Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Subara skrev (1 time siden):

Jeg tenker Kamzy Gunaratnam er opptatt av representasjon, mao. integrering. Vi er heldige som lever i et demokrati og kan være med på å påvirke hverdagen ved å delta i politikken.….

Jeg vil si det var et velvalgt ord, hvis mange nok lar seg provosere av det og får med seg i hvilken sammenheng.

Demokratiet inkluderer mange grupperinger som har forskjellige syn på hvordan de ønsker å påvirke. Hva synes du om at SIAN lykkes med å provosere? Er det et flott innslag av mangfold i Norsk debatt?

-k

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (På 9.3.2023 den 10.08):

Man trenger ikke være i mot ytringsfrihet for å være i mot koranbrenning.

Blir også litt rart om bokbrenning alene skal være malen for ytringsfriheten. Samme med å vitse om transpersoner. Det er eksempler på land og styresmakter opp i historien og nåtid hvor man kunne gjøre begge tingene uten at man hadde/har ytringsfrihet til å protestere mot den øverste makt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Før og fortsatt teller man opp hvor mange kvinner og hvor mange menn. Nå teller man også opp hvor mange med minoritetsbakgrunn, for å speile hele befolkningen. Det gir også bredere og dermed bedre kompetanse til å løse utfordringer i samfunnet.

"Bredere" betyr ikke bedre kompetanse eller evne til "å løse utfordringer i samfunnet"! Det vil selvsagt bli katastrofe hvis alle jobber skal deles ut basert på kjønn, etnisitet, hudfarge og religion. 
 
Jeg er f.eks. veldig opptatt av at piloter er plukket ut basert på "beste mann for jobben" og ikke "diversity hire". 
 
Kvinnene klager jo veldig over at transkvinner (=menn) får delta i kvinnsporten! Her holder jeg med kvinnene i kritikken. Derfor er det pussig hvorfor de samme kvinnene maser om å få lov til å være i frontlinjen hos politi, forsvaret og brannvesen?
 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (28 minutter siden):

"Bredere" betyr ikke bedre kompetanse eller evne til "å løse utfordringer i samfunnet"! Det vil selvsagt bli katastrofe hvis alle jobber skal deles ut basert på kjønn, etnisitet, hudfarge og religion. 
 
Jeg er f.eks. veldig opptatt av at piloter er plukket ut basert på "beste mann for jobben" og ikke "diversity hire". 
 
Kvinnene klager jo veldig over at transkvinner (=menn) får delta i kvinnsporten! Her holder jeg med kvinnene i kritikken. Derfor er det pussig hvorfor de samme kvinnene maser om å få lov til å være i frontlinjen hos politi, forsvaret og brannvesen?
 

Et mangfoldig samfunn har en bedre sjanse å løse sine problemer med ledere som reflekterer mangfoldet.  Kulturelle kompetanse er et viktig egenskap for ledere som må lede folk med forskjellige bakgrunner.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Demokratiet inkluderer mange grupperinger som har forskjellige syn på hvordan de ønsker å påvirke. Hva synes du om at SIAN lykkes med å provosere? Er det et flott innslag av mangfold i Norsk debatt?

-k

Nei, jeg synes ikke at SIANs provokasjoner er et flott innslag av mangfold. Fordi de bare er ute etter å lage bråk. De skremmer norsk-muslimske barn med løpesedler om deportasjon, noe som kan føre til at innvandrere tror at de fleste nordmenn er rasister. SIAN skaper splid og hindrer integrering.

Når Kamsy Gunaratnam bruker ordet "blendahvit" synes hun ikke maktapparatet speiler hele befolkningen. For sammen å kunne løse samfunnsproblemer og ikke bare på vegne av. Hun minner "makten" på en villet politikk. Det tåler vi vel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (1 time siden):

"Bredere" betyr ikke bedre kompetanse eller evne til "å løse utfordringer i samfunnet"! Det vil selvsagt bli katastrofe hvis alle jobber skal deles ut basert på kjønn, etnisitet, hudfarge og religion. 
 
Jeg er f.eks. veldig opptatt av at piloter er plukket ut basert på "beste mann for jobben" og ikke "diversity hire". 
 
Kvinnene klager jo veldig over at transkvinner (=menn) får delta i kvinnsporten! Her holder jeg med kvinnene i kritikken. Derfor er det pussig hvorfor de samme kvinnene maser om å få lov til å være i frontlinjen hos politi, forsvaret og brannvesen?
 

Det er snakk om like kvalifiserte fagpersoner til å gjøre jobben.

...eller kvinner som hopper på ski. Gamle, mannlige sportsreportere var imot. Det er nye tider nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

Blir også litt rart om bokbrenning alene skal være malen for ytringsfriheten. Samme med å vitse om transpersoner. Det er eksempler på land og styresmakter opp i historien og nåtid hvor man kunne gjøre begge tingene uten at man hadde/har ytringsfrihet til å protestere mot den øverste makt.

Det hørtes interessant ut. Fortell gjerne mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Subara said:

De [Sian] skremmer norsk-muslimske barn med løpesedler om deportasjon, noe som kan føre til at innvandrere tror at de fleste nordmenn er rasister.

Dette er situasjonen snudd på hodet!
 
Hvem tror du står bak mesteparten av kriminalitet blant ungdommer og unge voksne i Oslo?
trussler, vold, ran?
voldtekter?
knivstikkinger, skytinger?
narkotikasalg?
skolevold?
vold i fotballen?
bilbranner?

Konklusjonen er at det du generelt betegner som "rasisme" er i praksis skepsis til innvandring og innvandrere. En helt lovlig og legitim holding basert på redsel mange har over den dramatisk økte kriminaliteten. Og sinne for å måtte betaler for dette gjennom økte skatter for å dekke kostnader for politi, rettsvesen, kriminalomsorg, helsevesen, trygder etc!





 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (23 timer siden):

Noen vil vel gjerne påpeke at det sykeste som foregår her er at en kristning av landet med et sverd mot strupen skal feires. En nasjonal sørgedag hadde vel vært mer passende.

Bryr meg ikke stort om hvem som tar drittjobben, det er kanskje passende at en muslim arrangerer festlighetene for å markere døden til norsk mytologi som så ble erstattet med mytologien til en psyk ørkengud.  

Døden til en norsk religion som bedrev menneskeofring og syntes slavehandel og rovmord mot sivile var kjempegøy.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (3 timer siden):

Dette er situasjonen snudd på hodet!
 
Hvem tror du står bak mesteparten av kriminalitet blant ungdommer og unge voksne i Oslo?
trussler, vold, ran?
voldtekter?
knivstikkinger, skytinger?
narkotikasalg?
skolevold?
vold i fotballen?
bilbranner?

Konklusjonen er at det du generelt betegner som "rasisme" er i praksis skepsis til innvandring og innvandrere. En helt lovlig og legitim holding basert på redsel mange har over den dramatisk økte kriminaliteten. Og sinne for å måtte betaler for dette gjennom økte skatter for å dekke kostnader for politi, rettsvesen, kriminalomsorg, helsevesen, trygder etc!





 

Godt sagt.

Lenke til kommentar
Subara skrev (12 timer siden):

Nei, jeg synes ikke at SIANs provokasjoner er et flott innslag av mangfold. Fordi de bare er ute etter å lage bråk. De skremmer norsk-muslimske barn med løpesedler om deportasjon, noe som kan føre til at innvandrere tror at de fleste nordmenn er rasister. SIAN skaper splid og hindrer integrering.

Når Kamsy Gunaratnam bruker ordet "blendahvit" synes hun ikke maktapparatet speiler hele befolkningen. For sammen å kunne løse samfunnsproblemer og ikke bare på vegne av. Hun minner "makten" på en villet politikk. Det tåler vi vel.

Så vi er «heldige som lever i et demokrati» bare så lenge provokasjonene kommer fra mennesker med brun hud?

Tør jeg foreslå at «hurra for demokratiet» er et skinn-argument fra din side, og at det du lader opp til er at de forskjellige «rasene» skal brenne biler og ødelegge butikker?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Subara skrev (12 timer siden):

Det er snakk om like kvalifiserte fagpersoner til å gjøre jobben.

Kvinnelig politi har lavere fysiske opptakskrav enn menn. Du vet det, ikke sant?

I den grad fysiske prestasjoner er en del av kvalifikasjonen til en politi så kan man si at kvinner kan være mindre kvalifisert og få jobben.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Døden til en norsk religion som bedrev menneskeofring og syntes slavehandel og rovmord mot sivile var kjempegøy.

Stort sett alle religioner er problematiske. Bare relativt nylig har det blitt en opsjon å ikke holde seg med en religion. Tiden vil vise om alternativet er noe bedre.

Hvis folk ender opp med å bytte ut Tor, Odin og Jesus med Trump, Infantino og/eller troen på JK Rowling som satan så vet jeg ikke helt om vi er kommet noe lengre.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (44 minutter siden):

Stort sett alle religioner er problematiske. Bare relativt nylig har det blitt en opsjon å ikke holde seg med en religion. Tiden vil vise om alternativet er noe bedre.

Hvis folk ender opp med å bytte ut Tor, Odin og Jesus med Trump, Infantino og/eller troen på JK Rowling som satan så vet jeg ikke helt om vi er kommet noe lengre.

-k

Problemet er vel strengt tatt ikke religion, men det faktum at folk bruker den til å berike seg selv med makt og penger i kombinasjon med at folk er lette å styre med nettopp den type verktøy. 

Og nei, vi har dessverre ikke kommet noe lenger, en av norges mektigste heter feks Sophie Elise og er laget av plast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 timer siden):

Døden til en norsk religion som bedrev menneskeofring og syntes slavehandel og rovmord mot sivile var kjempegøy.

Likevel så var den ikke i nærheten av å være like ille som de abrahamittiske religionene, som drev med akkurat det samme slavehandel, godkjent av bibelen, menneskeofring drev de med lenge etter 1066, faktisk de har ikke sluttet med det. Kristendommen er antageligvis ansvarlig for mer død enn noen annen religion. Og hvordan tror du de fikk spredd religionene sin ? Nevnte jeg ikke at kristendommen i Norge ble spredd med våpen ? Hvem tror du var på enden av det våpenet ? Svar det var sivile. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (8 timer siden):

Dette er situasjonen snudd på hodet!
 
Hvem tror du står bak mesteparten av kriminalitet blant ungdommer og unge voksne i Oslo?
trussler, vold, ran?
voldtekter?
knivstikkinger, skytinger?
narkotikasalg?
skolevold?
vold i fotballen?
bilbranner?

Konklusjonen er at det du generelt betegner som "rasisme" er i praksis skepsis til innvandring og innvandrere. En helt lovlig og legitim holding basert på redsel mange har over den dramatisk økte kriminaliteten. Og sinne for å måtte betaler for dette gjennom økte skatter for å dekke kostnader for politi, rettsvesen, kriminalomsorg, helsevesen, trygder etc!

For meg blir dette situasjonen snudd på hodet, fordi de innvandrere jeg kjenner uavhengig av 1. generasjon, 2. generasjon, etterkommer av en norsk og en utenlandsk foreldre eller utenlandsadopterte ikke er kriminelle. Vi skal ta kriminalitet på alvor, men et slikt fokus på innvandring rammer alle nordmenn med mørk hudfarge. Barn og unge ser seg i speilet om morgenen og ønsker de hadde lys hud. Men det er ikke mulig å bytte.

Hudfargen blir viktig, når mine venner som ser utenlandske ut går på gaten og blir møtt av noen som er skeptisk til innvandrere, og tenker at der går en kriminell, mens det er en vanlig borger som deg og meg.

De jeg kjenner som får denne merkelappen tilpasser seg samfunnet og går på jobben hver dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Så vi er «heldige som lever i et demokrati» bare så lenge provokasjonene kommer fra mennesker med brun hud?

Tør jeg foreslå at «hurra for demokratiet» er et skinn-argument fra din side, og at det du lader opp til er at de forskjellige «rasene» skal brenne biler og ødelegge butikker?

-k

Jeg er i mot kriminalitet uavhengig av hvem den kommer i fra. Og det må settes inn nok ressurser mot kriminalitet og forebyggende arbeid. Som sagt er de menneskene jeg kjenner med mørk hudfarge ikke kriminelle, så da blir det en litt merkelig slutning. Kamsy Gunaratnam er ikke kriminell.

Innvandring har kommet for å bli, å svartmale hjelper ingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Kvinnelig politi har lavere fysiske opptakskrav enn menn. Du vet det, ikke sant?

I den grad fysiske prestasjoner er en del av kvalifikasjonen til en politi så kan man si at kvinner kan være mindre kvalifisert og få jobben.

-k

Det kan være at menn passer best til noen arbeidsoppgaver som krever fysisk styrke på en jobb, mens smidighet, hurtighet og taktikk i pressede situasjoner kan likegodt gjøres av en kvinne. Sjefen plasserer de ansatte der de passer best. Ellers finnes det kvinnelige bodybuildere og jentene er på vei inn i militæret.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (19 timer siden):

Konklusjonen er at det du generelt betegner som "rasisme" er i praksis skepsis til innvandring og innvandrere.

Det SIAN holder på med kan vel ikke akkurat omtales som "skepsis". Tror du at det de holder på med, og medieomtalen de får, kan påvirke hvor lett det er for innvandrere å integrere seg i Norge? Er det noen i landet som får det bedre av arbeidet SIAN gjør?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Det SIAN holder på med kan vel ikke akkurat omtales som "skepsis".

SIAN står for en usaklig og uproporsjonal kritikk av islam.

Sitat

Tror du at det de holder på med, og medieomtalen de får, kan påvirke hvor lett det er for innvandrere å integrere seg i Norge?

Relasjonen mellom innvandrere og «samfunnet» er egentlig en sak mellom innvandrere og samfunnet. Om en knøttis-organisasjon benytter seg av ytringsfriheten til å provosere tilhengerene av en religion så er det ikke opplagt at det gjør det vanskeligere å integrere seg. Med mindre man ønsker å ikke integrere seg.

Sitat

Er det noen i landet som får det bedre av arbeidet SIAN gjør?

Potensielt lærere, journalister og forfattere som ønsker å benytte seg av ytringsfriheten uten å miste hodet.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...