Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Marzo said:

Det er vertfall god tilgang på Model Y i USA om dagen.. 

Går man inn på Tesla i USA og velger model Y står det følgende ang levering: https://www.tesla.com/modely/design#battery
 image.png.461d20d4ccafa049f8109897c0834f82.png

 

(Regner med dette blir sett på som Tesla hat fra enkelte brukere her inne) uten at de vet helt hvorfor..

Så lenge produksjonstakten øker kraftig, de bare leverer de dyrere utgavene og bare i USA, og tar hensyn til corona på toppen, så er det vel ganske naturlig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Marzo said:

Det er vertfall god tilgang på Model Y i USA om dagen.. 

Går man inn på Tesla i USA og velger model Y står det følgende ang levering: https://www.tesla.com/modely/design#battery
 image.png.461d20d4ccafa049f8109897c0834f82.png

Det er naturleg at leveringstida er lengre enn vanleg i USA, når fabrikken har vore stengd i over ein månad.  Likevel imponerande at etterspurnaden etter Tesla held seg oppe når bilmarknaden generelt er redusert med over 50%.

24 minutes ago, Marzo said:

(Regner med dette blir sett på som Tesla hat fra enkelte brukere her inne) uten at de vet helt hvorfor..

Ikkje eg heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Så lenge produksjonstakten øker kraftig, de bare leverer de dyrere utgavene og bare i USA, og tar hensyn til corona på toppen, så er det vel ganske naturlig.

Er ikke du en av de som påstod at salget av Model Y kom til å sette Model 3 fullstendig i skyggen? Lite som tyder på det foreløpig.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Så lenge produksjonstakten øker kraftig, de bare leverer de dyrere utgavene og bare i USA, og tar hensyn til corona på toppen, så er det vel ganske naturlig.

Er det åpning av fabrikken før myndighetenes anbefaling som har dekket etterspørselen? 

Eller de økonomiske utsiktene som gjør at kjøpere har trekt seg, evt nedgradert til en SR? 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Sturle S said:

Det er naturleg at leveringstida er lengre enn vanleg i USA, når fabrikken har vore stengd i over ein månad.  Likevel imponerande at etterspurnaden etter Tesla held seg oppe når bilmarknaden generelt er redusert med over 50%.

Nå husker jeg ikke hvor lang ventelistene var for Model 3, men det var neppe så kort leveringstid etter 5mnd (realistisk 3mnd) etter produksjonsstart. 

Eller har alle som stod på venteliste avbestilt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Marzo said:

Er det åpning av fabrikken før myndighetenes anbefaling som har dekket etterspørselen? 

Eller de økonomiske utsiktene som gjør at kjøpere har trekt seg, evt nedgradert til en SR? 

Å starte opp tidligere hjelper så klart på totalproduksjonen innenfor et tidsrom, men det viktigste er å få produksjonstaken opp til et brukbart nivå raskt, og så øke derifra. Det ser ut som Tesla klarer dette greit (men riktignok med noen barnesykdommer).

Og ja, det at mange er eller har vært hjemme uten lønn gjøre at kjøpere utsetter kjøp, skalerer ned planer o.l. Dette bør ha normalisert seg i løpet av 2021.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det ser ut som Tesla klarer dette greit (men riktignok med noen barnesykdommer).

De "barnesykdommene" er nok mer enn som så. Det er blitt tatt bilder av biler som får dører, vinduer, panser etc påmontert etter at den har gått ut av linja og står parkert på parkeringsplassen på utsiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Marzo said:

Nå husker jeg ikke hvor lang ventelistene var for Model 3, men det var neppe så kort leveringstid etter 5mnd (realistisk 3mnd) etter produksjonsstart. 

Eller har alle som stod på venteliste avbestilt? 

Grunnen til at ventetiden var så lang på Model 3 var i all hovedsak det at Tesla slet med å få opp produksjonstakten. De leverte de første 30 bilene i 28. juli 2017, og innen årsskiftet hadde de bare levert 1764 stk Model 3.

Jeg vet ikke akkurat hvor langt Tesla har kommet seg i Model Y produksjonen/leveransene, men det ser ut som en helt annen skala enn i starten med Model 3. Dette hjelpes nok til stor grad av at det er veldig mye likt med Model 3. F.eks batteri, som var en av de største utfordringene med å skalere opp produksjonen av Model 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:
De "barnesykdommene" er nok mer enn som så. Det er blitt tatt bilder av biler som får dører, vinduer, panser etc påmontert etter at den har gått ut av linja og står parkert på parkeringsplassen på utsiden. 

Tesla hadde lignende utfordringer på Model 3. De finner ut av det på Model Y, akkurat som de fant ut av det på Model 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Tesla hadde lignende utfordringer på Model 3. De finner ut av det på Model Y, akkurat som de fant ut av det på Model 3.

Tidligere så la dere lista til at TMY var løsningen, nå er altså lista satt i samme høyde som TM3? QC kommer kanskje med produksjonen av Cybertruck den da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Tidligere så la dere lista til at TMY var løsningen, nå er altså lista satt i samme høyde som TM3? QC kommer kanskje med produksjonen av Cybertruck den da? 

Min forventing som Tesla aksjonær er at Tesla klarer å jobbe gjennom barnesykdommene på kortere tid på hver nye bilmodell. Altså noe slikt:

Model S: 3-4 år

Model X: 2-3 år

Model 3: 1-2 år

Model Y: 6-12 mnd

Cybertruck: 3-6 mnd

osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Grunnen til at ventetiden var så lang på Model 3 var i all hovedsak det at Tesla slet med å få opp produksjonstakten. De leverte de første 30 bilene i 28. juli 2017, og innen årsskiftet hadde de bare levert 1764 stk Model 3.

Jeg vet ikke akkurat hvor langt Tesla har kommet seg i Model Y produksjonen/leveransene, men det ser ut som en helt annen skala enn i starten med Model 3. Dette hjelpes nok til stor grad av at det er veldig mye likt med Model 3. F.eks batteri, som var en av de største utfordringene med å skalere opp produksjonen av Model 3.

Så med en produksjonstakt på 5 tusen M3 i uka kan vi da ta litt godt i å anta de kanskje er oppe i 2 tusen Model Y?
Det vil si 8 tusen reservasjoner grovt estimert. Hvor mange har da avbestilt? 20-90%?
Nå husker jeg ikke hvor mange reservasjoner de har annonsert, men at Cybertruck skal ha så mange flere reservasjoner er rart. 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Min forventing som Tesla aksjonær er at Tesla klarer å jobbe gjennom barnesykdommene på kortere tid på hver nye bilmodell. Altså noe slikt:

Model S: 3-4 år

Model X: 2-3 år

Model 3: 1-2 år

Model Y: 6-12 mnd

Cybertruck: 3-6 mnd

osv

Overholder dem ikke disse tidsestimatene så selger du, eller finner du opp nye tidsestimater igjen og lar den være flytende? 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Min forventing som Tesla aksjonær er at Tesla klarer å jobbe gjennom barnesykdommene på kortere tid på hver nye bilmodell. Altså noe slikt:

Klarer? Med tanke på hva de leverer ut, er det i det hele tatt noen tegn på at de prøver?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Marzo said:

Så med en produksjonstakt på 5 tusen M3 i uka kan vi da ta litt godt i å anta de kanskje er oppe i 2 tusen Model Y?
Det vil si 8 tusen reservasjoner grovt estimert. Hvor mange har da avbestilt? 20-90%?
Nå husker jeg ikke hvor mange reservasjoner de har annonsert, men at Cybertruck skal ha så mange flere reservasjoner er rart. 

Det ville ikke overraske meg om 50% har avbestilt pga corona. Men man må som nevnt tidligere ta hensyn til at reservasjonslisten også inneholder bestillinger fra hele verden, og rimeligere utgaver av Model Y. Om 75% ønsker en rimeligere utgave av Model Y, og 75% av bestillingene er utenfor USA, så er den andelen av reservasjonslisten Tesla vil ha dekket om 4-8 uker bare 6,25%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det jeg ser etter er fremgang, så ja, det er ganske flytende estimat.

Ja, det er vel dette som må til for å forbli aksjonær selv på disse nivåene. Da har QC absolutt ingenting å si, siden du bare kan dytte forhåpningene lengre frem i tid etterhvert som tiden går. 

Når forventer du å selge og ta gevinst, og når selger du på vei ned om det snur ved et tidspunkt? 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Ja, det er vel dette som må til for å forbli aksjonær selv på disse nivåene. Da har QC absolutt ingenting å si, siden du bare kan dytte forhåpningene lengre frem i tid etterhvert som tiden går. 

Når forventer du å selge og ta gevinst, og når selger du på vei ned om det snur ved et tidspunkt? 

Jeg har solgt det meste. Vurderer forløpende å selge mer, men vil neppe selge meg helt ut. Om enn av kun sentimentale grunner.

Jeg har tro på selskapet. Grunnen til at jeg selger er at jeg mener markedsverdien har løpt i fra det som kan rettferdiggjøres per i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...