Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (1 time siden):

<1% av de som får BS graden gikk på en Community College i fjor.  
 

Hvor mye en Associates Degree hjelper deg varierer mye.  Ingen Community college dekker gratis bosted/mat , osv.. som du må betale hvis du er en full time student.  

Det er flere og flere som tilbyr, så det tallet kommer til å øke kraftig. 

https://icangotocollege.com/bachelor-s-degree-pilot-program

Andre interessante tall som er kraftig økende med åra:

"For example, of the 14.8 million graduates who earned their first bachelor's degree between 2008 and 2017, more than half (52%) had previously attended a community college and 25% had earned an associate's degree."

 

jjkoggan skrev (1 time siden):

Ingen Community college dekker gratis bosted/mat , osv.. som du må betale hvis du er en full time student.  

Kan ikke huske å ha fått gratis bosted eller mat da jeg studerte i Norge heller..

 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Det er meget få fattige elever på Harvard … racial diversity as cheaply as possible

Jeg tror kanskje at du argumenterer utmerket for mitt syn her. USA synes opphengt i «rase» og «hudfarge» som rent estetiske «verdier» man smykker seg med, men uinteressert eller ute av stand til å skape et rasjonelt eller merittokratisk samfunn.

USA må selvsagt få lov til å kjøre samfunnet sitt i dass, men min rolle er å kjempe mot at den forkvaklede ideologien får fotfeste i Norge.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg tror kanskje at du argumenterer utmerket for mitt syn her. USA synes opphengt i «rase» og «hudfarge» som rent estetiske «verdier» man smykker seg med, men uinteressert eller ute av stand til å skape et rasjonelt eller merittokratisk samfunn.

USA må selvsagt få lov til å kjøre samfunnet sitt i dass, men min rolle er å kjempe mot at den forkvaklede ideologien får fotfeste i Norge.

-k

Du siterer ikke mitt argument.  Du skaper ditt eget argument.   Harvard tror på racial diversity, det er langtfra bare estetikk.  Du lurer deg selv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det bekjempelse av fattigdom de gjør dette for? eller er det forskjellsbehandling basert på menneskeraser? Eller racial diversity som det så pent kalles.. Du får tilgang fordi du er svart. Du får stillingen fordi du er svart. Du får rollen fordi du er svart. Du blir fengslet fordi du er svart.

Rase burde aldri være en faktor. Faktorer som fattigdom, aleneforsørgere, religiøs undertrykkelse osv.. tja. det er vel sosialisme. Det er nok noe mange fler kan stille seg bak. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 16.12.2022 den 3.29):

Hvis man har høyere terskel for «gule» mennesker enn «hvite» (som igjen har høyere terskel enn «mellombrune») for å komme inn på Harvard så er det vel ikke for å «bedre kunne tilrettelegge»? Da handler det enkelt og greit om at man vil ha færre asiater der (og flere afro-amerikanere).

Jeg opplever at du i liten grad forholder deg til innholdet i post(-rekken) du quoter, og heller kommer med en «ferdiginnspilt» tale.

-k

Eliteuniversitetet Harvard med høyest status i verden internasjonalt, har nok grundig vurdert hvem de slipper inn på studiet. Jeg vet lite om Harvard, derfor blir det quote fra hjemmesiden deres.

Overvekt av "hvite" lærere.

Sitat

The majority of Harvard teachers are White. Faculty diversity is higher than average.

https://www.collegefactual.com/colleges/harvard-university/student-life/diversity/chart-faculty-ethnic-diversity.html

Jeg quoter fra Aftenposten (2016) som er en seriøs avis. Journalisten fant en segregert skole i Cleveland, Mississippi og skriver det er et økende problem. 

Sitat

De siste 50 årene har hvite foreldre kjempet mot loven som krever at barn av ulik hudfarge får gå på samme skole.

----

Utsettelsen av desegregeringen har fratatt generasjoner av studenter deres grunnlovsfestede rett til en integrert utdannelse.

---

Rettskjennelsen vil føre til en umiddelbar og effektiv desegregering av distriktets ungdomsskoler og videregående skoler for første gang i distriktets mer enn 100 år gamle historie.

– Denne seieren skaper nye muligheter for barn i Cleveland til å lære, leke og lykkes sammen.

----

Noe av årsaken til det tydelige skillet mellom skolene på østsiden og vestsiden er at skolene vest for toglinjene er kjent for å være langt bedre enn dem på østsiden.

Det har ført til at enkelte svarte elever har krysset togskinnene for å gå på skoler på vestsiden, mens så godt som ingen hvite elever fra vestsiden har valgt å gå på skolene på østsiden.

50 år siden rasekrisen (2007) Bjørn Hansen, tidligere utenrikskorrespondent i Washington for NRK.

Sitat

Det er 50 år siden USA-president Eisenhower satte makt bak å oppheve raseskillet i skolene.

Daglig mobbing

Den 24. september sto 101st Airborne i Little Rock, og de ni studentene kunne slippe inn.

Men innenfor skoleporten måtte de i årevis tåle daglig mobbing, fra å bli spent ben på i trappene og dyttet ut av lunsjkøen, til å bli oversett og trakassert av lærerne. Hvite studenter som ble deres venner, måtte tåle noe av den samme behandling.

Sett i lys av disse quotene og at forandringer tar tid, er det bare rett og rimelig at det fokuseres på afroamerikaneres muligheter, til beste for samfunnet som helhet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Er det bekjempelse av fattigdom de gjør dette for? eller er det forskjellsbehandling basert på menneskeraser? Eller racial diversity som det så pent kalles.. Du får tilgang fordi du er svart. Du får stillingen fordi du er svart. Du får rollen fordi du er svart. Du blir fengslet fordi du er svart.

Rase burde aldri være en faktor. Faktorer som fattigdom, aleneforsørgere, religiøs undertrykkelse osv.. tja. det er vel sosialisme. Det er nok noe mange fler kan stille seg bak. 

Rase har alltid vært en faktor, det blir en faktor, selv om du eliminerer affirmative action.  Et pakistansk klingende navn hindrer din ansettelse i USA og Norge med eller uten   Affirmative action og med eller uten sosialisme. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 18.12.2022 den 12.56):

Eliteuniversitetet Harvard med høyest status i verden internasjonalt, har nok grundig vurdert hvem de slipper inn på studiet. 

Ville du ha argumentert på samme måte dersom Harvard hadde nektet kvinnelige studenter? Eller er appell til autoritet bare interessant  når det gjelder en avgjørelse du uansett støtter?

Sitat

… rett og rimelig at det fokuseres på afroamerikaneres muligheter, til beste for samfunnet som helhet.

Jeg vet fremdeles ikke om du er enig i min forståelse av at man har et system hvor «gule» mennesker blir holdt tilbake for at «brune» mennesker lettere skal få komme inn. Hvis du forstår det så virker det som om du prøver å pakke det inn i floskler, på samme måte som i posten før dette?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/18/2022 at 12:23 PM, Noxhaven said:

Rase burde aldri være en faktor. Faktorer som fattigdom, aleneforsørgere, religiøs undertrykkelse osv.. tja. det er vel sosialisme. Det er nok noe mange fler kan stille seg bak. 

Det er jo ikke fordi jeg ønsker at rase skal være en faktor at jeg deltar i diskursen, når jeg på forrige side forsøker å sannsynliggjøre at ikke-hvite står ovenfor større utfordringer i USA basert på mekanismer som er trukket opp langs etniske skillelinjer, er jo ikke det fordi jeg vil at det skal være sånn, men fordi det synes at det er slik.
Det er lett og komfortabelt å argumentere utfira et prinsipp om at rasisme ikke skal finnes, men det blir jo en helt meningsløs øvelse hvis rasisme faktisk forekommer, og påvirker gruppers anledning til deltagelse i samfunnet.

(Med forbehold om at jeg har gjort en så dårlig jobb med å sannsynliggjøre dette at man bare kan ignorere innleggene mine og gjenta det man sa i utgangspunktet.)

Quote

Er det bekjempelse av fattigdom de gjør dette for? eller er det forskjellsbehandling basert på menneskeraser? Eller racial diversity som det så pent kalles.. Du får tilgang fordi du er svart. Du får stillingen fordi du er svart. Du får rollen fordi du er svart. Du blir fengslet fordi du er svart.

Det er et forsøk på å bekjempe forskjellsbehandling av såkalte raser, eller å ta høyde for hvor mye vanskeligere det er å få tilgang til god utdanning hvis man tilhører en gitt gruppe, for deretter å forsøke  å utjevne for denne økte vanskelig-heten.
Så kan man sikkert si at man ikke bekjemper forskjellsbehandling med mer forskjellsbehandling, men det blir jo mest en floskel, hvis det bidrar til mindre skjev-het for alle grupper i det nord-amerikanske samfunnet, å justere for denne når det kommer til høyere utdannelse, så ser jeg ikke noe problem i å bruke det som et verktøy mot et mer rettferdig samfunn.
Samtidig som jeg ser at man kanskje fikser problemet etter det er oppstått fremfor å oppsøke en mer grunnleggende årsak, men det finnes jo grenser for hvilke muligheter Harvard besitter når det kommer til å reparere USA.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 20.12.2022 den 3.59):

Ville du ha argumentert på samme måte dersom Harvard hadde nektet kvinnelige studenter? Eller er appell til autoritet bare interessant  når det gjelder en avgjørelse du uansett støtter?

Jeg vet fremdeles ikke om du er enig i min forståelse av at man har et system hvor «gule» mennesker blir holdt tilbake for at «brune» mennesker lettere skal få komme inn. Hvis du forstår det så virker det som om du prøver å pakke det inn i floskler, på samme måte som i posten før dette?

Når mangfoldighet i studentsammensetningen er målet, må Harvard ta de grepene som skal til, uten at jeg vet så mye om hverken Harvard eller statistikk.

Sitat

Harvard welcomes students from across the country and all over the world, with diverse backgrounds and far-ranging talents and interests.

https://college.harvard.edu/admissions/admissions-statistics

Det er ellers en kjent sak at ulik bakgrunn og erfaring er med på å utfordre etablerte sannheter og bidrar til nyskaping og utvikling. Forskning og lærebøker kan ikke bare komme fra en hvit (vestlig) elite.

Det er vel ikke så ulikt den norske utdanningspolitikken (2001):

Sitat

7.1 Målet og utfordringene
Internasjonal utveksling og utvikling av kompetanse er viktig i utviklingen av kvaliteten i utdanningssystemet.

Kjønnsbalansen på Harvard er ikke noen utfordring, omtrent like mange kvinnelige og mannlige studenter.

Bare en liten prosent Black or African American studenter.

Ellers å nevne at den største gruppen internasjonale studenter på Harvard er fra Kina, Canada og India, altså er asia også representert i gruppen for utenlandske.

Jeg stoler på at Harvard gjør ting etter beste hensikt. De ville ellers mistet omdømmet sitt som ett av de beste universitetene i verden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Strukturelle rasisme i Norge?   Ja og Nei sier  forskeren Midtbøen

Til sammen danner altså forskningen på rasisme, diskriminering og sosial mobilitet et temmelig sammensatt bilde av både ekskludering og inkludering, endring og stabilitet. Langs noen dimensjoner ser vi tendenser til strukturell inklusjon, ikke minst når det gjelder den intergenerasjonelle utviklingen av utdanningsnivå og inntekt. Langs andre dimensjoner ser vi tendenser til strukturell eksklusjon i vedvarende diskriminering og opplevelser av utenforskap og marginalisering. Diskusjoner om hvorvidt teorier om strukturell rasisme er relevante analytiske verktøy i en norsk sammenheng, må ta høyde for begge disse tendensene

https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-291X-2021-01-09

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Han der er et kjent troll på Twitter ja. En av Norges mest profilerte "tankies" og Russland-elskere.

Det er bekymringsfullt at han er lærer.

Jeg minnes den autoriteten lærere hadde til å definere sammheten for 20-30 personer når jeg gikk på skolen. Jeg forstår at lærere er litt mer «coach» og litt mindre autoritær i dag, men jeg ville ha vært bekymret for hva en sånn person lærte mine barn (han har selvsagt rett til å ha sprø meninger privat så lenge han holder seg til pensum på jobb).

Men hva med lærebøkene han skriver? Når flere lærebøker har blitt kritisert for et aktivistisk ståsted så gir det mening hvis forfatteren har mistet grepet. Hvor mange lag med fagfellevurdering går en slik bok igjennom, og er det personer som kjenner hverandre, fra samme miljø?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/8/2022 at 6:47 PM, jjkoggan said:

Jeg har ikke nok kunnskap om kriminalitet og politiet i Norge til å si noe spesifikk annet enn at nøye tall krever random sampling og jeg antar det er noe kriminalitet som skjer som politiet ikke vet noe om og noe kriminalitet som politiet ikke vet hvem lovbryterne er. 
 

Narkotika kriminalitet begått av etniske grupper i usa , for eksempel er vanskelig å måle fordi noe grupper selger narkotika utendørs mens andre selger narkotika innendørs. Det er ikke mulig for random sampling av kriminalitet innendørs, politiet må ha bevis på at noe mistenksom skjer der, mens det er helt mulig utendørs. Resultatet er at etnisk gruppen som selger narkotika i gatene ser ut til å begå mye mer kriminalitet enn andre etniske grupper pga sampling error 

Feil.

Man kan ikke lage statistikk på kriminalitet basert på biased antatt mørketall. Både hvite og mørkhudede kan forvalte narkotika både innendørs og utendørs. Samt igjen så drar du inn argumenter basert på andre land (i flere innlegg) når du selv slår ned på at andre gjør det. Eller har du endret mening der?

Det er heller ikke rasistisk at vekter i matbutikker har mer oppmerksomhet mot eks. eldre borgere. Rett og slett fordi de over tid har erfart at disse oftere stjeler varer i butikkene. Det samme gjelder andre grupper hvor man har erfart det samme. Hvis skoleungdom i små gjenger i friminuttene er de som sørger for mest problemer så er man i sin fulle rett å ikke tillate disse gruppene (og flere praktiserer det). Kaller man slikt rasisme så viser det hvor langt på bærtur man er ift. faktisk rasisme.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (11 timer siden):

Feil.

Man kan ikke lage statistikk på kriminalitet basert på biased antatt mørketall. Både hvite og mørkhudede kan forvalte narkotika både innendørs og utendørs. Samt igjen så drar du inn argumenter basert på andre land (i flere innlegg) når du selv slår ned på at andre gjør det. Eller har du endret mening der?
 

Du misforstår.  Jeg støtter random sampling av alle steder, ikke bare innendørs eller ikke bare utendørs.  Jeg bare pekte på problemet politiet har at de kan ikke sjekke alt som foregår innendørs uten å ha noe bevis på at noe kriminelt foregår innendørs og derfor mangler god statistikk om kriminalitetet som foregår der.  Random sampling krever at du sampler overalt, ikke bare noe steder eller situasjoner.  Politiet kan bare samler statistikk om det de ser, ikke det de ikke ser.  Hvis deres fokuset er på steder hvor det finnes mer folk fra etnisk gruppen A enn etnisk gruppen B så mangler de god statistikk om etnisk gruppen B og resultatene kan gi et falsk inntrykk.

Sitat

Det er heller ikke rasistisk at vekter i matbutikker har mer oppmerksomhet mot eks. eldre borgere. Rett og slett fordi de over tid har erfart at disse oftere stjeler varer i butikkene. Det samme gjelder andre grupper hvor man har erfart det samme. Hvis skoleungdom i små gjenger i friminuttene er de som sørger for mest problemer så er man i sin fulle rett å ikke tillate disse gruppene (og flere praktiserer det). Kaller man slikt rasisme så viser det hvor langt på bærtur man er ift. faktisk rasisme.

Uten ,å utføre random sampling kan ens personlig erfaring inkludere bias,ofte uten å vite ens bias.  Vi alle har begrensede erfaringer,  det ville vært dumt for meg å mene at jeg vet godt hva typiske nordmenn mener baserte på min erfaring på disse debatt fora, ikke sannt?  God statistikk krever random sampling til å unngå slike bias.  Har man gjort god statistikk så kan man da si noe om noe grupper vs andre grupper, men ikke før man har utført random sampling av alle typer og situasjoner.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Jeg blir ofte tatt ut til "tilfeldig kontroll" når jeg skal ut å fly. Antagelig pga noen sitter der og ser på skjermen sin at jeg ser mer nervøs ut enn normalen. "Diskriminering" sikkert det og 😂

Hvis du er en ung mann så blir du sannsynligvis forskjellsbehandlet - diskriminert i en rekke sammenhenger sammenlignet med en eldre dame. Fordi yngre menn er mer tilbøyelig til å finne på endel uønskede ting.

En kompis av meg hadde vitset i sikkerhetskontrollen (uskyldig, eller det var i alle fall uskyldig før 2001 gjorde alt suspekt) men folka syntes det ikke var så gøy. Han ble muligens flagget i systemet for etter det fikk han alltid anledning til å gå igjennom en grundig undersøkelse….

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Å bli utsatt for rasisme og trusler på første juledag er tungt å fordøye, selv for meg. I dag kl. 15:18 mottak jeg denne "julehilsen" fra noen (vedkommende er kjent og er anmeldt til Politiet) med følgende tekst:
«Hei du som ikke er rette sønn av NN og NN. Du har ikke norsk blod i årene og du kaller deg sunnmøring» «…..og du skal være i kirken», «…..Og nå er tiden for å ta deg kommet. Jeg vil ikke gråte en tåre for deg og Anastasia» Vi må beskyttes fra sånne som deg! Moren din skal bare føle skam over dere»........
 
Som utenlands adoptert og som er oppvokst på Sunnmøre ser jeg på meg selv som en stolt Sunnmøring og nordmann. Jeg ble adoptert til Norge 6 mnd gammel og vokste opp på Sunnmøre, og kjenner ikke til noen annet plass enn Sunnmøre som mitt hjem selv om jeg i dag er bosatt i Drammen og har gjort Drammenser av meg.
Jeg er også stolt over mitt engasjement i Den norske kirke, både som frivillig klokker og folkevalgt gjennom Bragernes kirke.
 
Mitt engasjement som frivillig og nestleder av Bragernes Menighetsråd er en del av min identitet. Det kan INGEN frarøve meg så mye de enn vil prøve med rasisme og trusler.
Hverdagsrasisme- og diskriminering er noe som må bekjempes hvert eneste minutt, hver time og hver dag som går. Det er et utrettelig holdningsarbeids som begynner med oss selv og våre holdninger. Den eneste måten vi kan klare å skape endringer i samfunnet på, er å begynne med oss selv. Hvilke holdninger har jeg egentlig? Vi har alle bevisste eller ubevisste fordommer. Det er menneskelig å kategorisere og sette folk i bokser. Omgås vi andre mennesker med en annen etnisk bakgrunn, religion, seksuell orientering eller som er funksjonshemmet? Ansetter vi noen med en annen type bakgrunn enn oss selv, eller overlater vi alt dette til alle de andre?
 
For knapt ett år siden kom forskningsrapporten fra OsloMet som viser at vi som er utenlands adopterte i Norge også opplever forskjellsbehandling. Rapporten viser at rasisme, diskriminering og forskjellsbehandling mot utenlands adopterte er utbredt i Norge. Halvparten av utenlands adopterte i Norge har opplevd forskjellsbehandling ifølge OsloMet.
Fordommer er basert på følelser, og det kan være vanskelig å skulle innse at vi selv er fordomsfulle. Så hvor går da grensen mellom kulturell holdning til noe, normal kritisk sans og det å ha fordommer mot noe? Svaret er ikke enkelt. Holdninger og oppfatninger dannes gjennom sosialisering. De skapes ved at vi formes til individer med egne verdier og holdninger. Fordommer er dermed også noe som blir overført gjennom sosialisering.
 
” Mennesker hater ofte hverandre fordi de frykter hverandre. De frykter hverandre fordi de ikke kjenner hverandre. De kjenner ikke hverandre fordi de ikke har kontakt med hverandre. De har ikke kontakt med hverandre fordi de lever atskilt.” Martin Luther King jr.
 
Rasisme- og diskriminering oppstår ikke plutselig, det er en dynamisk prosess som utvikler seg over tid. Ingen er født med rasistiske eller diskriminerende holdninger. Dette er noe som er tillært gjennom sosialisering.
Å motvirke diskriminering og rasisme, begynner i det små og det begynner med hver og en av oss og vi må alle gjøre vår del, vi kan ikke bare forvente at alle andre skal gjøre det!
For ikke lenge siden deltok jeg også i Podcasten Adoptert
Ønsker alle en fortsatt velsignet God Jul!

 

 
 
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (10 minutter siden):
Hei du som ikke er rette sønn av NN og NN. Du har ikke norsk blod i årene og du kaller deg sunnmøring» «…..og du skal være i kirken», «…..Og nå er tiden for å ta deg kommet. Jeg vil ikke gråte en tåre for deg og Anastasia» Vi må beskyttes fra sånne som deg! Moren din skal bare føle skam over dere»

Dette kan vel vanskelig forstås som noe annet enn en trussel? Stygt er det uansett.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...