Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg har solgt det meste. Vurderer forløpende å selge mer, men vil neppe selge meg helt ut. Om enn av kun sentimentale grunner.

Jeg har tro på selskapet. Grunnen til at jeg selger er at jeg mener markedsverdien har løpt i fra det som kan rettferdiggjøres per i dag.

?

Opsjoner på dette nivået trur jeg er den beste måten å involvere seg på, om du skulle vurdere noe. 

Hvilke kriterier har du for selskapet i verdsettelsen av den? Normale multipler er jo ute av døra, så det må være noe annet. Autonomi? SW? Hvilke mål som nogenlunde kan måles har du satt personlig for de tingene du verdsetter høyest ved firmaet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store Tesla bølgen skal jeg nok ikke hive meg på. Jeg synes jeg ser en Tesla på hvert hjørne snart. Alle er jo tilnærmet like også. Legg til uhorvelig mye negativ mediedekning grunnet dårlig kundebehandling og biler som går i oppløsning så forsvinner også "premium" stemplet. 

Er nok mange andre biler som frister mer enn en Tesla for min del vertfall. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
24 minutes ago, oophus3do said:

Hvilke kriterier har du for selskapet i verdsettelsen av den? Normale multipler er jo ute av døra, så det må være noe annet. Autonomi? SW? Hvilke mål som nogenlunde kan måles har du satt personlig for de tingene du verdsetter høyest ved firmaet? 

Vekst er en målbar ting. Har f.eks fulgt en del med på P/S forholdet over tid. Og produksjon/salg har økt med omkring 50% årlig over en del år. Og det ser ut til at Tesla fortsatt vil klare noen titalls prosent i år også, til tross for corona. Jeg tror markedet vil gå over til 100% elbil, og da er Tesla perfekt posisjonert. Tesla er verdens største produsent av elbiler og elbilkomponenter som batterier og drivenheter, og de er ledende på teknologien også. De har den beste batterikjemien, de beste motorene, og de beste motorkontrollerne. Og med størst volum/stordriftsfordeler og de beste hodene så har de alle forutsetninger for suksess.

44f3c2acccd4e62c6d1cf3a82267b4a6.png

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (27 minutter siden):

Vekst er en målbar ting. Har f.eks fulgt en del med på P/S forholdet over tid. Og produksjon/salg har økt med omkring 50% årlig over en del år. Og det ser ut til at Tesla fortsatt vil klare noen titalls prosent i år også, til tross for corona. Jeg tror markedet vil gå over til 100% elbil, og da er Tesla perfekt posisjonert. Tesla er verdens største produsent av elbiler og elbilkomponenter som batterier og drivenheter, og de er ledende på teknologien også. De har den beste batterikjemien, de beste motorene, og de beste motorkontrollerne. Og med størst volum/stordriftsfordeler og de beste hodene så har de alle forutsetninger for suksess.

Gjør du tilsvarende for alle de andre samtidig, slik at du har noe verdifullt å gå etter? Om du kun følger med på Tesla og deres elbil-vekst, uten å vite situasjonen andre steder, så gir det null betydning og blir ikke målbart innenfor en kontekst.  

Xpeng f.eks viser jo nå frem biler med mer energitette batterier, lengre rekkevidde og mer teknologi enn det Tesla har, selv om de som utgangspunkt har kopiert mye derifra. Hvordan trur du merkedet i Kina vil være så kjapt P7 lanseres f.eks der nede? 

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det ville ikke overraske meg om 50% har avbestilt pga corona. Men man må som nevnt tidligere ta hensyn til at reservasjonslisten også inneholder bestillinger fra hele verden, og rimeligere utgaver av Model Y. Om 75% ønsker en rimeligere utgave av Model Y, og 75% av bestillingene er utenfor USA, så er den andelen av reservasjonslisten Tesla vil ha dekket om 4-8 uker bare 6,25%.

Det kan like så godt tenkes å være 80% så lenge man ikke vet noe, ditt estimat er så godt som andres. 

Men skal man være litt realistisk så vil man kunne anta at fordelingen av modellene til Model 3 ikke er så ulik for Model Y, spesielt ikke når man tenker på at bilen skal ha høyere forbruk.. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Dem er tydeligvis ikke best på kundeservice vertfall. Da hjelper det lite hvor gode de batteriene er. 

Etter ein nedtur i fjor og delemangel året før, tykkjer eg Tesla har fått god skikk på kundeservice.  Det er ikkje lenger lange ventetider og eg får god service på telefon.  I tillegg torer uavhengige bilverkstader å skru på Tesla no.  Dei var skeptiske før, men no gjer dei det meste.  Kundelojaliteten til Tesla har òg nådd nye høgder etter ein dipp i fjor, og er no den høgaste av alle bilmerke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus3do said:

Xpeng f.eks viser jo nå frem biler med mer energitette batterier, lengre rekkevidde og mer teknologi enn det Tesla har, selv om de som utgangspunkt har kopiert mye derifra. Hvordan trur du merkedet i Kina vil være så kjapt P7 lanseres f.eks der nede? 

Har ikke fulgt så veldig mye med på Xpeng. Men de slår meg ikke som veldig ulik Nio. Nio taper penger som bare det. De har akkumulert tapt mer enn Tesla, og det på mye mindre tid og med mindre å vise til av resultater. Det er ikke lett å starte opp et nytt bilselskap, og det er ikke lett å følge i sporene til Tesla.

Når det gjelder rekkevidde har vel P7 ca samme batteristørrelse som Model 3, og man kan forvente lignende rekkevidde. (Kunne ikke finne WLTP eller EPA estimater på rekkevidde, bare NEDC.) Kan hende batteripakken er noe lettere, men man kan huske på at Model 3 har diverse elektronikk i batteripakken, f.eks lader og DC/DC omformer. Er ikke sikker på om man sammenligner epler med epler. Normalen er å ha separate bokser for dette, noe som naturlig nok letter på batteripakken.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 minutter siden):

Har ikke fulgt så veldig mye med på Xpeng. Men de slår meg ikke som veldig ulik Nio. Nio taper penger som bare det. De har akkumulert tapt mer enn Tesla, og det på mye mindre tid og med mindre å vise til av resultater. Det er ikke lett å starte opp et nytt bilselskap, og det er ikke lett å følge i sporene til Tesla.

Når det gjelder rekkevidde har vel P7 ca samme batteristørrelse som Model 3, og man kan forvente lignende rekkevidde. (Kunne ikke finne WLTP eller EPA estimater på rekkevidde, bare NEDC.) Kan hende batteripakken er noe lettere, men man kan huske på at Model 3 har diverse elektronikk i batteripakken, f.eks lader og DC/DC omformer. Er ikke sikker på om man sammenligner epler med epler. Normalen er å ha separate bokser for dette, noe som naturlig nok letter på batteripakken.

Du starter med en innrømmelse og veldig mye spekulasjon og forhåpninger i ettertid. 

Xpeng hadde test kjøring for mediefolket nå nylig hvor de hadde en TM3 på plass, og de remset opp en stor liste med ting Xpeng lå forran på som PR for sin lansering av P7. G3 har fått god mottagelse og P7 ser ut til å se enda bedre ut. 

Det virker som om de har kopiert det som har vært bra, og forbedret det som har vært dårlig. Mer bil til mindre pris, og mer kvalitet av det dem har sett til nå. De har også flere funksjoner angående autonomi. Tesla som nylig har gått inn i det markedet med farlig samarbeid med kinesiske myndigheter burde være obs. 

Musks tirade på Twitter handler ikke om Fremont fabrikken tipper jeg, den handlet om utstyr som ikke ble sendt til Kina derifra. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, oophus3do said:

Xpeng hadde test kjøring for mediefolket nå nylig hvor de hadde en TM3 på plass, og de remset opp en stor liste med ting Xpeng lå forran på som PR for sin lansering av P7. G3 har fått god mottagelse og P7 ser ut til å se enda bedre ut.

Om de ikke klarte å få sitt produkt til å virke bedre enn konkurrentenes produkt på sin egen lansering, så hadde de trengt nye PR-folk.

14 hours ago, oophus3do said:

Det virker som om de har kopiert det som har vært bra, og forbedret det som har vært dårlig. Mer bil til mindre pris, og mer kvalitet av det dem har sett til nå. De har også flere funksjoner angående autonomi. Tesla som nylig har gått inn i det markedet med farlig samarbeid med kinesiske myndigheter burde være obs.

Vi får se. Ting blir sjeldent så bra som man tror før produksjonsstart.

14 hours ago, oophus3do said:

Musks tirade på Twitter handler ikke om Fremont fabrikken tipper jeg, den handlet om utstyr som ikke ble sendt til Kina derifra. 

Skjønner ikke helt hva du snakker om. Det er ganske åpenbart at Musk var frustrert over å ikke kunne åpne fabrikken sin, til tross for at de hadde en omfattende plan for smittevern klar. Samtidig hadde essensielle virksomheter som f.eks hasjbutikker kunne holde åpent.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Om de ikke klarte å få sitt produkt til å virke bedre enn konkurrentenes produkt på sin egen lansering, så hadde de trengt nye PR-folk.

Kan du nevne andre lanseringer som har en fysisk konkurrent til stedet? De lot folk sitte og ta på en TM3 og lot folk sammenligne med en P7. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Vi får se. Ting blir sjeldent så bra som man tror før produksjonsstart.

Jeg bare sier ifra, siden du ikke gjør sammenligninger selv som aksjonær, noe jeg syns er merkelig. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Skjønner ikke helt hva du snakker om. Det er ganske åpenbart at Musk var frustrert over å ikke kunne åpne fabrikken sin, til tross for at de hadde en omfattende plan for smittevern klar. Samtidig hadde essensielle virksomheter som f.eks hasjbutikker kunne holde åpent.

Jeg snakker om hva som måtte til for å få lov til å åpne en fabrikk i Kina. De har noen mål de må treffe mot 2023, hvis ikke må hele fabrikken og alt leveres tilbake. 

Ergo mener jeg ekstremt mye står på spill der nede. De har ikke råd til å bare gi fra seg en fabrikk de gjennom leasingen må bruke milliarder på. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Kan du nevne andre lanseringer som har en fysisk konkurrent til stedet? De lot folk sitte og ta på en TM3 og lot folk sammenligne med en P7.

Å nevne spesifikke konkurrenter i sin markedsføring er generelt dårlig etikette, og kan føre til søksmål, så det gjøres ikke til veldig stor grad. Men det at de valgte å ha Model 3 til stede understreker jo bare hvilken viktig posisjon Model 3 har i markedet.

Just now, oophus3do said:

Jeg snakker om hva som måtte til for å få lov til å åpne en fabrikk i Kina. De har noen mål de må treffe mot 2023, hvis ikke må hele fabrikken og alt leveres tilbake. 

Ergo mener jeg ekstremt mye står på spill der nede. De har ikke råd til å bare gi fra seg en fabrikk de gjennom leasingen må bruke milliarder på. 

Det er ganske lette krav de må oppnå. Så risikoen her er svært lav.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Å nevne spesifikke konkurrenter i sin markedsføring er generelt dårlig etikette, og kan føre til søksmål, så det gjøres ikke til veldig stor grad. Men det at de valgte å ha Model 3 til stede understreker jo bare hvilken viktig posisjon Model 3 har i markedet.

Holder du de samme kravene til Elon Musk som gjør det samme med sine sammenligninger? 

De har greit med selvtillit som angriper direkte på den måten. De har tydeligvis valgt seg ut hvilke biler de skal slå ved sin lansering, og det ser ut som om de har nådd målene sine. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Det er ganske lette krav de må oppnå. Så risikoen her er svært lav.

Det er mer penger enn noen pluss resultat i noen av kvartalene. De avhenger å gjøre det bra i Kina over tid, og dermed er konkurransen der viktigere enn noe annet sted nå i noen år fremover. 

Det er som sagt ekstremt overraskende at du Ikke har bedre kontroll på konkurransen der. 

Det å slå Tesla I Kina blir rimelig enkelt nå som Tesla valgte å utnytte 125Wh/kg pakker for å treffe flere subsidier. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Holder du de samme kravene til Elon Musk som gjør det samme med sine sammenligninger?

Hvilke krav? Sier bare det er dårlig etikette, så det er ikke veldig mange andre eksempler å vise til.

1 hour ago, oophus3do said:

Det å slå Tesla I Kina blir rimelig enkelt nå som Tesla valgte å utnytte 125Wh/kg pakker for å treffe flere subsidier. 

Hvordan blir det enklere å slå Tesla når det kan kutte prisene med kanskje 20%?

Jeg har hele tiden ment at det kunne være en god ide å gå for rimeligere celler i SR. Batteripakken til SR har plass til flere celler, slik at man trenger ikke ofre rekkevidde. Det eneste kompromisset er vekt, og kanskje hurtigladeeeffekt, til en viss grad. Men LFP gjør at man kan ha en veldig rimelig priset utgave for de som ønsker det, samtidig som man kan fortsette å tilby LR/performance med dyrere bedre celler. Da er det opp til forbrukeren å velge hva man ønsker.

En annen fordel med å ha LFP på SR er at råvareutfordringene reduseres betraktelig. LFP inneholder som kjent ikke nikkel eller kobolt, så da kan man øke produksjonsvolum uten å drive opp råvarekosten. Og i forhold til forhandlinger med batteriprodusenter så er det alltid en fordel å ha flere leverandører å spille på. Da kan man si til Panasonic "Vi vil ha denne prisen eller så fokuserer vi mer på samarbeidet med CATL" og så kan man si til CATL "Vi vil ha denne prisen eller så fokuserer vi mer på samarbeidet med Panasonic".

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Hvilke krav? Sier bare det er dårlig etikette, så det er ikke veldig mange andre eksempler å vise til.

Samme standard. Du sier Xpeng kan bli saksøkt for samme strategi Musk bruker. Så jeg lurer på om du har samme krav og standard på tvers av alle, eller om du holder noen favoritter og forskjellsbehandler litt. Mens Xpeng bruker Tesla for å vise sine styrker, så brukte Elon F-150 for å bygge PR for Cybertruck. 

Er det fremdeles dårlig etikette og kan føre til søksmål? 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (25 minutter siden):

Hvordan blir det enklere å slå Tesla når det kan kutte prisene med kanskje 20%?

Xpeng er vel billigere selv om de utnytter mer energitette batterier vs Kinesisk Tesla?

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus3do said:

Samme standard. Du sier Xpeng kan bli saksøkt for samme strategi Musk bruker. Så jeg lurer på om du har samme krav og standard på tvers av alle, eller om du holder noen favoritter og forskjellsbehandler litt.

Standarden er den samme. Om man skal omtale en spesifikk konkurrent så må man være ganske forsiktig med hva man sier. Sier man ting om konkurrenten som er feil, så åpner det opp for å bli saksøkt. (Det er grunnen til at f.eks vaskemiddelprodusenter aldri har spesifikke konkurrenter i sine reklamer. Så lenge de snakker om "andre vaskemiddel" så kan de si hva som helst, nesten.) Og det å ha en bil fra en konkurrent på plass ved en lansering åpner opp for søksmål av typen at man kan ha sabotert bilen for å få sin egen bil til å virke bedre.

Selv om det ikke er sabotasje involvert, så må man være klar over at konkurrentens bil vil som regel være en hvilken som helst bil rett av produksjonslinjen. (Det trenger heller ikke være en ny bil. Den kan være flere år gammel. Og i verste fall kan de ha shoppet rundt etter den som var i dårligst mulig stand.) Mens bilen som lanseres vil gjerne være gått over med forstørrelsesglass og skyvelær av titalls/hundretalls eksperter. Og så er lakken, krom, osv polert til en latterlig grad. Om man sammenligner biler rett fra produksjonslinjen til begge produsenter kan det være liten til ingen forskjell i fit/finish. Og om en er betydelig bedre, så er det ikke mulig å si hvilken det vil være.

Sjansen for å bli saksøkt kommer så klart an på hvor rask konkurrenten er til å saksøke. Det virker ikke som Tesla er spesielt raske til å saksøke - de har bedre ting å holde på med. Mens f.eks Nikola søksøker om de har det minste påskudd.

25 minutes ago, oophus3do said:

Xpeng er vel billigere selv om de utnytter mer energitette batterier vs Kinesisk Tesla?

Tiden vil vise hvor de må legge seg i pris for å ikke gå konk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 19.6.2020 den 16.58):

Dem er tydeligvis ikke best på kundeservice vertfall. Da hjelper det lite hvor gode de batteriene er. 

Mange som er dårlig på kundebehandling, folk kjøper fortsatt produktene da det er nettopp dette en trenger. Forøvrig synes jeg tesla er helt ok, de er ofte travle men det har absolutt forbedret seg ila de 3 bilene jeg har kjørt meg igjennom.

 

Og ved alle de 3 kjøpene ble utfallet det samme, ingen leverer tilsvarende spennende biler i prisklassen. For meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Standarden er den samme. Om man skal omtale en spesifikk konkurrent så må man være ganske forsiktig med hva man sier. Sier man ting om konkurrenten som er feil, så åpner det opp for å bli saksøkt. (Det er grunnen til at f.eks vaskemiddelprodusenter aldri har spesifikke konkurrenter i sine reklamer. Så lenge de snakker om "andre vaskemiddel" så kan de si hva som helst, nesten.) Og det å ha en bil fra en konkurrent på plass ved en lansering åpner opp for søksmål av typen at man kan ha sabotert bilen for å få sin egen bil til å virke bedre.

Ja, du tenker på måten Tesla sabotere drakamp testen på? 

Det eneste Xpeng gjorde var å ha en TM3 som folk kunne føle og ta på, samt sitte i for å sammenligne. Litt stikk mot kvalitet var nok poenget uten at de nødvendigvis gjorde noe med TM3 produktet. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Selv om det ikke er sabotasje involvert, så må man være klar over at konkurrentens bil vil som regel være en hvilken som helst bil rett av produksjonslinjen. (Det trenger heller ikke være en ny bil. Den kan være flere år gammel.

Den kan umulig ha vært flere år gammel i Kina. Det var en kinesisk modell. 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Sjansen for å bli saksøkt kommer så klart an på hvor rask konkurrenten er til å saksøke. Det virker ikke som Tesla er spesielt raske til å saksøke - de har bedre ting å holde på med. Mens f.eks Nikola søksøker om de har det minste påskudd.

Xpeng gjorde absolutt ingen ting med TM3 modellen, så det er lite å saksøke for. De har heller ikke brutt diverse patenter. 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Tiden vil vise hvor de må legge seg i pris for å ikke gå konk.

Joda, men inntil videre så ser det ut som mer bil i forhold til hovedkonkurrenten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...