Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (32 minutter siden):

Vipps, så innfører regjeringen av batteriavgift
Vipps, så ble det egen vrakpant for elbilbatterier

Ooog... dette synes du harmonerer med det grønne skiftet som de fleste politikere snakker så varmt om? Så når Bjørnar Moxnes sier "ja nå skal vi virkelig ta råtta på disse skitne grådige elbilistene. Fysjameg" så tror du stortinget nikker og heier? :lol:

Nidar2 skrev (32 minutter siden):

Eller noe annet - husk alle skal om få år kun kjøre kollektivt!

Ja særlig! :lol: .. like særlig som at alle vil ha korona..

Nidar2 skrev (33 minutter siden):

Jeg regner kun lading på hurtigladestasjoner da mange ikke kan lade hjemme. De som kan lade hjemme har kjøpt lader til ti-tusener av kroner og gjerne bygd om hele sikringsskapet.

Så du regner at folk som har bukt titisner av kroner på lader hjemme kun lader på hurtigladestasjoner? Du ser ikke et snev av logisk brist i det ressonnementet?

Boligverdien kan stige mye mer enn kostnaden ved å kjøpe en lader. Det er altså en god investering uansett om man ha elbil eller ei. Du kan ikke regne laderen kun som en utgift og legge det på kWh-prisen og ignorere verdiøkningen. I mange tilfeller, som i artikkelen jeg linker, kan du regne at eierne får betalt for å lade.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (15 minutter siden):

Du glemmer alle utslippene forbundet med hydrogenblindveien. Så ja, batteri er fortsatt mye bedre enn hydrogen på utslipp.

Hydrogen? Vi snakket ikke om det. Leser du ting du siterer? Uansett, se her: 


https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200704-un.html

Batterier vil bli et større og større problem, om man ikke gjør som artikkelen sier. 

Samtidig:
Hydrogen 13 – Tesla Superchargers 0.

Det er enklere å tilby 100% grønn forybar kraft med hydrogenstasjoner enn det er med hurtigladestasjoner med ulik energibehov gjennom døgnet, uken og månedene. En hydrogenstasjon kan kjøpe energi på samme måte som kraftkrevende industri, og dermed hjelpe fornybare kraftprodusenter i situasjoner vi ser idag her i Norge med kontrakter på 10-20 år. Det betyr at fremfor å slå ned produksjonen slik man ser idag, så ville man grunnet hydrogen-lagring kunne produsere og fremdeles tjene 20-30-40øre/kWh med slike kontrakter. 

I tillegg så gir det mening å installere solceller på og ved stasjonen siden all energi blir enten levert ut, eller lagret. Til og med ASKO er nå en fornybar kraftprodusent, og de 14 hydrogenbilene, hydrogen-gaffeltruckene og lastebilene er fylt med 100% fornybar kraft. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Ooog... dette synes du harmonerer med det grønne skiftet som de fleste politikere snakker så varmt om? Så når Bjørnar Moxnes sier "ja nå skal vi virkelig ta råtta på disse skitne grådige elbilistene. Fysjameg" så tror du stortinget nikker og heier? :lol:

Ja særlig! :lol: .. like særlig som at alle vil ha korona..

Så du regner at folk som har bukt titisner av kroner på lader hjemme kun lader på hurtigladestasjoner? Du ser ikke et snev av logisk brist i det ressonnementet?

Boligverdien kan stige mye mer enn kostnaden ved å kjøpe en lader. Det er altså en god investering uansett om man ha elbil eller ei. Du kan ikke regne laderen kun som en utgift og legge det på kWh-prisen og ignorere verdiøkningen. I mange tilfeller, som i artikkelen jeg linker, kan du regne at eierne får betalt for å lade.

Du får det til å fremstå som om man tjener penger på kjøpe elbil, men det gjør man ikke. Biler generelt taper seg mye i pris og kostnadene ved bruk er store. Mange kommuner fjerner alle fordeler med elbil. Jeg gidder ikke kommentere mer. Om du velger være blind og hjernevasket må du gjerne være det for min del.
 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Du får det til å fremstå som om man tjener penger på kjøpe elbil, men det gjør man ikke. Biler generelt taper seg mye i pris og kostnadene ved bruk er store. Mange kommuner fjerner alle fordeler med elbil. Jeg gidder ikke kommentere mer. Om du velger være blind og hjernevasket må du gjerne være det for min del.

Har regnet ut at min elbil er nedbetalt på 8,57 år om avgifter ikke endrer seg. Det er ikke ille for en flunkende ny bil. :)

Hva er dessuten alternativet? Månedskort på buss?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Har regnet ut at min elbil er nedbetalt på 8,57 år om avgifter ikke endrer seg. Det er ikke ille for en flunkende ny bil. :)

Hva er dessuten alternativet? Månedskort på buss?

Jeg kan nedbetale en Taycan på 3 år!

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Dette vet du ingenting om, og det kan bli langt mer. Mange fordeler ble tatt bort over natten i kommunenorge.

Så du vet bedre hvilke enorme avgiftsøkninger som kommer for elbiler? Du har jo kommet med et par forslag som høres ut som ett forlsag: elbilbatteriavgift og vrakpant for elbilbatterier. Det høres ikke veldig sannsynlig ut. Har du flere forslag til "enorme" avgifter?

Nidar2 skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg vil tro en elbil er rimeligere å drifte de første ti årene. Men mange sliter med hyppige verkstedbesøk selv om feilen ikke er alvorlig og utbedres på garanti.

Det var en del problemer hos Tesla i 2018, men utenom det har jeg ikke sett noe som skiller seg ut fra fossilbilenes verkstedsbehov.

Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Pris på finn er langt unna hva man faktisk får for bilen, om man i det hele tatt får solgt den.

Sant nok, men det kommer jo an på pris. Jeg tok en kjapp stikkprøve og fant ut at den billigste Leaf 2011 er priset til 45 000, mens den dyreste er priset til 68 900 kr. Sistnevnte går nok ikke uten kjemperabatt. Men den billigste kan godt gå til prisantydning. 50 000 som jeg anslo er altså ikke helt urealistisk. Din påstand var "Leaf fra 2011 vil ingen lenger kjøpe og bilene må kasseres." Vil du moderere din påstand nå eller fortsette hardnakket å hevde at de må kasseres?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Så du vet bedre hvilke enorme avgiftsøkninger som kommer for elbiler? Du har jo kommet med et par forslag som høres ut som ett forlsag: elbilbatteriavgift og vrakpant for elbilbatterier. Det høres ikke veldig sannsynlig ut. Har du flere forslag til "enorme" avgifter?

Nei, jeg er dårlig på dette altså. Men hør med en politiker eller skatteetaten, de kan nok hjelpe deg få fart på fantasien ;)

Mange elbileiere er ofte innom verkstedet pga. software. Mange må ha veihjelp som følge av flatt 12V, og det skjer langt oftere enn på fossilbiler (ironisk nok, og selv om hovedbatteriet er fullt av strøm). Elbiler sliter med andre problemer enn fossilbiler, det kan være ladeport, hjemmelader, software, ladekladd for 10A osv.

Plutselig oppstår feilmelding som ingen aner hva er. Elektriker sier det ikke er feil, verkstedet sier det ikke er feil på bilen, ladeleverandøren sier det ikke er feil - så står man der.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Så du vet bedre hvilke enorme avgiftsøkninger som kommer for elbiler? Du har jo kommet med et par forslag som høres ut som ett forlsag: elbilbatteriavgift og vrakpant for elbilbatterier. Det høres ikke veldig sannsynlig ut. Har du flere forslag til "enorme" avgifter?

Avgifter vil jo komme. Men de vil ikke komme i en periode hvor man fremdeles kjemper kampen mot ICE produkter. De kommer når folk uansett ikke har noe valg utenfor elbilene. Først så vil man se at avgifter for ICE produkter øker, før BEV avgifter tar over siden ingen banker vil forsikre en ICE eller lignende slik at folk er tvunget inn i elbilen uansett, og bruktbilmarkedet har nok elbiler til å støtte det imo. 

Tipper nærmere 2030 her i Norge, mens utlandet kan fint kan henge 10 år etter. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

Simen, det er mulig du ikke har så mange venner, men om du ser rundt deg så ser du massevis av bygårder uten en eneste parkeringsplass. Mange av disse bygårdene har dårlig dimensjonerte elektrisk anlegg som ikke takler at alle skal lade bilen heller. Selv om bygården vil bytte el-anlegg stopper det i nærmeste trafo som nettselskapet nekter bytte ut. Men uansett så finnes ikke nok parkeringsplasser. 
 

Hvorfor skal folk som bor i bygårder på død og liv eie en bil de skal oppta dyrbart areal med når de bosetter seg slik? Når politikken jager bilene ut av bysentrum (inkludert elbiler) så mener jeg de første som må kvitte seg med bilene er sentrumsbeboerne.

Forøvrig hjemmeladet jeg min første elbil på 10A i over 5 år. Var helt flott det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (44 minutter siden):

Ja, men da vil trolig elbilene bli så dyre at folk heller velger fossilt. Særlig fordi ekstrakostnadene til hjemmelading OG hurtiglading blir enorme.

Ekstrakostnader? Har du ennå ikke fått med seg at elbiler er billigere i drift enn eksosbiler? MYE billigere!

Et litt søkt eksempel: Kjøper man en splitter ny Mitsubishi iMiev til 165 000 og en elbillader til 15 000 og bor sentralt i Oslo så kan boligverdien øke mer enn bilen og laderen kostet til sammen. Dette er gratis penger servert på sølvfat! Du kan senke bilen i syre første dag og fortsatt sitte igjen med gevinst!

Ellers i landet er det ikke uvanlig at boligverdien stiger med 50 000 kr pga en lader til 20 000. Det er en god investering selv for de som ikke har tenkt til å kjøpe elbil.

Nidar2 skrev (44 minutter siden):

Mange parkerer bilen i gaten.
Jeg er enig i at man kommer langt med 10A lading om man har eldre bolig. Topp moderne ladeutstyr trengs som oftest ikke.

Har man funnet parkering så er jo 90% av problemet løst. Det er stort sett bare vilje det står på når det kommer til å få satt opp noen ladere langs gata.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Hvilken bil er det som koster 36500kr/mnd mindre enn en elbil?

Aner ikke, jeg bare sier som deg: hvor lang tid jeg bruker på å nedbetale en elbil, feks. Taycan. Du bruker 8,57 år på din, skriver du.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Ekstrakostnader? Har du ennå ikke fått med seg at elbiler er billigere i drift enn eksosbiler? MYE billigere!

Et litt søkt eksempel: Kjøper man en splitter ny Mitsubishi iMiev til 165 000 og en elbillader til 15 000 og bor sentralt i Oslo så kan boligverdien øke mer enn bilen og laderen kostet til sammen. Dette er gratis penger servert på sølvfat!

Ellers i landet er det ikke uvanlig at boligverdien stiger med 50 000 kr pga en lader til 20 000. Det er en god investering selv for de som ikke har tenkt til å kjøpe elbil.

Har man funnet parkering så er jo 90% av problemet løst. Det er stort sett bare vilje det står på når det kommer til å få satt opp noen ladere langs gata.

Tror du trenger legesjekk!

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg kan nedbetale en Taycan på 3 år!

Om jeg var i din posisjoner ville jeg virkelig vurdert å faktisk skaffe meg. Vanvittig kjøremaskin.

Hadde "bare" råd til en Tesla jeg, men den gir meg ett smil hver gang jeg kjører uansett. Det gjorde ikke min forrige dieselbil.

Har forøvrig ikke lademuligheter her jeg bor, men er så heldig at jeg kan lade på jobb så tar den med dit par ganger i måneden og fyller den gratis. Med stort batteri får jeg kjørt masse mellom hver gang bilen må lades.

Siden man slipper å ha service og slikt på bilen sparer man ganske mye penger kontra andre biler (koster vel fort 6-8 tusen i året på en fossilbil bare for service). Å bytte ett 12V batteri skal jeg da fint kunne finnansiere. Og siden det var ett problem på forrige generasjon har de gjort det mye enklere å bytte selv på denne generasjonen. Pluss at det ikke er like stort problem. Elbilene blir bedre og bedre.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Aner ikke, jeg bare sier som deg: hvor lang tid jeg bruker på å nedbetale en elbil, feks. Taycan. Du bruker 8,57 år på din, skriver du.

 

Tror du misforstod. Mitt regnestykke er basert på at jeg sparer 3000kr/mnd og kan igjen selge bilen for en liten slant etter 5 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som de fleste debatter jeg har opplevd rundt elbiler siden 2011 så er det "verdensmesterskap i misunnelse" fordi man selv ikke har muligheten her og nå eller selv ikke så hvor smart det var økonomisk å gå for elbil tidlig.

Man ser den helt klare og tydelige ergrelsen i ansiktet på de som nærmest hater elbilen andre har trykket til seg og sparer mye penger på. Litt som når noen blir stram i maska fordi du fant drømmeleiligheten til en god pris og samtidig fikk rekordsum for det du solgte.

Ren skjær ekte norsk misunnelse preger mye av denne debatten. I flere år sluttet jeg å diskutere det med folk for det kom klart frem at det som irriterte de mest var at du sparte penger. Mye penger. Det tåler ikke folk.

I flere år når jeg la frem hvert eneste tall i regnestykket på hvordan min første elbil betalte seg selv opplevde jeg at folk kunne forlate bordet i rent raseri av det som er nevnt. Jeg drev aldri med "boasting" kun med nitid opplysning til de som enten snakket det ned eller ønsket informasjon.

Endret av Theo343
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (25 minutter siden):

https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200704-un.html

Batterier vil bli et større og større problem, om man ikke gjør som artikkelen sier. 

Samtidig:
Hydrogen 13 – Tesla Superchargers 0.

Linkene er en skjønn forening av Tesla bashing og hydrogen halleluja. Argumentene de bruker faller så til de grader gjennom en etter en at jeg blir helt matt. Hvorfor hiver du deg på hallelujakoret i stedet for å stikke fingernen i jorda og regne litt..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Tror du misforstod. Mitt regnestykke er basert på at jeg sparer 3000kr/mnd og kan igjen selge bilen for en liten slant etter 5 år.

Jeg tror en Taycan stiger i verdi, slik at man faktisk tjener penger på den. 

Om jeg installerer lader på hytta tjener jeg ytterligere penger. Til slutt blir jeg en veldig rik person.

Jeg finner mye støtte om økonomisk glupe ideer i tråden her :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Ladestoppene bør med andre ord tunes så de varer ca 30 minutter, både av hensyn til cafeene og bilistene. Da får vi et kjøremønster for hvermansen som kan minne om yrkessjåførenes kjøre- og hviletids-bestemmelser. Jeg synes i hvert fall det er en betryggende tanke at uopplagte bilister må ta 30-minutters pauser av og til. Av samme grunn liker jeg heller ikke tanken på at framtidige elbiler skal få 1000+ km rekkevidde. Det bør holde med 4-5 timer i 100 km/t og kortere tid dersom hastigheten er høyere.

30 minutter er vel snaut for min del ihvertfall, når vi stopper og spiser. Ladet på Gran på torsdag, da gikk jeg ut og flyttet bilen før desserten siden den var ladet nok. Da hadde den ladet i 47 minutter. 

45-60 minutter synes jeg er passe ladetid til en spisepause. Har regnet på det og funnet ut at en ladehastighet på 65-70kW passer oss perfekt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...