Gå til innhold

Norge er verdensmester i elbil – men ikke i nærheten av å nå egne elbilmål


Anbefalte innlegg

HF- skrev (5 minutter siden):

Eg lada på Lavik i dag, to ladera, eg og en e golf. Ei dame med leaf kom og stod og venta til eg var ferdig. Vassenden i Jølster var det ett uttak, en leaf var akkurat før meg, så eg kjørte til Skei. I Byrkjelo var begge laderane opptatt. Å snakke om 10 og 20 lade plasser er ikkje relevant for diskusjonen. 

.. og dette projiserer du over på alle elbiler?

Ladenettverkene kan ikke bestå av så få ladere per plass. Det gir for lite redundans i tilfelle feil og som du har opplevd, for mye kø. Det samme gjelder ladeeffekt. Ladestasjonene bør tilby 100-150 kW for å gi optimale ladepauser (~30 minutter) og rekkevidden på bilene bør være rundt 500 km.

At Buddy og Think eksisterer betyr jo ikke at elbiler generelt er ræva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Ladenettverkene kan ikke bestå av så få ladere per plass. Det gir for lite redundans i tilfelle feil og som du har opplevd, for mye kø.

Da må de subsidieres for å ikke oppleve kø som idag, mens de står der enda mindre utnyttet ellers i året. Problemet vil bli dyrere og dyrere å holde kontroll på. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 timer siden):

Man kan fnise av de som står i ladekø og lader mens man fyker forbi i bensinbilen. Man kan fnise av de som plundrer i fellesgarasjen med å få ladet bilen uten å vite hvor problemet er, og man fniser av de som gladelig betaler flere titusenvis av kroner for å få montert lader i garasjen. Man kan også fnise av de som ikke får opp ladeluken om vinteren. Man fniser av de som finner ut at det er dyrere å lade elbilen enn å fylle diesel. Man fniser av de som nylig har flyttet til ny leilighet uten lademulighet. Det kan være mye hazzle med elbil.

Du får bar skynde deg med den fnisingen din, for du VET at det blir din tur om ikke så alt for lenge. Men da er det muligens slutt på incentivene, og elbil eneste alternativ. Velkommen etter. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (12 timer siden):

All denne spisingen er enda en ekstrautgift når man hurtiglader.

Ingen ekstrautgift, vi spiste like mye langs veien på den tiden vi kjøpte dieselbil. Jeg setter stor pris på et godt måltid underveis. Å sette seg ned på en restaurant for en bedre middag halvveis gjør noe med lange kjøreturer. Da har man noe å se frem til. Å spise i bilen mens man kjører er til sammenligning bare stress.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
11 hours ago, Nidar2 said:

Vi andre erkjenner at det er langt mer plundrete med elbil i daglig drift enn fossilbil. Gamle folk vil ha problemer med å forholde seg til alt dette, og man vil måtte "fylle tanken" langt oftere enn på fossilbil.

Jeg har hatt fossilbil i over 30 år og elbil i 10 år. Har ingenting å erkjenne annet enn det jeg har spesifisert. Elbil gjør livet mye enklere for meg. Bilhold har også sluttet å være en bekymring.

Jeg kan forstå at elbil ikke er for alle ennå, men jeg forstår ikke den hodeløse motstanden man ofte er vitne til.

PS.
Jeg var selv en elbilskeptiker (ikke motstander) når man kun hadde disse bittesmå dødsfellene med blybatterier og 5 mil rekkevidde men med Elon Musk i 2009 endret verden seg. Takket være hans fryktløse fremsynthet og satsing kan jeg nå kjøpe en god elbil fra nesten alle produsenter. Elon Musk skapte visjonen og banet vei og Nissan den første folke-elbilen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

.. og dette projiserer du over på alle elbiler?

Ladenettverkene kan ikke bestå av så få ladere per plass. Det gir for lite redundans i tilfelle feil og som du har opplevd, for mye kø. Det samme gjelder ladeeffekt. Ladestasjonene bør tilby 100-150 kW for å gi optimale ladepauser (~30 minutter) og rekkevidden på bilene bør være rundt 500 km.

At Buddy og Think eksisterer betyr jo ikke at elbiler generelt er ræva.

Helt enig Simen1, når vi er der er vi i mål :)

En bil med faktisk rekkevidde på 500 km til en pris under 450.000 med god plass. Personlig skulle jeg ønske man begynte å lage noen stasjonsvogner snart, men det er jo et veldig "sært" marked som selger mye i kun noen få geografiske områder. Likevel hadde det nok blitt en vinner i skandinavia og noen europeiske land.


En helelektrisk Passat, Volvo, Toyota, Skoda, BMW etc. stasjonsvogn. Med ekstra bakkeklaring og gjerne i gammel V70 format så man får med hele slekta på ferie. Samt tillatt hengervekt på minimum 1800kg.

Personlig gleder jeg meg til "Battery day" i september.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

En bil med faktisk rekkevidde på 500 km til en pris under 400.000 med god plass. 

Nja, pr i dag må man vel ut med ca 100.000 til. Så håper batteriprisene går merkbart nedover i tida framover.

Theo343 skrev (10 minutter siden):

Personlig skulle jeg ønske man begynte å lage noen stasjonsvogner snart, men det er jo et veldig "sært" marked som selger mye i kun noen få geografiske områder.

Er det ikke en av Kina-produsentene som (også) skal selge en elektrisk stasjonsvogn til Norge? Mener å ha lest noe sånt, men finner det ikke igjen nå.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Nja, pr i dag må man vel ut med ca 100.000 til. Så håper batteriprisene går merkbart nedover i tida framover.

Stemmer, derav veldig spent på "Battery day" i september :) Det skjer store ting inne batteriteknologi fremover.
 

Quote

Er det ikke en av Kina-produsentene som (også) skal selge en elektrisk stasjonsvogn til Norge? Mener å ha lest noe sånt, men finner det ikke igjen nå.

Må innrømme at jeg ikke har fått med meg det men det hadde jo vært fantastisk. Har dog lest om den kinesiske Tesla kopien som snart ruller på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

.. og dette projiserer du over på alle elbiler?

Ladenettverkene kan ikke bestå av så få ladere per plass. Det gir for lite redundans i tilfelle feil og som du har opplevd, for mye kø. Det samme gjelder ladeeffekt. Ladestasjonene bør tilby 100-150 kW for å gi optimale ladepauser (~30 minutter) og rekkevidden på bilene bør være rundt 500 km.

At Buddy og Think eksisterer betyr jo ikke at elbiler generelt er ræva.

Takk, det var det som var poenget mitt. Eg projiserer dette over på alle elbiler, unntatt Tesla, fordi dei må alle innom desse små laderane. Staten må på bana og støtte utbygging av flere ladera ved kvar stasjon for å redusere risiko for kø. Hvis ikkje blir det meir og meir kø til elbil salget stopper opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Larvik har vel 8 stolper til Tesla.

10 og 20 ladestolper er vel relevant da? 

Det er jo bra at ett merke har bygd store ladestasjoner, men når ingen andre får lade der er det ikkje relevant. Eg sei ikkje at dei burde åpne for andre, men at dei vanlige laderane er for små. Dessuten var eg på Lavik, ikkje Larvik

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når noen klarer å bygge et suverent ladenettverk uten statilg støtte, mens statsstøttet utbyging har gitt 2-3 dårlige ladenettverk så er det noe som skurrer. Jeg liker ikke tanken på proprietær infrastruktur heller, men man kan jo nesten ikke ignorere faktumet i forrige setning. Hva gikk galt med den offentlige satsinga? Hvordan kan det bli bedre uten å bare pøse penger i et sort hull?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
42 minutes ago, Simen1 said:

Når noen klarer å bygge et suverent ladenettverk uten statilg støtte, mens statsstøttet utbyging har gitt 2-3 dårlige ladenettverk så er det noe som skurrer. 

Hvor mye ble det private ladenettverket sponset av venture capitalists som forventer en avkastning på et eller annet tidspunkt? Uber, Lyft og andre opererer også ofte med betydelig billigere priser, men det er fordi de kjører på med priser de selv taper penger på for å kapre markedsandeler (=få monopol eller duopol).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvordan kan det bli bedre uten å bare pøse penger i et sort hull?

Det er jo problemet. Dem er ikke profitable. Dermed stanger det litt i seg selv. 

Cirkle-K snakket om dette atter igjen etter kritikk pga kødannelser nå i ferien. De kan ikke bare kaste opp ladestasjoner for å støtte situasjonen vi ser idag inn mot feriene. Det koster alt for mye å støtte 100% køfritt elbilsamfunn, når infrastrukturen i mye større grad står ubrukt i resten av året. 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (20 minutter siden):

Hvor mye ble det private ladenettverket sponset av venture capitalists som forventer en avkastning på et eller annet tidspunkt? Uber, Lyft og andre opererer også ofte med betydelig billigere priser, men det er fordi de kjører på med priser de selv taper penger på for å kapre markedsandeler (=få monopol eller duopol).

Nettopp. Om man skal rose Tesla for å ha løst situasjonen med SuC, så må man huske de negative sidene for nettverket. Det er lukket. Det samme er rett og slett umulig å få til fra andre firma som i større grad er avhenig av at ting gir mening og betaler seg selv. Verken VW eller BMW ville hatt muligheten i å forsvare et eget nettverk overnfor sine investorer, for de er en annen type investor enn hva man ser Tesla tiltrekker seg. Prisen der har ingenting med realitetene å gjøre, men kun håp og kjærlighet slik man ser litt her og der i "Robin Hood" favorittene innenfor aksjer. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen tall på profitt i de uliuke ladenettverkene, men har et generelt inntrykk av at Tesla tar sikte på å gå omtrent i null med superladerne, mens GK, Fortum og Lyse konverterer mye av omsetningen til profitt på salg av strøm, profitt på montering og vedlikehold, utbytte etc. Altså isolert sett profittløst i det isolerte regnskapet over laderne, men kanalisering av profitten til andre steder.

Samtidig virker det som Tesla har bedre stordriftsfordeler og mer kostnadseffektiv produksjon og montering av hurtigladere. Og en bedre strategi med tanke på plassering (lavere tomtepriser, samarbeid med utsalgssteder etc).

Så jeg tillater meg å stille spørsmålet på nytt: Hva gikk galt med den offentlige satsinga? Hvor blir det av pengene? Hvordan bygge ut offentlig på en mer kostnadseffektiv måte? Det må være lov å se over til konkurrenten for inspirasjon i stedet for å bare fortsette i samme retning som før.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

Nettopp. Om man skal rose Tesla for å ha løst situasjonen med SuC, så må man huske de negative sidene for nettverket. Det er lukket. Det samme er rett og slett umulig å få til fra andre firma som i større grad er avhenig av at ting gir mening og betaler seg selv. Verken VW eller BMW ville hatt muligheten i å forsvare et eget nettverk overnfor sine investorer, for de er en annen type investor enn hva man ser Tesla tiltrekker seg. Prisen der har ingenting med realitetene å gjøre, men kun håp og kjærlighet slik man ser litt her og der i "Robin Hood" favorittene innenfor aksjer. 

Personlig mener jeg at man bør forby å bygge mer enn eks. 4 ladere på én lokasjon om den ikke kan lade alle godkjente elbiler på norske veier. 

Eksempler på dette er Ionity. Man bør ha intensiver for å sette opp ladere som kan betjene mer enn 1 type bil eller 1 type ladekontakt.

I dag er det ofte motsatt. Man kan se 20 ladere som bare kan lade CSS osv. på en lokasjon og 4 som kan ladere flere typer. Feil satsing etter min mening.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen tall på profitt i de uliuke ladenettverkene, men har et generelt inntrykk av at Tesla tar sikte på å gå omtrent i null med superladerne, mens GK, Fortum og Lyse konverterer mye av omsetningen til profitt på salg av strøm, profitt på montering og vedlikehold, utbytte etc. Altså isolert sett profittløst i det isolerte regnskapet over laderne, men kanalisering av profitten til andre steder.

 

Har aldri sett noen direkte tall jeg heller, men vi har jo uttalelser fra diverse operatører i slike situasjoner som dette hvert eneste år? Cirkle-K kan ikke utvide sitt nettverk basert på utfartsdager. De må se på bunnlinjen gjennom hele året og sørge for at de havner sånn noenlunde i null og har pølser og brus som tar seg av avansene. Det betyr høyest mulig utnyttelse av ladenettverket og stolpene i snitt gjennom året. 

Simen1 skrev (23 minutter siden):

Så jeg tillater meg å stille spørsmålet på nytt: Hva gikk galt med den offentlige satsinga? Hvor blir det av pengene? Hvordan bygge ut offentlig på en mer kostnadseffektiv måte? Det må være lov å se over til konkurrenten for inspirasjon i stedet for å bare fortsette i samme retning som før.

Den offentlige satsningen er jo ikke problemet? De midlene står jo tilgjengelig og leveres når lade operatørene ber om dem. 

Men et lys må gå opp når man tilbyr 100% CAPEX fritt ladenettverk i Nord-Norge, og man nå må utlyse den muligheten 3 ganger og ingen har fremdeles fått konsesjonen i å bygge der oppe, siden man mangler konkurranse i å bygge den. Det i seg selv betyr at den situasjonen ansees som et OPEX tap. 

Løsningen er Ionity inne på. Man må rett og slett løse problemet med abonnement og kundefordeler til eksisterende strømprodusenter eller andre fordeler. Da tar ikke ladenettverket risikoen alene, men man fordeler risiko til strømprodusenten som bruker et nettverk for rekruttering. Eventuelt så må man inkludere energi-lagring og dermed et fast behov for strøm. 

Løsningen i Nord Norge, kan faktisk være å inkludere DC hurtiglading med H2 fylling for X behov, og selge X behov for H2 samtidig som stasjonene føres opp. På den måten vil stasjonen kanskje kunne være profitabelt, siden de stasjonene per definisjon grunnet elektrolyse, kan bli betraktet som "kraftkrevende" industri. Kostnader for elavgiften ville gått ned, når en slik stasjon uansett hele tiden har et gitt forbruk å vise til. 

Lader folk bilene sine, så går H2 produksjonen ned. Er stasjonene ikke utnyttet, så går H2 produksjonen opp. 

I et slikt setup og samarbeid mellom ulike industrier, så hadde ikke antall DC ladeplasser spilt så stor rolle, og man kunne endelig prøvd å skalere dette til utfartsdagene. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
25 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har ikke sett noen tall på profitt i de uliuke ladenettverkene, men har et generelt inntrykk av at Tesla tar sikte på å gå omtrent i null med superladerne, mens GK, Fortum og Lyse konverterer mye av omsetningen til profitt på salg av strøm, profitt på montering og vedlikehold, utbytte etc. Altså isolert sett profittløst i det isolerte regnskapet over laderne, men kanalisering av profitten til andre steder.

Samtidig virker det som Tesla har bedre stordriftsfordeler og mer kostnadseffektiv produksjon og montering av hurtigladere. Og en bedre strategi med tanke på plassering (lavere tomtepriser, samarbeid med utsalgssteder etc).

Så jeg tillater meg å stille spørsmålet på nytt: Hva gikk galt med den offentlige satsinga? Hvor blir det av pengene? Hvordan bygge ut offentlig på en mer kostnadseffektiv måte? Det må være lov å se over til konkurrenten for inspirasjon i stedet for å bare fortsette i samme retning som før.

Tesla tilbyr (tilbydde) gratis super charging for visse Teslaeiere, og du påstår de går i null? Det realistiske er vel at de bruker ladenettverket som motivasjon for at folk skal kjøpe biler, og tar fortjenesten derfra.

Det er uansett litt vanskelig å sammenlikne et stort internasjonalt selskap med stordriftfordeler og datasenter i USA hvor Trump kan lese av ladevanene dine, og et lite lokalt firma her i Norge. Vi kan for all del støtte amerikanske selskaper, selv om du nettopp i en annen tråd skrev "Det vi trenger er noe som fremmer norske økonomiske interesser og som er under norsk kontroll."

Lenke til kommentar
2 hours ago, HF- said:

Det er jo bra at ett merke har bygd store ladestasjoner, men når ingen andre får lade der er det ikkje relevant. Eg sei ikkje at dei burde åpne for andre, men at dei vanlige laderane er for små. Dessuten var eg på Lavik, ikkje Larvik

Ahh.. beklager lesefeilen!

Lavik har faktisk 10 Tesla stolper..

Men ja de andre aktørene henger godt etter på utbyggingen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...