Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Trestein said:

Det er jo på mange måter en helt annen bil enn model x. Bare se på model x og ikke minst model y når de kjøres på dårlige hytteveier. De har svært liten fjæringsvei og liten bakkeklaring.

Har ikkje Model X aktiv luftfjøring?  Det har min Model S.  Når eg jekkar han opp til maks, har han betre bakkeklaring enn dei aller fleste SUVar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

Tipper man får se Fremont-produserte Model Y i Europa allerede til høsten. Av naturlige grunner.

Tvilsamt.  Tesla slit framleis med å få opp produksjonen til normalt tempo, slik at dei kan få levert alle bilane dei har i ordre frå Amerika.  Leveringane til Canada har sovidt starta, og er langt på etterskot.  Elon Musk går personleg langs produksjonslinja kvar veke for å finne flaskehalsar og høyre med dei tilsette om dei har framlegg til forbetringar.  Om ikkje det kjem ei ny smittebølgje i USA som øydelegg meir for etterspurnaden, tenkjer eg Tesla har meir enn nok med å få levert bilane dei har lova der.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (22 minutter siden):

Tvilsamt.  Tesla slit framleis med å få opp produksjonen til normalt tempo, slik at dei kan få levert alle bilane dei har i ordre frå Amerika.  Leveringane til Canada har sovidt starta, og er langt på etterskot. 

De har begynt å levere i Canda fordi interessen for denne bilen i USA er over etter å ha solgt en håndfull eksemplarer. At byggekvaliteten ser ut til å ha satt nye bunnrekorder, noe som for Tesla omtrent burde vært teoretisk umulig, har neppe hjulpet på etterspørselen. At de ikke klarer å feste sikkerhetsbeltene eller setene er tydeligvis grensen for hva selv Tesla-fans kan kimse av.

 

Sturle S skrev (22 minutter siden):

Elon Musk går personleg langs produksjonslinja kvar veke for å finne flaskehalsar og høyre med dei tilsette om dei har framlegg til forbetringar.  

Nei, det gjør han ikke. Han gjemmer seg på privatflyet sitt mens han tvinger korona-infiserte arbeidere på jobb.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

Allerede spottet en teschla whY i nederland. Så er nok like før de dumper av en båt med beta-biler her til lands også.

Privatimport er ikkje forbode.  Tippar det er observert fleire i Tyskland òg, sidan bilprodusentar pleier å vere dei fyrste til å kjøpe når Tesla lagar noko nytt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Du let aldri ein sjanse gå frå deg til å dikte opp noko skit om folk som er betre enn deg, gjer du?

https://electrek.co/2020/06/08/elon-musk-tesla-model-y-production-ramp-up-problem-leaked-email/

Dette er bare en påstand fra Musk. Rapportene tyder på at han holder seg langt unna.

Og jeg skjønner ham godt. Med sitt narkomisbruk og kroppslige forfall så ser han ut som han er nærmere 70 enn 50. Er man i risikogruppen så bør man holde seg langt unna petri-dishen på fabrikkgulvet i Fremont.

Og tvang er riktig ord. Arbeiderne fikk beskjed om at de ikke bare mistet lønn, men rett til arbeidsløshetstrygd om de ikke følte seg komfortabel med å jobbe på de virusinfiserte produksjonslinjene. En av arbeiderne fikk sparken på dagen etter at han offentlig gikk ut om de elendige forholdene og det fullstendige fraværet av smittevern. 

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Har ikkje Model X aktiv luftfjøring?  Det har min Model S.  Når eg jekkar han opp til maks, har han betre bakkeklaring enn dei aller fleste SUVar.

Godt mulig at tesla x har luftfjæring. Poenget er at det ser ut som om fjærlingsvei er rimelig kort for kjøring i terreng. Har sett noen videoer. Teslabjørn ødela vel en slik bil på en løype mange SUVer ville klart helt fint

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke du genuint lurer på det, derfor gidder jeg heller ikke svare.

Det var synd nå som du hadde sjansen til å bidra med noe. Noen andre som kan fortelle hvorfor det skal være et kjempestort avvik mellom antall registrerte og solgte biler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, uname -l said:

Det var synd nå som du hadde sjansen til å bidra med noe. Noen andre som kan fortelle hvorfor det skal være et kjempestort avvik mellom antall registrerte og solgte biler? 

Lurte litt på den påstanden sjølv. Bestilling kan neppe seiast å være salg når det kommer til biler. Stort sett blir ny bilen betalt ved overtagelse derav konklusjon om salg. Salg og registrering henger dermed saman som erteris. Skulle man da ikkje være fornøgd med bilen, eventuelt påpeike noko som må utbetrast/ikkje er i tråd med bestilling blir det ordna opp i der og da. I verste fall blir salget avlyst og bilen blir ikkje registert. Dog usikker på korleis tesla gjennomfører sine salg i forhold til overtagelse og registrering. Godt mulig at tesla registrerer bilen og tek salget og overtagelse etterpå. Det kan kanskje forklare at di ofte før hadde nokre biler for salg som knapt hadde flytta på seg grunna at overtagelse ikkje gjekk som forventa grunna feil og mangler samt kjøper som ikkje godtok slikt på ny bil. Uannsett syns eg registrerte biler er ein god indikator på solgte biler. Bestillte biler er i samanhengen ikkje verdt stort da kjøper kan forandre meining før mulig levering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 17.6.2020 den 22.17):

For mange er bil mere enn rekkevidde. E tron lader mye raskere enn modell x så snitthastighet blir ikke mye dårligere.

Det er jo på mange måter en helt annen bil enn model x. Bare se på model x og ikke minst model y når de kjøres på dårlige hytteveier. De har svært liten fjæringsvei og liten bakkeklaring. Byggekvalitet og komfort er jo også i en annen divisjon. Personlig syntes jeg begge er for store og tunge. Samme drivverk i en q5 hadde nok solgt bedre. Da hadde nok både rekkevidde og ytelser vert bedre.

Synes tesla har kommet seg på kvalitet og forsetter med det. På lading og batteri derimot ligger tesla flere år foran. Audi har også null infrastruktur når de kommer til lade stasjoner og bruker det offentlige nettverket i stedet. Bare på strekningen Oslo-Hemsedal er det nøyaktig 50 superchargere(BARE for tesla) som har muligheten til 150kw(samme som maks på e-tron, tror du har gammel info). Sjekket også e-tron service kartet hvor jeg fant ca15stk offentlige ladere som ga over 100kw(for ALLE elbiler).  Veien Bjørn Nyland ødela teslaen sin på er heller ikke noe vanlig hytte vei haha, dette ser man lett ser på videoen. Her hadde ikke en e-tron eller i-pace klart seg noe bedre for å si det sånn. Audi er fine biler og har hatt q3 i flere år som jeg var stor fornøyd med. Når det kommer til elbil derimot har de fortsatt en lang vei å gå. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kristianev skrev (7 minutter siden):

Synes tesla har kommet seg på kvalitet og forsetter med det. På lading og batteri derimot ligger tesla flere år foran. Audi har også null infrastruktur når de kommer til lade stasjoner og bruker det offentlige nettverket i stedet. Bare på strekningen Oslo-Hemsedal er det nøyaktig 50 superchargere(BARE for tesla) som har muligheten til 150kw(samme som maks på e-tron, tror du har gammel info). Sjekket også e-tron service kartet hvor jeg fant ca15stk offentlige ladere som ga over 100kw(for ALLE elbiler).  Veien Bjørn Nyland ødela teslaen sin på er heller ikke noe vanlig hytte vei haha, dette ser man lett ser på videoen. Her hadde ikke en e-tron eller i-pace klart seg noe bedre for å si det sånn. Audi er fine biler og har hatt q3 i flere år som jeg var stor fornøyd med. Når det kommer til elbil derimot har de fortsatt en lang vei å gå. 

Poenget er at dette er dagens situasjon. Hvordan det ser ut om et år kan være noe helt annet. Det dukker opp mange 350KW ladere som gir maks ladehastighet på mange av de nye e tron, Porche osv. At Audi holder tilbake mye på ladehastighet er tydelig. Det samme gjør nok Porche også. Det finnes heller ikke voldsomt mange 250kw ladere for tesla heller. Tror at når vw Audi Porche BMW Mercedes osv spytter inn noen penger i ionity vil landskapet se helt ulikt ut. 

Om du har noe dokumentasjon som viser at tesla x klarer like tøff vei som e tron vil jeg gjerne se det

Lenke til kommentar
14 hours ago, uname -l said:

Det var synd nå som du hadde sjansen til å bidra med noe. Noen andre som kan fortelle hvorfor det skal være et kjempestort avvik mellom antall registrerte og solgte biler? 

Det har jeg aldri sagt og er en merkelig misforståelse. Vrang i viljen? Det er selvsagt omtrent like mange biler som blir solgt som blir levert, men det skjer ikke på samme tidspunkt. Disse artiklene pleide nemlig å ha vinklingen at registreringstallene sa noe om salgsutviklingen i samme periode. Så hvis det ikke kom en båt i første kvartal, da har salget "stupt", før det "skyter til værs" når båten hadde klappet til kai og biltilsynet skrevet ut skilter. Salget kunne jo være jevnt hele tiden, mens leveringslogistikk ikke ble tatt hensyn til. Det har jo vært en stor faktor i registreringstallene hele veien, på alle merker og nå tar registreringsartiklene mer hensyn til det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Poenget er at dette er dagens situasjon. Hvordan det ser ut om et år kan være noe helt annet. Det dukker opp mange 350KW ladere som gir maks ladehastighet på mange av de nye e tron, Porche osv. At Audi holder tilbake mye på ladehastighet er tydelig. Det samme gjør nok Porche også. Det finnes heller ikke voldsomt mange 250kw ladere for tesla heller. Tror at når vw Audi Porche BMW Mercedes osv spytter inn noen penger i ionity vil landskapet se helt ulikt ut. 

Man får håpe det bygges ut flere 350 kW ladere. Tesla kan benytte alle disse, pluss superladerne.

(Min bil kan faktisk lade med superlader, CCS *og* CHAdeMO - det er det ikke mange elbiler som kan.)

9 hours ago, Trestein said:

Om du har noe dokumentasjon som viser at tesla x klarer like tøff vei som e tron vil jeg gjerne se det

Hvorfor skulle den ikke det?

Den eneste elbilen man har noen indikasjoner på at er bedre enn Model X/e-tron/EQC/osv på offroading er i-Pace. Den har har godkjent vadedybde, blant annet. Men jeg tror ikke den hadde gjort det noe bedre på banen der Bjørn ødela Model Xen sin, med Bjørn bak rattet. Problemet var ikke egentlig bilen, problemet var sjåføren. Han så en isflate og tenkte "her kan jeg kjøre!" men så var det et dypt gjørmehull under. Hadde han hatt litt mer erfaring med offroading hadde han tenkt seg litt mer om. Det eneste som hadde klart å kjøre gjennom der er skikkelige off-roadere, og det finnes ikke i elektrisk utgave ennå.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlaML said:

Det har jeg aldri sagt og er en merkelig misforståelse. Vrang i viljen? Det er selvsagt omtrent like mange biler som blir solgt som blir levert, men det skjer ikke på samme tidspunkt. Disse artiklene pleide nemlig å ha vinklingen at registreringstallene sa noe om salgsutviklingen i samme periode. Så hvis det ikke kom en båt i første kvartal, da har salget "stupt", før det "skyter til værs" når båten hadde klappet til kai og biltilsynet skrevet ut skilter. Salget kunne jo være jevnt hele tiden, mens leveringslogistikk ikke ble tatt hensyn til. Det har jo vært en stor faktor i registreringstallene hele veien, på alle merker og nå tar registreringsartiklene mer hensyn til det.

Det er litt vanskelig å si akkurat når en bil er "solgt". Det vil være forskjellige tidspunkt utifra hva man ser på. Rekkefølgen for Tesla er ca slik:

Bestilling -> Betaling -> Registrering -> Leveranse -> Utløp av 7 dagers angrefrist -> Regnskapsmessig salg

 

Det er litt fordeler og ulemper med å regne de forskjellige stadiene som et salg. Jeg syns ikke det er veldig feil å snakke om registreringer som salg, så lenge Tesla stort sett kun registerer biler som skal leveres, like før de gjør det. Men man må være litt bevisst på hva en registering egentlig er. Når bilen registeres så er det altså noen som har bestilt en bil uker/måneder i forveien, og så har de måtte vente til bilen kom til Norge. Så har de betalt og tar leveranse noen dager etterpå, eller i beste fall samme dag.

Det er ikke slik at det er kjempepopulært å kjøpe Tesla i mars/juni*/september/desember, og de andre månedene hater folk Tesla. Realiteten er at det bestilles biler jevnt og trutt, og så registreres og leveres disse mot slutten av kvartalet, når det kommer båter med biler fra Fremont.

(Ikke juni 2020. De bilene som skulle blitt levert i denne måneden skulle blitt produsert i april, og da var fabrikken korona-stengt.)

Og hvorfor betyr dette noe? Vel, det har vært helt vanlig med artikler av typen "Tesla har knallmåned, salget opp 1000% fra forrige måned!" i den siste måneden av kvartalet. Og så kommer det artikler av typen "Tesla sliter, salget ned 99% fra forrige måned!" i første måned av kvartalet. Det er normalt sett helt ureflektert tullball.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...