Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

nightowl skrev (8 minutter siden):

Urmakere bruker vel hansker for å unngå at døde hudceller og olje/fett fra fingrene havner nedi klokkemekanikken. I tillegg unngår man å legge igjen (ekle) fingeravtrykk på skinnende overflater, som batteriet. At batteriet vil utlades raskere eller tar fysisk skade, ved å ikke bruke hansker, syns jeg høres merkelig ut. Tror nok heller dette er en myte.

I teorien får man jo en viss utlading av batteriene når man tar på pluss og minuspolen tror jeg. Spesielt hvis fingrene er fuktige. Men at det har noen betydning tror jeg ikke. Jeg tror vertfall ikke det skader batteriene. Men at man kan tappe batteriet for en ubetydelig mengde med strøm kan godt være. 

Men i praksis tror jeg dette har tilnærmet null betydning. 

At man kan skade et batteri ved å ta på det tror jeg neppe. Men tar man på en 400V 1500uF oppladet kondensator som i teorien er et slags batteri så kan man gjlre skade, men mest på seg selv, for den utladingen kjenner du godt!! 

Selv om utladingen er kraftig, så varer den ikke lenge så direkte farlig er det ikke på friske mennesker, men du store så ubehagelig! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (2 minutter siden):

Jeg drakset alltid med store batteribanker når jeg skulle på tur, så jeg slapp massiv lading av mye utstyr samtidig. Men det blir fort litt volum.

Ja, batteribanker funker på dagsturer og kanskje helgeturer for å holde liv i mobilen og et par andre ting, men batteribankene trenger jo også å bli ladet og det er først etter den andre natta man begynner å se behovet for skikkelig lading som jeg nevner her. :) 

Når det gjelder det som skrives om skading av batterier ved å ta på dem så har jeg målt motstanden fra fingertupp til fingertupp hos meg til rundt 100.000 ohm. Når man tar på et 3V knappecelle batteri så vil det ta si at man i teorien tapper set for rundt 30uA. (Micro ampere). Det er helt og holdent totalt ufarlig både for deg selv og batteriet. 

Men selvsagt er det ikke noe negativt med å bruke stoff/gummi hansker. Men man skader ikke batteriet eller seg selv. Men stør man og tviholder på pluss og minus polen på et knappecellebatteri konstant så tar det i teorien rundt 9 måneder og tappe det bittelille batteriet for strøm. 

Lenke til kommentar

Om en drøy måned blir jeg borte i ca. 3 uker på mc tur. Batteribankene fungerer som en nødløsning på turen. Dem brukes sjeldent. Mobilen holder seg som regel fint med strøm ett par døgn (avhengig av bruk) så den trenger ikke lading mens jeg kjører. Ei heller GPS modulen som er en Beline Moto som funker i flere dager selv med konstant bruk. Ipad'en og laptopen bruker jeg heller ikke mens jeg kjører så egentlig er batteribankene litt overflødige. 

Men dem er kjekke og ha når man feks. Ankommer hytta og mobilen er tom for strøm, men man vil sitte ute og ta seg en pils mens man har mobilen tilgjengelig. Eller feks. Lading av JBL Charge høytaleren mens man bruker den ute. 

Merk at løsningen jeg har nevnt over er det jeg kaller en idiotsikker løsning. Det skal fryktelig mye til før jeg gør tom for strøm. Det er nesten ikke mulig. 

Men ja, det tar jo litt plass med tre slike ladere og to batteribanker med 20.000mAh kapasitet. Jeg har også mulighet for å lade via 12V utaket på sykkelen, men jeg gidder ikke å styre med kabler etc. når jeg kjører :) 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (5 minutter siden):

Tror nok det var ei skrøne fortalt av en urmaker som ikke ønsker at kundene skal bytte batteri selv.

Etter at digitale oppladbare armbåndsur ble vanlig, har det blitt stadig færre urmakere.

Klart innmaten i fint urverk ikke bør tilsmusses med fingersvette etc. men man kommer jo ikke i kontakt med selve urverket ved å bytte et knappecelle batteri vil jeg tro. Men ikke vet jeg. Jeg er så absolutt ingen urmaker. Jeg har ikke hatt klokke på armen siden tidenes morgen. Man ser jo klokker over alt nesten uansett hvor man befinner seg. 

jegbhar klokke på dashbordet i bilen, på motorsykkelen samt på mobilen. Hjemme har jeg klokke på TV,en, stekeovnen, mikrobølgeovnen og Telia boksen. Samt på iPaden jeg nå sitter å skriver på og på laptopen og den stasjonøre pc'en. 

Er man ute i byen etc. så er det igså klokker over alt. 

Jeg ser rett og slett ingen grunn til å gå rundt med en klokke på armen. :)

Lenke til kommentar
nightowl skrev (17 minutter siden):

Er veldig kjekt hvis man er opptatt med noe fysisk arbeid, gjerne ute, og helst ikke ønsker å fikle med mobilen.

Joda, men for min del er vertfall ikke tiden SÅ viktig at jeg hele tiden må sjekke den. Man kan også spørre Siri (hvis man har iPhone i lomma) hvor mye klokka er. Hlrer man pp radio mens man holder på så får man jo også tiden opplyst titt og ofte. 

Et arbåndsur er mer et plagg og mote enn det er nytte slik jeg ser det. Har man en såkalt smartklokke så ser jeg noen få argumenter, men i fohold til hva disse koster så blir det mest mote det også. Enda en ting å lade opp liksom, som tar oppmerksomheten din i hverdagen. 

Jeg liker jo duppeditter selv selvsagt men for meg må duppedittene ha en faktisk funksjon og gjlre hverdagen min enklere på en eller flere måter. Jeg hadde en slik iWatch for 2-3 år siden. Jeg forsto meg aldri noe på den. Det var mer ett ork enn nytte. Den måtte lades daglig og jeg klarte ikke helt å bli venn med den. Kanskje den har en funksjon for dem som trener en del som vil vite nør man sto opp, nør man la seg, hjerterytme etc. men for min del så er hjerterytmen min og når jeg legger meg og står opp informasjon jeg ikke trenger. Jeg vet jo når jeg sto opp og trenger ikke å vite når jeg sto opp forrige uke. 

Det er så mye informasjon man tror vi trenger som egentlig bare stjeler tiden din. 

 

Lenke til kommentar

Treningsklokker med GPS osv. som stadig må lades, er vel mest for treningsfanatikere. Eventuelt de som har helse- eller søvnproblemer. Trenger man det ikke, så trenger man det ikke. Bruker som regel bare et vanlig armbåndsur jeg.

Eventuelt ei simpel treningsklokke (Amazfit Neo), som lades 1 gang per måned:

image.jpeg.43d91c106bc0ea7bdce0aa8415a34b5e.jpeg

Den har skritteller og pulssensor. Kan synce med en treningsapp. Dette er mer enn nok.

Fikk som vane å ha klokke på armen fordi jeg tidvis er opptatt med vedarbeid/skogsarbeid, eventuelt metallarbeid. Og da flyr timene raskt når man er superfokusert ("in the zone"). Radio har jeg knapt lyttet til de siste 10 årene. Er for mye pølsevev og dårlig musikk som gjør at bullshitmeteret mitt eksploderer. Ville uansett blitt distrahert når jeg trenger å fokusere på det jeg driver med.

Lenke til kommentar

Withings lager smartklokker med veldig lang batteritid. Har en førstegenerasjonsvariant selv. Den lever 6-9 måneder på et CR2025-batteri. Klokka er egentlig bare en avansert skritteller med BLE-kobling til mobilen men den er forbausende funksjonell så lenge man ikke trenger musikk, mail, nyheter osv på klokka. Dessuten ser den ut som en vanlig klokke siden den har visere. ;) 

Har en usb-lader med 10 uttak. Kan velge mellom 1A på alle 10 eller 2A på halvparten. Har festet den under gardinet i stua, så kan alle lade usb-dingsene sine der. Den er noen år gammel, fra før dpower-delivery var en greie. Da slipper du individuelle strømforsyninger til hver dings, kun kablene.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Withings lager smartklokker med veldig lang batteritid. Har en førstegenerasjonsvariant selv. Den lever 6-9 måneder på et CR2025-batteri. Klokka er egentlig bare en avansert skritteller med BLE-kobling til mobilen men den er forbausende funksjonell så lenge man ikke trenger musikk, mail, nyheter osv på klokka. Dessuten ser den ut som en vanlig klokke siden den har visere. ;) 

Har en usb-lader med 10 uttak. Kan velge mellom 1A på alle 10 eller 2A på halvparten. Har festet den under gardinet i stua, så kan alle lade usb-dingsene sine der. Den er noen år gammel, fra før dpower-delivery var en greie. Da slipper du individuelle strømforsyninger til hver dings, kun kablene.

Jeg liker ikke å bruke de "gammeldagse" USB laderne. Dem er alt for treige og blir som oftest veldig varme hvis man utnytter dem fullt ut. Jeg har en gammel Anker sak med fire USB porter som jeg har brukte i nesten 8 år. En dag jeg kom hjem så luktet det brent og den hadde sluttet å virke. 

Bruker jeg to 165W PD ladere samt en 60W USB-A lader så vil som regel ikke disse tynes på noe måte og med 100W USB-C kabler vil jeg tro dette er mye sikrere i bruk. Laptopen jeg har er kanskje den som trekker mest. Rundt 100W. Men denne har også en egen strømforsynes som kan brukes. 

Jeg har sett alt for mange slike gamle USB ladere gå seg varme. Jeg liker dem ikke. Derfor oiker jeg å overdimensjonere litt. 

Lenke til kommentar

Den jeg har er litt svak men jeg har aldri hatt problemer med den. Kjøpt på teknikmagasinet for en evighet siden, ikke i salg lenger.. Den ble 'best i test' et halvt år etter at jeg kjøpte den og fikk kjapt ny pris etter det(før 349, nå 499). :)

Youtuberen bigclivedotcom plukker fra hverandre og vurderer elektronisk smådingser og han har gitt IKEAs ladere gode skussmål. Vurderingen hans er at de har så store volum at de *må* lage god kvalitet. Det nærmeste IKEA kommer ditt behov er kanskje en 40W 3-ports lader(ÅSKSTORM). Har ikke behov for ny usb-lader akkurat nå men det blir nok ikea neste gang.. ;) 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 minutter siden):

Den jeg har er litt svak men jeg har aldri hatt problemer med den. Kjøpt på teknikmagasinet for en evighet siden, ikke i salg lenger.. Den ble 'best i test' et halvt år etter at jeg kjøpte den og fikk kjapt ny pris etter det(før 349, nå 499). :)

Youtuberen bigclivedotcom plukker fra hverandre og vurderer elektronisk smådingser og han har gitt IKEAs ladere gode skussmål. Vurderingen hans er at de har så store volum at de *må* lage god kvalitet. Det nærmeste IKEA kommer ditt behov er kanskje en 40W 3-ports lader(ÅSKSTORM). Har ikke behov for ny usb-lader akkurat nå men det blir nok ikea neste gang.. ;) 

hvis jeg skal lade min iphone, samt ett par andre enheter overgår jeg 40W lett og enda har jeg mange andre enheter og lade. Så disse vil ikke duge for meg. 

ved å kjøpe to PD ladere med 165W hver seg trenger jeg ikke være redd for at dem går seg varme. Ikke engang om jeg hurtiglader iPhone og to batteribanker. 

ja, jeg har sett Bigclive og videoen du sikter til. I forhold til pris er Ikea Åskstorm en god lader, men ikke god nok til mitt bruk. Det hadde i såfall krevd at jeg kjøpte flere av disse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...