Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble først og fremst nysgjerrig på RTOS fordi jeg tidligere ofte så denne forkortelsen i jobbannonser for embedded .. Men har ikke sett den nå i det siste. Jeg har derimot sett at Qt listes opp ..... i embedded-sammenheng. wtf Tydelig at jeg er grønn, fordi jeg tenker på Qt som et GUI-rammeverk jeg en gang prøvde å lære, men ga opp.

Ønsket er embedded jobb en gang i nær fremtid - innen noen år: Hva bør jeg fokusere på for å komme hit??

 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 timer siden):

Ble først og fremst nysgjerrig på RTOS fordi jeg tidligere ofte så denne forkortelsen i jobbannonser for embedded .. Men har ikke sett den nå i det siste. Jeg har derimot sett at Qt listes opp ..... i embedded-sammenheng. wtf Tydelig at jeg er grønn, fordi jeg tenker på Qt som et GUI-rammeverk jeg en gang prøvde å lære, men ga opp.

Ønsket er embedded jobb en gang i nær fremtid - innen noen år: Hva bør jeg fokusere på for å komme hit??

 

Ja det forbinder jeg Qt med også, vet vi bruker det en del.

Lenke til kommentar

Sitter å tenker på et lite hjemmeprosjekt, og i den forbindelse vil jeg komme til å trenge en vedlikeholdslader for 12V. Tanken er å benytte et standard fritidsbatteri 6Ah eller tilsvarende, med en batterilader for vedlikeholdslading.

Batteriladeren er tiltenkt å være koblet på batteriet 24/7/365.

Spørsmålet er om noen har erfaringer med en eller flere typer av batteriladere til dette bruksområdet, kanskje komme med anbefalinger for type/produsent ?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, geir__hk said:

Sitter å tenker på et lite hjemmeprosjekt, og i den forbindelse vil jeg komme til å trenge en vedlikeholdslader for 12V. Tanken er å benytte et standard fritidsbatteri 6Ah eller tilsvarende, med en batterilader for vedlikeholdslading.

Batteriladeren er tiltenkt å være koblet på batteriet 24/7/365.

Spørsmålet er om noen har erfaringer med en eller flere typer av batteriladere til dette bruksområdet, kanskje komme med anbefalinger for type/produsent ?

Bruker en CTEK CT5 for å vedlikeholdslade en bil som blir lite brukt. Har fungert veldig bra. Laderen har stått tilkoblet 24/7 i flere måneder uten problemer.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr. A said:

Bruker en CTEK CT5 for å vedlikeholdslade en bil som blir lite brukt. Har fungert veldig bra. Laderen har stått tilkoblet 24/7 i flere måneder uten problemer.

Takk for forslag. Ser forresten at det er flere underversjoner av denne typen, men er nok Powersport som er best passende.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 27.4.2023 den 20.11):

Hvor kraftig mikrokontroller skal man ha før det er noe poeng med Qt?

Spørs hvor fancy grafikken din skal være. Minstekravet er en mikrokontroller som har nok RAM til et framebuffer og som er rask nok til å kunne pushe piksler i en akseptabel framerate.

Mer fancy mikrokontrollere som STM32 H7 har 2D GPU, og en DMA som gjør alt det tungvektede med å flytte pikser fra RAM til skjermen din. Da kan du gjøre ting som blending, animasjoner og transformasjoner av sprites osv.

Et STM32 Nucleo H7 utviklingskort koster ikke så mye, men det er en ganske kompleks mikrokontroller som er krevende å utnytte i sin helhet.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på et mikroskop. Jeg tenker mest på et som ikke trenger pc eller ekstern skjerm. Jeg regner ikke med å bruke det mye, så nedre prisklasse.
Men jeg tar skrekken av 1000X, 1200X og 1600X digital zoom.
Er det noen som har noe erfaring med slike, i billigklassen? 

Lenke til kommentar
toreae skrev (3 timer siden):

Jeg har lyst på et mikroskop. Jeg tenker mest på et som ikke trenger pc eller ekstern skjerm. Jeg regner ikke med å bruke det mye, så nedre prisklasse.
Men jeg tar skrekken av 1000X, 1200X og 1600X digital zoom.
Er det noen som har noe erfaring med slike, i billigklassen? 

Jeg kjøpte meg vertfall dette for en stund siden. 
Andonstar AD409

Det fungerer vertfall veldig bra. Men jeg bruker det ikke veldig mye. Men det er en kjekk sak og ha :) 

Skal du ha noe som er enda bedre så sjekk ut dette:

https://northridgefix.com/product/microscope-camera-bundle-1080-60fps-180x-lens-ring-adapter-2-barlow-lenses-0-5x-0-75x/

 

Lenke til kommentar

Du skrev ikke noe om pris...

I forhold til prisen ville jeg prøvd det du linker til. Men under 500 kroner virker nesten for godt til å være sant for et godt mikroskop spør du meg. Men til den prisen er det jo bra nok hvis det kan brukes. 

Andonstar er et "kjent" merke i Kina og jeg kjøpte det fordi jeg ville vite hva jeg fikk. Det betyr dog ikke at det du linker til er dårlig, men det blir litt lotto... 

Jeg har mange ganger advart mot superbillige ting fra Aliexpress. Du KAN være heldig, men også veldig uheldig. Men ikke skyld på AliExpress hvis det ryker etter to uker eller det dukker opp andre feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...