Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Ja, du kan godt kalle Teslaen for hytta om du vil. Det er fullt mulig å overnatte der i fin temperatur også i snøstorm. Før leggetid kan man fint sette på 12V vannkoker og nyte litt kakao, med boks-krem til peiskosen. Kaffe rett før leggetid er kanskje ikke så smart, men Real turmat er jo et middagsforslag som passer scenariet. Litt usikker på om du siktet til Teslas peiskos-funksjon med vilje..

Man trekker campingvogn for slikt, om man virkelig ønsker å nyte transport og frihet med en god seng og ei kjøkken i tillegg ved samme plass. En gesheft som om man er ærlig, er ekstremt mye enklere å gjøre med en fossil bil vs elbil per dags dato. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, oophus3do said:

Ja, ærlig. 

Du må da ut i været for å lade, eller slenger du kona ut istedenfor? 

Jeg har aldri opplevd problemer ved bensinpumpa når jeg hadde dieselpurke, mens jeg har opplevd å måtte stå i telefonen i snøstorm og melde av hva som stod på ladestasjonen til service-senteret til ladenettverket. Det tok mye lengre tid enn å fylle bensin eller diesel. Det å late som om innsiden av elbilen er ei stue, fremfor å komme frem med dobbelt så lang rekkevidde og 5 minutter bensin/diesel fylling er å angripe fra feil hold. 

Det er mange ting elbilene er flotte til, men langturer er ikke en av dem. 

Hensikten med innspillet var fordi det var en faktisk selvopplevd glede. Ikke for å skape noen debatt om det hadde vært hyggeligere å ligge på stranda i syden. Og ja det var en helt ærlig sak.

Sammenligningen med bensinpumpa var kun et pek som tilsvar til ditt behov for dette, noe jeg regnet med at du forstod.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hensikten med innspillet var fordi det var en faktisk selvopplevd glede. Ikke for å skape noen debatt om det hadde vært hyggeligere å ligge på stranda i syden. Og ja det var en helt ærlig sak.

Ja, da tolket jeg isåfall beskjeden og formålet med den på feil måte, så beklager. 

Elbiler krever mer planlegging, og da kan man da fint gjøre turen mer hyggelig om man er uheldig og må være i ladekø. Varm termos og kaffe hjelper på det. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd problemer ved bensinpumpa når jeg hadde dieselpurke, mens jeg har opplevd å måtte stå i telefonen i snøstorm og melde av hva som stod på ladestasjonen til service-senteret til ladenettverket.

oophus3do skrev (6 minutter siden):

Det er mange ting elbilene er flotte til, men langturer er ikke en av dem. 

Jeg fant to feil:

- Du retter baker for smed. Det er ikke elbilens feil at laderen ikke fungerte.

- Du slår alle elbiler over én kam. Alle elbiler er ikke avhengige av ustabile offentlige ladestasjoner med manglende redundans.

Bare innrøm det - du kjøpte feil bil av prinsipp fordi du har noe i mot Tesla/Musk, og så er du atpåtil bitter for det, og du blir ikke mindre bitter av å høre om folk som har hyttekos med kakao, krem, turmat, peiskos, 28°C i kupeen og soveposene klare, i snøstorm.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg fant to feil:

- Du retter baker for smed. Det er ikke elbilens feil at laderen ikke fungerte.

Ifølge diskusjonen som har foregått, så tar man med bensin og dieselfylling som en egenskap som følger fossile biler, så da føler jeg det er korrekt å ta med ladeopplevelser også når man eier elbil. 

Skal du gå tilbake og stryke over dine egne utsagn, eller hvordan løser vi isåfall dette? 

Simen1 skrev (12 minutter siden):

- Du slår alle elbiler over én kam. Alle elbiler er ikke avhengige av ustabile offentlige ladestasjoner med manglende redundans.

Ikke alle ønsker å kjøpe Tesla, om det er det du er ute etter å fremheve? De har jo blant annet justert MCU garantien ned til 2 år og 25k miles. 25,000 kr i risiko man må ut med etter 2 år som nybil eier forstår jeg at mange holder seg unna da en Tesla og spesielt TM3 ikke fungerer uten. Sammen med andre ting som folk flest forbinder med service og kvalitetsproblemer derifra som risiko ved å gå den veien, så forstår jeg at Tesla for mange er utelukket, og det inkluderer den lukkede ladenettverket som ikke hjelper formålet i å elektfisere elbilfåten i sin helhet.  

Tesla har nødvendigvis ikke de samme problemene på langtur, men da kan vi inkludere problemer som stort sett ekskluderer de andre forutenom Tesla, sant? 

Simen1 skrev (12 minutter siden):

Bare innrøm det - du kjøpte feil bil av prinsipp fordi du har noe i mot Tesla/Musk, og så er du atpåtil bitter for det, og du blir ikke mindre bitter av å høre om folk som har hyttekos med kakao, krem, turmat, peiskos, 28°C i kupeen og soveposene klare, i snøstorm.

Nei, jeg er ærlig ovenfor fordelene og ulempene til elbilene når man skal sammenligne dem mot eldre fossile varianter. Jeg kjøpte elbil selv om jeg var klar over at jeg hoppet inn i en "beta-periode" med potensielt mye problemer, og jeg har ingen problemer med å innrømme at elbiler kan komme med sine "quirks". Alikavell så har elbiler fordeler som de andre ikke har, og for mange vil de fordelene totalt veie opp for de problemene vi møter som var en av de første til å hoppe inn i "bølgen" som uansett før eller siden sveiper over oss. Den fordelen er ekstremt simpel, og det er å kunne fylle energi hjemme. Langturene tar jeg foreløpig på diesel, og venter heller til elbilen som etterhvert må byttes får en bedre versjon som klarer mine langturer uten å måtte lade. Over tid så blir det H2-PHEV slik at jeg i tillegg kan trekke henger på samme turen, siden jeg liker å ta med meg fiskebåten til hytta engang i blant. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Jeg fant to feil:

- Du retter baker for smed. Det er ikke elbilens feil at laderen ikke fungerte.

- Du slår alle elbiler over én kam. Alle elbiler er ikke avhengige av ustabile offentlige ladestasjoner med manglende redundans.

Bare innrøm det - du kjøpte feil bil av prinsipp fordi du har noe i mot Tesla/Musk, og så er du atpåtil bitter for det, og du blir ikke mindre bitter av å høre om folk som har hyttekos med kakao, krem, turmat, peiskos, 28°C i kupeen og soveposene klare, i snøstorm.

 

Vi andre erkjenner at det er langt mer plundrete med elbil i daglig drift enn fossilbil. Gamle folk vil ha problemer med å forholde seg til alt dette, og man vil måtte "fylle tanken" langt oftere enn på fossilbil.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Elbiler krever mer planlegging,

Jeg opplever det stikk motsatt:

- Navigasjonen vet hvor "bensinstasjonene" er, det gorde ikke dieselbilen. Da måtte jeg bare speide.

- Navigasjonen geleider meg pent gjennom ukjente områder helt fram til "bensinstasjonen". Med dieselbilen ble det prøving og feiling før jeg fant ut hvordan hvilken avkjøring og fil jeg skulle ligge i.

- Navigasjonen viser på forhånd hvor mange av "bensinpumpene" som er ledig, så jeg kan gjøre meg opp en mening om jeg skal skippe den laderen eller ei.

- Navigasjonen vet hvor lenge jeg skal "fylle bensin" så jeg kan planlegge gjøremål ut i fra det. F.eks pølse med brød eller full middagstallerken med desert.

- Jeg slipper å stå ute i steikende solskinn, mygghelvete, regn eller snøstorm for å holde ladekabelen. Selv 2 minutter med denne meningsløse aktiviteten er til irritasjon.

- 4/5 av årlig kjørelengde trenger ikke "bensinstasjon" i det hele tatt.

 - Jeg trenger aldri å huske å ta med riktig bonuskort, eller betalingskort for den del.

Rett og slett mye mindre planlegging!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Vi andre erkjenner at det er langt mer plundrete med elbil i daglig drift enn fossilbil. Gamle folk vil ha problemer med å forholde seg til alt dette, og man vil måtte "fylle tanken" langt oftere enn på fossilbil.

Jeg fikk bestemor til å kjøpe Renault Zoe fremfor sin gamle Toyota Yaris som hun hadde hatt i 12 år. Det å plugge inn ladekabel klarer hun fint. Akkurat der er ikke elbilen en ulempe mot fossile biler. Det er ekstremt mye mindre å forholde seg til, og hun kjører såpass lite at hun lader 1 gang i uka - når hun har vært aktiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Nidar2 said:

Vi andre erkjenner at det er langt mer plundrete med elbil i daglig drift enn fossilbil. Gamle folk vil ha problemer med å forholde seg til alt dette, og man vil måtte "fylle tanken" langt oftere enn på fossilbil.

Er sykt mye enklere med elbil enn med fossilbil. Jeg kjører begge deler daglig.

Slipper å starte noe, bare å hoppe inn å kjøre. På vintern er den varm på bare noen minutter.

Nei aldri at jeg kjøper fossilbil igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (2 minutter siden):

Er sykt mye enklere med elbil enn med fossilbil. Jeg kjører begge deler daglig.

Slipper å starte noe, bare å hoppe inn å kjøre. På vintern er den varm på bare noen minutter.

Nei aldri at jeg kjøper fossilbil igjen.

Jeg kan bare hoppe inn i en fossilbil å kjøre avgårde, for meg er det akkurat like enkelt - men vi har alle forskjellige utfordringer!

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (50 minutter siden):

5 kr for en time? Herre min hatt. Har det rablet helt for Raymond?

Det tilsvarer NOK1,40/kWh, en helt grei pris. Det var gratis før men alle skjønner jo at sånt ikke kan vare. Det er forresten dyrere om dagen, det favoriserer de fastboende og det må nesten være greit det og. Jeg forsøkte å regne på det og kom til at det *bør* være mulig å gå i null for kommunen med de prisene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk bestemor til å kjøpe Renault Zoe fremfor sin gamle Toyota Yaris som hun hadde hatt i 12 år. Det å plugge inn ladekabel klarer hun fint. Akkurat der er ikke elbilen en ulempe mot fossile biler. Det er ekstremt mye mindre å forholde seg til, og hun kjører såpass lite at hun lader 1 gang i uka - når hun har vært aktiv. 

Det å plugge i kabelen hjemme går nok greit for de fleste så lenge det virker. Når man skal laste ned apper, bestille brikker, betale på offenlige ladeplasser osv. blir det langt mer komplisert enn å fylle bensin.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg opplever det stikk motsatt:

- Navigasjonen vet hvor "bensinstasjonene" er, det gorde ikke dieselbilen. Da måtte jeg bare speide.

Hvordan definerer du det å "planlegge"? Det å gå inn i infotainment-systemet for å plotte inn en lader som du rekker vil jeg definere som mer plunder enn det å bare vente til neste bensinstasjon, som jo dukker opp før eller siden uansett. 

 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

- Navigasjonen geleider meg pent gjennom ukjente områder helt fram til "bensinstasjonen". Med dieselbilen ble det prøving og feiling før jeg fant ut hvordan hvilken avkjøring og fil jeg skulle ligge i.

Noe du er avhengig av, siden uten GPS så finner du den ikke, da den ofte ikke står logisk plassert slik bensinstasjoner som oftest gjør. 

 

Simen1 skrev (4 minutter siden):

- Navigasjonen viser på forhånd hvor mange av "bensinpumpene" som er ledig, så jeg kan gjøre meg opp en mening om jeg skal skippe den laderen eller ei.

Igjen noe som ble en nødvendighet kun med elbiler. Altså ikke et argument når man skal sammenligne fordeler og ulemper hos fossile biler og elbiler. 

Simen1 skrev (5 minutter siden):

- Navigasjonen vet hvor lenge jeg skal "fylle bensin" så jeg kan planlegge gjøremål ut i fra det. F.eks pølse med brød eller full middagstallerken med desert.

Jepp, en nødvendighet som kom med elbilen. Du må i tillegg planlegge hvor du kan lade, om du har andre gjøremål, da enkelte ladere ikke står plassert med toalett og en pølse tilgjengelig slik 90%+ av bensinstasjonene langs motorveiene er. 

 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

- Jeg slipper å stå ute i steikende solskinn, mygghelvete, regn eller snøstorm for å holde ladekabelen. Selv 2 minutter med denne meningsløse aktiviteten er til irritasjon.

Til gjengjeld så kobler man inn ladekabelen hver ca 30kWh brukt energi for din del, mens en fyr med en diesel-purke ikke gjør dette før over 1,000kWh er brukt opp. På langtur så kjører jeg heller frem til der jeg skal, enn å stoppe mellom 10 og 40% SoC om og om igjen fordi det er mest effektivt. Kast på fiskebåten jeg liker å ta med på ulike turer, så blir det enda verre. 

 

Simen1 skrev (10 minutter siden):

4/5 av årlig kjørelengde trenger ikke "bensinstasjon" i det hele tatt.

Dette er det eneste punktet du burde ført opp, da dette faktisk er genialt med elbil. 

 

Simen1 skrev (11 minutter siden):

Rett og slett mye mindre planlegging!

På ingen måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Vi andre erkjenner at det er langt mer plundrete med elbil i daglig drift enn fossilbil. Gamle folk vil ha problemer med å forholde seg til alt dette, og man vil måtte "fylle tanken" langt oftere enn på fossilbil.

Tvert i mot. Det er mye enklere med elbil i hverdagen. Ingen behov for å kjøre innom bensinstasjoner, trenger ikke passe på når det er søndagspris på stømmen - det er alltid billig. Ingen kvelende sky når man starter opp i -15 grader og må skrape vinduene - de er allerede isfrie. Glem girvalg, turtall ved forbikjøringer og bakkestart. Du burde prøve!

Spørs hvor gammel du tenker på. Så gammel at de sliter med å skifte kanal på TVen - joda, men da har de kanskje ikke lappen lengre. For de "i mellom" kan elbil være dråpen som forenkler bilholdet nok til at de velger å kjøre noen år til.

Å "fylle tanken" på en elbil er mye enklere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Hvordan definerer du det å "planlegge"? Det å gå inn i infotainment-systemet for å plotte inn en lader som du rekker vil jeg definere som mer plunder enn det å bare vente til neste bensinstasjon, som jo dukker opp før eller siden uansett. 

 

Noe du er avhengig av, siden uten GPS så finner du den ikke, da den ofte ikke står logisk plassert slik bensinstasjoner som oftest gjør. 

 

Igjen noe som ble en nødvendighet kun med elbiler. Altså ikke et argument når man skal sammenligne fordeler og ulemper hos fossile biler og elbiler. 

Jepp, en nødvendighet som kom med elbilen. Du må i tillegg planlegge hvor du kan lade, om du har andre gjøremål, da enkelte ladere ikke står plassert med toalett og en pølse tilgjengelig slik 90%+ av bensinstasjonene langs motorveiene er. 

 

Til gjengjeld så kobler man inn ladekabelen hver ca 30kWh brukt energi for din del, mens en fyr med en diesel-purke ikke gjør dette før over 1,000kWh er brukt opp. På langtur så kjører jeg heller frem til der jeg skal, enn å stoppe mellom 10 og 40% SoC om og om igjen fordi det er mest effektivt. Kast på fiskebåten jeg liker å ta med på ulike turer, så blir det enda verre. 

 

Dette er det eneste punktet du burde ført opp, da dette faktisk er genialt med elbil. 

 

På ingen måte. 

Selv Simen skjønner dette, han bare kverrulerer ;)

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Det å plugge i kabelen hjemme går nok greit for de fleste så lenge det virker. Når man skal laste ned apper, bestille brikker, betale på offenlige ladeplasser osv. blir det langt mer komplisert enn å fylle bensin.

Bestemor kjører ikke på langtur aleine, så hun står uansett ikke ansvarlig for slikt. Elbilen er for henne helt genial for den bruken hun har til en bil. Hun har aldri trengt å lade på offentlig ladeplasser, og hun har aldri lastet ned apper (det gjorde jeg), bestilt brikker etc. 

Hun kjører stort sett 10-15 km når hun er ute og farter, og bilen holder i ukesvis uten å måtte lade som regel. Når hun da i tillegg får gjort den ladingen hjemme, så har hun vært strålende fornøyd med ny elbil. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Bestemor kjører ikke på langtur aleine, så hun står uansett ikke ansvarlig for slikt. Elbilen er for henne helt genial for den bruken hun har til en bil. Hun har aldri trengt å lade på offentlig ladeplasser, og hun har aldri lastet ned apper (det gjorde jeg), bestilt brikker etc. 

Hun kjører stort sett 10-15 km når hun er ute og farter, og bilen holder i ukesvis uten å måtte lade som regel. Når hun da i tillegg får gjort den ladingen hjemme, så har hun vært strålende fornøyd med ny elbil. 

Mange steder taper man store summer på ved å kjøre lite. Man har nedbetaling av ladeanlegget og må betale for fakturering i tilleg, selv om man nesten ikke kjører. Det er kun de som kjører veldig mye som tjener på dette.

Ja faktisk kan man måtte betale mer for å la elbilen stå i garasjen enn man måtte fylle drivstoff på fossilbilen i kroner og øre.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg kan bare hoppe inn i en fossilbil å kjøre avgårde, for meg er det akkurat like enkelt - men vi har alle forskjellige utfordringer!

Kansje du bor i ett land uten vinter da? 

Her i nordnorge er det langt ifra å bare hoppe inn å kjøre med fossilbiler på vintern. Er det 20 blå eller kaldere kan det fort bli spennende om bilen starter. Diesel blir som sirup og startbatteriet mister halve effekten.

Joda det finnes webasto, og jeg har det på ene bilen jeg bruker. Men det må man huske å starte minst 20 minutter i forveien for at det skal ha nok effekt.

Elbilen varmes på få minutter og man rekker knapt å koste av snøen før den er varm og god selv om man har glemt å starte varming på forhånd.

Motor og kupevarmer hjelper på, men da må man altså koble til strøm OG besøke bensinstasjonen for å bruke bilen..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 minutter siden):

Det å plugge i kabelen hjemme går nok greit for de fleste så lenge det virker. Når man skal laste ned apper, bestille brikker, betale på offenlige ladeplasser osv. blir det langt mer komplisert enn å fylle bensin.

Lar du være å betale for bensin da? Du må jo vitterlig betale der også. Og dille med brikke tilsvarer jo å dille med bonuskort. Så ikke så rent forskjellig fra å fylle bensin. Men nå er det jo ikke sånn hos alle ladeoperatørene. Jeg har hatt elbil i 3 år og aldri dillet med betaling, apper eller brikker en eneste gang. Selv om jeg har kjørt til sammen ~13000 km på langtur de siste tre årene. Det er nå litt unikt for de tidlige Teslaene, men det har jo gått som en drøm og må vel være lov å nevne.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...