Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

@trikola Helt enig i det. Mange steder er det ikke mulig å bare sette opp ladere for å kompensere for bortfall av bensinsalg, fordi store deler av kundemassen hjemmelader. Overskuddet, matsalget, forsvinner sammen med bensinsalget. Det gjelder strekninger der folk først og fremst hjemmelader. "Vinnerstasjonene" er de som tilfeldigvis ligger der kundene stort sett er langveisfarende. De vil kunne beholde matkundene ved å erstatte tapt bensinsalg med lading.

Bensinsalget er ganske jevnt fordelt utover året og uka, mens langtur-ladekunder vil komme mye mer konsentrert rundt helger og ferier, mens hverdagene blir mer stille. Så i stedet for mange fast ansatte kan det bli noen få fast ansatte + sesongarbeidere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Bensinsalget er ganske jevnt fordelt utover året og uka, mens langtur-ladekunder vil komme mye mer konsentrert rundt helger og ferier, mens hverdagene blir mer stille. Så i stedet for mange fast ansatte kan det bli noen få fast ansatte + sesongarbeidere.

Er det det? Her settes prisene ned søndag eller mandag (tror jeg, følger ikke med lengre) og da er det kø for å fylle. Noen dager senere har prisen steget endel og det er knapt noen innom stasjonen for å fylle i det hele tatt. Så går det et par dagen og prisen er lav igjen, nytt køkaos. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

@trikola Helt enig i det. Mange steder er det ikke mulig å bare sette opp ladere for å kompensere for bortfall av bensinsalg, fordi store deler av kundemassen hjemmelader. Overskuddet, matsalget, forsvinner sammen med bensinsalget. Det gjelder strekninger der folk først og fremst hjemmelader. "Vinnerstasjonene" er de som tilfeldigvis ligger der kundene stort sett er langveisfarende. De vil kunne beholde matkundene ved å erstatte tapt bensinsalg med lading.

Bensinsalget er ganske jevnt fordelt utover året og uka, mens langtur-ladekunder vil komme mye mer konsentrert rundt helger og ferier, mens hverdagene blir mer stille. Så i stedet for mange fast ansatte kan det bli noen få fast ansatte + sesongarbeidere.

Det er ofte kø eller nesten fult på ladere i Oslo og omegn i arbeidsuken så det virker jo som det er et marked.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
tommyb skrev (19 timer siden):

Jeg har også gått og trodd at masseproduksjon av elbiler ville føre til lavere priser. Det er nødvendig. Rimelige småbiler i Europa koster heller fra hundre tusen enn to hundre tusen i innstegsmodellene. Her må man inn med reduserte produksjonskostnader eller avgiftsøkninger dersom det skal bli reell konkurranse over hele linja. Og vippepunktet har jeg i mange år trodd at var når Volkswagen kommer med hovedsatsninga si. VW har tross alt vist mye større endringsvilje (pga Dieselgate) enn de andre store produsentene. Men nå har de fått på plass samlebåndet og nå ser vi at ID.3 faktisk blir dyrere, ikke billigere, enn e-Golf. Det var en skikkelig kalddukkert for meg. Når vi vet at Golfene og Poloene som selges i Europa hovedsaklig er mye billigere enn e-Golfen, tegner det et bilde av elbiler som luksusprodukter.

Ingen overraskelse der. Jeg har sammenliknet inngangspris uten skatter og subsidier for Renault Zoe vs Clio og Zoe har stort sett vært 50% dyrere. Det beviser at batterier fortsatt er dyrt og at elbiler ikke produseres i store nok kvanta til å hente ut stordriftsfordelene. Da er det naturlig at vi ikke får *ett* vippepunkt hvor elbiler bli billigere enn ICE-biler men heller mange vippepunkt, kanskje ett per markeds- og prissegment. Som Tesla har vist gir det mening å starte med det segmentet hvor bilene allerede er dyre og produseres i små serier. Så beveger man seg ned i pris og opp i produksjonstall ettersom batterier blir billigere og produseres i stadig større kvanta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo også laderate (c) og rekkevidde noe som gjør at tid brukt til lading generelt minker når rekkevidda øker. Faststoffbatterier i biler ligger ennå noen år fram i tid, men når de først kommer så vil små biler både få økt rekkevidde og mye raskere lading. Framtidens små elbiler med faststoffbatterier blir faktisk brukbare på langkjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...