Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (Akkurat nå):

Mange steder taper man store summer på ved å kjøre lite. Man har nedbetaling av ladeanlegget og må betale for fakturering i tilleg, selv om man nesten ikke kjører. Det er kun de som kjører veldig mye som tjener på dette.

Ja faktisk kan man måtte betale mer for å la elbilen stå i garasjen enn man måtte fylle drivstoff på fossilbilen i kroner og øre.

Hørte jeg ekko om kverulering? 

Hun har behov for bil, og den gamle Yarisen begynte å koste mye i service og vedlikehold. En av de beste og billigste elbilene for henne, var for min del Zoe. Og akkurat idag, så mener jeg det var en av de beste bilene totalt uavhengig av energilagring for henne nå idag. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (Akkurat nå):

Kansje du bor i ett land uten vinter da? 

Her i nordnorge er det langt ifra å bare hoppe inn å kjøre med fossilbiler på vintern. Er det 20 blå eller kaldere kan det fort bli spennende om bilen starter. Diesel blir som sirup og startbatteriet mister halve effekten.

Joda det finnes webasto, og jeg har det på ene bilen jeg bruker. Men det må man huske å starte minst 20 minutter i forveien for at det skal ha nok effekt.

Elbilen varmes på få minutter og man rekker knapt å koste av snøen før den er varm og god selv om man har glemt å starte varming på forhånd.

Dette er jo bare sludder - det er langt større sjans for at 12v batteriet er gåent på elbilen enn fossilbilen. Min gamle dieselbil ble varm på få minutter. Forøvrig er appene til elbilene av elendig kvalitet, så om man får noe varme vet man aldri! Men når det virker, er det helt topp!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Hørte jeg ekko om kverulering? 

Hun har behov for bil, og den gamle Yarisen begynte å koste mye i service og vedlikehold. En av de beste og billigste elbilene for henne, var for min del Zoe. Og akkurat idag, så mener jeg det var en av de beste bilene totalt uavhengig av energilagring for henne nå idag. 

Jeg kan godt tenke meg at hun vil betale betraktelig mer for vedlikehold og service av Zoe enn Yaris etterhvert som tiden kommer. Tro meg! Forstillingen vil trenge jevnlig overhaling i tillegg til varmeapparat. Jeg tror ikke det er store endringer på Zoe40 og Zoe50 når det kommer til disse detaljene. Synd Toyota aldri kommer med elbiler.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Jeg kan godt tenke meg at hun vil betale betraktelig mer for vedlikehold og service av Zoe enn Yaris etterhvert som tiden kommer. Tro meg! Forstillingen vil trenge jevnlig overhaling i tillegg til varmeapparat. Jeg tror ikke det er store endringer på Zoe40 og Zoe50 når det kommer til disse detaljene. Synd Toyota aldri kommer med elbiler.

Som elbileier med førstehåndserfaring så stiller jeg meg selv til pistol-duell! 

Mora mi har hatt første generasjon Zoe uten problemer, med ekstremt billig forsikring, og bestemor kjøpte nye 50. Ingen av dem kjører rally, så jeg trur det går fint. Hvis ikke leverer jeg bilene personlig til service og får det de skal ha. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nidar2 said:

Dette er jo bare sludder - det er langt større sjans for at 12v batteriet er gåent på elbilen enn fossilbilen. Min gamle dieselbil ble varm på få minutter. Forøvrig er appene til elbilene av elendig kvalitet, så om man får noe varme vet man aldri! Men når det virker, er det helt topp!

Haha 12V batteriet på elbilen min lades hele tiden ved behov. Det gjør det ikke på en fossilbil.

Nyere fossilbiler lader jo kun når man ikke har gasspådrag (for å spare drivstoff) så batteriene varer jo bare noen år.

Batteriet i elbilen er jo på størrelse med ett motorsykkelbatteri så blir ikke akkurat ruinert av å bytte det heller.

Veldig fornøyd med appen til min bil (Tesla) men er mange biler som har helt ubrukelig app virker det som.

Jeg kjører ofte en dieselbil som blir varm på noen minutter. Den bruker vel 2-3 liter på mila siden den er så innefektiv. Kjører og en bil som bruker godt over en halvtime på å bli varm på vintern, men den bruker veldig lite drivstoff.

Min forrige dieselbil ble ganske raskt varm da den hadde ekstravarmer som startet med motoren når det var kaldt. Det var kjekt men sto man i lyskryss kom eksosen inn i bilen siden utløpet til den var midt under bilen. 

Slipper alt dette styret med elbilen. Mye enklere.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (1 minutt siden):

Haha 12V batteriet på elbilen min lades hele tiden ved behov. Det gjør det ikke på en fossilbil.

Nyere fossilbiler lader jo kun når man ikke har gasspådrag (for å spare drivstoff) så batteriene varer jo bare noen år.

Veldig fornøyd med appen til min bil (Tesla) men er mange biler som har helt ubrukelig app virker det som.

Jeg kjører ofte en dieselbil som blir varm på noen minutter. Den bruker vel 2-3 liter på mila og på grunn av dette.

Kjører og en bil som bruker godt over en halvtime på å bli varm på vintern, men den bruker veldig lite drivstoff.

Min forrige dieselbil ble ganske raskt varm da den hadde ekstravarmer. Det var kjekt men sto man i lyskryss kom eksosen inn i bilen siden utløpet til den var midt under bilen. 

Slipper alt dette styret med elbilen. Mye enklere.

Les deg opp på problemer med 12v batteri på elbil. Nesten alle biler plages med dette og mange må montere en ekstra lader kun for 12v batteriet i garasjen. Tesla har nok ikke dette problemet, men både Leaf og Ioniq sliter med dette. På Renault har jeg hørt batteriet byttes på service hvert 3. år.

Min gamle dieselbil brukte vel 0,5 liter på mila og det røyk av frontruta etter fem minutter. Kjører man gammel Zoe er flaks om man får noe varme i det hele tatt.

Tesla er et av de beste valgene når man kjøper elbil, og teknologien ligger årevis foran de fleste andre. Jeg liker å sammenligne normale biler som Leaf og Ioniq når man sammenligner med fossilbil.

Det er fordeler og ulemper med alle, men skal man ha bil uten mye plunder må man velge fossilbil.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (22 minutter siden):

Mange steder taper man store summer på ved å kjøre lite. Man har nedbetaling av ladeanlegget og må betale for fakturering i tilleg, selv om man nesten ikke kjører. Det er kun de som kjører veldig mye som tjener på dette.

Ja faktisk kan man måtte betale mer for å la elbilen stå i garasjen enn man måtte fylle drivstoff på fossilbilen i kroner og øre.

Joda, enig i det. Elbiler fortjener å bli brukt mye. Kjører man 2000 km/år så tar det et tiår før klimaregnskapet går i null. Er man taxieier så går klimaregnskapet i null etter noen måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (33 minutter siden):

Hvordan definerer du det å "planlegge"? Det å gå inn i infotainment-systemet for å plotte inn en lader som du rekker vil jeg definere som mer plunder enn det å bare vente til neste bensinstasjon, som jo dukker opp før eller siden uansett. 

 

Noe du er avhengig av, siden uten GPS så finner du den ikke, da den ofte ikke står logisk plassert slik bensinstasjoner som oftest gjør. 

 

Igjen noe som ble en nødvendighet kun med elbiler. Altså ikke et argument når man skal sammenligne fordeler og ulemper hos fossile biler og elbiler. 

Jepp, en nødvendighet som kom med elbilen. Du må i tillegg planlegge hvor du kan lade, om du har andre gjøremål, da enkelte ladere ikke står plassert med toalett og en pølse tilgjengelig slik 90%+ av bensinstasjonene langs motorveiene er. 

 

Til gjengjeld så kobler man inn ladekabelen hver ca 30kWh brukt energi for din del, mens en fyr med en diesel-purke ikke gjør dette før over 1,000kWh er brukt opp. På langtur så kjører jeg heller frem til der jeg skal, enn å stoppe mellom 10 og 40% SoC om og om igjen fordi det er mest effektivt. Kast på fiskebåten jeg liker å ta med på ulike turer, så blir det enda verre. 

 

Dette er det eneste punktet du burde ført opp, da dette faktisk er genialt med elbil. 

 

På ingen måte. 

Du har også tidligere vist at du ikke skjønner hvordan navigasjoen til Tesla fungerer. Nei, man plotter ikke inn en eller annen lader. Man skriver inn destinasjonen. Er man f.eks i Stavanger og skal til Alta så skriver man "Alta" og trenger egentlig ikke røre navigasjonen før man er framme i Alta. Man kan ta avstikkere, lade oftere enn navigasjonen sier og navigasjonen korrigerer laderuta/planen deretter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Du har også tidligere vist at du ikke skjønner hvordan navigasjoen til Tesla fungerer. Nei, man plotter ikke inn en eller annen lader. Man skriver inn destinasjonen. Er man f.eks i Stavanger og skal til Alta så skriver man "Alta" og trenger egentlig ikke røre navigasjonen før man er framme i Alta. Man kan ta avstikkere, lade oftere enn navigasjonen sier og navigasjonen korrigerer laderuta/planen deretter.

Jeg har kjørt både TMS og TM3 og testet det, så joda jeg vet hvordan det fungerer. Om du lar Tesla gjøre som den vil, så havner du på en rimelig tilfeldig ladeplass. Så om du ønsker et toalett-besøk, så må du uansett sjekke om plassen har dette siden ikke alle SuC områder har det. 

Angående funksjonaliteten så har jeg denne jeg også, gjennom Android Auto og appen "Abetterrouteplanner".

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Ideelt sett ja. Men dette har ikke Tesla (ennå). Uansett, så er det sjeldent kø og hvis man skulle være så uheldig å finne kø så er det jo bare å stille seg i køa i stedet for å kjøre hvileløst rundt og vente på at det skal stå "ledig hos .." på skjermen.

Det bruker å være grei rullering på laderne. Er det 10 ladestolper og folk lader i snitt 30 minutter så rykker man jo fram 1 plass i køa i snitt hvert 3. minutt. Er det 30 ladestolper så rykker man frem hvert minutt osv. Så ikke så rent ulikt det å stå i kø for å komme til bensinpumpa.

En annen ting Tesla ikke har er køordner på skjermen. De fleste har god køkultur, men det er jo alltids en og annen råtten tomat innimellom.

Igjen, prøv å innsjå at det fins andre merker enn Tesla. En risikerer å stå og vente på en 50 kW ccs/chademo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

image.thumb.png.f97919c79d937e26b63a1a12c01e45c5.png

Angående batteri-problemer som vi må løse på et vis. Det er tøys å være såpass avhengig av Kina som vi er per idag. 

Mange av elbilene som selges i Europa og USA, har materiale som går på ei find rund-dans på tvers av kloden flere ganger.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
HF- skrev (44 minutter siden):

Igjen, prøv å innsjå at det fins andre merker enn Tesla. En risikerer å stå og vente på en 50 kW ccs/chademo

Noen - Det er et elbilproblem

Jeg - Det er ikke et generelt elbilproblem - det gjelder kun spesifikke biler eller ladeoperatører

Noen - Det finnes flere merker enn Tesla

Låter kjent? Noen generaliserer bare for å problematisere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Noen - Det er et elbilproblem

Jeg - Det er ikke et generelt elbilproblem - det gjelder kun spesifikke biler eller ladeoperatører

Noen - Det finnes flere merker enn Tesla

Låter kjent? Noen generaliserer bare for å problematisere.

Eventuelt: 
Problem A med elbiler:
Elbil A har ikke det problemet, så elbiler har ikke det problemet.

Problem B med elbiler:
Elbil B har ikke det problemet, så elbiler har ikke det problemet. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Noen - Det er et elbilproblem

Jeg - Det er ikke et generelt elbilproblem - det gjelder kun spesifikke biler eller ladeoperatører

Noen - Det finnes flere merker enn Tesla

Låter kjent? Noen generaliserer bare for å problematisere.

Eg lada på Lavik i dag, to ladera, eg og en e golf. Ei dame med leaf kom og stod og venta til eg var ferdig. Vassenden i Jølster var det ett uttak, en leaf var akkurat før meg, så eg kjørte til Skei. I Byrkjelo var begge laderane opptatt. Å snakke om 10 og 20 lade plasser er ikkje relevant for diskusjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 minutter siden):

Angående batteri-problemer som vi må løse på et vis. Det er tøys å være såpass avhengig av Kina som vi er per idag. 

Mange av elbilene som selges i Europa, har materiale som går på ei find rund-dans på tvers av kloden flere ganger. 

Hvordan ser det ut for brenselceller, og forsåvidt alt annet som en bil består av?

Hvorfor står det bare 1% på hele Europa sin grafittproduksjon, når et grafittverk her i Norge alene står for 2% av verdensproduksjonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):
Simen1 skrev (18 minutter siden):

 

Eventuelt: 
Problem A med elbiler:
Elbil A har ikke det problemet, så elbiler (generelt) har ikke det problemet.

Problem B med elbiler:
Elbil B har ikke det problemet, så elbiler (generelt) har ikke det problemet. 

Begge deler er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, HF- said:

Eg lada på Lavik i dag, to ladera, eg og en e golf. Ei dame med leaf kom og stod og venta til eg var ferdig. Vassenden i Jølster var det ett uttak, en leaf var akkurat før meg, så eg kjørte til Skei. I Byrkjelo var begge laderane opptatt. Å snakke om 10 og 20 lade plasser er ikkje relevant for diskusjonen. 

Larvik har vel 8 stolper til Tesla.

10 og 20 ladestolper er vel relevant da? 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hvordan ser det ut for brenselceller, og forsåvidt alt annet som en bil består av?

Hvorfor står det bare 1% på hele Europa sin grafittproduksjon, når et grafittverk her i Norge alene står for 2% av verdensproduksjonen?

For batteriene? Samme situasjon der som for PHEV produkter. Om Kina starter å vise makt og holde igjen, så får man utnytte de ressursene man har tilgang til på best mulig måte. Eventuelt følge rådene til den kilden du mer eller mindre spyttet på og kastet tåpelig hersketeknikker mot. Vi må starte å åpne opp for produksjon selv i større grad. Dog det tar tid. Her i Norge så har vi vell Morrow og Freyr som planlegger å starte, men vi mangler fremdeles mye av verdikjeden. Jo mer man skalerer opp bruken av batterier i de skalaene som trengs, jo vanskeligere blir logistikken og presset for de som er avhengig av X ressurs i Kina, som uansett kommer til å holde god kontroll på mye av ressursene. 

Om undersøkelsen har bommet på 1% et sted så tenker du at du kan falsifisere resten, eller hva mener du? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...