Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Jeg har jo allerede laget meg appstyring av garasjeporten med kamera og det hele, men det er flere som bruker garasjen og de andre foretrekker en simpel fjernkontroll. Det er tross alt enklere å trykke på knappen mens fjernkontrollen er i lomma feks. Enn å dra opp mobilen, lpse opp skjermen, gå inn i appen for så og trykke på knappen. 

Begge deler er kjekt og ha mener jeg. 

Men fjernkontrollene vi hadde var defekte. Det vil si, den ene var ødelagt og den andre begynte og hangle. Disse to plastdingsene har overlevd i over 20 år, og det er jo utrolig egentlig. 

Så i dag fikk jeg en såkalt universalpakke fra portspesialisten.no hvor man bare kobler en modul til garasjemotoren som "snakker" med de nye fjernkontrollene. 

koblet sammen modulen og fjernkontrollene i dag og i morgen skal jeg montere modulen til garasjeporten :) 

78EEF7BC-14F4-40A5-B1A5-AD0B836E7F46.thumb.jpeg.903baa272897b8ea5d07d041828dc077.jpeg


1323EB37-9818-4FEE-8FAF-48E5118FE29B.thumb.jpeg.a855c46c6fcbbfc6c0775d01fa8115b9.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men å kjøpe en portstyring fra Kina gjør du ikke? Jeg handlet en to-kanals mottaker med 5 fjernkontroller for min garasje da jeg hadde problemer med original-utstyret.. Det hele kostet en snau hundrelapp.. Og siden jeg har avbrudds-sikker strømforsyning med 12V fra alarmsystemet var det en smal sak å koble mottakeren til alarmspenningem og releutgangen til eksisterende åpne-knapp.
Nå er garasjeanlegget mitt en smule mer komplisert enn dette da jeg også har en rf-id kortleser med tastatur for å kunne benytte 'tags' eller kode for å åpne porten. Denne styres av alarmsystemet sånn at åpning ikke lar seg gjøre med alarmen påslått.. 😉 

Lenke til kommentar

Bruker Raspberry PI med wireingPI og PIRelay på telefonen til garasjeporten. Har også med en tilbakemelding om porten er åpen. Så glemmer jeg heller ikke mobilen, når jeg skal kjøre en tur.
Har en forskalingsplate som ligger på tvers i garasjen. Når jeg kjører av platen, har jeg rygget langt nok inn.

Lenke til kommentar
Woff skrev (59 minutter siden):

Men å kjøpe en portstyring fra Kina gjør du ikke? Jeg handlet en to-kanals mottaker med 5 fjernkontroller for min garasje da jeg hadde problemer med original-utstyret.. Det hele kostet en snau hundrelapp.. Og siden jeg har avbrudds-sikker strømforsyning med 12V fra alarmsystemet var det en smal sak å koble mottakeren til alarmspenningem og releutgangen til eksisterende åpne-knapp.
Nå er garasjeanlegget mitt en smule mer komplisert enn dette da jeg også har en rf-id kortleser med tastatur for å kunne benytte 'tags' eller kode for å åpne porten. Denne styres av alarmsystemet sånn at åpning ikke lar seg gjøre med alarmen påslått.. 😉 

Pass på at den har rolling key kryptering også. Mange garasjeportåpnere er superlette å hacke med en signal-replikator.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Pass på at den har rolling key kryptering også.

Her er det nok ingen rolling key! 🙂 Men poenget er nok ikke å forhindre de som først legger arbeid i å PRØVE.. De blir nok garantert skremt av en alarm som umiddelbart starter samt at de i tillegg er filmet på x-antall kamera.. 🙂 Siden selve garasjeport-elektronikken allerede har en mottaker som jeg ikke kan koble ut så har jeg valgt å heller stole på alarm-utstyret, der er det neppe mye en kjeltring får gjort!

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Men å kjøpe en portstyring fra Kina gjør du ikke? Jeg handlet en to-kanals mottaker med 5 fjernkontroller for min garasje da jeg hadde problemer med original-utstyret.. Det hele kostet en snau hundrelapp.. Og siden jeg har avbrudds-sikker strømforsyning med 12V fra alarmsystemet var det en smal sak å koble mottakeren til alarmspenningem og releutgangen til eksisterende åpne-knapp.
Nå er garasjeanlegget mitt en smule mer komplisert enn dette da jeg også har en rf-id kortleser med tastatur for å kunne benytte 'tags' eller kode for å åpne porten. Denne styres av alarmsystemet sånn at åpning ikke lar seg gjøre med alarmen påslått.. 😉 

Joda, kunne handlet derfra, men viste ikke helt hva jeg skulle ha. Dessuten var jeg litt utolmodig :) 

Men jada, alt kommer vel fra Kina uansett, stor sett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Men jada, alt kommer vel fra Kina uansett, stor sett

Du som er litt interessert burde jo kjøpe deg et par tre sånne fjernstyringer? Greit å ha liggende i tilfelle! (Har selv et par varianter).. Og ja, alt sånn er nok Kinesisk ja. Du finner jo ut at Kina er utrolig flinke til å eksportere det meste, selv om mye er plastikk! 🙂 
Siden mitt yrke har fått meg til å fatte interesse for kortlesere har jeg jo også handlet sånne fra Kina. Enkle rf-id lesere som gjør jobben. Selvsagt ikke innbrudds-sikkert men for de fleste formål absolutt bra nok. Og du kan neppe kreve veldig mye for et par hundrelapper heller.. 🙂
 

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Du som er litt interessert burde jo kjøpe deg et par tre sånne fjernstyringer? Greit å ha liggende i tilfelle! (Har selv et par varianter).. Og ja, alt sånn er nok Kinesisk ja. Du finner jo ut at Kina er utrolig flinke til å eksportere det meste, selv om mye er plastikk! 🙂 
Siden mitt yrke har fått meg til å fatte interesse for kortlesere har jeg jo også handlet sånne fra Kina. Enkle rf-id lesere som gjør jobben. Selvsagt ikke innbrudds-sikkert men for de fleste formål absolutt bra nok. Og du kan neppe kreve veldig mye for et par hundrelapper heller.. 🙂
 

Jada, har lagt 10x fjernkontroller i handlekurven, så dem æker med i det store slukeT ved neste bestilling :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du kan løse ei nøtt for meg, Bjerknez? 😃

Delvis inspirert av dine mange innkjøp og prosjekter, har jeg har de siste ukene repetert grunnleggende elektro/elektronikk. Men står nå fast når det gjelder å regne ut nodespenninger i kretser med flere resistorer og energikilder ..

En opprinnelig eksempeloppgave fra boka:
https://tinyurl.com/2nh24g6z

Her er det forholdsvis grei skuring. Man kan enkelt se at strømkilden vil klare å levere 4.5A, uten å måtte skru opp spenningen mye. (Pga. resistoren som bare er 1 Ohm.) Så da kan man forutse retningen på alle strømmer inn- og ut av nodene. OK, greit.

Men hva med disse to eksemplene:
https://tinyurl.com/2pmeytut
https://tinyurl.com/2gcra2f4

Her er 1 Ohm "bare" skrudd opp til 5 Ohm, også 10 Ohm .. Resultatet blir at kretsen fungerer ganske annerledes. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal sette opp ligningene (basert på Kirchhoffs strømlov) for nodespenninger, når jeg ikke vet hvilken retning hver strøm går i ..

Jeg har prøvd å gjette meg frem / gjøre noen grunnleggende spenningskalkulasjoner. Men ett feil fortegn er nok til å kødde til hele utregningen. Kanskje løsningen her er opplagt for folk flest, det er den tydeligvis ikke for meg.

edit: tror jeg går og legger meg

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Kanskje du kan løse ei nøtt for meg, Bjerknez? 😃

Delvis inspirert av dine mange innkjøp og prosjekter, har jeg har de siste ukene repetert grunnleggende elektro/elektronikk. Men står nå fast når det gjelder å regne ut nodespenninger i kretser med flere resistorer og energikilder ..

En opprinnelig eksempeloppgave fra boka:
https://tinyurl.com/2nh24g6z

Her er det forholdsvis grei skuring. Man kan enkelt se at strømkilden vil klare å levere 4.5A, uten å måtte skru opp spenningen mye. (Pga. resistoren som bare er 1 Ohm.) Så da kan man forutse retningen på alle strømmer inn- og ut av nodene. OK, greit.

Men hva med disse to eksemplene:
https://tinyurl.com/2pmeytut
https://tinyurl.com/2gcra2f4

Her er 1 Ohm "bare" skrudd opp til 5 Ohm, også 10 Ohm .. Resultatet blir at kretsen fungerer ganske annerledes. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal sette opp ligningene (basert på Kirchhoffs strømlov) for nodespenninger, når jeg ikke vet hvilken retning hver strøm går i ..

Jeg har prøvd å gjette meg frem / gjøre noen grunnleggende spenningskalkulasjoner. Men ett feil fortegn er nok til å kødde til hele utregningen. Kanskje løsningen her er opplagt for folk flest, det er den tydeligvis ikke for meg.

edit: tror jeg går og legger meg

Hva er det du har her egentlig? Strømforsyning til venstre og batteri til høyre?

Uansett,  eksempelet i mitdten gjør ting litt enklere. Ingen strøm gjennom 6 og 2 ohms resistorer. 

Altså er spenningen over 5 ohms resistor lik spenning over  12 ohms resistor. Skal batterispenningen altid være den samme?

Lenke til kommentar

Jeg holder på med typiske skoleoppgaver.

Akkurat nå er jeg der hvor jeg prøver å sette opp ligninger for ukjente nodespenninger, ved hjelp av Kirchhoffs strømlov. Eksemplene over er nettopp bare det; eksempler. Ikke legg for mye vekt på de. 🙂 De var bare et (dårlig?) forsøk på å vise hvor lite som skal til, for at strømmene i hver gren snur retning .. Så hvordan kan jeg da på forhånd vite sikkert hvilket fortegn jeg skal bruke, når jeg setter opp spenningsligningene?

Ga dette mer mening?

Lenke til kommentar

Jeg er nok mer der at jeg liker å prøve og feile litt selv med ekte kretser jeg da. Slik skoleoppgaver er sikkert nødvendige, men i dag har man apper og kalkulatorer som tar seg av den i kine øyne kjedelige biten. 
 

Men uansett et artig innspill du kom med her. Men jeg tror nok jeg slipper til andre her altså :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker kretskalkiser (kan jeg kalle det det?) for å bekrefte løsningene mine. De er veldig kjekke og morsomme. 😃 Som regel har jeg fått til ting riktig. Men noen ganger viser det seg også at jeg har fucka til ting .. Vanligvis er det pga. regnefeil, det kan jo skje alle. Det er verre hvis jeg har misforstått et konsept

EDIT: Det pussige er at før jeg begynte, så likte jeg også den praktiske biten best. Jeg mislikte matematikken / syns den var kjedelig. Men nå er det jaggu blitt omvendt.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker kretskalkiser (kan jeg kalle det det?) for å bekrefte løsningene mine. De er veldig kjekke og morsomme. 😃 Som regel har jeg fått til ting riktig. Men noen ganger viser det seg også at jeg har fucka til ting .. Vanligvis er det pga. regnefeil, det kan jo skje alle. Det er verre hvis jeg har misforstått et konsept

Et tips som trolig gjør at du lærer fortere:

kjøp deg breadboards, et multimeter, en strømforsyning og noen motstander og kondensatorer samt et oscilloscop. Da kan du prøve selv, ta målinger og se hvordan en krets fungerer live. Så slipper du å bla i skoleboka :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Et tips som trolig gjør at du lærer fortere:

kjøp deg breadboards, et multimeter, en strømforsyning og noen motstander og kondensatorer samt et oscilloscop. Da kan du prøve selv, ta målinger og se hvordan en krets fungerer live. Så slipper du å bla i skoleboka :) 

Jeg har alt dette, unntatt oscilloskop! 😁

Endret av nightowl
leif
Lenke til kommentar

Orker ikke plage hodet midt med å prøve å lager formler.

Om generatorstrømmen er konstant, og batterispenningen er konstant: Etter eksempel 2 så må da batterispenningen være 30V.
Om vi kaller den første resistoren ( 1 5 10 ohm) for RX.

RX < 5 ohm, både generator og batteri gir strøm til RX.

RX = 5 ohm, generator gir strøm til RX, batteri gir strøm til 12ohms resistor. Ingen strøm i 6 og 2 ohms resistor.

5 ohm < RX < 20 ohm. Generator og batteri gir strøm til 12 ohms resistor.

RX = 20 ohm. Det går bare strøm fra generator, altså ingen strøm i 4 ohms resistor.

RX > 20 ohm. Det går strøm fra strømgenerator til batteri.

Å lage formel med mange knekkpunkt er ikke noe jeg har prøvd meg på.

Lenke til kommentar
toreae skrev (4 minutter siden):

Orker ikke plage hodet midt med å prøve å lager formler.

Om generatorstrømmen er konstant, og batterispenningen er konstant: Etter eksempel 2 så må da batterispenningen være 30V.
Om vi kaller den første resistoren ( 1 5 10 ohm) for RX.

RX < 5 ohm, både generator og batteri gir strøm til RX.

RX = 5 ohm, generator gir strøm til RX, batteri gir strøm til 12ohms resistor. Ingen strøm i 6 og 2 ohms resistor.

5 ohm < RX < 20 ohm. Generator og batteri gir strøm til 12 ohms resistor.

RX = 20 ohm. Det går bare strøm fra generator, altså ingen strøm i 4 ohms resistor.

RX > 20 ohm. Det går strøm fra strømgenerator til batteri.

Å lage formel med mange knekkpunkt er ikke noe jeg har prøvd meg på.

Takk for at du prøver! Akkurat dette er ganske greit. Ingenting uklart her. Noe kretskalkulatoren også har bidratt til. (Du kan la musepekeren hvile over hver komponent du ønsker info om.) 🙂

Det er mer den høna-og-egget problemstillingen jeg nevnte som jeg virkelig trenger hjelp med .. Boka har mye oppgaver hvor man skal finne nodespenningene. Problemet er at retningene på strømmene i hver gren som regel ikke er gitt. Dermed må man mer eller mindre gjette og prøve flere ganger før ligningene gir mening. I guess.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 minutter siden):

Takk for at du prøver! Akkurat dette er ganske greit. Ingenting uklart her. Noe kretskalkulatoren også har bidratt til. (Du kan la musepekeren hvile over hver komponent du ønsker info om.) 🙂

Det er mer den høna-og-egget problemstillingen jeg nevnte som jeg virkelig trenger hjelp med .. Boka har mye oppgaver hvor man skal finne nodespenningene. Problemet er at retningene på strømmene i hver gren som regel ikke er gitt. Dermed må man mer eller mindre gjette og prøve flere ganger før ligningene gir mening. I guess.

Du må gjerne komme tilbake med formelen, når du har løst den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...