Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Tanner skrev (5 timer siden):

Da har den kommet i hus. For vise seg om jeg rekker å komme i gang i kveld eller om det mp vente til i morgen.

 

PXL_20230829_144011071.jpg

Jeg har samme kit'et. Det er et godt utgangspunkt for å starte med Arduino. :) 

Ikke hast deg i igjennom boken. Hell i en kopp kaffe, sett av en lørdagskveld, lukk døren og prøv deg frem. 

vi snakker 5 volt her og ubetydelige mengder strøm, så det eneste du i værste fall ødelegger er en eller annen komponent. Så det er så absolutt ikke farlig dette. :) 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MÅ skryte litt av hastigheten fra Kina for tiden! Bestilte kortleser for å bruke på garasjeporten (denne: https://www.ebay.com/itm/174741844777) for 12 dager siden og i dag fikk jeg den!
Utrolig rask postgang! Og ikke nok med det, men jeg skiftet ut en defekt sak der og fikk denne på plass, OGSÅ i dag! 🙂

Dette er en rf-id kortleser med tastatur som altså (via adgangs-anlegget) åpner garasjeporten. Den forrige leseren var sikkert en b-vare fra Kina, den kollapset i den verste varmen i sommer...  Kona som merket det da et par av knappene plutselig ikke virket!
 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@Bjerknez, og for så vidt alle sammen.

Er det noen som har testet dette: https://www.instructables.com/Recovering-18650-Lithium-Batteries-With-Only-a-Pap/
Hadde en 18650 celle som plutselig ikke virket lengre. Og metoden virket! Som linken sier, så er det (tilsynelatende) en sikring som kan ryke. Jeg vet ikke hvorfor sikringen røk hos meg.

Selvfølgelig anbefaler jeg ikke å gjøre dette.

Lenke til kommentar
toreae skrev (8 minutter siden):

@Bjerknez, og for så vidt alle sammen.

Er det noen som har testet dette: https://www.instructables.com/Recovering-18650-Lithium-Batteries-With-Only-a-Pap/
Hadde en 18650 celle som plutselig ikke virket lengre. Og metoden virket! Som linken sier, så er det (tilsynelatende) en sikring som kan ryke. Jeg vet ikke hvorfor sikringen røk hos meg.

Selvfølgelig anbefaler jeg ikke å gjøre dette.

Noen batterier har jeg lest har en slik innebygget sikring ja. 

Når det gjelder det å "vekke" et 18650 batteri med 0V spenning til live så ville jeg ikke gjort det. Selv om du skulle få liv i det igjen er stor sannsynlighet for at batteriet er ødelagt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Noen batterier har jeg lest har en slik innebygget sikring ja. 

Når det gjelder det å "vekke" et 18650 batteri med 0V spenning til live så ville jeg ikke gjort det. Selv om du skulle få liv i det igjen er stor sannsynlighet for at batteriet er ødelagt. 

Etter at jeg 'reparerte' sikringen så viste cellen 2,8V. Jeg kjører nå en syklus med å lade opp, ned og opp igjen for å sjekk om cellen ellers er ok. Men den blir nok oppbevart og brukt ute, om jeg kan finne noe bruk for den...

Lenke til kommentar
toreae skrev (27 minutter siden):

Etter at jeg 'reparerte' sikringen så viste cellen 2,8V. Jeg kjører nå en syklus med å lade opp, ned og opp igjen for å sjekk om cellen ellers er ok. Men den blir nok oppbevart og brukt ute, om jeg kan finne noe bruk for den...

En liten rettelse av det jeg skrev over. Hvis sikringen har gått så viser jo cellen selvsagt 0V. Jeg tenkte mer hvis cellen viste 0V etter at sikring var i orden igjen. :)

Lenke til kommentar

Nå er det så vidt over 3 måneder siden jeg konfigurerte denne røykvarsleren fra Biltema til å fungere med 18650 batterier. 

Denne ligger som et testobjekt innerst på bordet i furtebua og i dag valgte jeg å teste den med å trykke på alarmknappen og den funket som bare det. Jeg blåste også røyk inn i den (fra smeltet plastikk) og den reagerte og ga alarm. 

Jeg bruker noen gamle 18650 batterier her reddet fra eldgamle laptoper. Batteripakken som består av 2 stk. 18650 celler i paralell målte i dag 4.09 volt 3 måneder etter jeg koblet dem til. Når jeg startet målte batteripakken 4.12 volt. 

Så med en hjemmelaget batteripakke som dette er jeg overbevist om at 10 år så absolutt er innen rekkevidde. Selvutlading av batteriene er vel et større problem her enn selve strømtrekket til denne røykvarsleren. 

Merk at spenningen på 18650 batteriene kan gå helt ned mot  3 volt og gjerne under dette også før dem kutter ut. jeg har koblet til en liten BMS krets/modul der som forhindrer spenning rundt 2.5-3 volt. 

IMG_1406.thumb.JPG.9493fc666ea58ea2fef7146e05747f2d.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå driver jeg med dette mest for gøy skal sies og det finnes ikke noen komersielle eller "fornuftige" tanker rundt dette. Å bytte et lite 9V batteri er veldig enkelt en gang i året og de fleste inkludert meg klarer dette utmerket. 

Målet mitt med dette lille prosjektet er å 3D printe et 9V batteri adapter (som ligner et 9V batteri) men som i realiteten består av en hul boks som inneholder en liten BMS samt en voltregulator (LDO) som man kan plugge en slik batteripakke til med en enkel kontakt etc. 

I det store og hele er dette bare et prosjekt jeg skal leke meg litt med i fremtiden hvor 3D printing er en del av prosjektet :) 

Lenke til kommentar

Nytt prosjekt som jeg har begynt å leke meg litt med. 

Etter å ha surfet en del på Youtube så ramlet jeg over noen videoer rundt folk som liker retro gaming med commodore C64 spesielt. Jeg fant ut at disse har en strømforsyner som ikke akkurat har det beste ryktet og at det finnes et lite "marked" for folk som trenger en ny strømforsyner for å kunne bruke sin commodore. 

"Problemet" her er at Commodore C64 trenger både 9VAC og 5VDC for å fungere. Som regel er det den uhyre simple 5VDC kretsen i disse som ryker og når disse ryker så avgir dem som oftest mer spenning og dermed tar livet av chip'ene inne i spillkonsollen. 

Jeg har tegnet en boks på mål som skal romme en 230VAC/9VAC transformator som takler 1.5 ampere samt en liten 5V krets. Ikke akkurat veldig komplisert dette, men transformatoren er ikke lett og få tak i over disk så denne må bestilles og koster rundt 100-lappen. Alt det andre som jeg trenger har jeg fra før. 

Når denne er ferdig så skal jeg se om jeg kanskje kan glede noen med en ny strømforsyner. Å tjene penger på dette har jeg dog ingen planer om. Men får jeg en hundrelapp eller to for å dekke utgiftene er jo det en bonus. Jeg vet heller ikke hvordan lover og regler rundt dette er med tanke på å selge elektronikk på den måten. Blir dette et problem så gir jeg den heller bort til noen jeg kjenner som har bruk for den eller plasserer den på hylla blandt de andre prosjektene :lol:

Her er vertfall førsteutkastet av boksen jeg har tegnet så langt:

commodore.thumb.PNG.454810bc1b3fc1e3c770c8139916a962.PNG

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (47 minutter siden):

Hvorfor ikke bruke en SMPS istedenfor en gammeldags transformator? 

Hele poenget er å ikke gjøre så mye ut av dette da jeg ønsker å holde en viss retro linje. De gutta som er geeks innen dette vil ha det mest mulig likt slik det var. 

Denne transformatoren bidrar til økt kvalitetsfølelse vedrørende mye høyere vekt og størrelse samt at jeg selv anser en transformator som noe sikrere. 

Egentlig trenger jeg kun en transformator, innmaten i en mobillader og noen ledningsstumper og sikringer. 

Merk at Commodore også trenger både 9V AC og 5V DC via en 4-7-pin DIN plugg. Jeg kommer dog til å legge til en LED diode som indikerer at PSU'en er koblet til. Kanskje også en bryter. Har ikke helt bestemt meg enda :) 

Mn har du litt input og aller helst et koblingsskjema som viser hvordan en SMPS krets vil se ut i dette spesifikke tillfellet så hadde jo dette vært et meget godt bidrag her :) 

jeg er ikke VELDIG stødig på hvordan en slik krets fungerer utover det elementære. 

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (15 minutter siden):

Ah, leste litt fort og så ikke at du trengte 9V AC.

På DC siden så kan du for eksempel gå for en Mean Well IRM-10-5. Fullt integrert SMPS på 5volt 2 ampere. Koster rundt hundrelappen hos Elfa

Ja, her er det mange muligheter. Et hav av muligheter faktisk. Var ikke dum den Mean Well saken der. Men prøver og holde kostnadsnivået litt nede her, da jeg med stor sannsynlighet kommer til å ende opp med nok et prosjekt som blir satt på hylla 😂

 

Lenke til kommentar

Har designet et kretskort basert på dette diagrammet som jeg forøvrig på ingen måte skal ta på meg æren for. Derimot har jeg forenklet litt for å få kretskortet en del mindre enn orginalen slik at det kan monteres inne i selve Commodore maskinen eller evt. på selve kabelen om ønskelig. 

IMG_1239.thumb.PNG.2aad1ceb3a8c5c569fbfd1bec19cf375.PNG

Dette er da en krets som er ganske kjent i retro gaming miljøet som andre har laget flere versjoner av. Jeg har ikke gjort annet enn å kopiert denne og tegnet en egen krets i EasyEda hvor jeg også har laget et eget kretskort.

C64.thumb.png.0d0b24d30a36d3e0e8d1449832c5d905.png

Det er nemlig et kjent fenomen at de gamle Commodore strømforsynerne ikke er av den beste kvaliteten og dette gjelder spesielt 5VDC kretsen som kan avgi for høy spenning med årene. For høy spenning ødelegger chip'ene i Commodore maskinen og ødelegger den. 

Dette lille kretskortet forhindrer dette da kretsen brytes hvis spenningen går over 5.4V. 

Lenke til kommentar
Leomaster skrev (10 minutter siden):

Jeg har kjøpt innen del 4mm banaplugger og krokodilleklemmer uten ledinger på. 

Er det noen som har annbefalinger til myke silikon ledninger og hvilken størrelse er å anbefale ?

Ellers må jeg det er mye interresangt å lese her. 🙂

Jeg har også en del slike plugger samr silikonledninger og jeg har laget de fleste kablene mine med bananplugger selv. 

Hvor tykke kabler du trenger avhenger av bruken og hva det skal brukes til. Men til strømforsyneren min så har jeg brukt 14 AWG kabler og skal du bare ha feks. kabler som ikke krever høy strømføring så anbeflaer jeg 18AWG kabler. Skal du ha tynnere kabler enn dette går sikkert dette også helt fint hvis ikke strømtrekket er stort, men tykkere kabler tåler litt mer juling så jeg liker å bruke kabler med litt tykkelse, innenfor rimelighetens grenser. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha kabler som kun skal gi 3-12V og under 1 ampere klarer du deg egentlig med 22AWG kabler også. Men disse er ganske små og skjøre og er dem lange nok så kan du oppleve litt spenningstap. 

22AWG er uansett kabeler jeg bruker veldig mye internt i bokser når jeg driver med mikrokontrollere etc. Da er 22AWG midt i blinken. Noe tynnere enn AWG bruker jeg aldri. Har vertfall ikke gjort det så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leomaster skrev (19 minutter siden):

Takk for raskt svar.😀

Tenker at jeg lager meg noen forskellige sett med kabler .Slik at jeg har et lite utvalg å velge i etter belastnig osv.

Er det noen nettbutikker som er å annbefale på slike kabler ?

 

Elefun hvis du har dårlig tid og Aliexpress hvis du har god tid :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...