Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gjengse regel ut fra mine erfaringer er at 3-4 uker er veldig vanlig. Sjeldent under tre uker og aldri under 2 uker. Derimot hender det fra tid til annen at noe kan ta flere måneder som du sier. Men som oftest er ikke det aliexpress sin feil men postgangen. Men det er faktisk veldig sjeldent jeg opplever det. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen her som har erfaring med FreeRTOS og eller ESP32? Har såvidt begynt å snuse på førstnevnte, men i boka jeg fant anbefales ESP32 med utviklerbrett .. Jeg trodde Arduino UNO kunne brukes, noe den forsåvidt også kan, men den har visst litt lite ressurser til RTOS. Antall 'tasks' blir svært begrenset såvidt jeg har skjønt.

Er dette også noe man kan kjøpe fra Ali? Ser de har flere oppføringer der ..

EDIT: Ser det finnes ESP32 med OLED-skjerm. Dette frister veeldig. Da kan jeg benytte skjermen ved debug. WiFi og Bluetooth er sikkert også kjekt, men har ikke tenkt så langt enda.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Alle mine mikrokontrollere, det være seg ESP32/ESP8266/Arduino etc. har jeg kjøpt på Aliexpress. Funker som bare det. 

Merk at hvis du skal lage kretser som er ekstremt strømbesparende, så kan det hende du KAN gå på en smell hvis du kjøper fra AliExpress da enkelte av mikrokontrollerne derfra kan avvike bittelitt fra spec. Spesielt nor det kommer til voltregulatoren hvor "dropout voltage" er noe høyere. 

Skjønner su ikke hva jeg snakker om så ikke tenk på det. Skjønner du hva jeg snakker om og skal lage mikrokontrollere du kjlrer i strømsparemodus for å trekke minst mulig strøm så ville jeg kjøpt mikrokontrollere fra et sted som selger disse som stemmer overens med vedlagt datasheet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (9 timer siden):

Noen her som har erfaring med FreeRTOS og eller ESP32?

Har brukt FreeRTOS professjonelt. Usikker på om jeg hadde valgt det igjen da, men det er nå det. ATMega328p begynner å dra på åra, så det er egentlig ikke noe poeng å gå for noe så ressursbegrenset. Ville vurdert Arduino Nano 33, Arduino Nano Every, ST Nucleo, ESP32 eller kanskje til og med Raspberry Pi Pico om du vil være litt modig.

AliExpress har mye bra, men synes også at det er bra å støtte utvikling av nye moduler fra Arduino, Adafruit og Sparkfun bla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømsparing er ikke så viktig, jeg bygger ikke kretser enda. Og i hvertfall ikke noe som går på batteri. 🙂

Fokuset er på å lære mest mulig om mikrokontrollere. Og jeg hadde tenkt å gå i retning ATtiny og tilsvarende, før jeg begynte med IoT og ble distrahert av alt mulig her. Men akkurat nå må jeg si at ESP32 med OLED-skjerm frister mer. I tillegg kommer WiFi og blåtann som jeg sikkert kan bruke til mye rart.

Gavekort skrev (6 timer siden):

eller kanskje til og med Raspberry Pi Pico om du vil være litt modig.

Hva legger du i det? Er det spesielle utfordringer ved Pico, som krever at man er modig? 😀

Lenke til kommentar
nightowl skrev (6 timer siden):

Strømsparing er ikke så viktig, jeg bygger ikke kretser enda. Og i hvertfall ikke noe som går på batteri. 🙂

Fokuset er på å lære mest mulig om mikrokontrollere. Og jeg hadde tenkt å gå i retning ATtiny og tilsvarende, før jeg begynte med IoT og ble distrahert av alt mulig her. Men akkurat nå må jeg si at ESP32 med OLED-skjerm frister mer. I tillegg kommer WiFi og blåtann som jeg sikkert kan bruke til mye rart.

Hva legger du i det? Er det spesielle utfordringer ved Pico, som krever at man er modig? 😀

Prinsippet er jo det samme i utgangspunktet, men det koster mer å drite seg ut. Var trolig det han mente :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...