange fredelige muslimer opplevde gårsdagens seanse fra SIAN som svært krenkende, så kanskje det rettferdiggjør vold.

Nei. Jeg hadde ingen informasjon som tilsa det. Jeg hadde kun sett det klippet. Og jeg innrømmer det i det minste og endrer standpunkt? I motsetning til deg som fortsatt ikke har sagt "ok jeg tok feil, Fanny ble ikke slått ned". 

 

Det blir ren spekulasjon fra din side og kan på ingen måte verifiseres. Muslimene i Drammen ble såret , men de delte ut roser som en form for stille og fredelig protest.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, geirfugl said:

Kilden til dette nettstedet "billionbibles" for denne påstanden er jo en nokså kjent undersøkelse fra Pew Research Center. Har ikke hørt noe om at noen påstår metodologien til denne var spesielt feil eller dårlig. Var en stor undersøkelse med mange respondenter. Husk å utøve kildekritikk på kildekritikk-nettsider også.

https://www.pewforum.org/wp-content/uploads/sites/7/2013/04/worlds-muslims-religion-politics-society-full-report.pdf

Det er klart, jeg bare tenker det er greit å informere om det, når folk benytter seg av sider som kan betegnes som anti-islamsk-hat-propaganda.

Jeg er kjent med undersøkelsen, har diskutert den tidligere i en annen tråd.
Jeg synes ikke det er så mystisk at muslimer i stor grad favoriserer lov knyttet til islam.
Uten sammenligning forøvrig; Kunne man vinklet det like rart at folk fks. støtter kongefamilen.
"Nordmenn støtter arkaisk ledersystem med leder utvalgt av gud."

Ikke for å si at det ikke er aspekter ved sharia jeg finner problematisk, bare for å fremheve at det ikke nødvendigvis er så ekstremt at også muslimer holder fast på tradisjon, uten å nødvendig ha reflektert over hva det innebærer i ytterste konsekvens.

Undersøkelsen finner jo også at:
"Overall, the survey finds that most Muslims see no inherent tension between being religiously devout and living in a modern society. Nor do they see any conflict between religion and science. Many favor democracy over authoritarian rule, believe that humans and other living things have evolved over time and say they personally enjoy Western movies, music and television – even though most think Western popular culture undermines public morality."


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det eneste jeg reagerer på er at enkelte forsøker å tegne et bilde av muslimer som en homogen gruppe basert på én mindre grupperings handlinger. Det synes jeg blir overforenkling og direkte feil, og ikke minst i tråd med SIANs tankegods. 

Men hvor har noen i denne tråden sagt at gårsdagens pøbler var representative for alle muslimer? 

Jeg har gjentatte ganger tatt avstand fra SIAN og har karakterisert det jeg så fra de i går som søppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (3 minutter siden):

Men hvor har noen i denne tråden sagt at gårsdagens pøbler var representative for alle muslimer? 

Jeg har gjentatte ganger tatt avstand fra SIAN og har karakterisert det jeg så fra de i går som søppel.

Flere av kommentarene i tråden er svært generaliserende og beskriver pøblene som «muslimene». Jeg vil heller beskrive dem som pøblene. På samme måte som jeg beskriver SIAN for SIAN, ikke som «kristne» eller noe annet som skulle plassert de inn i en større gruppe.

Tviler ikke på dine meninger om SIAN, og vil tro 99% av alle i Norge er helt enig med oss om at budskapet deres er søppel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Men hvor har noen i denne tråden sagt at gårsdagens pøbler var representative for alle muslimer? 

Jeg har gjentatte ganger tatt avstand fra SIAN og har karakterisert det jeg så fra de i går som søppel.

Herlig å kunne ta avstand fra en komplett tulle organisasjon, men samtidig bruke effektene av koko påstandene som bakteppe i en diskusjon. 

Det handler ikke om budskapet til SIAN. Det handler om hva som skjer etterpå. Og da kan man fint fordømme det SIAN står for, men samtidig påpeke at "se, muslimer går amok som forventet" 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Flere av kommentarene i tråden er svært generaliserende og beskriver pøblene som «muslimene». Jeg vil heller beskrive dem som pøblene. 

Pøbler og muslimer. Det jeg reagerer på er at mange prøver å si at det ikke har noe med islam å gjøre. 

Hva med alle andre voldelige demonstrasjoner og handlinger utført av muslimer i nyere historie verden over. Er det også kun pøbelfakter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Atib Azzad said:

Jeg synes ikke det er så mystisk at muslimer i stor grad favoriserer lov knyttet til islam.

Nei, det synes da ikke jeg heller. Blir vel som at kristne foretrekker kristne føringer i et samfunn eller at buddhister vil ha buddhistiske normer. Det hadde jo vært mer mystisk hvis det var omvendt.

 

3 minutes ago, Atib Azzad said:

Undersøkelsen finner jo også at:
"Overall, the survey finds that most Muslims see no inherent tension between being religiously devout and living in a modern society. Nor do they see any conflict between religion and science. Many favor democracy over authoritarian rule, believe that humans and other living things have evolved over time and say they personally enjoy Western movies, music and television – even though most think Western popular culture undermines public morality."

Og det tviler jeg ikke på heller. Blir jo et irrasjonelt verdenssyn som ikke henger helt i hop, med å like vestlig kultur men mene den også er dårlig, men det blir jo deres byrde å balansere på samme måte som kristne eller andre religiøse må. For min del virker det som det stort sett går bra for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (Akkurat nå):

Pøbler og muslimer. Det jeg reagerer på er at mange prøver å si at det ikke har noe med islam å gjøre. 

Hva med alle andre voldelige demonstrasjoner og handlinger utført av muslimer i nyere historie verden over. Er det også kun pøbelfakter? 

Det er ikke sant. Jeg sa det gjaldt det videoklippet. Det så ut som pøbler. Det var ingenting som tilsa at det var muslimer. 

Er de muslimer har det pr definisjon noe med Islam å gjøre, men det er uansett ikke representativt for majoriteten av fredelige norske muslimer som også har med Islam å gjøre. 

At det har noe med Islam å gjøre  fordi pøblene er muslimer, er litt irrelevant. Da flertallet av muslimene ikke var voldelige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, geirfugl said:

Nei, det synes da ikke jeg heller. Blir vel som at kristne foretrekker kristne føringer i et samfunn eller at buddhister vil ha buddhistiske normer. Det hadde jo vært mer mystisk hvis det var omvendt.

Sant?
Men vinklingen er jo ofte like urimelig som konge-eksempelet mitt var ment å illustrere, hvor man fks. velger seg ut et aspekt ved sharia som virker særlig drakonisk, og trekker slutningen at muslimer dermed ønsker å steine folk, e.l.
Akkurat hva sharia innebærer er jo også fluktuerende etter tid og tolkning, theconversation har en kjapp og informativ artikkel om dette.

Quote

Og det tviler jeg ikke på heller. Blir jo et irrasjonelt verdenssyn som ikke henger helt i hop, med å like vestlig kultur men mene den også er dårlig, men det blir jo deres byrde å balansere på samme måte som kristne eller andre religiøse må. For min del virker det som det stort sett går bra for de fleste.

Jeg tror det bare handler om å ha flere tanker i hodet, man kan like film fra hollywood, samtidig fordømme amerikansk utenriks politikk, man kan like vestlig mote, men synes at H&M-reklameplakatene perpetuerer et usunnt kroppsideal osv.
Det er ikke nødvendigvis noen vanskelig balanse, det handler bare om at ting ofte er mer sammensatt enn at man kan vurdere noe utelukkende som direkte bra/dårlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (17 minutter siden):

Du svarte  ikke på noen ting av det jeg skrev.

Jeg sa ikke at du skulle være stille. Nå legger du ord i munnen min.

Jeg sa at jeg ikke kom til å svare eller ta deg seriøst, fordi du ikke svarte på det jeg skrev og heller anklaget meg for å ikke dokumentere påstanden min når jeg henviste til et videoklipp du selv kunne se og få verifisert det jeg sa. 

 

Også kommet du med en spydig bemerkning i dag som jeg påpeker. Og da sier du at du tar hevn fordi jeg reagerte på at du kun svarte med en emoji i går. 

 

Men dette har ingenting med tråden å gjøre. Jeg har anerkjent av noen av pøblene roper Allahu Akbar. Så vi kan bare legge dette dødt. ?

 

Må legge til at det er noe ironisk at dere på død og liv måtte få frem at noen ropte Allahu Akbar. Hva forandrer det?

Det beviser at noen av pøblene er muslimer, men det er uansett ikke represantivt for majoriteten av muslimene som som møtte opp og som oppførte seg sivilisert. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor det var så viktig. 

Ja vi får legge det dødt. Tror folk i denne tråden ser hvordan du holder på. Nå som du er argumentert i senk gjennom flere sider konkluderer du med "ja de er visst muslimer allikevel, MEN de er hvertfall ikke representative for alle de andre". Fin konklusjon det, ingen andre har heller hevdet noe annet. 

Du var så opptatt av å poengtere at vi diskuterte den konkrete videoen og de som var der. Nå som du skjønner at vi hadde rett hopper du videre og begynner å snakke om alle andre. Vi snakker ikke om de fredfulle. Vi snakker om muslimene som tyr til vold fordi noen krenker religionen deres.

Du må helt åpenbart ha det inn med spade. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 timer siden):

Sikkert blitt postet en haug av ganger før.. men for noen idioter? :) 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de fredelige demonstrantene holder seg tett inntil pøblene? Hadde det ikke vært lurere å trekke seg unna og la politiet gjøre jobben sin.

Men jeg antar at da kan man ikke gå ut i media i ettertid og syte over at man fikk litt tåregass i venstre nesebor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke hvorfor de fredelige demonstrantene holder seg tett inntil pøblene? Hadde det ikke vært lurere å trekke seg unna og la politiet gjøre jobben sin.

Disse "fredelige" demonstrantene i videoen er nok bare med for spenningens skyld, hyper opp de andre pøblene som gjør skade.

Nesten like ille de som løper i tog diltende etter de ut gjør fysisk skade. Nei en god mengde tåregass og gummikuler hadde vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (21 minutter siden):

Ja vi får legge det dødt. Tror folk i denne tråden ser hvordan du holder på. Nå som du er argumentert i senk gjennom flere sider konkluderer du med "ja de er visst muslimer allikevel, MEN de er hvertfall ikke representative for alle de andre". Fin konklusjon det, ingen andre har heller hevdet noe annet. 

Du var så opptatt av å poengtere at vi diskuterte den konkrete videoen og de som var der. Nå som du skjønner at vi hadde rett hopper du videre og begynner å snakke om alle andre. Vi snakker ikke om de fredfulle. Vi snakker om muslimene som tyr til vold fordi noen krenker religionen deres.

Du må helt åpenbart ha det inn med spade. 

Det blir skrevet i denne tråden at de representerer Islam og muslimer i Norge. 

Argumentet i senk? Jeg sier jo at jeg anerkjenner det på bakgrunn av informasjon som ble fremlagt, men at det ikke betyr noe uansett. 

At dere hadde rett? Jeg sa aldri at Islam ikke har noe med saken å gjøre. Jeg sa at utifra informasjonen i klippet hadde ikke Islam noe med den episoden å gjøre.

Det sier seg selv at Islam i det store bildet definitivt har noe med saken å gjøre... Stopp ISLAMiseringen av Norge...

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...