Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

1 minute ago, oophus3do said:

Ja, du tenker på måten Tesla sabotere drakamp testen på?

Det var ikke sabotasje. Men man kan så klart argumentere for at det var en urettferdig test når de brukte en AWD mot en RWD.

1 minute ago, oophus3do said:

Den kan umulig ha vært flere år gammel i Kina. Det var en kinesisk modell.

Jeg snakket generelt.

1 minute ago, oophus3do said:

 Joda, men inntil videre så ser det ut som mer bil i forhold til hovedkonkurrenten. 

Jada, inntil videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det var ikke sabotasje. Men man kan så klart argumentere for at det var en urettferdig test når de brukte en AWD mot en RWD.

Selvfølgelig er det sabotasje å bruke toppmodell mot minste modell uten å informere om det. 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jada, inntil videre.

Er du ikke bekymret I henhold til målene de må ta innen 2023 I tillegg til milliardene de må bruke ved fabrikken hvert år i lovt arbeidsplass? Det er tett linket opp til tvunget vekst. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Selvfølgelig er det sabotasje å bruke toppmodell mot minste modell uten å informere om det. 

Nei, så vidt vi vet hadde ikke Tesla tuklet med den F-150 de benyttet. Da er det altså ingen sabotasje. Det var heller ikke minste modell. Usikker på helt hvilken modell det var, men minste modell har bare to dører, den de benyttet hadde fire dører.

(Og man kan nevne at det at Tesla benyttet en F-150 var ikke uten drama. Ford saksøkte ikke, men de utfordret Tesla til en mer rettferdig test. Deretter pyset de ut.)

10 minutes ago, oophus3do said:

Er du ikke bekymret I henhold til målene de må ta innen 2023 I tillegg til milliardene de må bruke ved fabrikken hvert år i lovt arbeidsplass? Det er tett linket opp til tvunget vekst. 

Det selges over 20 millioner biler per år i Kina, så nei, jeg er ikke bekymret. Selv om alt går på skinner for Xpeng vil de ikke ta hele markedet. Og det er *svært* stor sannsynlighet alt ikke går på skinner.

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (23 minutter siden):

Nei, så vidt vi vet hadde ikke Tesla tuklet med den F-150 de benyttet. Da er det altså ingen sabotasje. Det var heller ikke minste modell. Usikker på helt hvilken modell det var, men minste modell har bare to dører, den de benyttet hadde fire dører.

Urimelig da, å lage en slik PR film uten å informere på forhånd hva folk faktisk får sett. Det fantes ikke rettferdig i det hele tatt og det ble gjort slik med vilje. 

Det Xpeng gjør kan ikke sammenlignes. 

Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden):

Og man kan nevne at det at Tesla benyttet en F-150 var ikke uten drama. Ford saksøkte ikke, men de utfordret Tesla til en mer rettferdig test. Deretter pyset de ut.)

Pyset ut? Det er Tesla som må gjøre Cybertruck tilgjengelig for en rettferdig test og ikke omvendt. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

Det selges over 20 millioner biler per år i Kina, så nei, jeg er ikke bekymret. Selv om alt går på skinner for Xpeng vil de ikke ta hele markedet. Og det er *svært* stor sannsynlighet alt ikke går på skinner.

Tesla og Xpeng går etter samme kundebase, og begge bilene er rimelig like, dog jeg forstår ikke hvorfor noen kineser vil velge en Tesla over Xpeng i deres marked når P7 lanseres. 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det var ikke sabotasje. Men man kan så klart argumentere for at det var en urettferdig test når de brukte en AWD mot en RWD.

Retterdig meg her og der. Mest av alt var den en fornærmelse mot de de viste den til da testen ikke sier noe annet enn hvem som har mest vekt over drivhjulene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Mange som er dårlig på kundebehandling, folk kjøper fortsatt produktene da det er nettopp dette en trenger. Forøvrig synes jeg tesla er helt ok, de er ofte travle men det har absolutt forbedret seg ila de 3 bilene jeg har kjørt meg igjennom.

 

Og ved alle de 3 kjøpene ble utfallet det samme, ingen leverer tilsvarende spennende biler i prisklassen. For meg. 

Så klager man etterpå så fort dette får en økonomisk belastning for kunden. Det største probelemr er at folk kjøper det dem har lyst på, og håper det beste, for så og gå i skyttegraven når problemene dukker opp. 

Hva er det som gjør at man "trenger" en tesla såpass kontra andre elbiler at man vil ta slike sjanser? 

Jeg tipper forfengelighet og lysten på et "premium" merke. 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus3do said:

Urimelig da, å lage en slik PR film uten å informere på forhånd hva folk faktisk får sett. Det fantes ikke rettferdig i det hele tatt og det ble gjort slik med vilje. 

Det Xpeng gjør kan ikke sammenlignes.

Jeg har ikke sammenlignet noe.

4 hours ago, oophus3do said:

Pyset ut? Det er Tesla som må gjøre Cybertruck tilgjengelig for en rettferdig test og ikke omvendt.

Det er ikke spesielt interessant om Tesla gjentar testen alene. Da ville alle de samme skeptikerne si "Neeeehhhhh, Tesla jukset igjen!" Om det skulle være noen vits må Ford være med. Men de vet nok at F-150 ville tapt i en rettferdig kamp. Alt tyder på at om man testet fullastede F-150 Raptor og Cybertruck på flatmark, med samme dekk, så ville Cybertruck vinne. Den veier mer, den har mer krefter og den kan regulere kreftene bedre.

Ford gadd ganske enkelt ikke være med på å bevise at Cybertruck kunne vinne over F-150.

4 hours ago, oophus3do said:

Tesla og Xpeng går etter samme kundebase, og begge bilene er rimelig like, dog jeg forstår ikke hvorfor noen kineser vil velge en Tesla over Xpeng i deres marked når P7 lanseres. 

Den er i hvert fall tregere enn Model 3. Veier også mer. Mindre bagasjerom. Ingen superlading.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sammenlignet noe.

Litt vanskelig å vite hva du egentlig mener siden du startet å kritisere Xpeng, mens du mener det Tesla gjorde var greit? 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det er ikke spesielt interessant om Tesla gjentar testen alene. Da ville alle de samme skeptikerne si "Neeeehhhhh, Tesla jukset igjen!"

Det er mange måter å gjøre en slik test på som ville vært et hav bedre enn tøyset de utførte sist. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Men de vet nok at F-150 ville tapt i en rettferdig kamp.

Rettferdig kamp blir det uansett ikke med en Cybertruck som veier endel mer. Begge truckene har krefter nok til å gi slipp på alle dekkene uansett med full lock. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Ford gadd ganske enkelt ikke være med på å bevise at Cybertruck kunne vinne over F-150.

Som sagt, Ford kan uansett ikke gjøre noe uten tilgang til Cybertruck. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Alt tyder på at om man testet fullastede F-150 Raptor og Cybertruck på flatmark, med samme dekk, så ville Cybertruck vinne. Den veier mer, den har mer krefter og den kan regulere kreftene bedre.

Noe som gjør testen de utførte desto mer latterlig. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Den er i hvert fall tregere enn Model 3. Veier også mer. Mindre bagasjerom. Ingen superlading.

Den er kjappere og har bedre rekkevidde per ? , har mye bedre kvalitet og vi snakker om et Kinesisk marked hvor Tesla ikke har ei merkbar SuC nettverk til at det vil ha så mye å si for salgene. 

Som sagt så hadde jeg som aksjonær vært litt mer opptatt av det Kinesiske markedet, og prøvd å være mer oppdatert for konkurransen der. 

Lenke til kommentar

For en som kjører rundt i en Suzuki Ignis, så blir det her rart. Om jeg kunne kjøpe en bil

til 1 eller 0.5 store laken, så hadde det blitt en bil jeg kunne kjøre sjøl, og kjenne på gleden. En med en diger bensinmotor og ei fet DSG girkasse. Som bråker, ikke en Tesla.

Lenke til kommentar
8 hours ago, kremt said:

Sr+ er jo latterlig dyr egentlig. 470 tusen med vinterdekk og krok. Denne skulle jo koste 300.

SR skulle koste rundt 300k. SR+ ville alltid være dyrere, kanskje 350k. Og vinterdekk og ekstrautstyr ville alltid øke prisen. Det meste av resten av forskjellen er pga svak kronekurs mot dollaren.

SR+ koster nå $38.000 i USA, der SR var planlagt å koste $35.000. Da får man også med autopilot, så egentlig koster SR+ nå det samme som SR var planlagt å koste.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Litt vanskelig å vite hva du egentlig mener siden du startet å kritisere Xpeng, mens du mener det Tesla gjorde var greit?

Jeg har ikke kritisert Xpeng. Jeg uttalte meg generelt fordi jeg ikke har satt meg inn i hvordan Xpeng benyttet Tesla i sin markedsføring av P7.

8 hours ago, oophus3do said:

Som sagt, Ford kan uansett ikke gjøre noe uten tilgang til Cybertruck.

Alt de hadde trengt å gjøre for å få til en drakamp med Cybertruck var å ikke pyse ut av utfordringen sin til Tesla. Her er det som skjedde:

1. Tesla hadde sin lansering av Cybertruck.

2. Ford utfordret Tesla til en rematch.

3. Tesla takket ja.

4. Ford slettet sin utfordring.

Hvordan skal man tolke dette på noen annen måte enn at Ford visste de ville tape?

8 hours ago, oophus3do said:

Den er kjappere og har bedre rekkevidde per ? , har mye bedre kvalitet og vi snakker om et Kinesisk marked hvor Tesla ikke har ei merkbar SuC nettverk til at det vil ha så mye å si for salgene.

1. Kvalitet vet vi ingenting om. Man må komme tilbake til det når bilen er i produksjon.

2. Toyota Yaris er kjappere enn BMW 3-serie per krone, uten at det har noen betydning.

3. Tesla har over 300 superladerlokasjoner i Kina. De store byene der Tesla selger mest er veldig godt dekket.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Sr+ er jo latterlig dyr egentlig. 470 tusen med vinterdekk og krok. Denne skulle jo koste 300.

Vi ga 425k for vår, med vinterdekk men riktignok uten krok (trenger ikke det på begge bilene). 

SR (som ikke ble lansert i Europa) var ventet å koste under 300k ja. Den tiden lå dollaren på omkring 7,70 og $35k +-3k i frakt og omkostninger ville gitt startpris på under 300. Da uten vinterdekk og krok. 

Nå ligger dollaren to kroner høyere  og dagens priser ble satt når den lå på omkring 10,30 (altså 2,60 høyere). $38k + 3k ganger 10,30 blir ganske nær de 431k SR+ koster nå. Om utviklingen i NOK fortsetter regner jeg med at startprisen igjen havner under 400k i løpet av året. Forutsatt at dollaren nærmer seg 9 kroner mot NOK. Skulle den mot formodning havne ned på under 6 kroner igjen (slik det var rundt 2013) kan startprisen faktisk komme ned på 250k. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Så klager man etterpå så fort dette får en økonomisk belastning for kunden. Det største probelemr er at folk kjøper det dem har lyst på, og håper det beste, for så og gå i skyttegraven når problemene dukker opp. 

Hva er det som gjør at man "trenger" en tesla såpass kontra andre elbiler at man vil ta slike sjanser? 

Jeg tipper forfengelighet og lysten på et "premium" merke. 

 

Lol, Tesla er en bil for nerder. Er det forfgengelighet og lysten på premium kjøper en noe Tysk(premium BMW, audi, porsche.). 

 

For min del kjøper jeg tesla pga det er ingen som klarer å levere ett leketøy for oss nerder på samme nivå. De oppdaterer bilen som gadgets ellers pr i dag, bare de legger til langt mer ny funksjonalitet. De har ett godt øye for teknologi og gjør det derfor lett å integrere bilen inn i tilhørende teknologi(automatiserte oppgaver etc) osv. I tillegg går de latterlig fort, og det er gøy. Model 3 er jo en stor go-cart. 

 

Ellers har jeg aldri følt jeg har tatt noen kjangse med mine 3, hatt lite til ingen problemer. Hatt langt større problemer med tyske biler. Men dog var ikke de nye så kan ikke sammenlignes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nå ligger dollaren to kroner høyere  og dagens priser ble satt når den lå på omkring 10,30 (altså 2,60 høyere). $38k + 3k ganger 10,30 blir ganske nær de 431k SR+ koster nå. Om utviklingen i NOK fortsetter regner jeg med at startprisen igjen havner under 400k i løpet av året. Forutsatt at dollaren nærmer seg 9 kroner mot NOK. Skulle den mot formodning havne ned på under 6 kroner igjen (slik det var rundt 2013) kan startprisen faktisk komme ned på 250k. 

431 som du skriver er vel + levering og omkostninger på 10-15 tusen. Men ja jeg skulle gjerne sett lavere priser, men det er nesten så jeg føler at 50 tusen ned er for lite. Tipper dette går vesentlig ut over salget her til lands, blir for dyrt for mange.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke kritisert Xpeng. Jeg uttalte meg generelt fordi jeg ikke har satt meg inn i hvordan Xpeng benyttet Tesla i sin markedsføring av P7.

Så da lander vi på at Tesla får den samme kritikken som utnytter samme strategi for PR? 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Hvordan skal man tolke dette på noen annen måte enn at Ford visste de ville tape?

Kritikken fra Ford handler om den åpenbare idiotien i å slippe ut en video som viser en 4WD stålkloss mot en 2WD truck. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

1. Kvalitet vet vi ingenting om. Man må komme tilbake til det når bilen er i produksjon.

2. Toyota Yaris er kjappere enn BMW 3-serie per krone, uten at det har noen betydning.

3. Tesla har over 300 superladerlokasjoner i Kina. De store byene der Tesla selger mest er veldig godt dekket.

1. Gå etter kvaliteten fra G3. P7 vil nok være enda bedre, og G3 har mye bedre kvalitet enn noen av Tesla modellene. 

2. Pris har selvfølgelig en betydning. Det å poengtere at du må ta inn flere aspekter i sammenligningen blir da bare rett og rimelig? 

3. Tesla har ikke den fordelen i Kina som de har hatt ellers. Kina har 50% av alle lademulighetene I hele verdenen. 300 SuC er altså ikke særlig merkbart. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, oophus3do said:

Så da lander vi på at Tesla får den samme kritikken som utnytter samme strategi for PR?

Som sagt, jeg har ikke kritisert Xpeng, og da kan jeg heller ikke rette "samme kritikk" mot Tesla.

53 minutes ago, oophus3do said:

1. Gå etter kvaliteten fra G3. P7 vil nok være enda bedre, og G3 har mye bedre kvalitet enn noen av Tesla modellene. 

2. Pris har selvfølgelig en betydning. Det å poengtere at du må ta inn flere aspekter i sammenligningen blir da bare rett og rimelig? 

3. Tesla har ikke den fordelen i Kina som de har hatt ellers. Kina har 50% av alle lademulighetene I hele verdenen. 300 SuC er altså ikke særlig merkbart. 

1. Kilde? (Consumer Reports eller tilsvarende, helst.)

2. Sier ikke at pris er uten betydning, men pris er ikke det eneste av betydning. Det at Model 3 er en rask bil som er morsom å kjøre er en egenskap som folk er villig til å betale for, og vil kunne være en av grunnene til at folk velger Model 3 over P7.

3. Det er helt klart merkbart. Mer lademuligheter er alltid bedre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (50 minutter siden):

Som sagt, jeg har ikke kritisert Xpeng, og da kan jeg heller ikke rette "samme kritikk" mot Tesla.

Nei, man må gå stille I dørene for kritikk uten å vise et dobbeltmoral. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (52 minutter siden):

1. Kilde? (Consumer Reports eller tilsvarende, helst.)

2. Sier ikke at pris er uten betydning, men pris er ikke det eneste av betydning. Det at Model 3 er en rask bil som er morsom å kjøre er en egenskap som folk er villig til å betale for, og vil kunne være en av grunnene til at folk velger Model 3 over P7.

3. Det er helt klart merkbart. Mer lademuligheter er alltid bedre.

1. Se reviews. Det finnes mange av dem og veldig mange av dem sammenligner med Tesla fordi det gir klikk til videoene. Som aksjonær så burde du uansett se endel av dem for å holde deg oppdatert. 

2. P7 er også en sprek bil som som får skryt av demperne. Den TM3 som tar P7 koster betydelig mer. 

3. Nei, det er betydelig mindre merkbart i Kina enn ellers hvor Tesla hadde et nettverk først. I Kina så er dem ikke først, og ladenettverket der er godt fra før av. 

Kina har faktisk 50% av klodens ladepunkter totalt sett allerede. 

Mediene i Kina starter å surne mot Tesla etter at kunder nå opplever kvalitetsproblemer og service problematikk. Så får vi se hvor kresne dem er etterhvert på dette. Jeg hadde som sagt vært nervøs, og jeg forstår Musk sitt fokus på hastighet i utrullingen for å rekke å treffe et marked uten konkurransen som nå kommer så lenge som mulig. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

431 som du skriver er vel + levering og omkostninger på 10-15 tusen. Men ja jeg skulle gjerne sett lavere priser, men det er nesten så jeg føler at 50 tusen ned er for lite. Tipper dette går vesentlig ut over salget her til lands, blir for dyrt for mange.

Stemmer, prisen er 445k inkl. dette og drøye 460k med vinterdekk. 50k ned vil nok holde tror jeg, Møller regner vel med å selge en haug med VW ID.3 her til lands, og den blir vanskelig å få under 400k med essensielt sikkerhetsutstyr og vinterdekk. 

Forøvrig blir det nok snart litt fart på Tesla-registreringene igjen, det har endelig kommet en båt med biler. Bl.a var det en som observerte 9 fullastede biltransporter med Model 3 på E6 for et par dager siden. Regner med at de første blir registrert til uka. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...