Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Jeg tror en Taycan stiger i verdi, slik at man faktisk tjener penger på den. 

Om jeg installerer lader på hytta tjener jeg ytterligere penger. Til slutt blir jeg en veldig rik person.

Jeg finner mye støtte om økonomisk glupe ideer i tråden her :)

Så de 4000kr/mnd jeg bruker på eksosbil nå er bare en feberdrøm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (32 minutter siden):

Hydrogen? Vi snakket ikke om det. Leser du ting du siterer? Uansett, se her: 

https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200704-un.html

Batterier vil bli et større og større problem, om man ikke gjør som artikkelen sier. 

Samtidig:
Hydrogen 13 – Tesla Superchargers 0.

Det er enklere å tilby 100% grønn forybar kraft med hydrogenstasjoner enn det er med hurtigladestasjoner med ulik energibehov gjennom døgnet, uken og månedene. En hydrogenstasjon kan kjøpe energi på samme måte som kraftkrevende industri, og dermed hjelpe fornybare kraftprodusenter i situasjoner vi ser idag her i Norge med kontrakter på 10-20 år. Det betyr at fremfor å slå ned produksjonen slik man ser idag, så ville man grunnet hydrogen-lagring kunne produsere og fremdeles tjene 20-30-40øre/kWh med slike kontrakter. 

I tillegg så gir det mening å installere solceller på og ved stasjonen siden all energi blir enten levert ut, eller lagret. Til og med ASKO er nå en fornybar kraftprodusent, og de 14 hydrogenbilene, hydrogen-gaffeltruckene og lastebilene er fylt med 100% fornybar kraft. 

Batterier blir ikke et større problem enn fossilt drivstoff og blindveien hydrogen.

Og nei, det er ikke enklere å tilby 100% fornybar kraft med blindveien hydrogen. Det er fortsatt ekstremt sløseri med energi, farlig, osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Linkene er en skjønn forening av Tesla bashing og hydrogen halleluja. Argumentene de bruker faller så til de grader gjennom en etter en at jeg blir helt matt. Hvorfor hiver du deg på hallelujakoret i stedet for å stikke fingernen i jorda og regne litt..

Hvilke hersketeknikker skal vi kaste dette på? Du må da være innom flere av dem?

En av argumentene fra en av kildene sier dette: "UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development), to call for the social and environmental impacts of the extraction of raw materials, which include human rights abuses, to be addressed urgently."

Det er et argument som "faller så til de grader igjennom"? Eller hva prater du om egentlig? Fremfor håpløse hersketeknikker, så ta heller opp argumentene du mener er gale og prat om dem istedenfor. For batterier vil faktisk bli et problem ved skala, og det gjelder for FCEV's også - snakk om å ta magaplask rett inn i egen tåpelighet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Så de 4000kr/mnd jeg bruker på eksosbil nå er bare en feberdrøm?

Ja, et vondt mareritt - prøv lykkepiller, da vil du tjene penger på elbil, og enda mer om du installerer lader. Om du passerer bomringen tjener du enda mer.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Batterier blir ikke et større problem enn fossilt drivstoff og blindveien hydrogen.

Og nei, det er ikke enklere å tilby 100% fornybar kraft med blindveien hydrogen. Det er fortsatt ekstremt sløseri med energi, farlig, osv.

Hvem prater varmt og pent om fossilt drifstoff? Samt du svarer ikke på et fnugg av det du siterer på, men gjentar kun håpløst barnslige argumenter du selv ikke klarer å forsvare. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

30 minutter er vel snaut for min del ihvertfall, når vi stopper og spiser. Ladet på Gran på torsdag, da gikk jeg ut og flyttet bilen før desserten siden den var ladet nok. Da hadde den ladet i 47 minutter. 

45-60 minutter synes jeg er passe ladetid til en spisepause. Har regnet på det og funnet ut at en ladehastighet på 65-70kW passer oss perfekt

Sånn sett er det jo genialt at ladeeffekten avtar mot slutten. Men det er jo godt kotyme å flytte bilen hvis det er noe særlig pågang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (16 minutter siden):

Om jeg installerer lader på hytta tjener jeg ytterligere penger. Til slutt blir jeg en veldig rik person.

Jeg finner mye støtte om økonomisk glupe ideer i tråden her

Hehe, virker ikke helt som du forsto den biten om økt boligverdi, men hva om du leser det sakte og nøye en gang til? ;)

Simen1 skrev (23 minutter siden):

Et litt søkt eksempel: Kjøper man en splitter ny Mitsubishi iMiev til 165 000 og en elbillader til 15 000 og bor sentralt i Oslo så kan boligverdien øke mer enn bilen og laderen kostet til sammen. Dette er gratis penger servert på sølvfat! Du kan senke bilen i syre første dag og fortsatt sitte igjen med gevinst!

Ellers i landet er det ikke uvanlig at boligverdien stiger med 50 000 kr pga en lader til 20 000. Det er en god investering selv for de som ikke har tenkt til å kjøpe elbil.

PS. Tviler forsåvidt på at du har hytte sentralt i Oslo og nå skrev jeg vitterlig iMiev der, ikke Taycan.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hehe, virker ikke helt som du forsto den biten om økt boligverdi, men hva om du leser det sakte og nøye en gang til? ;)

 

Jeg driver selv med kreativ regning når jeg skal ha noe nytt. Selv nye mobiler og fjernsyn betaler seg selv til slutt.

Feks. Om jeg har et pent fjernsyn ved boligsalg vil dette pynte opp stuen slik at flere vil by på leiligheten. Det samme kan sies om jeg plasserer en Jaguar i garasjen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nidar2 said:

Jeg driver selv med kreativ regning når jeg skal ha noe nytt. Selv nye mobiler og fjernsyn betaler seg selv til slutt.

Feks. Om jeg har et pent fjernsyn ved boligsalg vil dette pynte opp stuen slik at flere vil by på leiligheten. Det samme kan sies om jeg plasserer en Jaguar i garasjen.

Ja det er ofte kreativ regning som må til når man skal forsøke å demantere at andre har spart penger på noe lurt ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

All denne spisingen er enda en ekstrautgift når man hurtiglader.

Selvfølgelig men hvorfor ikke ha med matpakke og termos? Så kan du spise i bilen og lese en bok mens bilen lader? Eller se om du finner et bord i nærheten om du ikke vil smule ned setet.

Jeg solgte for øvrig min forrige elbil, en av disse kortrekkeviddebilene, til noen som bor innenfor ring 3 i Oslo og baserer seg på gatelading. Oslo kommune har satt opp 3,6kW ladepunkter som koster NOK 5/time om natten. De var gratis før men med den prisen burde kommunens tilbud kunne gå svakt i pluss. Uten at det blir spesielt dyr strøm for brukeren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbil har gitt meg en ny glede.

Når man vinterstid må hurtiglade i hutrende kulde og fykende snøvær rundt seg er det deilig å sitte inne i en varm bil med heftig surround lyd og se på netflix på storskjermen sammen med en varm kopp.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig men hvorfor ikke ha med matpakke og termos? Så kan du spise i bilen og lese en bok mens bilen lader? Eller se om du finner et bord i nærheten om du ikke vil smule ned setet.

Jeg solgte for øvrig min forrige elbil, en av disse kortrekkeviddebilene, til noen som bor innenfor ring 3 i Oslo og baserer seg på gatelading. Oslo kommune har satt opp 3,6kW ladepunkter som koster NOK 5/time om natten. De var gratis før men med den prisen burde kommunens tilbud kunne gå svakt i pluss. Uten at det blir spesielt dyr strøm for brukeren.

Jeg liker ikke ha med matpakke eller ipad. Så må ha bil hvor jeg kan se film og spille i dashbordet. Det er litt av moroa ;)

5 kr for en time? Herre min hatt. Har det rablet helt for Raymond?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Elbil har gitt meg en ny glede.

Når man vinterstid må hurtiglade i hutrende kulde og fykende snøvær rundt seg er det deilig å sitte inne i en varm bil med heftig surround lyd og se på netflix på storskjermen sammen med en varm kopp kaffe.

Eventuelt så sitter man på hytta med hutrende kulde og fykende snøvær rundt seg - på utsiden, med knitrende fyr i peisen og en varm kaffe? 

Altså, elbiler har sine ulemper. Alle biler har det. Jo kjappere man er ærlig om produktene, jo kjappere kommer skiftet. 

https://www.nrk.no/sorlandet/ladetipsene-som-korter-ned-koen-1.15080612
Det er også viktig at elbil-eiere viser sin missnøye ovenfor slike situasjoner i feriene. Om folk kun skal forsvare alt, så tar ting lengre tid. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Eventuelt så sitter man på hytta med hutrende kulde og fykende snøvær rundt seg - på utsiden, med knitrende fyr i peisen og en varm kaffe? 

Altså, elbiler har sine ulemper. Alle biler har det. Jo kjappere man er ærlig om produktene, jo kjappere kommer skiftet. 

https://www.nrk.no/sorlandet/ladetipsene-som-korter-ned-koen-1.15080612
Det er også viktig at elbil-eiere viser sin missnøye ovenfor slike situasjoner i feriene. Om folk kun skal forsvare alt, så tar ting lengre tid. 

Huh? Ærlig?

Nei jeg synes det er mye mer koselig enn å stå ute med bensinpumpa i hånden i samme været som adpåtil stopper hele tiden fordi den er litt ekstra trykkfølsom  den dagen.

Selv en venn som var elbilskeptiker synes det var riktig så koselig å se en episode av favorittserien sin mens vi tok en halvtimes ladepause på biltur.

Det har ingen ting med "forsvare" å gjøre, kun at det faktisk var en koselig og behagelig opplevelse.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ellers venter jeg på at det norske byråkratiet skal få ut fingern og tillate V2H slik at jeg kan ha strøm og drifte hele heimen i opptil flere/mange døgn om det blir strømbrudd pga. uvær ol. Veldig kjekt å ha en rimelig ekstrem UPS stående i garasjen.

Det meste er allerede klargjort hjemme hos meg. Bilen er klar, veggladern er klar, strømmopplegget er klart.

Andre fine muligheter som byr seg er å bruke bilen som strømprissparer og lade den opp når strøm er billigst og la den forsyne huset med strøm når strøm er dyrest. Elbilen bare gir og gir og lyser vei mot fremtiden.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Eventuelt så sitter man på hytta med hutrende kulde og fykende snøvær rundt seg - på utsiden, med knitrende fyr i peisen og en varm kaffe? 

Ja, du kan godt kalle Teslaen for hytta om du vil. Det er fullt mulig å overnatte der i fin temperatur også i snøstorm. Før leggetid kan man fint sette på 12V vannkoker og nyte litt kakao, med boks-krem til peiskosen. Kaffe rett før leggetid er kanskje ikke så smart, men Real turmat er jo et middagsforslag som passer scenariet. Litt usikker på om du siktet til Teslas peiskos-funksjon med vilje..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Huh? Ærlig?

Ja, ærlig. 

Theo343 skrev (8 minutter siden):

Nei jeg synes det er mye mer koselig enn å stå ute med bensinpumpa i hånden i samme været som adpåtil stopper hele tiden fordi den er litt ekstra trykkfølsom  den dagen.

Du må da ut i været for å lade, eller slenger du kona ut istedenfor? 

Jeg har aldri opplevd problemer ved bensinpumpa når jeg hadde dieselpurke, mens jeg har opplevd å måtte stå i telefonen i snøstorm og melde av hva som stod på ladestasjonen til service-senteret til ladenettverket. Det tok mye lengre tid enn å fylle bensin eller diesel. Det å late som om innsiden av elbilen er ei stue, fremfor å komme frem med dobbelt så lang rekkevidde og 5 minutter bensin/diesel fylling er å angripe fra feil hold. 

Det er mange ting elbilene er flotte til, men langturer er ikke en av dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...