Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (2 minutter siden):

Er også litt skeptisk til hva du får for 50 dollar inkl. shipping.

Når man ser på pris, og sammenligner hva du får fra Europa, så er man litt skeptisk til alt man kan kjøpe fra Kina. Jeg regner med at det vil være kjøp som ikke er suksess.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (51 minutter siden):

Det hjelper lite om man har 40.000x zoom når bildekvaliteten er dårlig. Med microscopet som jeg har kan man zoome inn på øyeeplet til en flue og telle øyene. Det er mye mer zoom enn man faktisk trenger. 
 

Det man må tenke på er at man også må ha litt arbeidsavstand mellom plata og mikroskopet når man jobber. Derfor må linsen være lenger i fra. 
 

har du i væreste fall råd til å tape 500 kroner og test det ut. Kan godt være at det holder til ditt bruk. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 minutter siden):

Det hjelper lite om man har 40.000x zoom når bildekvaliteten er dårlig. Med microscopet som jeg har kan man zoome inn på øyeeplet til en flue og telle øyene. Det er mye mer zoom enn man faktisk trenger. 

Det er det jeg tenker også. 40 000 ganger DIGITAL zoom vil ende opp med 9 - 4 - 1 pixel på skjermen. 
Derfor er 'alarmen på' når jeg ser 1000X 1200X 1600X zoom. Ved kjøp hos ali tenker jeg ofte med å dele på 4. Om en DC-DC converter står som 400W, antar jeg at den kan brukes på 100W. Når mikroskopet står oppgitt med 220X antar jeg at det kan brukes med 55X som fortsatt er bra, vel? Men når mikroskop er oppgitt med 1000X pluss, da vet jeg ikke lengre hva jeg skal dele på.

Lenke til kommentar

Poenget her er at hvis feks. Andonstar sier at den har 300x zoom så er det trolig riktig. Mens et noname mikroskop som sier det samme ikke nødvendighvis er det og om det er det så snakker vi kanskje digital zoom etc. 

Du trenger ikke mye zoom for å jobbe emd elektronikk. Men du trenger arbeidsavstand til linsa. Hvis min er 300x zoom så kan jeg fortelle at dette er mer enn nok for elektronikk bruk. 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Poenget her er at hvis feks. Andonstar sier at den har 300x zoom så er det trolig riktig. Mens et noname mikroskop som sier det samme ikke nødvendighvis er det og om det er det så snakker vi kanskje digital zoom etc. 

Du trenger ikke mye zoom for å jobbe emd elektronikk. Men du trenger arbeidsavstand til linsa. Hvis min er 300x zoom så kan jeg fortelle at dette er mer enn nok for elektronikk bruk. 

 

Det tror jeg også. Mobiltelefonen med 4X er stor hjelp. Jeg har brukt optisk mikroskop med 12X eller 16X som var for unger, og det ville antageligvis være godt nok. Men jeg vil ha med fast skjerm.

Lenke til kommentar

Tror jeg fortsetter studiene på 2 fronter fremover:

1. Bli godt kjent med Cortex M0+, via Raspberry Pi Pico WH (som må bestilles).

2. Lære mest mulig om Qt og 'Qt for Devices'. (Kan teste på Raspberry Pi 3 kjøpt mange år siden).

Høres dette passende ut? (Målet/drømmen er utviklerjobb innenfor embedded en dag ...)

Takk til alle som svarte på mine mikrokontrollerspørsmål på forrige sider .. 🙂

Lenke til kommentar

Det er riktignok mange år siden jeg var borti Qt, men husker det som noe ræl jeg ville holdt meg langt unna.

Det var i Trolltech sine tidlige dager, da Qt var "norsk", så det begynner å bli noen tiår siden, det har sikkert blitt bedre nå.

For Pi Pico, så foretrekker jeg micropython, men det er nok fordi jeg synes det er enklere enn C, dog holder jeg meg til Visual Studio, men de fleste IDE'er funker vel greit. Jeg vet mange liker Thonny.

Skal man jobbe med dette, og kanskje mer over på IoT, styringer og den slags, så virker det på meg som om det går mest i rene ARM/FPGA-løsninger, men det er kanskje fordi jeg driver med kort som er spesielt designet for formålet og derfor har nettopp ARM/FPGA brikker, hvor Verilog er det greieste språket å kunne, samt at noe generell kunnskap om ASM kommer greit med, særlig om man ikke er så veldig god på C (som er djevelens verk ... jæv*# Dennis).

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg var faktisk borti Qt 3 da det kom. Dette var samtidig som da jeg gikk IKT-driftsfag. Prøvde virkelig å lære Qt for skrivebord den gangen, men det gikk bare ikke. Skjønte ikke en dritt. Antagelig fordi jeg var veldig svak i programmering generelt og spesielt C/C++. (Jævla pekere. 😄) Har siden lært å like C og C++ ganske godt. Såpass at jeg en hel høst på høgskolen prøvde å lære meg Win32API og MFC på fritiden. Men det var så jævla tidkrevende boiler plate-kode, at jeg måtte bare droppe det; side opp og side ned med makroer og rimelig kryptisk kode. Hadde jeg vært smart hadde jeg heller fokusert på C# og NET, men jeg syns dette var for lite utfordrende så jeg gadd ikke. 🙄

Python har jeg aldri hatt sansen for, selv om ting er lettere der. Go figure. Har nok noe med at jeg i starten syns scriptfiler var noe tull. Likte ikke JavaScript heller av den grunnen. Jeg likte å kompilere kode og få (kule) .exe-filer. Gamle tullete holdninger egentlig dette her. Som stammer fra da jeg leste om cracking og hacking, ASM og buffer overflow. Det var dette som var hardcore, mente jeg ....

Så vi er visst alle forskjellige .. 😁

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Om målet ditt er å utvikle profesjonelt så slipper du ikke unna C/C++. Mest vanlige i Norge er ARM-baserte mikrokontrollere. Har vært mye borti STM32 og Nordic nRF52. Man finner også noe ATMega og PIC i eldre systemer, men de blir stadig sjeldenere.

FPGA er forbeholdt lavvolumsprodukter for signalbehandling, så det er ganske nisje greier for sektorer som olje/gass og militær.

RP2040 er en gøyal mikrokontroller og en fin plass å varme opp på. Om du ønsker å hoppe ut på dypt vann så anbefaler jeg STM32 med CubeMX-rammeverket.

Qt for Embedded Devices er mer av det grafiske som Qt tilbyr, og mindre av rammeverket som Qt tilbyr. Du kan også vurdere TouchGFX som er gratis så lenge du har en STM32 mikrokontroller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nok bli en mer komplisert Cortex M etterhvert. Akkurat nå har jeg mer enn nok med Qt og M0+.

EDIT: Har også 2 stk. Arduino Uno liggende. Ene skal brukes til å lage ny hjerne i en vaskemaskin. Så mer enn nok å henge fingra i fremover ....

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

arm, Raspberry Pi Pico, Arduino Uno, stm32, nRF52 og mange flere kan man også bruke Rust til å utvikle for, på en måte som er veldig smertefri ('cargo run' og så blir koden flashet til enheten, med kanal tilbake til PC'en for informasjon (type "print") og debugging). Hvis man ønsker seg et alternativ til C, C++, micropython osv.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (37 minutter siden):

Nå kan du ta opp mekk av diverse Apple-maskinvare på siden. 🙂

Jeg har nok alt for dårlig erfaring (les ingen) med mekk av mobiltelefoner og nettbrett. Men jeg vet at det er slike ting slike sett primært blir brukt til. 

Derimot pleier jeg å skru i filler samt åpne gamle ting for å enten ta vare på noe komponenter etc. og kanskje selve boksen eller bare for nyskjerrighetens skyld. Da er det greit å ha et slikt sett da mange duppedingser har rare skruer.

Sist så skrudde jeg opp alarmboksen fra Sectoralarm siden vi tok ned denne i fjor. Da hadde jeg ikke slike skrutrekkere så denne måtte "brekkes" opp, mer eller mindre. 

Jeg skulle uansett kaste den så ikke noe krise, men det er litt morsommere når man kan skru ting skikkelig i fra hverandre. Det er ganske mye man finner som man kan ta vare på som kan brukes i andre prosjekter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...