Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

3 hours ago, uname -l said:

Sagt på en annen måte. Om man klarer seg med 488 liter bagasjerom og 4 seter så er Taycan overlegen. Minibusser er alltids et alternativ om man trenger mer.

Neppe.  Eg slutta å lese der, for allereie der var det opplagt at Porsche har mislukkast totalt i å lage ein god familiebil som kan konkurrere med Model S.  Dårleg plass i baksetet òg.  Eg reknar med du trollar når du føreslår minibuss til ein vanleg familie på fem.  Eg veit ikkje kva Porsche har prøvd på når dei har lagd Taycan, men nokon Tesla-utfordrar er det definitivt ikkje.  I tillegg er han veldig dyr samanlikna med Model S.

 

Teslaen fungerer veldig godt på langtur pga superladarnettverket.  Der ligg Porsche mange år bak.  Vi har vore i 16 land med Teslaen og lada problemfritt i alle.  Ein tilsvarande tur med Taycan vil krevje mykje planlegging om du vil vere sikker på å kunne lade.

3 hours ago, uname -l said:

Her er link til en video om Taycan-produksjonen. 40 minutter uti så kan man for eksempel se at de tester bilen i en vindtunnel og så på en rulle som simulerer forskjellig dekke med en mikrofon inni som måler støyen. Du må innrømme at det er en annen verden enn det teltopplegget til Elon Musk?

Eg er sikker på at Tesla kan produsere like fancy videoar, so det seier absolutt ingenting.

3 hours ago, uname -l said:

Nei, ingen elbilprodusenter hadde kommet på å sette opp noen ladere om ikke Elon Musk hadde funnet det opp først. Nok et bevis på at vi har med et geni å gjøre.

Kvifor gjer dei det ikkje då?  Superladarnettverket er jo den største fordelen med Tesla.  Røkla har brukt mange år på å ikkje klare å lage noko som er i nærleiken av like bra.  Dei andre manglar både fantasi og gjennomføringsevne.  Sjølv om Tesla fortel om sine planar på førehand, er det ingen andre som evnar å komme dei i forkjøpet.  Tvert imot ligg dei mange år bak, og dei snublar kvar einaste gong.  Ionity har fått over 2 milliardar kroner i subsidiar av EU (Tesla har fått null) for bygging av eit ladenettverk, og likevel er dei både dyre, har dårleg dekning og har fleire feil enn superladarnettverket.  Porsche prøver å kopiere destinasjonsladarnettverket til Tesla.  Eg vonar dei klarar det, og at ladestasjonane deira er opne for alle modellar slik som Tesla sine destinasjonsladarar, men dei må stå på om dei vil ha same dekning.

 

Dette er som kritikken mot Columbus.  Mange meinte at Columbus ikkje burde ha noko av æra for å ha oppdaga Amerika, for kven  som helst kunne jo ha reist vestover på eit skip og funne det nye kontinentet.  Men  det var Columbus som gjorde det, og han var fyrst.  Columbus var i det minste lett å kopiere, medan dei gamle bilprodusentane slit med å kopiere Tesla.

3 hours ago, uname -l said:

Tipper det som vanlig blir annonsert noe himmelropende fantastisk som ikke eksisterer, men som kommer snart. Som de robottaxiene som skulle komme i år(utsatt inntil de klarer å detektere stillestående brannbiler) eller Tesla Semien som ble annonsert i 2017 og som skulle komme i 2019, så i 2020 og nå i 2021. 

Mykje er utsett pga koronaepidemien, inkludert "battery day" som skulle vore i april.  Tesla har patentert mykje ny batteriteknologi i det siste og rykta seier at dei er i ferd med å starte eigen produksjon av battericeller.  Dersom det stemmer er det definitivt noko nytt.

 

Ulukker skjer kvar dag fordi sjåføren er uoppmerksam i nokre sekund.  Med ein Tesla er risikoen for ulukker pga uoppmerksam sjåfør mykje mindre.  Autopiloten er forresten kraftig forbetra det siste året ved hjelp av flåtelæring, som ingen andre bilprodusentar har:

https://electrek.co/2020/05/02/tesla-record-safety-autopilot-improvement/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (1 time siden):

Eg veit ikkje kva Porsche har prøvd på når dei har lagd Taycan, men nokon Tesla-utfordrar er det definitivt ikkje.  I tillegg er han veldig dyr samanlikna med Model S.

Den har nå solgt over 3 ganger mer enn Model S her i Norge hittil i år til tross for at den er dyr. Kan jo ha med at Porsche lager kvalitetsbiler og at alle som har testet den sier den er i en annen divisjon enn Model S. Nå har det også kommet versjoner med startpris omtrent som Model S.

Sturle S skrev (1 time siden):

Teslaen fungerer veldig godt på langtur pga superladarnettverket.  Der ligg Porsche mange år bak. 

Ladehastigheten på Taycan er langt høyere enn på Model S og med omtrent lik rekkevidde på motorvei så er Taycan langt mer egnet. Og det er før man tar i betrakning den anti-eksplosjons-oppdateringen som Model S fikk med redusert kapasitet og elendig ladekurve som resultat.

Sturle S skrev (1 time siden):

Eg er sikker på at Tesla kan produsere like fancy videoar, so det seier absolutt ingenting.

Så basert på at Tesla har ikke-eksisterende kvalitetskontroll så konkluderer du med at Porsche og andre lyver om sin?

Sturle S skrev (1 time siden):

Dette er som kritikken mot Columbus.  Mange meinte at Columbus ikkje burde ha noko av æra for å ha oppdaga Amerika, for kven  som helst kunne jo ha reist vestover på eit skip og funne det nye kontinentet.  Men  det var Columbus som gjorde det, og han var fyrst.  Columbus var i det minste lett å kopiere, medan dei gamle bilprodusentane slit med å kopiere Tesla.

Dette er like intelligent som å si at Tesla har kopiert alle andre siden Teslaer også har 4 hjul og ratt. 

Sturle S skrev (1 time siden):

Ulukker skjer kvar dag fordi sjåføren er uoppmerksam i nokre sekund.  Med ein Tesla er risikoen for ulukker pga uoppmerksam sjåfør mykje mindre. 

Å si at Autopillot er sikrere er basert på null kunnskap om statistikk. Man sammenligner motorveikjøring med ny bil som i utgangspunktet har lav ulykkesfrekvens med all mulig annen kjøring. Men fansen har vel aldri brydd seg med å gå noe dypere enn overskrifter utarbeidet av Musks propagandaministrerium.

Tesla's own numbers show Autopilot has higher crash rate than human drivers

Det eneste forspranget Tesla har på selvkjøring er deres villighet til å utsette sine kunder og medtrafikanter for risiko.

"

 

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Taycan har startpris som Model S?

Mulig det, men det er jo den råeste Teslan med omtrent alt utstyr da, og billigste Taycan som man må bruke 2-300 tusen ekstra på for å få litt ønsket utstyr.

Model S er jo også 8 år gammel nå. Mye har skjedd med teknologien på 8 år.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Taycan har startpris som Model S?

Mulig det, men det er jo den råeste Teslan med omtrent alt utstyr da, og billigste Taycan som man må bruke 2-300 tusen ekstra på for å få litt ønsket utstyr.

Model S er jo også 8 år gammel nå. Mye har skjedd med teknologien på 8 år.

Morsomt at det siste nye fra en utdatert fossilprodusent kanskje klarer å konkurerre mot en 8 år gammel modell fra Tesla da ?

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Taycan har startpris som Model S?

Mulig det, men det er jo den råeste Teslan med omtrent alt utstyr da, og billigste Taycan som man må bruke 2-300 tusen ekstra på for å få litt ønsket utstyr.

Model S er jo også 8 år gammel nå. Mye har skjedd med teknologien på 8 år.

Model S har også blitt mye dyrere med årene, og er nå for dyr etter min mening. De billige utgavene er fjernet samtidig som dollarkursen har gått i været. Når Model S kom fikk man billigste utgave for 450k og 85kWh-utgaven startet vel på drøye 500k. Det var gode priser. Nå starter den på 824k og det er alt for mye i forhold til Model 3 som starter på 445k. Så ikke rart den selger dårlig nå. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Hva baserer teknologien seg på angående kartene? For ja, lidar lager point-clouds som i kombinasjon med RGB data fra CMOS sensorer produserer et 3D kart i farger. Det er litt annerledes enn et kart hvor man bruker AI for å å generere generelle hus og trær ala google streetview. Men selv Waymo, Mobileye etc bruker også google streetview for enkelte ting, dog det er aldri en prioritet men mer et hjelpemiddel langt baki der.  

https://www.a2d2.audi/a2d2/en/team.html

Der ser du f.eks point-clouden som blir generert. Hva den brukes til trur jeg du er litt forvirret rundt, for selve systemet baserer seg ikke på kartet. De baserer seg på CMOS sensorer og Radar slik Tesla gjør, men Lidar kartet gjør ting veldig mye enklere. Man kan før man ankommer et nytt geografisk område allerede ha masker* klart for å dedikere forskjellige mengder arbeid mot hva som er viktig. En Tesla scanner alle pixlene i CMOS sensoren for å finne kontrastpunkter, disse trackes før man i det hele tatt har et koordinatsystem for bilen. Bilen i seg selv aner ikke hvor den er i forhold til omverdenen når den står stille, siden man er avhengig av parallax kalkulasjoner av tracking/pixlene før man vet dybden til ting. 

Har man en point-cloud som vist i kilden, så har man den dybden mye kjappere. Man vet også hva som er bygninger, skilt, trær, fjell etc av objekter som normalt sett ikke skal røre på seg. Dermed kan man allokere kraft fra prosessorene til det som er viktig mye tidligere enn ellers. 

*Maskene man har automatisk før man kommer et sted i samarbeid med koordinatsystemet kartet gir deg gjør at du ikke trenger bruke særlig med ressurser for å finne ut at et skilt er et skilt. Alt du trenger gjøre er å bekrefte informasjon som allerede er kjent, fremfor å finne ut av alt av hva du ser. Så kan mesteparten av datakraften bli brukt til de tingene som faktisk er viktig. Bevegelige objekter, myke som harde. 

De har lovet bort verdi i FSD, så det måtte betydd at de må ta inn samtlige solgte biler og etterinstallere lidar isåfall. 

 

Det er helt tydelig at du kan litt om hva Tesla gjør, men absolutt ingenting om hva de andre gjør. 

1. Det Tesla flåten tar inn av data er det samme som Captcha data du til stadighet ser på PC'en og Mobiltelefonen din hjemme. Mengden data gjennom Captcha er enormt mye større enn bilflåten til Tesla, spesielt siden gjennom Captcha så får man "ground truth" bilder automatisk generert, mens Tesla gjør dette manuelt hjemme på kontoret med ansatte. 

2. Mobileye har 17 millioner produkter med deres teknologi ute på veiene med Radar og CMOS sensorer. Så om det var kritisk å hente inn informasjon derifra, så sliter ikke de andre i særlig grad. De selger tross alt biler i enormt større tempo enn Tesla. Level 2 og level 2+ funksjonalitet er tross alt påkrevet for å få maks uttelling i de fleste sikkerhetstestene, så selv fossile biler har dette idag når det gjelder lane-assist og automatisk nødbremsning. Alle av dem med CMOS sensorer og teknologi som deler seg i mellom når det er et avvik av hva bilen trudde den skulle gjøre, og hva personen gjør. 

3. Kartene har ingenting med tolkning av omverdenen å gjøre når det gjelder det å identifisere bevegelige objekter. Sensorene i bilene tar seg av den biten. Men kartene hjelper fryktelig mye for å filtrere bort/inn bra og dårlig data. Spesielt hjelper det å ha en korridor som en digital jernbanelinje bilene helst ønsker å kjøre ved. Avvik derifra løses på nøyaktig samme måte som i Tesla flåten, men du slipper i det minste se biler som kjører seg selv inn i en garasje fordi koordinatsystemet ikke er løst ennå. 

Men hvorfor er Tesla sin selvkjøring mindre rævva enn alle andre sin da?

 

Skal sies at jeg kun har prøvd: Audi, Hyundai, Nissan, BMW. Men alle disse var veldig mye dårligere enn Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Men hvorfor er Tesla sin selvkjøring mindre rævva enn alle andre sin da?

Du får æren av å være betatester av noe uferdig. Fort gjort å tenke at Tesla "leder" da, jeg forstår det. 

I mellomtiden så viste smart summon problemet med å løse sitt eget koordinatsystem med CMOS sensorer fra stillestående. Biler som kjørte seg selv inn i garasjeporten og skrapte opp halve siden av bilen er forventet med biler som er blinde før man får utnyttet parallax kalkulasjoner I bevegelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (20 timer siden):

Dårlegare på mange punkt.  Og ein heil del som ikkje er nemnt der.  Superladarnettverket til dømes.  Model Y fått betre rekkjevidde sidan artikkelen vart skriven.

 

No er ikkje Model 3 spesielt gammal, so det er vel heller ikkje rart?  Tippar det kjem nyhende under Tesla ba

Kva opsjonar ventar du på?

Vi får se hvor mye dårligere den er. Den har i alle fall et bra design og plassmessig nærmest identisk med tesla.

Den har en estimert rekkevidde på 600km. Mange mener ford underdriver rekkevidde potensiale. 

At den ikke har teslas ladenettverk er vel ingen bekymring. Det aller fleste lader hjemme og med 600km rekkevidde kan man kjøre langt. Det finnes plenty ladere runtomkring i Norge og europa

 

Ang tesla 3 og opsjoner så venter jeg på flere valg:

Setetyper. Kun plastskinn i dag. Ingen sportseter med justering muligheter for korsrygg sidestøtte osv

Laserlys som lyser nesten en halv km hadde vert fint

Head up display

Flere ratt valg. Liker tykke ratt

Variabel innvendig belysning

Eletrisk operert hengerfeste som klarer 1500kg

Støydempende glass

Gardiner i bakvindu

Ulike kombinasjoner av interiør materialer. Hvitt er upraktisk og sort blir fort varmt 

osv osv

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, oophus3do said:

Du får æren av å være betatester av noe uferdig. Fort gjort å tenke at Tesla "leder" da, jeg forstår det. 

I mellomtiden så viste smart summon problemet med å løse sitt eget koordinatsystem med CMOS sensorer fra stillestående. Biler som kjørte seg selv inn i garasjeporten og skrapte opp halve siden av bilen er forventet med biler som er blinde før man får utnyttet parallax kalkulasjoner I bevegelse. 

Innovasjon er å levere.

Innovasjon ikke å ha masse planer på et ark som man er ganske sikker på fungerer i fremtiden.

Så den som har levert et produkt «leder». Jeg er veldig gjerne betatester for innovasjon, og jeg skulle ønske at flere selskaper hadde guts til å gjøre produktutvikling på den måten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Innovasjon er å levere.

Innovasjon ikke å ha masse planer på et ark som man er ganske sikker på fungerer i fremtiden.

Så den som har levert et produkt «leder». Jeg er veldig gjerne betatester for innovasjon, og jeg skulle ønske at flere selskaper hadde guts til å gjøre produktutvikling på den måten. 

De andre gjør ikke produktutvikling på den måten fordi man fraktes rundt i 2 tonn tunge biler hvor ikke bare en selv står i fare om teknikken svikter, det er andre på veiene i tillegg. Det er stor forskjell mellom å utvikle SW på mobiltelefoner og PC'er mot det å gjøre det samme i biler ute i trafikken. 

Tesla har allerede måtte justere seg til EU, og mer vil det bli om de fortsetter i den samme gaten. 

Du har jo allerede bevist at du ikke kan nok om segmentet du mener Tesla leder i, så nå er vi tilbake til håpløse vridninger av filosofi for å støtte sitt utgangspunkt. Glem det å prate om teknologien som ligger i bunnen her, og prat heller som religiøse prater for å rekruttere. Det er jo stort sett det Tesla er blitt til også - en sekt. 

Faktum er at Tesla på ingen måte leder noen ting innenfor autonome funksjoner forutenom å utnytte kunder som crash-test-dummies, både personlig og fra lommeboka. Grunnen til at du er beta-tester er for å kunne skrive av inntjening fra FSD salg her og der for å pynte på Q-release tall med gimmick som "Smart Summon" som på ingen måte var klart for markedet. Det vil det heller aldri bli om CMOS er eneste sensorene de støtter seg til for slike funksjoner. 

Som bevist gjennom nylige uttalelser der de nå faktisk går mot sin egen tankegang og skal ta i bruk kart. 

https://insideevs.com/news/410425/tesla-maps-driving-data-elon-musk/

De ligger rett og slett årevis bak de andre som har gjort dette i mange år allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

Vi får se hvor mye dårligere den er. Den har i alle fall et bra design og plassmessig nærmest identisk med tesla.

Den har en estimert rekkevidde på 600km. Mange mener ford underdriver rekkevidde potensiale. 

At den ikke har teslas ladenettverk er vel ingen bekymring. Det aller fleste lader hjemme og med 600km rekkevidde kan man kjøre langt. Det finnes plenty ladere runtomkring i Norge og europa

 

Ang tesla 3 og opsjoner så venter jeg på flere valg:

Setetyper. Kun plastskinn i dag. Ingen sportseter med justering muligheter for korsrygg sidestøtte osv

Laserlys som lyser nesten en halv km hadde vert fint

Head up display

Flere ratt valg. Liker tykke ratt

Variabel innvendig belysning

Eletrisk operert hengerfeste som klarer 1500kg

Støydempende glass

Gardiner i bakvindu

Ulike kombinasjoner av interiør materialer. Hvitt er upraktisk og sort blir fort varmt 

osv osv

 

Hvis du ikke er bekymret for superladernettverk, så har du enten ikke elbil, eller kjører ikke på langtur.

Det er de etablerte bilfabrikantenes styrke å klare å levere et vell av opsjoner og farger. Har besøkt noen bilfabrikker (Mercedes og VW), og måten de har bygget opp logistikken på er sinnsykt imponerende!

Synes du forventer litt mye options på en billigbil. Du får jo det du beskriver her i dag, men da må du kjøpe en Mercedes eller en Audi, som koster omtrent det dobbelte av Model 3.

Når det gjelder options du etterspør her, så vil jeg anbefale deg å kikke på Porsche Panamera. Eide en frem til for et år siden. Den krysser av alt på listen du har, rent bortsett fra laserlys da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

De andre gjør ikke produktutvikling på den måten fordi man fraktes rundt i 2 tonn tunge biler hvor ikke bare en selv står i fare om teknikken svikter, det er andre på veiene i tillegg. Det er stor forskjell mellom å utvikle SW på mobiltelefoner og PC'er mot det å gjøre det samme i biler ute i trafikken. 

Tesla har allerede måtte justere seg til EU, og mer vil det bli om de fortsetter i den samme gaten. 

Du har jo allerede bevist at du ikke kan nok om segmentet du mener Tesla leder i, så nå er vi tilbake til håpløse vridninger av filosofi for å støtte sitt utgangspunkt. Glem det å prate om teknologien som ligger i bunnen her, og prat heller som religiøse prater for å rekruttere. Det er jo stort sett det Tesla er blitt til også - en sekt. 

Faktum er at Tesla på ingen måte leder noen ting innenfor autonome funksjoner forutenom å utnytte kunder som crash-test-dummies, både personlig og fra lommeboka. Grunnen til at du er beta-tester er for å kunne skrive av inntjening fra FSD salg her og der for å pynte på Q-release tall med gimmick som "Smart Summon" som på ingen måte var klart for markedet. Det vil det heller aldri bli om CMOS er eneste sensorene de støtter seg til for slike funksjoner. 

Som bevist gjennom nylige uttalelser der de nå faktisk går mot sin egen tankegang og skal ta i bruk kart. 

https://insideevs.com/news/410425/tesla-maps-driving-data-elon-musk/

De ligger rett og slett årevis bak de andre som har gjort dette i mange år allerede. 

Har ikke noe stort behov for å bevise at jeg kan masse om teknologien bak selvkjøring. Men jeg vil hardnakket påstå at den som har levert et produkt til massemarkedet leder over de som ikke har gjort det.

Jeg har null tro på robot taxier det neste 10året, og Musk driver bare å ljuger. Det vil bare fungere på lukkede områder og i klima som vi ikke har her i Norge

Poenget mitt er at Tesla leverer den beste autopilot / active laneassist / køassitent som finnes. De andre ligger milevis bak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Har ikke noe stort behov for å bevise at jeg kan masse om teknologien bak selvkjøring. Men jeg vil hardnakket påstå at den som har levert et produkt til massemarkedet leder over de som ikke har gjort det.

Du får liste opp kriterier da, for selvkjøring på nivå 3 er det jo ingen som har levert ennå hvor ansvaret skiftes fra sjåfør til leverandør. Er det nivå 2 og 2+ du mener så er ikke Tesla alene der, og de leder heller ikke innenfor teknologien angående hvor ofte man må innom for å justere. 

 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Jeg har null tro på robot taxier det neste 10året, og Musk driver bare å ljuger. Det vil bare fungere på lukkede områder og i klima som vi ikke har her i Norge

Enig, men der ser man også grunnen til at geo-fencing er viktig. Det vil være ekstremt mye enklere å regalisere basert på hvor ofte datapunktene oppdateres. En motorvei som E6 vil jo om 10 år ha biler som oppdaterer point-cloud data flere ganger i minuttet f.eks. Det betyr at det er nok for 1 bil å se en forskjell for at 1,000 biler bak som tar samme veien samme dag er klar over forskjellen og det som spriker fra normalen. Motorveiene er med andre ord enkle å regulere systemet rundt med daglige oppdateringer, mens på en grusvei med 2-3 biler i døgnet, så kan man sette grensen ved maks nivå 2+/3 autonom ferdsel, der mennesket vet den må være tilgjengelig for å ta over ved problemer. 

EU leker med reguleringen, og GM systemet ser ut til å være det man velger. Kamera mot sjåfør og tracking av iris. Det gjør ting enklere for systemet i hvor langt oppe eller nede den kan justere sikkerhets nivåene og graden av "forsiktighet" i analysen av omverdenen. En person som følger med vil være et ekstra lag av sikkerhet, vs en fyr som setter på en film. Da kan det hende det autonome systemet f.eks setter ned farten med 10 km/t for å kompansere. V2I vil nok også være et krav for nivå 4 og 5. Fordelen til de Tyske merkene er jo at de ofte er delaktig i regulative diskusjoner, og det er derfor vi ser plattformer bli introdusert med mulighetene for V2X nå om kort tid. 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Poenget mitt er at Tesla leverer den beste autopilot / active laneassist / køassitent som finnes. De andre ligger milevis bak. 

Ikke ifølge de som tester systemene. Waymo, Mobileye og GM er de som er i det øverste sjiktet. Så må du huske at Waymo og Mobileye er tredjeparts systemer som du kan finne i biler som BMW, Nissan, VAG gruppen osv oppe i premium-segmentet når det gjelder nivå 2+ systemene som nå gradvis blir introdusert. Alle nivå 2+ systemene bidrar til senere nivåer ved å tilby datasett for HD kartet. Der Geo-fencing systemene er bra nok, så ser du at de tilbyr robot-taxier allerede i utvikling. Mye tidligere enn Tesla gjør det samme, sånn om du skal følge din egen logikk og påstå at de som "leverer" noe leder. Vell, de andre har levert noe, mens Tesla har ikke det når man snakker om virkelig autonom ferdsel. 
https://www.zdnet.com/article/the-top-3-companies-in-autonomous-vehicles-and-self-driving-cars/

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/4/2020 at 7:28 AM, Complexity said:

Men det er jo eiere som har opplevd å ha lengere rekkevidde på bilen etter 2 års bruk, grunnet bedre software. Har det da så mye betydning?

Denne SR+ eieren f.eks

Tesla har enda en jobb å gjøre med varmeapparatet, da det bruker mere strøm en nødvendig.

Eller kortere:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Marzo said:

Eller kortere:

 

Teslabjørn er jo da en kar som bruker bilen en del heftigere enn folk flest. Kjører intoppfart på autobanen, tester hvor mange launch bilen klarer før den blir for varm, og han hurtiglader masse, så den bilen er jo "misshandlet" en del.

Og videoen er 6 måneder gammel. E vel kommet 6-7 oppdateringer siden da så mulig det er kommet tilbake. Han får iallefall hurtigladet med 250kW fortsatt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Teslabjørn er jo da en kar som bruker bilen en del heftigere enn folk flest. Kjører intoppfart på autobanen, tester hvor mange launch bilen klarer før den blir for varm, og han hurtiglader masse, så den bilen er jo "misshandlet" en del.

Ser du videoen så sier han også at han har fått henvendelser fra folk som har opplevd samme patch uten at bilen er brukt i den grad. Slik er det jo med batterier som lever på kanten. Det blir som CPU'er som bygges og får sine nivåer testet i ettertid til hvor de havner i produktlinjen. Her i en bil så vil enkelte pakker tåle mer enn andre. 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Og videoen er 6 måneder gammel. E vel kommet 6-7 oppdateringer siden da så mulig det er kommet tilbake. Han får iallefall hurtigladet med 250kW fortsatt.

Han lader på nær 250kW i 2-3 minutter før det faller. Altså er det noe galt, og han er redd det er like før han får 95kW restriksjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 4.5.2020 den 8.09):

Folk som ikke vil ha en bil som:

Er laget av en kinesisk produsent som ikke har laget elbiler før Greit

Som er dyrere Den er jo ikke det?

Har dårligere rekkevidde Ok kanskje, men hvor mye? 2 mil? 3 mil?

Ikke har plass til voksne i baksetet Baksetet er da like godt, sitter høyere, men litt lavere under taket.

Har dårlig bakkeklaring Har du tall på at bakkeklaring er dårligere enn Model 3?

Har dårligere ytelse Ok, 0-100 på 4,7, ja kjempedårlig

Det ikke er satt noen leveringsdato på Leveres jo i sommer.

Mye som ikke betyr noe her. Hva med alle fordelene? Dørhåndtak  som fungerer på vinteren, Elektrisk kombi bakluke, kanaler som ikke mister lakk, matrix hovedlys, oppvarmede vindusviskere, rattvarme.  Hilsen eier av model 3.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, oophus3do said:

Han lader på nær 250kW i 2-3 minutter før det faller. Altså er det noe galt, og han er redd det er like før han får 95kW restriksjonen. 

Er vel ikke nødvendigvis noe galt. 250kW lading på Model 3 sitt "lille" 75kWh batteri er jo mest for å skape blest, og det funker. Er jo Cybertruck og nye Roadster som vil ta nytte av 250kW.

Men den klarer iallefall 250kW, hvorpå de fleste andre merke aldri oppnår ladehastigheten de oppgir (med noen unntak da som Porsche og Audi)

En Nissan Leaf har "opptill 100kW hurtiglading" på reklamen sin. Chademo i Norge støtter vel max 50kW, og bilen klarer i praksis en 30-40kW.  Og slik er det med de fleste andre merker også.

De nye VW ID bilene har vel også "opptill 100kW hurtiglading" på plakaten sin. Blir morro å se hva de klarer i praksis. Er iallefall langt unna "opptil 250kW" som Model 3 faktisk klarer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Er vel ikke nødvendigvis noe galt. 250kW lading på Model 3 sitt "lille" 75kWh batteri er jo mest for å skape mye blest.

Igjen, så er det samme oppførsel i ladingen andre har fortalt han at har forekommet før de har fått 95kW restriksjonen. Det er jo derfor han er redd hans bil nærmer seg den begrensningen. 

Complexity skrev (5 minutter siden):

Men den klarer iallefall 250kW, hvorpå de fleste andre merke aldri oppnår ladehastigheten de oppgir (med noen unntak da som Porsche og Audi)

250kW i 2-3 minutter er jo ikke imponerende. Da tar jeg heller 150kW opp til 80%. Eventuelt 270kW i regenerasjon slik Porsche Taycan har registrert. 

Complexity skrev (5 minutter siden):

En Nissan Leaf har "opptill 100kW hurtiglading" på reklamen sin. Chademo i Norge støtter vel max 50kW, og bilen klarer i praksis en 30-40kW.  Og slik er det med de fleste andre merker også.

Chademo er dårlig her i Norge ja, og i EU på generell basis. Det står bedre til i Asia og US med den standarden, og nå kommer jo neste generasjon med støtte for hastigheter opp til 500kW. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...