Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (På 20.6.2020 den 23.30):

Hva er det som gjør at man "trenger" en tesla såpass kontra andre elbiler at man vil ta slike sjanser? 

Jeg tipper forfengelighet og lysten på et "premium" merke. 

Hva er premium med Model 3 eller Model Y? Er det det minimalistiske interiøret?

Det som gjør det LETT å velge Tesla over alle andre elbiler er kombinasjonen av rekkevidde og ladenettverket. Kombiner så de to tinga med overlegen energiutnyttelse og brukergrensesnitt SÅ kan du sammenligne med andre elbil-merker. Men for all del, det er kjempebra at også eksosbilmerkene kommer med brukbare elbiler nå framover.

Tipping bør du ikke satse mye penger på forresten...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (På 17.6.2020 den 20.13):

Nå som det er god tilgang på gode elbiler fra tradisjonelle produsenter så er det en selvfølge at Tesla stagnerer.

Tesla har ikke stagnert, men satte ny kvartalsrekort YoY også i Q1.

Det er heller ikke konkurranse som gjør at det ikke er solgt noe særlig med biler her i Norge. Det er det faktum at Tesla bare har en fabrikk som forsyner hele verden (med unntak av Kina), og når produksjonen har stått bom stille i flere uker så har det selvsagt ikke kommet nye forsyninger med båt til Europa. Litt vanskelig å levere ut biler som ikke eksisterer.

Det har også vært helt tomt for Model 3-inventarbiler en god stund.

Hvordan man forventer at Tesla skal kunne levere ut biler som ikke eksisterer er for meg en gåte.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 18.6.2020 den 13.01):

Tipper man får se Fremont-produserte Model Y i Europa allerede til høsten. Av naturlige grunner.

Der tippes det igjen. Var det ikke du som det ble listet opp ganske mange eksempler på "tipper"-innlegg som ikke akkurat viste seg å være treffsikre?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hva er premium med Model 3 eller Model Y? Er det det minimalistiske interiøret?

Det som gjør det LETT å velge Tesla over alle andre elbiler er kombinasjonen av rekkevidde og ladenettverket. Kombiner så de to tinga med overlegen energiutnyttelse og brukergrensesnitt SÅ kan du sammenligne med andre elbil-merker. Men for all del, det er kjempebra at også eksosbilmerkene kommer med brukbare elbiler nå framover.

Tipping bør du ikke satse mye penger på forresten...

Ingenting er premium med Tesla overhodet spør du meg. Men jeg har et inntrykk av at de som kjører disse bilene mener det er premium. Vertfall de få jeg kjenner som eier en slik bil. 

Å tippe vil jeg si er helt innafor så lenge det ikke satses penger ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Ingenting er premium med Tesla overhodet spør du meg. Men jeg har et inntrykk av at de som kjører disse bilene mener det er premium. Vertfall de få jeg kjenner som eier en slik bil. 

Å tippe vil jeg si er helt innafor så lenge det ikke satses penger ?

Det kommer jo an på hva man legger vekt på. Du får ikke infotainment-systemet, programvaren, osv. i andre biler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Det kommer jo an på hva man legger vekt på. Du får ikke infotainment-systemet, programvaren, osv. i andre biler.

Med Premium så mener jeg god byggekvalitet som første punkt. At bilen er "taight". To av dem jeg kjenner som har en Tesla X og en annen har en "vanlig" Tesla (usikker på hva den heter, men den ligner på alle andre Teslaer man ser langs veien). Disse to har opplevd vannlekasje inn i bilen. Han med Tesla X i bagasjerommet og han andre ved bakdøren. 

Han tredje tror jeg er fornøyd, men allikevel har han nå bestillt seg en annen bil av et annet merke. Husker ikke hvilket merke, men dte er vel ikke relevant uansett. 

Jeg så også en repotasje på TV2 hjelperdeg for noen uker siden over en Tesla X eier som tok inn vann, ved siden av en drøss andre problemer. Alarmen gikk når den fikk lyst blandt annet og verkstedet klarte aldri og finne feilen... 

Så jeg setter vel de fleste biler som selges i dag over Tesla når det kommer til hva jeg mener er "Premium". Altså ut fra uttalelser fra de jeg kjenner som eier en Tesla og som forøvrig ikke kommer til å kjøpe dette igjen. 

Bilen får ikke Premium preg så fort man slenger inn en girspak av gull eller verdens største skjerm. Det er en del andre ting jeg mener bør være på stell for at en bil skal få premium stempel. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikke tilbrakt mye tid i Model 3, men min Model X har nå gått 111k km. Jeg vil si det er helt klart premium-interiør. Det er nesten ikke noe hardplast noe sted. Mye av knapper og slikt er rett fra delelageret til Mercedes. Frontruten gir eksempelvis en super opplevelse som man ikke får i andre såkalte premiumbiler.

Har ikke hatt veldig mye trøbbel med bilen heller. Jeg forventer å ha bilen til den runder 300k km i hvert fall.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Model 3 i litt hastighet på svingete veier er utrolig morsomt. Som en stor gocart.

Så den er tight ja, og jeg har ikke engang performance modellen. 

Kjører ofte en Subaru som ble kjøpt med "premium interiør". Den har da skinnseter, keyless system og panoramatak men ellers er alt 100% hardplast. Grå stygg hard plast.

I Teslan er alt mykt og det er tillogmed litt alcantara.

Så hva man betegner som premium varierer nok veldig. Har ingenting å klage på med min bil iallefall og den er en fryd å kjøre.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Der tippes det igjen. Var det ikke du som det ble listet opp ganske mange eksempler på "tipper"-innlegg som ikke akkurat viste seg å være treffsikre?

Du har kommet med den lista di flere ganger og like mange ganger har den blitt tilbakevist.

Men du får bare fortsette å putte fingrene i ørene og gjenta de samme feilaktighetene om og om igjen fullstendig upåvirket av fakta, argumenter og verdens realiteter. Det er tross alt opptakskravet i Tesla-kulten.

Når tipper du Model Y kommer til Europa forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (45 minutter siden):

Med Premium så mener jeg god byggekvalitet som første punkt. At bilen er "taight". To av dem jeg kjenner som har en Tesla X og en annen har en "vanlig" Tesla (usikker på hva den heter, men den ligner på alle andre Teslaer man ser langs veien). Disse to har opplevd vannlekasje inn i bilen. Han med Tesla X i bagasjerommet og han andre ved bakdøren. 

Han tredje tror jeg er fornøyd, men allikevel har han nå bestillt seg en annen bil av et annet merke. Husker ikke hvilket merke, men dte er vel ikke relevant uansett. 

Jeg så også en repotasje på TV2 hjelperdeg for noen uker siden over en Tesla X eier som tok inn vann, ved siden av en drøss andre problemer. Alarmen gikk når den fikk lyst blandt annet og verkstedet klarte aldri og finne feilen... 

Så jeg setter vel de fleste biler som selges i dag over Tesla når det kommer til hva jeg mener er "Premium". Altså ut fra uttalelser fra de jeg kjenner som eier en Tesla og som forøvrig ikke kommer til å kjøpe dette igjen. 

Bilen får ikke Premium preg så fort man slenger inn en girspak av gull eller verdens største skjerm. Det er en del andre ting jeg mener bør være på stell for at en bil skal få premium stempel. 

Ja, du mener en ting, mens andre mener at det er lite premium å f.eks. ha dårlig app-støtte, dårlig førerassistanse, dårlig ladenettverk, dårlig infotainment-system, å måtte kjøre inn til forhandler for å oppdatere programvare, osv.

Å trekke frem et enkelteksempel om en Model X-eier blir litt merkelig all den tid det er nok av innlegg å finne om lekkasjer for andre merker også, blant annet Audi som nevnt tidligere. Disse "premium-merkene" dine må jo stadig tilbakekalle biler på grunn av problemer, f.eks. lekkasjen i Audi e-tron som kunne ført til katastrofe.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (17 minutter siden):

Du har kommet med den lista di flere ganger og like mange ganger har den blitt tilbakevist.

Men du får bare fortsette å putte fingrene i ørene og gjenta de samme feilaktighetene om og om igjen fullstendig upåvirket av fakta, argumenter og verdens realiteter. Det er tross alt opptakskravet i Tesla-kulten.

Når tipper du Model Y kommer til Europa forresten?

Nei, den er nok dessverre ikke tilbakevist. Men jeg skjønner ikke poenget med all denne "tippingen" din.

Jeg vet ikke når Model Y kommer til Europa. Hvilken relevans har det?

Opptakskrav? Hva er det du snakker om?

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Ja, du mener en ting, mens andre mener at det er lite premium å f.eks. ha dårlig app-støtte, dårlig førerassistanse, dårlig ladenettverk, dårlig infotainment-system, å måtte kjøre inn til forhandler for å oppdatere programvare, osv.

Å trekke frem et enkelteksempel om en Model X-eier blir litt merkelig all den tid det er nok av innlegg å finne om lekkasjer for andre merker også, blant annet Audi som nevnt tidligere. Disse "premium-merkene" dine må jo stadig tilbakekalle biler på grunn av problemer, f.eks. lekkasjen i Audi e-tron som kunne ført til katastrofe.

Jeg skal være enig med deg at app støtten til feks. VW er helt råten, i beste fall. Den har aldri fungert optimalt. Hvordan den fungerer i Tesla vet jeg ikke, men jeg vil uansett ikke si at dette har noe med "premium" eller ikke å gjøre. Det hjelper som sagt lite om man fyller bilen med gullbarrer, så lenge resten ikke funker slik det skal. 

Ikke nok med at mange har hatt problemer med enkelte modeller av Tesla, men servicen har jeg heller ikke fått inntrykk av holder premium kvalitet. 

Men vi får bare være enige om at vi er uenige. Dem som liker Tesla kan jo bare slå seg løs for min del. Bare man er fornøyd selv. Personlig har jeg bil som fremkomstmiddel og ikke noe annet. Skal jeg kjøre fort har jeg motorsykkel.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Bjerknez said:

Ikke nok med at mange har hatt problemer med enkelte modeller av Tesla, men servicen har jeg heller ikke fått inntrykk av holder premium kvalitet. 

Det verste har vært ventetid på service-senterene. Men dette er nå langt på vei løst. Sist gang fikk jeg time etter noe sånt som 5 arbeidsdager.

Var vel en gang i 2017 der jeg var misfornøyd over behandlingen jeg fikk ved service-sentret, men resten av gangene har det vært helt godkjent. Model X leiebil har stått klar, og de har stort sett fikset det de har sagt at de skulle fikse uten å introdusere nye feil. Når jeg får tilbake bilen er den gjerne vasket.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Ingenting er premium med Tesla overhodet spør du meg. Men jeg har et inntrykk av at de som kjører disse bilene mener det er premium. Vertfall de få jeg kjenner som eier en slik bil. 

At de er veldig fornøyd med bilene sine er da vel bare bra. Godt gjort å framstille det som noe negativt... :hmm:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 minutter siden):

Hvis byggekvalitet er det viktigste mhp. "premium" så er vel Toyota verdens største premium-merke. F.eks Prius er vel en av de mest feilfrie bilene som er å oppdrive (det er en grunn til at det går utrolig mye Prius som taxi nå). 

Toyota er nok biler som holder veldig god kvalitet. Men det betyr ikke at den er "taight" bygget slik jeg ser det. Man får en annen følelse av å sette seg inn i en BMW 5-serie kontra en Toyota Avensis for å si det sånn. 

 

Men altså... jeg akter ikke å diskutere dette videre hvilken bil som er best. Jeg har sagt min mening og det får vel egentlig holde :) Hvilken biler andre kjører er egentlig noe jeg gir fullstendig blanke i :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg skal være enig med deg at app støtten til feks. VW er helt råten, i beste fall. Den har aldri fungert optimalt. Hvordan den fungerer i Tesla vet jeg ikke, men jeg vil uansett ikke si at dette har noe med "premium" eller ikke å gjøre. Det hjelper som sagt lite om man fyller bilen med gullbarrer, så lenge resten ikke funker slik det skal. 

Ikke nok med at mange har hatt problemer med enkelte modeller av Tesla, men servicen har jeg heller ikke fått inntrykk av holder premium kvalitet. 

Men vi får bare være enige om at vi er uenige. Dem som liker Tesla kan jo bare slå seg løs for min del. Bare man er fornøyd selv. Personlig har jeg bil som fremkomstmiddel og ikke noe annet. Skal jeg kjøre fort har jeg motorsykkel.

Hva som har med premium å gjøre er det strengt tatt ikke noe objektivt svar på. Jeg vil si at det er mye mer enn bare f.eks. innvendig materialvalg som sier noe om premium eller ikke.

Tesla-service fungerer fint. Det er veldig enkelt - man bare bestiller time i appen og så vet man nøyaktig hvor og når man har service. Som regel er det kun få dagers ventetid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, hekomo said:

Tesla-service fungerer fint. Det er veldig enkelt - man bare bestiller time i appen og så vet man nøyaktig hvor og når man har service. Som regel er det kun få dagers ventetid.

Sjekket nettopp for en oppsprukket baklykt. Nå kan jeg faktisk få Mobil Service, og første ledige time er 26. juni.

Da parkerer jeg altså bare bilen i innkjørselen, og så kommer jeg hjem til reparert bil. Det vil jeg si er ganske premium, når man først skal måtte ha behov for reperasjoner/vedlikehold.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...