Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 timer siden):

Et raskt Google-søk avslører også at flere er dømt for rasisme for å ha kalt folk "neger" her i Norge for lengre siden enn 10 år. For eksempel denne: 
https://www.aftenposten.no/norge/i/rAK68/doemt-i-hoeyesterett-for-aa-kalle-doervakt-jaevla-neger

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/k6MrqQ/er-det-straffbart-aa-si-neger-er-det-lov-aa-tenne-paa-koranen

«Det å bruke et ord som «neger» er neppe i seg selv et brudd på paragraf 185. 

Selv om mange i dag opplever ordet som negativt ladet, er ikke ordet alene «kvalifisert krenkende». Hvis man derimot legger til «jævla» vil utsagnet lett rammes av paragraf 185.»

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (24 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/k6MrqQ/er-det-straffbart-aa-si-neger-er-det-lov-aa-tenne-paa-koranen

«Det å bruke et ord som «neger» er neppe i seg selv et brudd på paragraf 185. 

Selv om mange i dag opplever ordet som negativt ladet, er ikke ordet alene «kvalifisert krenkende». Hvis man derimot legger til «jævla» vil utsagnet lett rammes av paragraf 185.»

Nei altså åpenbart ikke, ingen ord er alene straffbare å si i enhver kontekst. Det ville vært ganske kokos.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Nei altså åpenbart ikke, ingen ord er alene straffbare å si i enhver kontekst. Det ville vært ganske kokos.

Du sa at flere har blitt straffet for å si «neger».

Kilden min påstår at det antagelig ikke er straffbart, men sammen med et nedsettende ord, som i «jævla neger» kan det være det. Som vel linken din også viser?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Du sa at flere har blitt straffet for å si «neger».

Kilden min påstår at det antagelig ikke er straffbart, men sammen med et nedsettende ord, som i «jævla neger» kan det være det. Som vel linken din også viser?

-k

???

Jeg tror nok du godt forstod hva jeg mente. Ingen ved sine fulle fem tror at det er straffbart bare å si et ord, det må være en kontekst og som du sier - bedømt fremsatt på en kvalifisert krenkende måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

???

Jeg tror nok du godt forstod hva jeg mente. Ingen ved sine fulle fem tror at det er straffbart bare å si et ord, det må være en kontekst og som du sier - bedømt fremsatt på en kvalifisert krenkende måte.

Du sa «flere er dømt for å si neger her i Norge».

Internett sier at det er antagelig ikke straffbart å si neger.

Grunnen til at disse to er uforenlig er fordi du droppet ordet «jævla».

Til å være så opptatt av presisjon som det du ofte er så virker det påfallende at du ikke er det akkurat her. Det skulle ikke være slik at du finner det ideologisk komfortabelt å «smøre litt ekstra på» mhp hva som er ulovlig?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Du sa «flere er dømt for å si neger her i Norge».

Internett sier at «det er antagelig ikke straffbart å si neger».

Grunnen til at disse to er uforenlig er fordi du droppet ordet «jævla».

-k

Er du helt seriøs nå..? Hva tror du om folk?

Alle forstår vel at det er «neger»-delen av «jævla neger» som gjorde at mannen ble dømt for rasisme. I tillegg til de andre rasistiske utsagnene hans som inneholdt «neger», som fremkommer i artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Er du helt seriøs nå..? Hva tror du om folk?

Alle forstår vel at det er «neger»-delen av «jævla neger» som gjorde at mannen ble dømt for rasisme. I tillegg til de andre rasistiske utsagnene hans som inneholdt «neger», som fremkommer i artikkelen.

Jeg tror at du har en agenda, og at man må lese kildene dine for å se om de sier det du hevder?

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/23/2023 at 5:39 PM, knutinh said:

Jeg tror at du har en agenda, og at man må lese kildene dine for å se om de sier det du hevder?

Så snikpellik ønsker å fremstille samfunnet som mindre tolerant enn hva som er tilfellet?
Male et bildet om at nå kan man ikke si noe ustraffet lenger?
Påstå at politisk korrekt-het har gått lenger enn det faktisk har?

Jeg forstår ikke hvordan dette skulle stemme overrens med det snikpellik utgir seg for å ellers mene, hva har hen å vinne på å fremstille samtiden som mer krenka, enn den ér?

Jeg husker å ha diskutert dette med debattklovn, hvor det ble min oppgave å peke på at man vurderte konteksten når folk fikk straff for å ha sagt neger, at det ikke bare var ordet islolert sett som automatisk ga straff, debattklovn ville altså overdrive straffereaksjonen til ordet i seg selv, for å fremstille samfunnet som mindre tolerant, eller mer krenka, det er nokså konsekvent med hans posisjon generelt, men jeg ser ikke helt hvorfor snikpellik skulle pushe et slikt narrativ.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 24.2.2023 den 18.01):

Så snikpellik ønsker å fremstille samfunnet som mindre tolerant enn hva som er tilfellet?
Male et bildet om at nå kan man ikke si noe ustraffet lenger?
Påstå at politisk korrekt-het har gått lenger enn det faktisk har?

Jeg vet ikke hva Snikpellik egentlig ønsker og burde ikke spekulere. Jeg håper at han bare var sleivete og upresis og at det er stolthet som gjør at han ikke kan anerkjenne det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

«Saraswati is of Latino, South Asian and Arab descent. The human resources consultant involved in her recruitment, Oskar Pierre Castro, describes her as a ‘queer, Muslim, multiethnic woman’.»

»she has now been publicly outed by her own mother, Carol Perone. ‘She’s as white as driven snow,’»

https://www.spectator.co.uk/article/raquel-evita-saraswati-and-the-new-race-fakers/

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 timer siden):

Companies are more than twice as likely to call minority applicants for interviews if they submit whitened resumes than candidates who reveal their race—and this discriminatory practice is just as strong for businesses that claim to value diversity as those that don’t.

https://hbswk.hbs.edu/item/minorities-who-whiten-job-resumes-get-more-interviews
 

 

Desverre er det fortsatt en svært stor ulempe å ha feil farge, selv om mange skal ha det til at det er helt uvesentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 25.2.2023 den 20.19):

Jeg vet ikke hva Snikpellik egentlig ønsker og burde ikke spekulere. Jeg håper at han bare var sleivete og upresis og at det er stolthet som gjør at han ikke kan anerkjenne det.

-k

Hvis du må ha ting såpass inn med teskje at du ikke forstår at det er ordet "neger" i utsagnet "jævla neger" som gjør at noen ble dømt for rasisme så er det ditt problem og ikke at noen er upresise. Man bør ikke trenge å måtte presisere absolutt alt ned til minste detalj for å ha ryggen klar for slik flisespikking. Alle forstår hva som menes, og jeg var hverken sleivete eller upresis.

Du forstår jo også godt det, så inntrykket er at du bare lette etter å finne noe å klage på for å starte en meningsløs metadiskusjon om noe helt annet enn det innlegget mitt egentlig dreide seg om; at det lenge har vært uglesett og i noen tilfeller også straffbart å bruke ordet "neger" i gitte kontekster her i Norge. Det var poenget, ikke en eller annen dum semantisk debatt hvor du setter et premiss om at folk er brødhuer og ikke forstår veldig enkle ting.

Mer on-topic. White power-klistremerker med barberblad under i Tromsø.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (10 minutter siden):

Desverre er det fortsatt en svært stor ulempe å ha feil farge, selv om mange skal ha det til at det er helt uvesentlig.

Unntagelser skjer men en løser ikke de store problemene når fokuset er på unntagelsene.   Jeg jobbet på et selskap som var eid av 4 innvandrere fra India.  Noe rundt 50% av ansatte var invandrere fra India ,  mange som ikke kunne snakke engelsk.  Det var en ganske stor fordel å bli født i India så klart var diskrimineringen mot hvite.  Forskjellen mellom innvandrene fra India og meg var at navnet mitt på CVen min hadde mye mer verdi de aller fleste andre steder rundt byen enn deres.  Jeg brukte fordelen som kommer med engelsk navnet mitt og jobbet på et selskap eid av 2 engelske amerikanere hvor  innvandrere fra India ble sett som hardtarbeidende, flinke arbeidere som sjelden kan bli ledere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Alle forstår hva som menes, og jeg var hverken sleivete eller upresis.

Du forstår jo også godt det, så inntrykket er at du bare lette etter å finne noe å klage på for å starte en meningsløs metadiskusjon

Løsningen er enkel. «Ja, du har rett. Det jeg skrev var upresist.» Men i stedet for å anerkjenne det så må du dra oss i gjennom en meningsløs metadiskusjon?

-k

Endret av knutinh
Diplomatisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (20 timer siden):

Companies are more than twice as likely to call minority applicants for interviews if they submit whitened resumes than candidates who reveal their race—and this discriminatory practice is just as strong for businesses that claim to value diversity as those that don’t.

https://hbswk.hbs.edu/item/minorities-who-whiten-job-resumes-get-more-interviews
 

 

https://www.nrk.no/norge/staten-skrotar-anonym-jobbsoking-1.15511350
«Anonym jobbsøking førte ikke til større andel minoriteter ansatt. 

skrotar anonym jobbsøking: – Ikkje det resultatet me håpa på

Delen av innvandrarar som vart tilsett var høgast i dei stillingane som ikkje var anonymisert.»

Hvis du har et fremmedklingende navn og søker jobb i staten så må du mao prise deg lykkelig for at prosessen ikke lengre er anonym, siden identiteten din taler til din fordel.

-k 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/staten-skrotar-anonym-jobbsoking-1.15511350
«Anonym jobbsøking førte ikke til større andel minoriteter ansatt. 

skrotar anonym jobbsøking: – Ikkje det resultatet me håpa på

Delen av innvandrarar som vart tilsett var høgast i dei stillingane som ikkje var anonymisert.»

Hvis du har et fremmedklingende navn og søker jobb i staten så må du mao prise deg lykkelig for at prosessen ikke lengre er anonym, siden identiteten din taler til din fordel.

-k 

I tillegg viser tala at i Noreg er 67 prosent av innvandrarar mellom 20 og 66 år i jobb. Tilsvarande for befolkninga elles er 79 prosent.

Ifølge integrerings- og mangfaldsdirektoratet er det fleire grunnar til at det er færre innvandrarar i jobb i Noreg. Diskriminering kan vere ein av grunnane.

Forsking har vist at søkarar med pakistanske namn har 25 prosent mindre sjanse for å bli kalla inn til jobbintervju enn med likt kvalifiserte søkarar med norske namn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Man kan bli dømt for å kalle noen for "jævla jøde" i lignende setting vil jeg tro, uten at jøde er noe skjellsord av den grunn.

Men du har nok rett i at det er noen år siden neger var greit å si i Norge.

Stemmer! Dersom ytringen regnes som kvalifisert krenkende kan man dømmes etter §185, som går på diskriminering/hatefull ytring rettet mot noens hudfarge, etnisitet, religion, livssyn, seksuelle legning eller funksjonsnedsettelse. Om man dømmes handler mest om intensjonen bak ytringen, slik vi har fått demonstrert i noen nylige saker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...