Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (12 timer siden):

 

Og jeg driver ikke å prøve å si at det ikke finnes rasisme der ute, langt ifra, men jeg prøver å si at det ikke nødvendigvis må være rasistisk å velge bort folk med dårlig språk og annerledes navn, at det kan ha med dårlig opplæring og trening i hvordan man finner de rette kandidatene, rett og slett fordi mennesker automatisk leter etter folk som er lik seg selv, når de skal finne nye kollegaer, som igjen egentlig er veldig negativt for bedrifter. 

Hvis man leter etter folk som er lik seg selv, så er resultatet systemisk rasisme, selv om det ikke var hensikten med mindre du definere r likhet som noe spesifikke egenskaper som ikke har noe å gjøre med fysiske eller kulturelle forskjeller (som er vanskelig å finne på)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Epstein

https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_sexual_abuse_cases

Saker kor barn har vore misbrukt i mange år er tragikomiskt normalt i verda. Kvifor me lar det fortsette begriper eg ikkje, men eg trur du bjeffer opp feil tre når du meine det er rase som er orsaka til at dei ikkje blei tatt.

«The failure to address the abuse was attributed to a combination of factors revolving around race, classand gender—contemptuous and sexist attitudes toward the mostly working-class victims; fear that the perpetrators' ethnicity would trigger allegations of racism and damage community relations; the Labour council's reluctance to challenge a Labour-voting ethnic minority; lack of a child-centred focus; a desire to protect the town's reputation; and lack of training and resources.[25][26][8]»

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Hvis man leter etter folk som er lik seg selv, så er resultatet systemisk rasisme, selv om det ikke var hensikten med mindre du definere r likhet som noe spesifikke egenskaper som ikke har noe å gjøre med fysiske eller kulturelle forskjeller (som er vanskelig å finne på)

Leter blir feil ord, men har lettere for å ty til å ville ansette folk som er lik dem selv. Og jeg vet ikke helt hva du legger i systematisk rasisme? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (22 timer siden):

Er det ikke ganske naturlig, at man ikke føler seg helt norsk, dersom man har utenlandske røtter? Vi har ikke hatt så mange generasjoner med innvandring enda, jeg ville feks ikke følt meg britisk hvis jeg hadde bodd der de siste 20årene. . Også usikker på om mine barn ville følt seg 100% britiske hvis de ble født der, men godt mulig. 

Kanskje de det gjelder ikke er så opptatt av å måle det?

1426110749_Skjermbilde2020-11-06kl_18_22_22.thumb.png.b771fedadbaa0202a6830fd9dde8c771.png

Hvis foreldrene kommer fra feil land med feil hudfarge, hjelper det visst ikke å være født her og kunne språket for å bli godtatt. Det er ikke vanskelig å tilpasse seg det miljøet man vokser opp i og bor i, heller ikke å svitsje mellom to kulturer. Tenk bare på hvor mange språk et barn klarer å lære seg samtidig. Likevel er det fullt opp av fordommer, og det kreves full rapport. Når er man norsk nok i betydningen god nok? Er det mulig å føle seg helt norsk, så lenge andre ikke oppfatter deg som norsk?Ja, men man vil kunne føle seg utenfor/annerledes.

Vi har litt å jobbe med i likhetssamfunnet Norge, selv om det i det store og hele er et godt land å bo i.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 minutter siden):

Kanskje de det gjelder ikke er så opptatt av å måle det?

1426110749_Skjermbilde2020-11-06kl_18_22_22.thumb.png.b771fedadbaa0202a6830fd9dde8c771.png

Hvis foreldrene kommer fra feil land med feil hudfarge, hjelper det visst ikke å være født her og kunne språket for å bli godtatt. Det er ikke vanskelig å tilpasse seg det miljøet man vokser opp i og bor i, heller ikke å svitsje mellom to kulturer. Tenk bare på hvor mange språk et barn klarer å lære seg samtidig. Likevel er det fullt opp av fordommer, og det kreves full rapport. Når er man norsk nok i betydningen god nok? Er det mulig å føle seg 100 % norsk, så lenge andre ikke oppfatter deg som norsk?

Vi har litt å jobbe med i likhetssamfunnet Norge, selv om det i det store og hele er et godt land å bo i.

Det var du som mente det måtte være vondt for de å ikke bli sett på som 100% norsk, jeg prøvde bare å sette meg inn i situasjonen selv, med eksemplene mine, jeg har alltid bodd her, og aldri bodd lengre tid i utlandet, så jeg klarer ikke sette meg inn i det, men jeg tror kanskje jeg ikke ville følt meg helt ( sett inn valgfri nasjonalitet her) hvis jeg bodde lenge i et annet land. 

Jeg tenker heller ikke bare på folk med "feil" hudfarge, det samme gjelder jo svensker og polakker osv også, hvor lenge må de ha bodd her for å føle seg og bli sett på som helt norsk? Jeg vil tro det tar noen generasjoner, men som sagt jeg vet ikke. 

Og så vet jeg heller ikke om folk tenker noe særlig over det, altså; "tenker hvite nordmenn på meg som norsk"? Enten så må man jo spørre folk, eller så må man evt gå rundt med en forutinntatt innstilling om at sånn er det ikke. 

Heldigvis så er ikke Norge så veldig rasisitsk, og jeg synes det gjøres en ok jobb rundt å forhindre det, selvom det selvsagt kan gjøres bedre, og at man må få flere nye landsmenn i jobb, uten å forhåndsdømme de. VI har som du sier, fortsatt en lang vei å gå

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 3.6.2020 den 13.00):

Ja vi har rasisme i Norge. Både hard og myk. Selv må jeg innrømme at jeg faller i myk-rasismegruven noen ganger. Dvs at jeg kanskje er ekstra hyggelige mot de jeg ser ikke er etnisk eller kulturelt norske. Det er i beste mening, men oppfattes kanskje ikke så bra av mottaker. Det er kanskje litt som når vi friske smiler sympatisk til en i rullestol https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BR6g3e/babyspraak-og-diskriminering-jeg-er-sjokkert

( nei jeg sammenligner ikke hudfarge med handikapp)

Men noe slår meg, jeg som hvit etnisk nordmann har opplevd og sett vold mot hvite fra ikke etniske nordmenn mange ganger. Selv har jeg bekjente utsatt for blind vold av ikke etniske nordmenn.

Da kjenner jeg at jeg blir irritert når ikke etniske nordmenn påberoper seg ofre for rasisme. Som om de har ordet alene for seg selv.

Hvorfor finnes ikke denne dialogen? Ingen tørr å si det?

Hvorfor er Oslo fylt til randen av kriminalitet utført av innvandrere? De har da mat og tak over hodet, skolegang, økonomisk støtte. Slett ikke fattigdom. Hvor kommer dette fra? Har de sett afroamerikansk hiphop og gettolivet og ønsker å etterleve dette? Sammenligner de seg med de svarte fra gettoen i USA?

Jeg vet ikke om dette vil bli slettet av moderatorer fordi jeg gjerne ikke er helt PK her. Jeg vil bare stille noen spørsmål over noe jeg finner merkelig.

Det er ikke bare myk-rasismegruven du falt i her nei 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Baranladion said:

Kan du omformulere? Jeg forstår ikke, sorry! 

Nokon kan identifsere som 100% norsk... Og dei kan identifisere med ein anna nasjonalitet også.

Og dette burde ikkje vera eit fjernt konsept. Du er ein norsk mann frå østlandet - eller det er antagelsen min for eksemplet sin skyld. Du er samansatt av fleire identiteter, men du berekna deg vel ikkje som 25% mann eller noko berre fordi du er 100% norsk. 

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Subara skrev (45 minutter siden):

Hvis foreldrene kommer fra feil land med feil hudfarge, hjelper det visst ikke å være født her og kunne språket for å bli godtatt. Det er ikke vanskelig å tilpasse seg det miljøet man vokser opp i og bor i, heller ikke å svitsje mellom to kulturer.

Jeg kommer fra en helt annen kant av landet enn jeg bor i. Stedet hvor jeg vokste opp er en betydelig del av min identitet. Jeg snakker fremdeles (tilnærmet) med den dialekten jeg vokste opp med - selv om jeg noen ganger må repetere setningen 4 ganger før barnehagebarn og «kebab-norske» greier å forstå hva jeg sier, og ikke skjelden «retter» på Norsken min. Jeg har ikke noe spesielt ønske om å bli assimilert, jeg er fornøyd med å være litt annerledes enn majoriteten rundt meg.

Mine besteforeldre bodde en periode på østlandet og opplevde perioden hvor «nordlending ikke ønsket». Åpen fiendtlighet mot meg for min bakgrunn har jeg selv aldri opplevd. Det er ganske vanlig at folk tar tak i stereotyper på en fleipete måte. Jeg spør meg selv om vitser om gjerrige møringer, nordlendinger med fiskeslo og trøndere med skinnvest og karsk ville ha blitt oppfattet som rasisme om mottakeren følte seg mer underlegen.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Nokon kan identifsere som 100% norsk... Og dei kan identifisere med ein anna nasjonalitet også.

Og dette burde ikkje vera eit fjernt konsept. Du er ein norsk mann frå østlandet - eller det er antagelsen min for eksemplet sin skyld. Du er samansatt av fleire identiteter, men du berekna deg vel ikkje som 25% mann eller noko berre fordi du er 100% norsk. 

% betegnelesen var kanskje teit å dra inn, beklager det. Det var tilsvar til Subara sitt innlegg om folk som føler seg helt norske, men ikke blir sett på som helt norske, og at det må være frustrerende for dem. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (36 minutter siden):

Det var du som mente det måtte være vondt for de å ikke bli sett på som 100% norsk, jeg prøvde bare å sette meg inn i situasjonen selv, med eksemplene mine, jeg har alltid bodd her, og aldri bodd lengre tid i utlandet, så jeg klarer ikke sette meg inn i det, men jeg tror kanskje jeg ikke ville følt meg helt ( sett inn valgfri nasjonalitet her) hvis jeg bodde lenge i et annet land. 

Jeg tenker heller ikke bare på folk med "feil" hudfarge, det samme gjelder jo svensker og polakker osv også, hvor lenge må de ha bodd her for å føle seg og bli sett på som helt norsk? Jeg vil tro det tar noen generasjoner, men som sagt jeg vet ikke. 

Og så vet jeg heller ikke om folk tenker noe særlig over det, altså; "tenker nordmenn på meg som norsk"? Enten så må man jo spørre folk, eller så må man evt gå rundt med en forutinntatt innstilling om at sånn er det ikke. 

Heldigvis så er ikke Norge så veldig rasisitsk, og jeg synes det gjøres en ok jobb rundt å forhindre det, selvom det selvsagt kan gjøres bedre, og at man må få flere nye landsmenn i jobb, uten å forhåndsdømme de. VI har som du sier, fortsatt en lang vei å gå

Jeg tror at pga hudfarge vil man kunne erfare at andre ikke ser på en som norsk (nok) selv om man føler seg norsk. Folk spør hvor kommer du fra osv. Hvor kommer du egentlig fra. Eller man opplever rasisme. Hudfarge er vesentlig.

Håper jeg var tydligere nå. Uansett vanskelig tema å diskutere synes jeg.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at pga hudfarge vil man kunne erfare at andre ikke ser på en som norsk (nok) selv om man føler seg norsk. Folk spør hvor kommer du fra osv. Hvor kommer du egentlig fra. Eller man opplever rasisme. Hudfarge er vesentlig.

Håper jeg var tydligere nå. Uansett vanskelig tema å diskutere.

 

Men spør svensker, bergensere, polakker, russere osv om det samme, jeg er ganske sikker på at de også opplever veldig mye tøys og tull angående hvor de "egentlig" kommer fra i mange situasjoner, selvom de har bodd her lenge og føler seg norske, på lik linje med folk av annen hudfarge.  Dette må de faktisk bare akseptere, det er jo bare tøys, mens mot en med annen hudfarge, så blir det fort rasisme, for å sette det på spissen. 

Ja, er et vanskelig tema, selv forstår jeg ikke hvorfor man skal måtte tulle med noen om slikt, eller hvorfor så mange ser på folk som er annerledes eller fra et annet sted, med et annet syn. Men... sånn er det nå en gang, og har det sikkert alltid vært

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Norge er Sverige er land som ikke eier baller.

For det første finnes det ikke rasisme her i det hele tatt mener nå jeg.
Vet dere hva rasisme er? DET ER RASEHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
At din RASE er BEDRE enn andre RASER!!!!!!!!!!!!!!!!!

Noen av dere som har vært i Asia? 
Kina? Japan?

Hva med Midtøsten?
Eller Afrika?

Jeg har vært alle disse stedene.
DER FINNER DU RASISME!

Ikke nødvendigvis mot hvite (selv om det også forekommer), men DER finner du FAEN MEG BLODEKTE RASISME!

Hva i helvete gnåler folk om her oppe for?
Jævla luksusproblemer av en sytende nissebefolkning som lever i en jævla lykkepilleverden! 

Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (1 minutt siden):

Norge er Sverige er land som ikke eier baller.

For det første finnes det ikke rasisme her i det hele tatt mener nå jeg.
Vet dere hva rasisme er? DET ER RASEHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
At din RASE er BEDRE enn andre RASER!!!!!!!!!!!!!!!!!

Noen av dere som har vært i Asia? 
Kina? Japan?

Hva med Midtøsten?
Eller Afrika?

Jeg har vært alle disse stedene.
DER FINNER DU RASISME!

Ikke nødvendigvis mot hvite (selv om det også forekommer), men DER finner du FAEN MEG BLODEKTE RASISME!

Hva i helvete gnåler folk om her oppe for?
Jævla luksusproblemer av en sytende nissebefolkning som lever i en jævla lykkepilleverden! 

Kanskje du hadde hatt godt av en slik lykkepille selv? Skal vi bare drite i rasisme, siden det er verre andre steder? Hva positivt bringer det, å være annerledes mot folk, bare fordi de har en annen hudfarge, eller er fra et annet sted enn seg selv? Hva er nytteverdien i det? Burde ikke et mål være å bli kvitt slikt tull, uansett hvor lite eller mye det er av det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (6 minutter siden):

Aldri forstått denne retorikken om at fordi det er verre andre steder så kan vi bare la samfunnet vårt forfalle av den grunn.

Det slår meg også at brorparten at de som har en mening om innvandrere, ikke har noen i omgangskretsen sin, og i hvert fall ikke bor i Oslo.

Hmm,kanskje vi burde gått for mer rasisme, sånn at ulikheten ikke blir så stor? Det er vel det mest rettferdige kanskje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...