Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Just now, knutinh said:

Jeg får bare lest sammendraget av https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10511482.1992.9521099 og jeg kjenner ikke journalen "Housing policy debate". Er essensen at de ved publikasjon (for 12-13 år siden) så på husleiedata for 1989 (33 år siden) så eide 20 prosent-poeng flere lyse mennesker sitt eget hus enn mørke og latinske mennesker? Og at ca 80% av denne forskjellen kan forklares med "endowment" (indirekte årsaker så som økonomi), mens ca 20% skyldes "direkte årsaker" som potensielt inkluderer rasisme men også "kulturell disponering for det å eie selv"?

Hvis alderen på publikasjonen får deg til å trekke tallene i tvil, så er tallene idag på andelen som eier bolig i USA 75% for hvite, 45% for svarte, 48% for sør-amerikanere, og 50.8% for ur-amerikanere.
Ser man nærmere på disse indirekte årsakene kan det også dreie seg om direkte årsaker på et annet plan, fks. arbeidsmuligheter, som igjen gjenspeiler seg i økonomi, som igjen gjenspeiles i tradisjon for hus-eierskap.

Det jeg prøver å sannsynliggjøre er at alle disse faktorene som fører til mindre gunstige forhold (økonomi, helse, psyke, straff) for ikke-hvite i USA, fører til at akademia forsøker å utjevne ved å ta hensyn til slike forhold.
Eller slik som Martin Luther King jr. sa det:

For it is obvious that if a man is entering the starting line in a race 300 years after another man, the first would have to perform some impossible feat in order to catch up with his fellow runner.

Quote

Jeg har ikke klikket på alle de andre linkene dine, men det hadde vært fint om du kunne notere kort hva du mener at leseren skal få ut av å klikke på dem. Dermed trenger ikke alle lesere å bruke 10 minutter på å f.eks. finne ut at linken argumenterer for et syn som de uansett er enige i.

Jeg trodde det forklarte seg selv, hvis jeg påstår at afroamerikanere har større sannsynlighet for å bli straffedømt av USA's rettssystem, så er det vel innlysende at linken forsøker å begrunne denne påstanden i større grad enn at det bare var noe jeg fant på å si?
Hvis man skulle tvile på at førstenasjonen gjennomsnittlig har dårligere helse enn hvite, så kan man klikke på linken, og se hvorfra jeg henter en slik påstand.

Quote

Hvis ståstedet ditt er at grupper i samfunnet som har vokst opp uten at mor og far eide huset de bodde i har fått en svak start på livet og trenger "ekstra-poeng" (evt at samfunnet trenger deres evner mer enn hva deres resultater så langt i livet har bevist) så lurer jeg på hvorfor dette skal gjelde bare mørke mennesker fra slike hjem. Hvorfor ikke alle mennesker fra slike hjem?

Fordi det virker som disse ujevn-hetene baserer seg på etniske skillelinjer, at det fremgår at ikke-hvite i størst grad rammes av denne systemiske tendensen, og da gir det jo mening at det er langs disse nominatørene det mangler vern av gitte grupper, og at det er her det trengs tiltak.
Det går selvsagt imot en fargeblind tolkning, men jeg ser ikke helt vitsen med å posere og løse et problem dårliger,e til fordel for en eller annen innbilning.
Det finnes selvsagt også generelle sannheter på tvers av slike etniske skiller, som at fattige har kortere forventet levetid, hodehelse, etc. Men hvis fattigdom rammer visse grupper uforholdsmessig, så bør jo ikke det ignoreres bare fordi man er av filosofien at etnisk tilhørighet ikke har noen innvirkning på ens muligheter i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Det går selvsagt imot en fargeblind tolkning, men jeg ser ikke helt vitsen med å posere og løse et problem dårliger,e til fordel for en eller annen innbilning.

Noen grupper i Norge har mer diabetes enn andre. Å skulle gi alle som tilhører denne gruppen behandling for diabetes og ingen andre framstår for meg som en dårlig løsning,

Jeg ser ikke noen annen grunn til å gjøre noe slikt enn at man har en slags «rase-estetisk» holdning som jeg har lite til overs for.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (9 minutter siden):

Men er det en god fremstilling av problemstillingen vi diskuterer?

Hvis du sier at problemet (bl.a) er at barn vokser opp i et hus som foreldrene ikke eier, og du sier at det å finne tiltak for barn som vokser opp i slike hus er «å posere og løse et problem dårliger,e til fordel for en eller annen innbilning.«, mens det å finne tiltak for mørke barn som vokser opp i et slikt hus er en god løsning så er det en god framstilling av problemet i mine øyne.

Du skisserer et problem og så avviser du å løse kjerne-problemet, du ønsker å målrette deg mot en subgruppe av problemet - de som har en hudfarge som du er opptatt av, og attpåtil de av denne hudfargen som ikke er rammet av problemet.

Du sier at problemet er «A», og løsningen er å gi fordeler til «B». Da oppnår du forbedring for unionen mellom de to (lilla).

-k

43277431-BFC0-4C08-BB55-D72272C120C2.png

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (53 minutter siden):

Hvis du sier at problemet (bl.a) er at barn vokser opp i et hus som foreldrene ikke eier, og du sier at det å finne tiltak for barn som vokser opp i slike hus er «å posere og løse et problem dårliger,e til fordel for en eller annen innbilning.«, mens det å finne tiltak for mørke barn som vokser opp i et slikt hus er en god løsning så er det en god framstilling av problemet i mine øyne.

Du skisserer et problem og så avviser du å løse kjerne-problemet, du ønsker å målrette deg mot en subgruppe av problemet - de som har en hudfarge som du er opptatt av, og attpåtil de av denne hudfargen som ikke er rammet av problemet.

Du sier at problemet er «A», og løsningen er å gi fordeler til «B». Da oppnår du forbedring for unionen mellom de to (lilla).

-k

43277431-BFC0-4C08-BB55-D72272C120C2.png

Vi ser her at få fattige hvite og fattige svarte får en college utdannelse. men det finnes en betydelig forskjell mellom de to. MAO  fattige hvite har det litt bedre enn fattige svarte når det gjelder sjansen til å gå på universiteter og forskjellen er ikke bare fordi svarte er fattigere enn hvite. 

Sjansen at det samme løsning (redusere fattigdom for alle!) for hvite skal gi det samme utfall for svarte er usannsynlig og ville antagelig bare bevare den "racial gap" som eksisterer på så mange måter i samfunnet.  

https://www.chalkbeat.org/2018/3/23/21104601/race-not-just-poverty-shapes-who-graduates-in-america-and-other-education-lessons-from-a-big-new-stu

 

CAR_M_3x.png

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, knutinh said:

Hvis du sier at problemet er at barn vokser opp i et hus som foreldrene ikke eier, og du sier at det å finne tiltak for barn som vokser opp i slike hus er «å posere og løse et problem dårliger,e til fordel for en eller annen innbilning.«, mens det å finne tiltak for mørke barn som vokser opp i et slikt hus er en god løsning så er det en god framstilling av problemet i mine øyne.

Du skisserer et problem og så avviser du å løse kjerne-problemet, du ønsker å målrette deg mot en subgruppe av problemet - de som har en hudfarge som du er opptatt av, og attpåtil de av denne hudfargen som ikke er rammet av problemet.

Du sier at problemet er «A», og løsningen er å gi fordeler til «B». Da oppnår du forbedring for unionen mellom de to (lilla).

Jeg ser ikke på det som et enten-eller problem, jeg mener ikke å prioritere noen til fordel for andre, men i en nord-Amerikansk kontekst manifisterer disse forskjellene seg desverre langs etniske skillelinjer, og dermed fordrer det en løsning som annerkjenner dette.
Når grunnen til at svarte i nord-Amerika ikke eier hus, er en villet og diskriminerende politikk, bør det inngå i forståelsen hvis man har som mål å forsøke å balansere ut dette.
Selvsagt bør man ikke diskriminere hvilken gruppe som forsøkes hjelpes, men problemstillingen i utgangspunktet handler jo om diskriminering.
Det er ikke holdbart å diskriminere en gruppe, for deretter å forvente at disse skal prestere som om de ikke er gitt økte utfordringer.
Kanskje finnes det bedre løsninger enn at akademia forsøker å tilpasse kravene sine i henhold til utfordringene etniske minoriteter står ovenfor, men i fravær av en mer overordnet løsning, synes jeg det virker som et godt tiltak, eller skritt mot bedring.

Det er ikke fordi de har denne hudfargen at de opptar meg, men at de er forskjellsbehandlet på bakgrunn av denne hudfargen, og at dette fortsetter å manifistere seg nedover i generasjonene til en tid hvor man rent overladisk kan lures til å tro at verden er fargeblind.

Det virker som de konkrete realitetene i USA unslipper deg til fordel for en mer teoretisk og isolert tilnærming, og da ville jeg sagt meg helt enig, selvsagt skulle man ønske at man var i en slik situasjon at alle disse ulike grupperingene av mennesker stilte likt, og ikke fikk ulike fordeler eller ulemper basert på sin farge.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (15 timer siden):

Jeg ser ikke på det som et enten-eller problem, jeg mener ikke å prioritere noen til fordel for andre, …Det virker som de konkrete realitetene i USA unslipper deg til fordel for en mer teoretisk og isolert tilnærming,

Rent konkret: Burde barna til den Oxford-utdannede advokaten, stortingsrepresentanten og tidligere likestillings- og utdanningsministeren Abid Raja stille foran barna mine ved opptak til Juss-studier ved Norske Universitet? Siden de har noe mørkere hudtone enn barna mine? Sånn at de slapp inn med si, 55 studiepoeng mens barna mine måtte ha 58 poeng for å slippe inn?

Det virker som om de konkrete spørsmålene som blir tatt fram i tråden konsekvent unnslipper deg?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Rent konkret: Burde barna til den Oxford-utdannede advokaten, stortingsrepresentanten og tidligere likestillings- og utdanningsministeren Abid Raja stille foran barna mine ved opptak til Juss-studier ved Norske Universitet? Siden de har noe mørkere hudtone enn barna mine? Sånn at de slapp inn med si, 55 studiepoeng mens barna mine måtte ha 58 poeng for å slippe inn?

Det virker som om de konkrete spørsmålene som blir tatt fram i tråden konsekvent unnslipper deg?

-k

En racial gap eksisterer for alle inntekt grupper, iflg denne data .  Problemet forsvinner ikke baserte på relativ rikdom

image.jpeg.386003cc10d6a035879039a14fe268be.jpeg
Var det et godt motargument til Lincolns forsøk til å eliminere slaveri at noe slaver hadde det bedre enn noe hvite?  
Hva om skattepolitikk? Hvis barn med rike foreldrer betaler lavere skatter enn dine barn fordi de er late og ville helst leve i luksus på et av foreldrenes hus og bruke deres privat fly, det er et godt argument mot progressive skatter?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, knutinh said:

Rent konkret: Burde barna til den Oxford-utdannede advokaten, stortingsrepresentanten og tidligere likestillings- og utdanningsministeren Abid Raja stille foran barna mine ved opptak til Juss-studier ved Norske Universitet? Siden de har noe mørkere hudtone enn barna mine? Sånn at de slapp inn med si, 55 studiepoeng mens barna mine måtte ha 58 poeng for å slippe inn?

Jeg tror ikke det gir mening å innføre et slikt system i Norge, vårt utdanningssystem er ikke brukket opp og nedprioritert langs etniske nominatører, jeg mener ikke å ungå spørsmålet ditt, men i en norsk kontekst uteblir hele grunnen til å innføre et slikt kvoteringsløsning.

[...] In fact, the U.S. educational system is one of the most unequal in the industrialized world, and students routinely receive dramatically different learning opportunities based on their social status. In contrast to European and Asian nations that fund schools centrally and equally, the wealthiest 10 percent of U.S. school districts spend nearly 10 times more than the poorest 10 percent, and spending ratios of 3 to 1 are common within states.

Barna til Obama er kanskje en grei analogi til Abid's barn?
Får ikke de urettferdige fordeler av en slik ordning?
Penger gir tilsynelatende urettmessige fortrinn når det kommer til utdannelse i USA, jeg blir fristet til å tro at Sasha og Malia hjelpes av penger og status lenge før de hjelpes av en kvoteringsløsning.

Det er også gjort studier som finner at selve prøven (SAT) favoriserer hvite amerikanere, selv når man justerer for sosioøkonomiske faktorer, ulik tilgang til urdannelse, og ulik kvalitet på utdannelsen man har tilgang til, så fant man at svarte elever gjorde det dårligere, interessant nok var denne forskjellen mest til stede på de enkle spørsmålene, og mindre synlig på de kompliserte, noe de teoriserer over at kan komme av at de kompliserte spørsmålene var skrevet på en svært teknisk og infløkt måte som var like fremmed for alle elevene, var de enkle spørsmålene formulert på en måte som var mer naturlig for hvite studenter, men førte til økt kognitivt stress for de svarte elevene.
Det høres fjernt ut at tester kan være partiske, Robert Williams forsøkte å illustrere hvordan formuleringer i testen kunne gi uheldige utfall for barn som var mer vant med å tenke på ruby, som et navn (ikke edelsten), og dermed foreslå at en ruby er svart. (Williamson illustrerte også tendensen ved å lage en test som tok utgangspunkt i afro-amerikansk kultur  i 1972, med det forutsigbare utfallet at det var hvite som scoret lavt, og svarte som scoret høyt.)

Take a look at a question, almost any question.
Say that you are asked what the word protreptic means. What does your ability or inability to define that word reveal?
It can reveal how able you are to learn new vocabulary words. Call that “ability.”

It can reveal whether you ever have heard the word before and, if so, how often. If you’ve never heard it before, you won’t know it. The more often you’ve heard it, the more likely you are to know it. Call that “experience.” But that isn’t quite good enough. This question doesn’t just measure “experience.” It measures “the right experience".

Testene er i mange tilfeller en måling av elevenes eksponering for hvit middelklasse kultur, og elever som har begrenset tilgang til denne, risikerer å få et testresultat som foreslår at de er lett retarderte, noe som igjen fører til at de plasseres i spesial-klasser, hvor undervisningen i stor grad går ut på å vente til de uteksaminerer eller hopper av.
Et grep som plasserer skylden på elevens påståtte lave IQ, fremfor underfinansieringen, og nedprioriteringen av svarte skoler.

[...] educational experiences for minority students have continued to be substantially separate and unequal.
Two-thirds of minority students still attend schools that are predominantly minority, most of them located in central cities and funded well below those in neighboring suburban districts.
Recent analyses of data prepared for school finance cases in Alabama, New Jersey, New York, Louisiana, and Texas have found that on every tangible measure—from qualified teachers to curriculum offerings—schools serving greater numbers of students of color had significantly fewer resources than schools serving mostly white students.

[...] Even within urban school districts, schools with high concentrations of low-income and minority students receive fewer instructional resources than others.
And tracking systems exacerbate these inequalities by segregating many low-income and minority students within schools.
In combination, these policies leave minority students with fewer and lower-quality books, curriculum materials, laboratories, and computers; significantly larger class sizes; less qualified and experienced teachers; and less access to high-quality curriculum.
Many schools serving low-income and minority students do not even offer the math and science courses needed for college, and they provide lower-quality teaching in the classes they do offer.

(Hentet fra en ganske omfattende tekst som tar for seg the intelligence question, fra flere innfallsvinker)

Når Harvard foreslår lavere opptakskrav for ikke-hvite i forbindelse med SAT (SAT er som regel ikke den eneste kvalifikatoren for høyere utdanning) er ikke hensikten å gjøre det vanskeligere for hvite elever, men å justere for testens (og samfunnets) allerede iboende skjev-het.

Men som et mer direkte svar til problemstillingen; Vil ikke slik affirmative action gi ufortjente fordeler (ufortjent tilgang til utdannelse) til Obamas barn?
(Om vi overser det at rikdom allerede gir deg fortrinn i forbindelse med utdannelse i USA)
Selv om Sasha og Malia antagelig er spart for mange av opplevelsene man risikerer dersom man er en fattig afro-amerikaner, så vil de visstnok fremdeles oppleve større motgang enn sine hvite brødre og søsken i samme økonomiske situasjon.

[...] high-achieving black families find it harder to pass on economic and educational advantages at the same rate as white families.

-Men vil ikke slik kvotering ramme fattige hvite urettferdig, er ikke problemene fattige står ovenfor de samme, uavhengig av om de er hvite eller svarte?
Nei, fattigdommen er desverre også ulik i USA:

Whites from families with incomes of less than $10,000 had a mean SAT score of 993. This is 130 points higher than the national mean for all blacks.
Whites from families with incomes below $10,000 had a mean SAT test score that was 17 points higher than blacks whose families had incomes of more than $100,000.

En mer rimelig kritikk av affirmative action i forbindelse med SAT, er vel at det er tålelig sent å skulle utjevne for denne forskjellsbehandlingen først når eleven søker seg til høyere utdannelse.

Quote

Det virker som om de konkrete spørsmålene som blir tatt fram i tråden konsekvent unnslipper deg?

Ok?
Det er ikke noe jeg gjør med overlegg i alle fall, jeg tror du finner at jeg forsøker svare deg på alle punktene du legger frem i etter beste evne. Er det noe du savner som jeg har ungått å imøtegå?

 

Endret av Atib Azzad
irrelevant graf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke det gir mening å innføre et slikt system i Norge,

Det var godt å høre

Sitat

[...] In fact, the U.S. educational system is one of the most unequal in the industrialized world, and students routinely receive dramatically different learning opportunities based on their social status. In contrast to European and Asian nations that fund schools centrally and equally, the wealthiest 10 percent of U.S. school districts spend nearly 10 times more than the poorest 10 percent, and spending ratios of 3 to 1 are common within states.

Barna til Obama er kanskje en grei analogi til Abid's barn?
Får ikke de urettferdige fordeler av en slik ordning?
Penger gir tilsynelatende urettmessige fortrinn når det kommer til utdannelse i USA, jeg blir fristet til å tro at Sasha og Malia hjelpes av penger og status lenge før de hjelpes av en kvoteringsløsning.

Jeg kjenner ikke barna til Obama, men ja det virker som en god analogi. Faren var USAs mektigste mann, har tatt juss på Harvard, har en formue på rundt $70 millioner, er bredt respektert og har uten tvil et solid kontakt-nett.

Hvor mye lavere synes du at terskelen skal legges for at barna hans får en studieplass ved Harvard law school, enn for barna til en vaktmester med lys eller gulaktig hud? Sasha burde få en plass om hun klarer tilsvarende norsk ‘B’, mens Robert burde klare noe tilsvarende norsk ‘A’, og Kim burde ikke få noe tilbud uansett hvor flink hun er på skolen?

Effekten av å gi noen grupper lettere adgang til prestisjeutdanning er at andre grupper dyttes ut.

Sitat

Williamson illustrerte også tendensen ved å lage en testsom tok utgangspunkt i afro-amerikansk kultur  i 1972, med det forutsigbare utfallet at det nå var hvite som scoret lavt, og svarte som scoret høyt.)

Hvis du lager en test med utgangspunkt i hvordan overleve på Grønland med en kajak så ville de fleste av oss score veldig dårlig.

Det er velkjent at IQ-tester ikke tester subjektet i et «kulturelt vakum». Et steinaldermenneske var kanskje like «genetisk skarp» som meg, men siden jeg forstår oppgaven med å finne mønstre i små svarte og røde firkantet så har jeg en fordel. Hvis du skal bli advokat så er det å fungere i samfunnet og å forstå kulturen (og loven) presumptivt av noe viktighet. Kanskje burde USA se på måten de lager SAT på?

Hvis USA har enklaver og subkulturer som lever på sidelinjen så er det et problem i seg selv som man kanskje burde prøve å løse ved kilden.

Sitat

schools serving greater numbers of students of color had significantly fewer resources than schools serving mostly white students.

Også for barna til Obama? For det er jo det vi diskuterer her. Skal de mest priviligerte mørke barna få et fortrinn over de upriviligerte lyse barna? Bare pga «rasen» sin?

Sitat

Whites from families with incomes below $10,000 had a mean SAT test score that was 17 points higher than blacks whose families had incomes of more than $100,000.

10. klassinger i Troms har et snitt i matte på 3.2 mens Oslo har 3.7. Hva betyr et slikt avvik? Oslo-kolonialisme? At matteoppgavene er skrevet med et Oslo-sentrisk perspektiv? Hvordan skal vi løse denne forskjellen, og hvordan skal vi kompensere unge fra Troms for denne tydelige forskjellen i utfall?

Eller er det sånn at Troms-foreldre og barn må skjerpe seg, og vi samtidig må vurdere om skolene i området er bra nok?

https://www.aftenposten.no/norge/i/pqMzX/sjekk-eksamensresultatene-i-ditt-fylke

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, knutinh said:

Det var godt å høre

Jeg kjenner ikke barna til Obama, men ja det virker som en god analogi. Faren var USAs mektigste mann, har tatt juss på Harvard, har en formue på rundt $70 millioner, er bredt respektert og har uten tvil et solid kontakt-nett.

Jeg kjenner de heller ikke, men de gjør seg vel uansett nyttig for våre formål, da de kommer fra stor formue og antagelig kan nyte godt av sin sosiale plassering.
Således at affirmative action havner ganske langt ned i bunken når det kommer til fordeler de har over andre, når det kommer til høyere utdanning, via sin rikdom, tilgang til prestisjetunge forfattere av anbefalingsbrev, omdømme rundt det å undervise en tidligere presidents døtre er sikkert også en faktor.
Ingen president siden Carter har sendt sine barn til offentlig skole.

Quote

Hvor mye lavere synes du at terskelen skal legges for at barna hans får en studieplass ved Harvard law school, enn for barna til en vaktmester med lys eller gulaktig hud? Sasha burde få en plass om hun klarer tilsvarende norsk ‘B’, mens Robert burde klare noe tilsvarende norsk ‘A’, og Kim burde ikke få noe tilbud uansett hvor flink hun er på skolen?

En svar til det er jo hva fks. Harvard allerede foreslår, at for å utjevne for de ulike mulighetene man desverre presenteres på bakgrunn av sin farge i USA, så utgjør det rundt 200 poeng på SAT-scoren, en forskjell som ikke utjevnes selv om foreldrene er rike.
Når man finner en slik målbar forskjell i barnas tilgjengelighet og tilrettelegging til utdannelse, så blir det bakvendt å skulle bli prinsippfast først når man forsøker å utjevne for denne forskjellen.

Quote

10. klassinger i Troms har et snitt i matte på 3.2 mens Oslo har 3.7. Hva betyr et slikt avvik? Oslo-kolonialisme? At matteoppgavene er skrevet med et Oslo-sentrisk perspektiv? Hvordan skal vi løse denne forskjellen, og hvordan skal vi kompensere unge fra Troms for denne tydelige forskjellen i utfall?

Jeg tror man fort går seg vill om man forsøker å overføre denne praksisen til norske skoler, da nord-amerikas problemer er mer enestående. En desimal-forskjell på 5, er mindre urovekkende enn denne forskjellen på over 200 poeng.

Quote

Effekten av å gi noen grupper lettere adgang til prestisjeutdanning er at andre grupper dyttes ut.

Det blir ikke helt riktig å omtale det som lettere, da tiltaket er ment å senke en terskel som allerede er så mye høyere for ikke-hvite i USA. Effekten av å ignorere denne faktoren er at du ekskluderer ikke-hvite fra muligheten til å lage en bedre fremtid for kommende generasjoner, enn den de hadde selv.

Quote

Det er velkjent at IQ-tester ikke tester subjektet i et «kulturelt vakum». Et steinaldermenneske var kanskje like «genetisk skarp» som meg, men siden jeg forstår oppgaven med å finne mønstre i små svarte og røde firkantet så har jeg en fordel. Hvis du skal bli advokat så er det å fungere i samfunnet og å forstå kulturen (og loven) presumptivt av noe viktighet. Kanskje burde USA se på måten de lager SAT på?

Det er definitivt rom for å utfordre måten SAT er satt sammen på, og jeg ønsker velkommen til alle tiltak som forsøker å fobedre denne situasjonen de har laget seg, at det virker logisk å justere SAT, fremfor å justere for resultatet av SAT, er jeg enig í, samtidig som jeg synes det ser ut som man nesten må prise seg lykkelig for at det i det hele tatt finnes tiltak.
Problemet med analogien her, er at ikke-hvite i USA ikke er steinaldermennesker, de er borgere og deltagere i samfunnet, som regelmessig gis dårligere utdanning, gjennom dårligere lærere, mindre tilrettelegging, svakere finansiering, samt alle forholdene som påvirker, men ikke er en direkte del av skoletilbudet.

Quote

Hvis du lager en test med utgangspunkt i hvordan overleve på Grønland med en kajak så ville de fleste av oss score veldig dårlig.

Men hvis man lager en test som favoriserer en gitt gruppe av befolkningen, og i tilegg gir de ikke-favoriserte gruppene dårligere sjangse til å oppnå en grad av utdannelse som kunne svart for denne forskjellsbehandlingen, så ivaretar man i praksis et hierarkisk rase-system som man skulle tro straffer seg for landet som hel-het også.

Quote

Hvis USA har enklaver og subkulturer som lever på sidelinjen så er det et problem i seg selv som man kanskje burde prøve å løse ved kilden.

Ja, en måte å justere dette på er å forsøke å gi alle lik tilgang til utdannelse, slik at man dermed har samme anledning til å konkurrere  arbeidslivet, og får samme mulighet til å delta i verdiskapning, kanskje etterhvert investere i hus, helseforsikring for sin familie, etc.
Det er selvsagt at dette er et prosjekt som bør justeres i flere sektorer enn bare akademia, men for å gjenta meg selv, ser det ut som dagens klima innebærer at man nesten må være fornøyd med at det i det hele tatt gjøres noe som helst.

Quote

Også for barna til Obama? For det er jo det vi diskuterer her. Skal de mest priviligerte mørke barna få et fortrinn over de upriviligerte lyse barna? Bare pga «rasen» sin?

Som jeg la ved kilder til, så scorer faktisk fattige hvite bedre enn rike sorte på denne SAT-testen, noe jeg igjen foreslår at er fordi diskrimineringen foregår på rase-skillelinjer mer enn bare økonomiske.
Barna til Obama har fortrinn over de fleste barna i USA, men det har veldig lite å gjøre med Harvards inntakskrav som forsøker å justere for den iboende skjev-heten i hvilke muligheter og tilpasninger som gis hvilke grupper

Ønsket mitt med det forrige ganske lange og kilde-tunge innlegget, var å belyse hvordan problemet har en rasistisk komponent, aka. at diskrimineringen foregår langs etniske skillelinjer, mer enn klasse, og at det nettop derfor gir mening å justere for en slik forskjell dersom man forsøker å ha en mindre diskriminerende opptakspraksis ved Harvard.
Jeg bare nevner det fordi jeg opplever at svaret ditt på mange måter bare gjentok det retoriske spørsmålet du stillte i utgangspunktet.
Hvis du synes jeg har gjort en dårlig eller lite overbevisende jobb med å argumentere for dette, så kan vi jo snakke om det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Det var godt å høre

Jeg kjenner ikke barna til Obama, men ja det virker som en god analogi. Faren var USAs mektigste mann, har tatt juss på Harvard, har en formue på rundt $70 millioner, er bredt respektert og har uten tvil et solid kontakt-nett.

Hvor mye lavere synes du at terskelen skal legges for at barna hans får en studieplass ved Harvard law school, enn for barna til en vaktmester med lys eller gulaktig hud? Sasha burde få en plass om hun klarer tilsvarende norsk ‘B’, mens Robert burde klare noe tilsvarende norsk ‘A’, og Kim burde ikke få noe tilbud uansett hvor flink hun er på skolen?

Effekten av å gi noen grupper lettere adgang til prestisjeutdanning er at andre grupper dyttes ut.

Hvis du lager en test med utgangspunkt i hvordan overleve på Grønland med en kajak så ville de fleste av oss score veldig dårlig.

Det er velkjent at IQ-tester ikke tester subjektet i et «kulturelt vakum». Et steinaldermenneske var kanskje like «genetisk skarp» som meg, men siden jeg forstår oppgaven med å finne mønstre i små svarte og røde firkantet så har jeg en fordel. Hvis du skal bli advokat så er det å fungere i samfunnet og å forstå kulturen (og loven) presumptivt av noe viktighet. Kanskje burde USA se på måten de lager SAT på?

Hvis USA har enklaver og subkulturer som lever på sidelinjen så er det et problem i seg selv som man kanskje burde prøve å løse ved kilden.

Også for barna til Obama? For det er jo det vi diskuterer her. Skal de mest priviligerte mørke barna få et fortrinn over de upriviligerte lyse barna? Bare pga «rasen» sin?

10. klassinger i Troms har et snitt i matte på 3.2 mens Oslo har 3.7. Hva betyr et slikt avvik? Oslo-kolonialisme? At matteoppgavene er skrevet med et Oslo-sentrisk perspektiv? Hvordan skal vi løse denne forskjellen, og hvordan skal vi kompensere unge fra Troms for denne tydelige forskjellen i utfall?

Eller er det sånn at Troms-foreldre og barn må skjerpe seg, og vi samtidig må vurdere om skolene i området er bra nok?

https://www.aftenposten.no/norge/i/pqMzX/sjekk-eksamensresultatene-i-ditt-fylke

Jeg tror ikke du forstår helt det som foregår på Harvard.  De vil:

Instead, an admissions committee’s job is to create an educationally optimal environment on campus.

Optimalt miljøet er når de samler de flinkeste blant alle etniske grupper

That involves recruiting top students from every racial group.

Det er meget få fattige elever på Harvard fordi de flinkeste oftest har flest resursser og fordi-

Yet, colleges also want to achieve academic excellence and racial diversity as cheaply as possible, because the cost of scholarships for needy applicants competes with faculty salaries, student amenities, and other priorities.

Det blir meget få vaktmester barn på Harvard uansett etnisitet   De er mer intersert i å ha flinke elever i et flerkulturelt samfunn, ikke i hovedsak fordi de ønsker å hjelpe eller utjevne forskjeller, men fordi de mener et flerkulturelt miljø er et optimalt «Learning environment “  
 

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/10/supreme-court-harvard-affirmative-action-legacy-admissions-equity/671869/

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Det er nesten umulig å få en gratis college utdannelse, selv hvis du gjør som meg og går på en Community College 

"As of 2022, 20 states provide tuition-free community college, meaning that if you are a resident of that state and meet certain requirements, you can attend classes free of charge."

Også, som jeg skrev, er det en del college som er langt rimeligere enn de dyreste som alltid dras frem.

Det skal forøvrig koste penger for utlendinger å studere i Norge fremover også.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

"As of 2022, 20 states provide tuition-free community college, meaning that if you are a resident of that state and meet certain requirements, you can attend classes free of charge."

Også, som jeg skrev, er det en del college som er langt rimeligere enn de dyreste som alltid dras frem.

Det skal forøvrig koste penger for utlendinger å studere i Norge fremover også.

Community College gir ikke deg bachelors graden 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Det kommer ann på hvor du er. Du kan ihvertfall få deg en godt betalt jobb og en karriere av det.

<1% av de som får BS graden gikk på en Community College i fjor.  
 

Hvor mye en Associates Degree hjelper deg varierer mye.  Ingen Community college dekker gratis bosted/mat , osv.. som du må betale hvis du er en full time student.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...