Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (1 time siden):

Men må det nødvendigvis handle om rasisme?

Det er vel det samme som de som blir utsatt for rasisme tenker også, men de velger det ikke selv. De er lei nå, så de har begynt å si i fra.

Jeg tenker av og til på hvor ubehagelig det må være å gå rundt å føle seg helt norsk og bli behandlet som man ikke er det.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Så beskriver du systemisk rasisme, noe som kan skje selv uten å vet det og uten hat mot en rase.  

Kan godt tenkes det kalles det, jeg vet ikke.  Det var uansett ikke ment for å unnskylde slik oppførsel, bare påpekte at mennesker nå en gang er litt sånn, det gjelder andre ting også, feks det å ikke kalle inn en punker til intervju. Problemet er at det skjer før noen i det hele tatt kommer til intervju, noe jeg tror er veldig ødeleggende, jeg tror mange arbeidsgivere, hadde hatt veldig godt av å feks kalle inn anonyme søknader, slik at de flere har muligheter til å komme til intervju, dette tror jeg nok hadde gjort at det hadde blitt mer rettferdig, sjansen for jobb er mye større dersom man faktisk kommer til intervju, og kan presentere seg. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Det er vel det samme som de som blir utsatt for rasisme tenker også, men de velger det ikke selv. De er lei nå, så de har begynt å si i fra.

Jeg tenker av og til på hvor ubehagelig det må være å gå rundt å føle seg helt norsk og bli behandlet som man ikke er det.

Er det ikke ganske naturlig, at man ikke føler seg helt norsk, dersom man har utenlandske røtter? Vi har ikke hatt så mange generasjoner med innvandring enda, jeg ville feks ikke følt meg britisk hvis jeg hadde bodd der de siste 20årene. . Også usikker på om mine barn ville følt seg 100% britiske hvis de ble født der, men godt mulig. 

Hadde jeg flyttet til feks Kenya, så tror jeg det hadde tatt enda lenger tid før man følte seg helt Kenyansk, sikkert ett par generasjoner. 

Vi må nok regne med at det tar litt tid, før alle skjønner at man kan være helt norsk, dersom man har en annen hudfarge, en stor del av greia tror jeg også er språk, snakker man dårlig norsk, så vil det nok være enda vanskeligere å bli sett på som norsk. 

 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Kan godt tenkes det kalles det, jeg vet ikke.  Det var uansett ikke ment for å unnskylde slik oppførsel, bare påpekte at mennesker nå en gang er litt sånn, det gjelder andre ting også, feks det å ikke kalle inn en punker til intervju. Problemet er at det skjer før noen i det hele tatt kommer til intervju, noe jeg tror er veldig ødeleggende, jeg tror mange arbeidsgivere, hadde hatt veldig godt av å feks kalle inn anonyme søknader, slik at de flere har muligheter til å komme til intervju, dette tror jeg nok hadde gjort at det hadde blitt mer rettferdig, sjansen for jobb er mye større dersom man faktisk kommer til intervju, og kan presentere seg. 

Dersom du får et intervju har de som er mer «lik» sjefen en bedre sjanse enn de som er mer «ulik», ifølge deg.  Mørkere hud og kulturforskjeller gjør deg ulik.  Det finnes også andre egenskaper som kan gjør deg ulik som har lite å gjøre med rase, men oppførsel kan endres lettere enn hudfarge 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (59 minutter siden):

Dersom du får et intervju har de som er mer «lik» sjefen en bedre sjanse enn de som er mer «ulik», ifølge deg.  Mørkere hud og kulturforskjeller gjør deg ulik.  Det finnes også andre egenskaper som kan gjør deg ulik som har lite å gjøre med rase, men oppførsel kan endres lettere enn hudfarge 

Jeg sier ikke at det alltid er sånn, men det er nok mange mennesker der ute, som er ansvarlig for intervjuer og bemanning, som ikke er de rette folkene til den slags jobb. Sannsynligvis, fordi de bare er satt inn i en slik rolle uten god nok trening i hvordan man skal finne rette person til jobben. Du har sikkert hørt, at "det blir bestemt innen de 20 første sekundene av ett intervju, om kandidaten er den rette eller ikke for jobben", altså, vi mennesker er ekstremt dårlig på å behandle førsteinntrykk rasjonelt, og vi bruker ofte resten av tiden på å bekrefte førsteinntrykket. 

Og jeg driver ikke å prøve å si at det ikke finnes rasisme der ute, langt ifra, men jeg prøver å si at det ikke nødvendigvis må være rasistisk å velge bort folk med dårlig språk og annerledes navn, at det kan ha med dårlig opplæring og trening i hvordan man finner de rette kandidatene, rett og slett fordi mennesker automatisk leter etter folk som er lik seg selv, når de skal finne nye kollegaer, som igjen egentlig er veldig negativt for bedrifter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Dersom du får et intervju har de som er mer «lik» sjefen en bedre sjanse enn de som er mer «ulik», ifølge deg.  Mørkere hud og kulturforskjeller gjør deg ulik.  Det finnes også andre egenskaper som kan gjør deg ulik som har lite å gjøre med rase, men oppførsel kan endres lettere enn hudfarge 

Jeg har tidligere nevnt symfoni-orkesteret som arrangerte prøvespilling bak et forheng. Arbeidsgivere bruker forskjellige teknikker for å tone ned gruppetilhørighet i ansettelsesprosesen.

Bevisstheten rundt kjønn og hudfarge er ganske stor i Norge. Arbeidsgivere strekker seg langt for å enten være «fargeblind», eller prøve å ansette kvinner i «mannsbedrifter» og folk med mørk hud i «lyse bedrifter».

Men veldig mange grupper er ikke med i gamet. Hvis du er kraftig overvektig eller introvert eller har en psykisk lidelse så er nok det en stor ulempe på et intervju, men bevisstheten rundt det er liten. Ingen medier kritiserer politiske partier for å ha for få feite politikere. Psykisk lidelse er muligens en fordel for å slippe et album, men tar seg dårlig ut på CV-en. Det tar seg godt ut å ha en eller flere menn av tydelig "Afrikansk opphav" på bruket, men jeg tror ikke man alltid er like bevisst at 2.generasjons Norske menn av Pakistansk opphav også er underrepresentert i greit betalte kontorjobber.

Siden det er veldig vanskelig å komme på alle grupper som kan tenkes å bli diskriminert så tenker jeg at det er bedre å jobbe for systemer som ikke bryr seg om gruppetilhørighet. Arbeidsgivere som "sensurerer" navnet på jobbsøkeren før den går inn i første utsilings-prosess er et flott eksempel på det. Kanskje kan man gå enda lengre og redigere studiested og bosted helt i starten. Det gir også et godt utgangspunkt for å synse noe om forskjellsbehandling. Hvis 3 av 10 søkere som passerer det initielle (gruppe-blinde) nåløyet er kvinner mens bare 1 av 10 som passerer neste steg (personlig samtale) er kvinner så er det naturlig å spørre seg hvorfor kvinner passerer første steg enklere enn andre steg.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/1/2020 at 6:37 PM, Atib Azzad said:

Men det er jo ikke snakk om en løgn, din egen post redegjør jo for at det er snakk om et definisjonsspørsmål, dersom man trenger at det er systemisk forskjellsbehandling for at det skal være rasisme, så utgår jo rasisme mot hvite, dersom man ikke kan finne systemiske fordommer.

Det er ingen seriøse folk som støtter en slik type definisjon av rasisme. Definisjonen er laget av venstreorienterte for å forsøke å argumentere for at svarte ikke kan være rasister. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

Det er ingen seriøse folk som støtter en slik type definisjon av rasisme. Definisjonen er laget av venstreorienterte for å forsøke å argumentere for at svarte ikke kan være rasister. 

Dette virker litt tendensiøst. Ingen av akademikerne i kilden din er seriøse?
Er man bare seriøs når man sier seg enig med deg?
Kilden du påstår perpetuerer dette narrativet, gjør en dårlig jobb i så fall, da de i samme artikkel sier at alle er litt rasistiske.

Quote

That song encapsulates the thinking of many people who study race: It’s not just White people – everyone, including people of color, is a little bit racist.

(Slik vi var inne på tidligere i tråden, at du mente alle som tolket ordet neger, annerledes enn deg; Tar feil?)

Er det fair å tolke det sånn at du foreslår det foregår en konspirasjon mot folk som er lyse i huden da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

Det er ingen seriøse folk som støtter en slik type definisjon av rasisme. Definisjonen er laget av venstreorienterte for å forsøke å argumentere for at svarte ikke kan være rasister. 

Og kor finn ein seriøse folk i dine auge da spesifikt?

Utover det er du jo rett og slett fantasifull. Det er rett og slett ein påstand uten kilde, eller basis i realiteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Det er ingen seriøse folk som støtter en slik type definisjon av rasisme. Definisjonen er laget av venstreorienterte for å forsøke å argumentere for at svarte ikke kan være rasister. 

Definisjonen utelukker ikke spesifikke raser, det peker på bare de som har makten til å utføre systemisk rasisme.  Et godt eksempel er Japan som tradisjonelt har utført systemisk rasisme mot ikke japanske folk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Er det fair å tolke det sånn at du foreslår det foregår en konspirasjon mot folk som er lyse i huden da?

Det er definitivt en bevegelse på venstresiden som er anti-hvit. 

Quote

Dette virker litt tendensiøst. Ingen av akademikerne i kilden din er seriøse?

Akademikere innen lingvistikk.. Det er helt fair å si at mange av dem er SJW og sannsynligvis også har pro-minoritet, PK-agenda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, debattklovn said:

Det er definitivt en bevegelse på venstresiden som er anti-hvit. 

Hva er deres hensikt/mål?

Quote

Akademikere innen lingvistikk.. Det er helt fair å si at mange av dem er SJW og sannsynligvis også har pro-minoritet, PK-agenda. 

En av nåtidens største tenkere er lingvistiker.

Man skulle vel tro at akademikerne i kilden din, stiller seg bak Black lives matter-bevegelsen, ja, siden hele artikkelen du valgte, handler om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

You tell me. Dette er sannsynligvis folk som bare hater hvite. 
Vær snill og ikke fortell meg at du ikke har sett folk som ytrer slike meninger.

..Så akademikere på venstresiden hater hvite?
Fordi du har sett folk ytre slike meninger?

Og dette er basert på en akademiker som vurderte det slik at systemisk forskjellsbehandling må forekomme for at det skulle samsvare med hens definisjon av rasisme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en interessant sak:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rotherham_child_sexual_exploitation_scandal

kort fortalt: en haug av britisk-pakistanske taxi-sjåfører misbrukte hvite arbeiderklasse-barn i en årrekke. Myndighetene kjente til problemet. Delvis pga berøringsangst så fikk det skure og gå - sosialarbeidere og politikere var redd for å få rasist-stempel.

Et lignende eksempel kjennes fra Norge i Tysfjord-saken hvor et samisk-læstadiansk fikk lov til å misbruke barn i år-tier hvor lokale myndighetspersoner visste at noe var galt, men ikke greide eller turte å gjøre noe.

https://www.nrk.no/dette-er-tysfjord-saken--1.13857767
 

Hva kan man slutte ut fra disse sakene? At ikke-hvite kan drive med mer eller mindre organisert incest eller pedofili? Opplagt, de er mennesker de også. Det sier også noe om hvor redd (de som jobber i) staten er for å gjøre noe rasistisk eller bli beskyldt for å være rasist. Situasjonen har snudd 180 grader fra den totale undertrykkelse av samer som fornorskingspolitikken utgjorde, til at minoriteten får fortsette med grove lovbrudd i kraft av å være en minoritet.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Epstein

https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_sexual_abuse_cases

Saker kor barn har vore misbrukt i mange år er tragikomiskt normalt i verda. Kvifor me lar det fortsette begriper eg ikkje, men eg trur du bjeffer opp feil tre når du meine det er rase som er orsaka til at dei ikkje blei tatt.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...