Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Rasisme i Norge finnes under selv den minste stein. Nå har staten bevilget 12 millioner til å forske på norsk kritthvit maling som angivelig ble brukt for å fremme rasisme. Satire er den nye virkeligheten. 
  
Det blir stadig vekk vanskeligere å forklare barna hva rasisme egentlig handler om.

https://www.nettavisen.no/okonomi/far-12-millioner-skattekroner-til-a-forske-pa-hvordan-norge-gjor-verden-hvitere-det-aller-tapeligste-jeg-har-sett-noen-gang/s/5-95-835038

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (3 timer siden):

Rasisme i Norge finnes under selv den minste stein. Nå har staten bevilget 12 millioner til å forske på norsk kritthvit maling som angivelig ble brukt for å fremme rasisme. Satire er den nye virkeligheten. 
  
Det blir stadig vekk vanskeligere å forklare barna hva rasisme egentlig handler om.

https://www.nettavisen.no/okonomi/far-12-millioner-skattekroner-til-a-forske-pa-hvordan-norge-gjor-verden-hvitere-det-aller-tapeligste-jeg-har-sett-noen-gang/s/5-95-835038

Det er bare en del av prosjektet.

Sitat

Hun understreker at det meste skal handle om et lite kjent norsk industrieventyr, som kommer fra Sokndal og Fredrikstad.

Sitat

 

Men forskeren er tydelig på at historien skal settes i en bredere kontekst, og med det mener hun at det er uunngåelig å problematisere bedriftens historie hvor koblinger med renhet og hvithet ble brukt i markedsføringen på 20-tallet. Dette er den ene «arbeidspakken» i prosjektet.

– Det handler ikke om rasistiske holdninger i dag. Men heller konteksten historisk. I arkivene er det flere reklameplakater fra 20-tallet som kobler hvitfargen til menneskelig renhet, og dermed også til hudfarge, forteller Halland og legger til:

– Det er flere teorier om hvitfarge fra starten av 1900-tallet, hvor fargen hvit kobles opp mot hudfarge og renhet.

 

Sløseriombudsmannen uttaler seg ofte i mot statsfinansiert støtte til kunst og kultur, så nå fikk han virkelig noe å bite i. Jeg synes prosjektet høres interessant ut.

Sitat

Han presiserer at den største kritikken er imidlertid rettet mot at det bevilges så store pengebeløp fra statlig hold til forskning hvor veldig mye av premissene er lagt på forhånd, ifølge han.

Når man søker om penger  til et forsknings - eller kunstprosjekt, er det konkurranse om midlene. Man må beskrive innhold og tema i søknaden. Etter endt prosjekt blir det ny kontroll/rapport slik at staten vet at pengene er brukt etter hensikten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (34 minutter siden):

Når man søker om penger  til et forsknings - eller kunstprosjekt, er det konkurranse om midlene. Man må beskrive innhold og tema i søknaden. Etter endt prosjekt blir det ny kontroll/rapport slik at staten vet at pengene er brukt etter hensikten.

Det er vel ikke et svar på det du quoter?

Hvis forskningsrådet (evt subkulturer av forskningsrådet) har mistet troen på den tradisjonelle forståelse av forskning som «å uhildet øke kunnskapen om noe» til å heller bety «å finne opp argumenter for det vi uansett synes er best» så er det et problem. At forskningsrådet har mekanismer for å få det de ber om endrer ikke noe ved det?

 

Hvis forskningsrådet utlyste et prosjekt som hadde til mål å «finne ut hvorfor mennesker med kraftige øyebryn er så innmari kriminelle», ville du ha protestert på premisset for hele prosjektet? Eller ville du ha slått deg til ro med at så lenge de sjekker måloppfølgelse så er alt bra?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke et svar på det du quoter?

Hvis forskningsrådet (evt subkulturer av forskningsrådet) har mistet troen på den tradisjonelle forståelse av forskning som «å uhildet øke kunnskapen om noe» til å heller bety «å finne opp argumenter for det vi uansett synes er best» så er det et problem. At forskningsrådet har mekanismer for å få det de ber om endrer ikke noe ved det?

 

Hvis forskningsrådet utlyste et prosjekt som hadde til mål å «finne ut hvorfor mennesker med kraftige øyebryn er så innmari kriminelle», ville du ha protestert på premisset for hele prosjektet? Eller ville du ha slått deg til ro med at så lenge de sjekker måloppfølgelse så er alt bra?

Da hadde de ikke fått innvilget prosjektet. Det kommer jo an på hva som er temaet. Jeg synes det er interessant.

Subara skrev (40 minutter siden):

– Det handler ikke om rasistiske holdninger i dag. Men heller konteksten historisk. I arkivene er det flere reklameplakater fra 20-tallet som kobler hvitfargen til menneskelig renhet, og dermed også til hudfarge, forteller Halland og legger til:

– Det er flere teorier om hvitfarge fra starten av 1900-tallet, hvor fargen hvit kobles opp mot hudfarge og renhet.

En keramiker er også med i prosjektet, som jobber med kritthvit maling. En keramiker er også en kjemiker. Estetikk, historikk, symbolikk, hvitfarge, hudfarge. Jeg ser fram til resultatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Men du vil ikke svare på utfordringen min. Er det fordi du forstår at det ærlige svaret ditt ville ta seg dårlig ut?

-k

Sitat

«finne ut hvorfor mennesker med kraftige øyebryn er så innmari kriminelle»

Jeg syne ikke det var noen god formulering i tillegg til å være fordomsfull. Den hadde ikke gått igjennom hos forskningsrådet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

Var ei som prøvde seg med en "er ikke dere litt for hvite til å være her" vri til liten suksess. 

https://www.nettavisen.no/sport/fyrer-los-mot-nrk-na-hagler-reaksjonene/s/5-95-842687

Blir litt som om jeg skulle klaget på at Norges cricketlag er for brunt.

Uansett så kan jeg ikke se at hun kommer med noen forslag til "multi-kulturelle" utøvere som fortjener prisen, altså bare syting fra hennes side. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg syne ikke det var noen god formulering i tillegg til å være fordomsfull. Den hadde ikke gått igjennom hos forskningsrådet.

Hva synes du om at formuleringen på forhånd legger til grunn at noe er sant? Burde forskning heller ha stilt med åpne spørsmål ala «utred hvorvidt øyenbryn er korrelert med disposisjon for kriminalitet»?

-k

Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Det er bare en del av prosjektet.

Sløseriombudsmannen uttaler seg ofte i mot statsfinansiert støtte til kunst og kultur, så nå fikk han virkelig noe å bite i. Jeg synes prosjektet høres interessant ut.

Når man søker om penger  til et forsknings - eller kunstprosjekt, er det konkurranse om midlene. Man må beskrive innhold og tema i søknaden. Etter endt prosjekt blir det ny kontroll/rapport slik at staten vet at pengene er brukt etter hensikten.

Forskeren Ingrid Halland her har ikke begrenset prosjektet NorWhite til det du henviser til. Ingrid Halland skriver selv hva dette dreier seg om og fyller på med buzzwords i sin oppsummering av prosjektet  (whiteness, race, privilege, skin color, systematic exclusion, colonial power, white as superiour color).

Det er kø utenfor fattighuset og Ingrid Halland tildeles millioner for å lage koblinger som ikke finnes. Hun er nok en brikke i prosjektet med å skape polarisering og splitte befolkningen!

https://www.tio2project.com/norwhite

Whiteness is one of today’s key societal and political concerns. Within and beyond academia worldwide, actions of revolt and regret seek to cope with our racial past. In the pivotal works in whiteness studies within art and architecture history, whiteness is understood as cultural and visual structures of privilege. The new research project ‘How Norway Made the World Whiter’ (NorWhite) funded by the Research Council of Norway (12 million NOK), addresses a distinctively different battleground for politics of whiteness in art and architecture. Two core premises underpin the project: Whiteness is not only a cultural and societal condition tied to skin color, privileges, and systematic exclusion, but materialize everywhere around us. Second, one cannot understand this materialization without understanding the societal, technological and aesthetic conditions of the color itself.

Although Norway is not a conventional colonial power, this project will show how the country has played a globally leading role in establishing white as a superior color.

Lenke til kommentar

Kult prosjekt synes jeg. Klarer ikke helt å se problemene dere lager. Men nå er jeg kanskje litt over snittet både historieinteressert og markedsførings-interessert, så jeg digger at det forskes på norsk industrihistorie og reklame. Hvordan fargen hvitt tidligere ble brukt både blant kolonimakter og slaveeiere er godt kjent, men jeg var ikke klar over at Norge var en såpass stor del av det. Blir spennende å høre mer om det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (25 minutter siden):

Forskeren Ingrid Halland her har ikke begrenset prosjektet NorWhite til det du henviser til. Ingrid Halland skriver selv hva dette dreier seg om og fyller på med buzzwords i sin oppsummering av prosjektet  (whiteness, race, privilege, skin color, systematic exclusion, colonial power, white as superiour color).

Det er kø utenfor fattighuset og Ingrid Halland tildeles millioner for å lage koblinger som ikke finnes. Hun er nok en brikke i prosjektet med å skape polarisering og splitte befolkningen!

https://www.tio2project.com/norwhite

Whiteness is one of today’s key societal and political concerns. Within and beyond academia worldwide, actions of revolt and regret seek to cope with our racial past. In the pivotal works in whiteness studies within art and architecture history, whiteness is understood as cultural and visual structures of privilege. The new research project ‘How Norway Made the World Whiter’ (NorWhite) funded by the Research Council of Norway (12 million NOK), addresses a distinctively different battleground for politics of whiteness in art and architecture. Two core premises underpin the project: Whiteness is not only a cultural and societal condition tied to skin color, privileges, and systematic exclusion, but materialize everywhere around us. Second, one cannot understand this materialization without understanding the societal, technological and aesthetic conditions of the color itself.

Although Norway is not a conventional colonial power, this project will show how the country has played a globally leading role in establishing white as a superior color.

Da er prosjektet aktuelt i tillegg til det jeg svarte før.

Forskeren ønsker heller ikke at det skal være køer foran fattighuset.

Jeg synes i tilfelle det er nettavisen som polariserer og splitter befolkningen.

Det kan ikke bare gis forskningsmidler til fysikk, teknologi, elbiler el. i et samfunn. Midlene blir nøye gått igjennom og fordelt fra faglig hold på de ulike områdene.

Jeg kan også si at det sløses på områder jeg ikke er interessert i eller bryr meg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Midlene blir nøye gått igjennom og fordelt fra faglig hold på de ulike områdene.

Har du innside info fra forskningsrådet eller er dette bare antagelser fra din side? Hva om et fagområde er grunnleggende suspekt?

Man kan mene at det er interessant med malings-tilsetning fra et interseksjonelt perspektiv, med en dash white privilege på toppen, men da tør jeg gjette at man ikke tilbringer mye tid i matkø? Dvs, det finnes reelle problemer som det er mer prekært å løse.

Såklart, når store deler av befolkningen har en mastergrad eller PhD så må man jo lage jobber som vi kan drive med.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 8.1.2023 den 18.32):

Har du innside info fra forskningsrådet eller er dette bare antagelser fra din side? Hva om et fagområde er grunnleggende suspekt?

Man kan mene at det er interessant med malings-tilsetning fra et interseksjonelt perspektiv, med en dash white privilege på toppen, men da tør jeg gjette at man ikke tilbringer mye tid i matkø? Dvs, det finnes reelle problemer som det er mer prekært å løse.

Såklart, når store deler av befolkningen har en mastergrad eller PhD så må man jo lage jobber som vi kan drive med.

-k

Jeg synes ikke det er suspekt. Man forsker i takt med et samfunn i endring. Nå er man opptatt av minoriteter og mangfoldets synsvinkler. De som ikke tidligere har hatt oppmerksomheten rettet mot seg i stor nok grad. Hva forskerne kommer fram til blir interessant å se.

At samfunnet har fått større klasseskiller enn før er beklagelig. Men skal man angripe samfunnsvitere og kulturhistorikeres arbeid fordi det er køer foran fattighuset? Samtidig med store pengeoverføringer til forskning innenfor teknologi, naturvitenskap, olje og gass. Der spares det nok ikke på kronene.

Rasisme med fargen svart som motstykke til fargen hvit i ulike sammenhenger er veldig aktuelt.

– Jeg må kunne kommentere samfunnsstrukturer uten å bli kalt «utakknemlig svarting»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 8.1.2023 den 15.26):

Kult prosjekt synes jeg. Klarer ikke helt å se problemene dere lager. Men nå er jeg kanskje litt over snittet både historieinteressert og markedsførings-interessert, så jeg digger at det forskes på norsk industrihistorie og reklame. Hvordan fargen hvitt tidligere ble brukt både blant kolonimakter og slaveeiere er godt kjent, men jeg var ikke klar over at Norge var en såpass stor del av det. Blir spennende å høre mer om det.

Usikker. Hvis prosjektet handler om et norsk industrieventyr og om hvordan man klarte å oppdage og lage noe unikt, så er det også absolutt relevant å ha med at de bedrev rasistisk markedsføring av produktene, men det er også viktig å påpeke at det sannsynligvis skjedde fordi markedsføring var slik på den tiden. 

Slik teksten i prosjektbeskrivelsen er, kan det nesten se ut til at det vinkles slik at man forsket på å lage ett så hvitt produkt som mulig, for å klare å lage rasistisk reklame enda mer rasistisk. Altså, hvit hud er så mye bedre enn mørk hud, så her skal vi jaggu meg lage en skikkelig hvit farge. 

Det sies at det i størst grad skal handle om et industrieventyr, men når man leser teksten i linken: https://www.tio2project.com/norwhite , så virker det jo ikke som det er det som er hovedfokus. 

Selvom ting var ganske åpenbart rasistisk før, når man ikke visste bedre, så vil jeg jo tro at det å forsøke lage den hviteste hvitfargen var nettopp det å se hvor hvitt man klarer å lage hvitt. Uten bakenforliggende motiver om at hvit hud er bedre enn mørk. 

Så jeg vet ikke. Kanskje prosjektet gir noen  nye svar på noe, har sett veldig mye dummere ting som har blitt støttet med statlige midler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...