Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Du kan tvile så mye du vil. Det er irrelevant.

https://www.fairus.org/issue/publications-resources/fiscal-burden-illegal-immigration-united-states-taxpayers

Key Highlights

  • In 2017, the total cost of illegal immigration for the United States – at the federal, state, and local levels – was approximately $116 billion.
     
  • FAIR arrived at this number by subtracting the tax revenue paid by illegal aliens – about $19 billion – from the total economic impact of illegal migration, $134.9 billion.

 

  

10 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nei, det beste ville selvsagt være å gi dem statsborgerskap så de kan bli en lovlig del av samfunnet.

Ah, så man skal belønne juks. Det gir jo et godt signal for de som ønsker å flytte til USA lovlig.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, innvandringsdiskusjoner og greier. Får prøve å komme tilbake til trådens tema før den blir stengt for opprydding igjen...

Video: Obamas respond to George Floyd protests in speeches
Former President Barack Obama and former first lady Michelle Obama spoke candidly in their virtual commencement speeches about how they feel about the protests following George Floyd's death and what people can do to make change.
https://edition.cnn.com/videos/politics/2020/06/08/barack-michelle-obama-george-floyd-protests-graduation-eg-orig.cnn


'Des Moines is not immune to this': Iowa protesters march for racial justice — and get results

Sitat

After a week of demonstrations led by black activists, the all-white Des Moines City Council is planning a vote on a ban of racial profiling by police.

Outside the governor's mansion in Des Moines, Iowa, on Tuesday evening, Dionna Langford spoke to a crowd of hundreds of protesters with a bullhorn.

"Black people," said Langford, 28, who is African American, "if you have been harassed, terrorized, bullied by the police in this city, make some noise."

(...)

For the past week, thousands of people have attended marches and rallies in Des Moines to protest racial discrimination and police violence. As in many other cities nationwide, the mostly peaceful protests were spurred by the death of George Floyd in police custody in Minneapolis on May 25. And as in other cities, police have used tear gas, pepper spray and rubber bullets on protesters and reporters.

But in Des Moines, the activists already see progress on reforms they've long demanded from city leaders.

Speaking before about 1,000 protesters who marched to his house Wednesday night, Des Moines Mayor Frank Cownie committed to bring an ordinance to ban racial profiling by police for a vote at Monday's City Council meeting. The next day, the mayor and county leaders met another of the protesters' demands by lifting the nightly curfew imposed amid the demonstrations. And Thursday, state lawmakers introduced legislation to ban chokeholds by police and empower the attorney general to investigate police misconduct.

Mer: https://www.nbcnews.com/news/us-news/des-moines-not-immune-iowa-protesters-march-racial-justice-get-n1225976

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Muligens et dumt spørsmål, men nøyaktig hvorfor menes det at drapet på George Floyd var rasistisk motivert? Jeg har ikke sett alle videoer, eller lest absolutt alle detaljer, men av det jeg har sett og hørt, så var det ingen helt åpenbare rasistiske hendelser?

Det er jo ingen tvil om at rasisme i det amerikanske politiet eksisterer, og det er nok av videoer som viser det, men var akkurat denne hendelsen helt utvilsomt rassistisk?

Burde ikke det viktiste nå være å demonstrere mot unødvendig vold/drap av politiet? Det er plenty av videoer av andre regelrette drap politiet har utført, som heller ikke fikk noen følger for de involverte - det er jo dette som er den virkelige katastrofen i det amerikanske politiet. Å gjøre noe med rasismen burde være neste punkt på listen etter min mening (med forbehold om at det er noe utvilsomt rasistisk i dette drapet jeg ikke har fått med meg). 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Dei har sikkert medlemmer fra ulike minoriteter ja.. At partiet er fullt av dei, er påstanden eg forventet at du kunne bekrefte, ved å påpeike alle som sitter i makt posisjon i partiet...


Afro-amerikanere utgjør rundt 12% av befolkningen, spanskættede 16%.

Kongressen består av to kamre, det øvre og det nedre, hvor det øvre er Senatet, og det nedre er Representantenes Hus.
I Senatet sitter det 100 senatorer, to fra hver stat, 53 av de er republikanere.

Senatorer er demokratisk valgt i sin stat, for en seksårsperiode.

To av Senatorene er afro-amerikanere så vidt jeg vet;
Tim Cook, som er en fremtredende afro-amerikansk republikaner, og
Cory Booker, som er demokrat.

Det er så vidt jeg vet kun 2 spanskættede i senatet;
Ted Cruz er en republikansk politiker, født i Canada, men med far fra Cuba, og
Marco Rubio, også kubansk republikaner.

Demokratene har Kamala Harris, som stammer fra Jamaica.

Republikanerne har 197 seter i Representantenes Hus, av 435.
Representanter velges på direktevalg, av folket.

Jaime Herrera Beutler er på sin fjerde periode for republikanerne, og er av meksikansk hærkomst.
Will Hurd er i følge Wikipedia det eneste afro-amerikanske republikanske medlemmet i Representantenes Hus.

Igjen, 80% av afro-amerikanske stemmer demokratisk, det er derfor helt naturlig at demokratene representerer stater med mange minoritetsgrupper, mens republikanerne representerer stater med færre minoritetsgrupper, og alle disse er valgt inn av folket i sin stat, de er ikke utpekt av Trump eller andre i partiet.

Republikanerne har da 2 afro-amerikanske medlemmer i Kongressen, Tim Cook og Will Hurd.

Så kan jo du gå igjennom norske tall, å fortelle oss hvor mange på Stortinget det er som har innvandrerbakgrunn? I befolkningen anslås det at det nå er 14.7% innvandrere, så er det også 14.7% av Stortinget som består av innvandrere?

I Norge har vi heller ikke direktevalg på personer, det er partiene som setter frem kandidater, slik at her burde være det være langt enklere å komme seg frem politisk med minoritetsbakgrunn, enn i USA.

Alt dette er egentlig helt irrelevant, alle med flere hjerneceller enn fingre forstår at det Republikanske partiet ikke er rasistisk, å påstå at det styres av ekstreme kristne og KKK, er bare vås, det samme er ditt mas om hvor mange representanter republikanerne har med minoritetsbakgrunn, ettersom de er stemt frem av folket i staten de representerer.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (26 minutter siden):

Muligens et dumt spørsmål, men nøyaktig hvorfor menes det at drapet på George Floyd var rasistisk motivert? Jeg har ikke sett alle videoer, eller lest absolutt alle detaljer, men av det jeg har sett og hørt, så var det ingen helt åpenbare rasistiske hendelser?

Det er jo ingen tvil om at rasisme i det amerikanske politiet eksisterer, og det er nok av videoer som viser det, men var akkurat denne hendelsen helt utvilsomt rassistisk?

Burde ikke det viktiste nå være å demonstrere mot unødvendig vold/drap av politiet? Det er plenty av videoer av andre regelrette drap politiet har utført, som heller ikke fikk noen følger for de involverte - det er jo dette som er den virkelige katastrofen i det amerikanske politiet. Å gjøre noe med rasismen burde være neste punkt på listen etter min mening. 

Det er foreløpig ingen bevis på at drapet på akkurat George Floyd var rasistisk motivert. Dette er blitt diskutert mye i denne tråden, men jeg kan bare huske å ha sett én bruker som har hevdet at det var rasistisk motivert. Dette har man lite grunnlag for å hevde i denne saken enda. 

Men, dette drapet var åpenbart begeret som fikk det til å renne over for amerikanerne, det føyer seg inn i en lang rekke med saker hvor politet har brukt overdreven makt og som har ført til død og da spesifikt mot svarte. Og som du sier, så demonstreres det nå både mot unødvendig og overdreven vold/drap fra politiet, mot rasisme generelt (ikke bare i politiet) og for rettferdighet i en rekke andre saker som ligner på denne med Floyd.

Jeg tror man skal være forsiktig med å si hva folk burde demonstrere mot, for det blir som å fortelle dem hva de burde føle på og tenke. Ut fra hva vi har sett både i USA (og verden) de siste 14 dagene nå så er det som om begeret er fullt - folk er lei av rasismen i landet.

Nå beskrives det som skjer av flere som et enda større folkeopprør enn i 1968, og det sier mye om hvor mange mennesker i landet som føler på en urettferdighet som nå må gjøres noe med, en gang for alle. Vi har sett bilder fra by etter by med hundretusenvis av mennesker som går i tog, og det har vart i snart to uker. Demonstrasjoner har foregått i over 1000 byer. Jeg tror mange har et forsterket håp om varige endringer denne gangen, for dette er ganske ulikt noe annet vi har sett.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (20 minutter siden):

Muligens et dumt spørsmål, men nøyaktig hvorfor menes det at drapet på George Floyd var rasistisk motivert? Jeg har ikke sett alle videoer, eller lest absolutt alle detaljer, men av det jeg har sett og hørt, så var det ingen helt åpenbare rasistiske hendelser?

Det er jo ingen tvil om at rasisme i det amerikanske politiet eksisterer, og det er nok av videoer som viser det, men var akkurat denne hendelsen helt utvilsomt rassistisk?

Burde ikke det viktiste nå være å demonstrere mot unødvendig vold/drap av politiet? Det er plenty av videoer av andre regelrette drap politiet har utført, som heller ikke fikk noen følger for de involverte - det er jo dette som er den virkelige katastrofen i det amerikanske politiet. Å gjøre noe med rasismen burde være neste punkt på listen etter min mening (med forbehold om at det er noe utvilsomt rasistisk i dette drapet jeg ikke har fått med meg). 

Det er ikke et dumt spørsmål. Dette var uaktsomt drap, og trenger ikke å ha noe med rasisme å gjøre. Et spørsmål er om politibetjenten kjente til Floyds rulleblad, som inkluderer grov vold, og derfor gikk hardhendt til verks. Et annet spørsmål er om politibetjenten nå får en rettferdig rettssak, eller om han blir lynsjet av mobben. Mobber er alltid irrasjonelle og styrt av følelser.  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (47 minutter siden):

Så vold mot hvite er ikke rasisme? Tråden var om rasisme i Norge og jeg postet noen eksempler på at det går begge veier. Ingen steder har jeg skrevet at det er kun er rasisme mot hvite i landet vårt.

Selvfølgelig eksisterer det rasisme mot svarte, både i Norge og USA, men institusjonell rasisme er fortsatt ikke en ting om du spør meg. Alle i vestlige land har like muligheter. Det er kun økonomien som skiller folk og begrenser muligheter, ikke hudfarge.

 

Du fortjener egentlig ikke noe svar. Men ja, jeg liker alle mennesker som oppfører seg fint. Hudfarge er irrelevant. Det er dere som gjør hudfarge til en så enormt stor sak i hver eneste anledning, og da blir jeg kranglete.

1. Vold mot hvite kan være rasisme, ja. De tilfellene du linket til? Nei.

2. Svarte får lengre fengselsstraffer enn hvite for tilsvarende lovbrudd. Hvis ikke institusjonell rasisme, hva er det da? Tilfeldig?

3. Du kan ikke hevde det er «vi» som gjør hudfarge til en stor sak når svarte mennesker diskrimineres mot. Det er de som diskriminerer som gjør det til en sak. «Vi» bare påpeker at det er problematisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg ville ikkje sagt at eg argumentere for at det er konklusivt noko; eg meine det var rasistisk motivert, men eg er hovudsakleg meir fokusert på det som tillater politiet å gjera faenskapet dei gjere - dvs skamlaus politivold, typiskt med liten eller ingen konsekvens.

Med det sagt, for dei som spør såpass enkelt vil eg sei:

  • Om det var deg i situasjonen til Floyd, ville du vore slept ut av bilen og plassert på fortauskanten? Eg trur dei fleste kvite vil svare nei; sjølv om dei var like ruset vil eg påstå at færrest her ville forventa meir enn å bli hjulpet ut av bilen, din identitet bekreftet og nøklene konfiskert. Det viktigste er jo at du ikkje køyre i di tilstand - resten er egentlig ikkje noko hastverk.
  • Om du var i Floyd sin situasjon, ville me vært her og undret om $20-seddelen var falsk eller ei? Eg mistenke dei fleste kvite er komfortable med tanken at politiet faktiskt tar seg tida til å sjekke dette før ein arresteres over det.
  • Om du blir ledet ein plass av politiet og snubler over fortauskanten, forventer du at du blir gitt deng?
  • Om du var svart, trur du dei forventningane du har til politiet hadde forandret seg?
Endret av Drunkenvalley
Gløymte eit ord.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (4 minutter siden):

1. Vold mot hvite kan være rasisme, ja. De tilfellene du linket til? Nei.

2. Svarte får lengre fengselsstraffer enn hvite for tilsvarende lovbrudd. Hvis ikke institusjonell rasisme, hva er det da? Tilfeldig?

3. Du kan ikke hevde det er «vi» som gjør hudfarge til en stor sak når svarte mennesker diskrimineres mot. Det er de som diskriminerer som gjør det til en sak. «Vi» bare påpeker at det er problematisk. 

1.Kan ja, men folk flest klarer jo ikke se det, i land som Sverige dyses det ned.

Og hvis det fortsetter klarer vi aldri bli kvitt det, så mer det dyses ned så sterkere blir hate på ytre høyre.

2. Helt korrekt og dette er over all spekter av straffeutmålinger fra prøvetid til livstid.

Svarte er også langt mer utsatt for diskriminering i prøvetid og har langt mindre muligheter til rehab isteden for soning i fengsel i forhold til hvite i USA.

Men må si at BLM virker mer som en "woke" cult greie for hver dag som går og jeg er ikke villig til å støtte ekstremister på noen sider av det politiske spekter.

Sakens kjerne vil jeg alltid støtte, kampen mot rasisme.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nytimes.com/2020/06/07/us/minneapolis-police-abolish.html

Minneapolis skal visstnok legge ned politiet for å erstatte det med en annen slags organisasjon. Nå er det ikke klart hva erstatningen blir, men det sier sitt at et flertall av politikerne går til det skrittet å legge ned politiet. At de ikke anser det mulig å endre på holdningene til dagens politifolk. 

Det kan godt hende at det hele koker ned til en navneendring og ny farge på uniformen, men interessant allikevel. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (11 minutter siden):

https://www.nytimes.com/2020/06/07/us/minneapolis-police-abolish.html

Minneapolis skal visstnok legge ned politiet for å erstatte det med en annen slags organisasjon. Nå er det ikke klart hva erstatningen blir, men det sier sitt at et flertall av politikerne går til det skrittet å legge ned politiet. At de ikke anser det mulig å endre på holdningene til dagens politifolk. 

Det kan godt hende at det hele koker ned til en navneendring og ny farge på uniformen, men interessant allikevel. 

Det blir i praksis bare ikke å legge ned politiet, selvfølgelig. Det blir politi, men et nytt reformert et. De skal visst etter sigende følge samme modell som en del andre byer har lykkes med, blant annet i NJ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rasisme, sexisme, osv, trenger ikkje berre gå ein vei, og sjølv om feminisme heite kva det heite er det meir bredt eit søk etter likestilling for begge.

Det er absolutt eit problem med at menn får strengere straff for same handlinga. Hovudproblemet her er at eg ikkje er overbevist at debattklovn egentlig bryr seg, eller om dette er berre ein "but I'm oppressed too" argument for kvifor me ikkje burde jobba for likestilling... ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (16 minutter siden):

Eg er ikkje bekjent med den modellen. Har du meir info?

Har ikke lest meg opp på det selv, men her er et par artikler om en av byene som Minneapolis skal la seg inspirere av, Camden i New Jersey:

The City That Remade Its Police Department

Sitat

That Camden was able to demonstrate peacefully without escalation looked like a sign of progress in a city that’s one of the country’s poorest and was once considered its most dangerous. “What we’re experiencing today in Camden is the result of many years of deposits in the relationship bank account,” says Scott Thomson, Camden’s chief of police until 2019. He led the city’s high-profile pivot to community policing from 2013 until last year and oversaw what turned out to be a steep decline in crime.

Homicides in Camden reached 67 in 2012; the figure for 2019 was 25. Over the past seven years, the department has undertaken some of the most far-reaching police reforms in the country, and its approach has been praised by former President Barack Obama.

The department adopted an 18-page use-of-force policy in 2019, developed with New York University’s Policing Project. The rules emphasize that de-escalation has to come first. Deadly force—such as a chokehold or firing a gun—can only be used in certain situations, once every other tactic has been exhausted. “It requires that force is not only reasonable and necessary, but that it’s proportionate,” says Farhang Heydari, executive director of the Policing Project. Most important, “they’re requirements. They’re not suggestions.”

Mye mer: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-04/how-camden-new-jersey-reformed-its-police-department

As America protests police brutality, Camden has an uplifting message we need to hear
https://eu.northjersey.com/story/news/columnists/mike-kelly/2020/06/08/camden-nj-protest-a-blighted-city-becoming-a-beacon-of-police-reform/3139353001/

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...