Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, uname -l said:

Her har noen fått oppleve den:

FSD NAV dangerous after recent update

Kort fortalt. Han kjørte på motorvei, men siden en kryssende vei under hadde trafikklys så trodde Tesla-bilen at den kjørte der og bestemte seg for å bråbremse. To spørsmål popper umiddelbart opp.

Hvor elendig er man til å programmere om man klarer å misforstå hvilken vei man kjører på? Jeg vet det er massiv hjerneflukt fra Tesla, men dette er jo feil på ungdomsskolenivå. Og ikke bare det, feilen har vært kjent i flere år.

Då er Tesla i det minste på ungdomsskulenivå, medan resten må vere i barnehagen eller noko.  Tesla ligg i alle fall langt føre resten.  GPS gjev ikkje nøyaktig nok høgde til at bilen kan vere sikker på kva nivå han køyrer på i eit slikt kryss, spesielt i eit urbant miljø med dårleg dekning, mykje refleksjonar og tak over.  Då er bilen føre var.  Dette vert betre når bilane har lært opp systemet.   Kva meiner du med at feilen har vore kjend i fleire år?  Sovidt eg veit har ikkje dette vore tilgjengeleg for test før i år.

 

Som du ser av resten av kommentarane er det veldig lett å overstyre alt dette, og det er jo meininga at sjåføren skal fylgje med.

43 minutes ago, uname -l said:

Det andre spørsmålet er hva slags komplett psykopat som med vitende og vilje distribuerer denne livsfarlige feilen til 2,5 tonns drapsmaskiner. Er det fordi man har backingen til millioner av fanboys som står klare til å forsvare elendigheten samma hva?

Eg ville vere reddare for å møte deg i trafikken enn kva som helst Tesla, med dei haldningane du har framvist her i kommentarfeltet.  Tesla er svært sikre bilar.  Du har ingen haldepunkt for å kalle dei drapsmaskiner.

43 minutes ago, uname -l said:

Må være peak Musk-tilbedelse når det å sette opp lader for noe som må lades opp, sammenlignes med oppdagelsen av Amerika.

Når det er so forbaska enkelt og opplagt, kvifor er det ingen andre enn Tesla som har gjort det på alle desse åra?  Det er heilt parallelt med oppdaginga av Amerika.  Ja, det er tilsynelatande enkelt når du fyrst har komme på ideen og gjennomført han, og det var sikkert mange som tenkte tanken før Columbus.  Men det var Columbus som gjennomførte.  Difor fekk Columbus æra for noko som tilsynelatande var trivielt.  Framleis er Tesla dei einaste med eit solid og påliteleg ladenettverk av superladarar som nesten aldri er nede, nesten alltid har ledig plass, er billig å bruke og finst meir eller mindre over alt.  Det burde vere ein no-brainer, det er eg samd i, men det krev tydelegvis meir enn alle dei andre har likevel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (35 minutter siden):

Då er Tesla i det minste på ungdomsskulenivå, medan resten må vere i barnehagen eller noko.  Tesla ligg i alle fall langt føre resten.  GPS gjev ikkje nøyaktig nok høgde til at bilen kan vere sikker på kva nivå han køyrer på i eit slikt kryss, spesielt i eit urbant miljø med dårleg dekning, mykje refleksjonar og tak over.  Då er bilen føre var.  Dette vert betre når bilane har lært opp systemet.   Kva meiner du med at feilen har vore kjend i fleire år?  Sovidt eg veit har ikkje dette vore tilgjengeleg for test før i år.

Feilen med at Tesla-biler plutselig tror at de kjører på en annen vei har vært der i flere år. For noen som som snakker om millioner av sjåførløse taxier så burde det kanskje være en liten detalj som bør løses først, eller hva? Uansett hvilke unnskyldninger man har?

Ja, det stemmer at GPS er 2D, men problemet man er ute for burde være enkelt nok til at folk i barnehagen har svaret. Altså, man ligger i 100 km/t på motorveien og plutselig så er man på samme sted som en bro som går tvers over motorveien. Hvilken av følgende er tilfelle.

A. Man er fortsatt på motorveien.
B. Man har på under et sekund forflyttet seg 6 meter vertikalt og ligger i 100 km/t på tvers i en 50-sone.

Å gjette på B er ikke "føre var". Det er idioti.

Sturle S skrev (41 minutter siden):

Når det er so forbaska enkelt og opplagt, kvifor er det ingen andre enn Tesla som har gjort det på alle desse åra?  

De bygger ladenettverk samtidig som de kommer med elbiler på markedet. Du er fremdeles overbevist om at ingen hadde tenkt på å sette opp ladere med mindre det galaktiske geniet Musk først hadde kommet på det?

Sturle S skrev (43 minutter siden):

<masse om at å det å sette av gårde mot det ukjente i en lurvete trebåt på 1400-tallet er å sammenligne med å sette opp en batterilader>

Jeg synes ikke Musk-tilbedelsen er parodisk nok. Det å komme på den geniale ideen å sette opp lader til elbil med ladbart batteri bør sammenlignes med månelandingen. Eller den spesielle, vent det blir ikke bra nok, den generelle relativitetsteorien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

snip

Du enda snakker om Tesla enda, vi er jo mange måneder over der du spådde de til å gå konkurs. Nøyaktig 100% av dine spådommer mot Tesla har hittil vært verdiløse, så hvorfor skal vi ta deg seriøst i det hele tatt? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Bare at man får 3-4 Model 3 til prisen av en Taycan med litt utstyr.

Prisen er visst heilt irrelevant når dei samanliknar salet av Model X mot E-tron i Noreg, so då reknar eg med prisen er irrelevant i samanlikninga mellom Taycan og Model 3 òg.  Eller kanskje han er relevant når vi samanliknar salet av Model 3 mot Taycan, men ikkje når vi samanliknar salet av E-tron mot Model X?  Ikkje veit eg.  Det er mykje som ikkje heng heilt på greip når hatarane skal bortforklare både overskot og rekordstort sal av bilar.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (59 minutter siden):

Det er relevant ... fordi? Hva er Autobahn hastighet?

Bilene har nokså ulik epa rekkevidde.(200miles vs 320?) I praksis går de like langt. Ca 300km med maks 150 og snitt 130km PR time.Tror teslaen gikk 8 km lenger.

Det er vel det nermeste man kommer når det gjelder likhet.

Det kjørte en m3 bak meg i dag. Proporsjonene er jo helt utrolig på disse bilene. Man ser faktisk knærne på føreren fra bakspeilet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
uname -l skrev (26 minutter siden):

Ja, det stemmer at GPS er 2D, men problemet man er ute for burde være enkelt nok til at folk i barnehagen har svaret. Altså, man ligger i 100 km/t på motorveien og plutselig så er man på samme sted som en bro som går tvers over motorveien. Hvilken av følgende er tilfelle.

A. Man er fortsatt på motorveien.
B. Man har på under et sekund forflyttet seg 6 meter vertikalt og ligger i 100 km/t på tvers i en 50-sone.

Dette er en standard misforståelse av kapasiteten til en datamaskin. Den gjør faktisk bare akkurat det du sier den skal gjøre, den kan ikke ta rasjonelle valg på den måten vi mennesker gjør. En datamaskin må programmeres til å ta det beste kvalitative valget, ikke det "tryggeste valget". 

Derfor er det tydelig at Musk ikke forstod helt begrensingene i maskinlæring når han proklamerte at Tesla ville introdusere selvkjørende biler for noen år siden. Det er ingenting magisk med maskinlæring, selvom mange ser ut til å tro det.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (28 minutter siden):

Du enda snakker om Tesla enda, vi er jo mange måneder over der du spådde de til å gå konkurs. Nøyaktig 100% av dine spådommer mot Tesla har hittil vært verdiløse, så hvorfor skal vi ta deg seriøst i det hele tatt? 

Det stemmer ikke i det hele tatt. Jeg har gjettet på mange ting. Mye har vært riktig og noe har vært feil. Sånn blir det når de jeg diskuterer med faktisk tør å tippe om ting.

Mye morsommere enn å sitte og sutre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
failern skrev (4 minutter siden):

Dette er en standard misforståelse av kapasiteten til en datamaskin. Den gjør faktisk bare akkurat det du sier den skal gjøre, den kan ikke ta rasjonelle valg på den måten vi mennesker gjør. En datamaskin må programmeres til å ta det beste kvalitative valget, ikke det "tryggeste valget". 

Derfor er det tydelig at Musk ikke forstod helt begrensingene i maskinlæring når han proklamerte at Tesla ville introdusere selvkjørende biler for noen år siden. Det er ingenting magisk med maskinlæring, selvom mange ser ut til å tro det.

Ja, det kan godt hende. For min del så har jeg ikke spesielt tro på denne maskinlæringen og disse nevrale nettverkene. Tror det mest er begreper som slenges ut for å holde håpet oppe hos fansen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

Det stemmer ikke i det hele tatt. Jeg har gjettet på mange ting. Mye har vært riktig og noe har vært feil. Sånn blir det når de jeg diskuterer med faktisk tør å tippe om ting.

Mye morsommere enn å sitte og sutre.

Kan du fortelle om den gangen du sa at Tesla var konkurs "innen året var omme"? Heller skal jeg hente den opp for deg? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, uname -l said:

De bygger ladenettverk samtidig som de kommer med elbiler på markedet. Du er fremdeles overbevist om at ingen hadde tenkt på å sette opp ladere med mindre det galaktiske geniet Musk først hadde kommet på det?

Ladarar kan vere so enkelt som ein stikkontakt.  Det var utbreidd for over hundre år sidan.  Genistreken er superladarnettverket.  Det har ingen klart å kopiere, trass i at konkurrentar har hatt elbilar på vegane i over ti år.  Ionity prøver å kopiere det, med milliardar av kroner i EU-støtte (Tesla har ikkje fått ei krone).  Ionity opna sin fyrste stasjon for berre to år sidan, og planen er å setje opp 400 totalt.  Dekninga er elendig.  I Noreg er det ingen stasjonar nord for Dovre.  I tillegg er dei veldig dyre å bruke, sjølv med avtale (som ikkje løner seg med mindre du har tenkt å lade der heile tida) og folk melder stadig om problem med å starte lading.

 

Tesla har 1870 superladarstasjonar til no og utvidar med 400 i året.  Ikkje berre var det Tesla sin idé – Tesla har synt veldig mykje betre gjennomføringsevne òg.  Stasjonane er billige å bruke, det er nesten alltid ledig plass – sjølv på store utfartsdagar – det er nesten aldri feil på dei og det er dekning over heile Europa.  Inkludert land der Ionity ikkje har ein einaste Ionity-stasjon.

 

I tillegg kjem altso tusenvis av destinasjonsladarar, ved hotell, kjøpesenter og restaurantar, der kundar med Tesla (som regel alle elbilar) kan lade gratis.  Porsche lagar sitt eige destinasjonsladarnettverk no.  Ein direkte kopi av Tesla sitt.  Det er fint at dei kopierer, men det var Tesla sin idé.  Tesla gjennomførte fyrst og har (so langt) eit veldig mykje betre utbygd nettverk.

 

Sidan ferieturen i år mest truleg går i Noreg, kan du jo prøve å finne ut kva som går fortast av ein Tesla Model 3 og ein Porsche Taycan frå Dombås til Nordkapp.  Eg veit kven eg veddar på og kva som er grunnen til at den bilen kjem til å vinne.

21 minutes ago, uname -l said:

Jeg synes ikke Musk-tilbedelsen er parodisk nok. Det å komme på den geniale ideen å sette opp lader til elbil med ladbart batteri bør sammenlignes med månelandingen. Eller den spesielle, vent det blir ikke bra nok, den generelle relativitetsteorien. 

Du er langt over grensa til parodisk sjølv, når du samanliknar superladarnettverket med ein ladar til ein elbil, men du veit kanskje ikkje betre?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (17 minutter siden):

Kan du fortelle om den gangen du sa at Tesla var konkurs "innen året var omme"? Heller skal jeg hente den opp for deg? 

Hey, du trenger ikke min tillatelse til å bidra i diskusjonen med den eneste måten du evner.

Ta med de jeg gjettet riktig på også da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Ladarar kan vere so enkelt som ein stikkontakt.  Det var utbreidd for over hundre år sidan.  Genistreken er superladarnettverket.  Det har ingen klart å kopiere, trass i at konkurrentar har hatt elbilar på vegane i over ti år.  Ionity prøver å kopiere det, med milliardar av kroner i EU-støtte (Tesla har ikkje fått ei krone).  Ionity opna sin fyrste stasjon for berre to år sidan, og planen er å setje opp 400 totalt.  Dekninga er elendig.  I Noreg er det ingen stasjonar nord for Dovre.  I tillegg er dei veldig dyre å bruke, sjølv med avtale (som ikkje løner seg med mindre du har tenkt å lade der heile tida) og folk melder stadig om problem med å starte lading.

Dette er jo toalt irrelevant. Det er ingen diskusjon om det faktum at Tesla var tidlig ute og har rukket å få på plass et mer omfattende ladenettverk. Men det du påstår er at ingen hadde kommet å på sette opp disse laderne om det ikke var for Elon Musk. Det er jo absurd. Lager man en elbil som er ment å brukes til å kjøre langt så ligger det snublende nær som en helt opplagt konsekvens at man må plassere ladere langs hovedfartsårene. Du må jo virkelig tro at folk er dumme i hodet.

Men hvis det er her fansen setter lista for å genierklære Elon Musk så er det ikke rart resten av verden ikke er like imponert.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Meh, jeg anmoder deg til å svare på innlegg hvor jeg har tatt for meg nettopp denne misvisende oppfatningen mange av dere har. Tesla leder på ingen måte i mengden data de samler inn. Mobileye har 17 millioner systemer ute, som er langt over det Tesla har i sin bilflåte om du skal bruke den logikken der. 

Tvert om. Smart Summon bare bekrefter det jeg allerede viste. Det har vi jo fått et innblikk i tidligere gjennom flere videoer som viser ting "under the hood". Sammenlign gjerne tracking mellom Tesla og hvem som helst av de andre der ute, og du vil se noe interessant. 

Flickering i punktene betyr en dårlig løsning og en usikker point eller area-tracking. Det har Tesla mye av. 

Dette er milevis langt unna tracking-løsningene man ser hos de andre, hvor punktene og veimarkeringer står ekstremt mye mer solid enn dette. Spol til 9:52 når bilen står parkert, og se veimerkeringen hvor ufattelig dårlig det er. 

Smart Summon ble lansert for å få inn penger fra FSD salg, og var på ingen måte ferdig. Enig der. Det kommer det heller ikke til å bli i den utformingen vi så og teknologien som ble brukt når det ble lansert. Nå har Elon annonsert at de skal bruke samme metode som de andre, så da starter altså Tesla fra scratch, mens de andre har holdt på med den teknologien og fremgangsmåten som fungerer i årevis allerede. 

Ergo: Tesla ligger milevis langt bak. 

Sist gang jeg spurte deg om å utbedre hva du mener med dette, så kom det ikke særlig mye ut av deg. Så jeg får spørre igjen. Hva mener du eksakt med "mengden data"? Hva slags data? Captcha data? Altså bilder av mulige objekter som ansatte manuelt hos Tesla må bekrefte, mens slikt blir gjort automatisk hos de andre som utnytter Captcha på mobiler og PC'er rundt om kring i verdenen? 

De startet på nytt i 2016, og de starter på nytt nå i 2020. I mellomtiden har Google holdt på med den samme fremgangsmåten siden tidlig 2000 tallet, og det er den fremgangsmåten nå Tesla mest sannsynligvis må starte på nå. Så selvfølgelig ligger de milevis bak.

Mobileye har f.eks kartlagt hele europa på veier over 60km/t. USA er de ferdig med om 6 måneder. Mens Tesla starter nå.

Mens Tesla lover robotaxi år inn og år ut uten at vi ser noe til det, så har de andre holdt på en stund med lignende prosjekter lokalt hvor point-cloud HD kartene har vært tilgjengelig og ferdig utviklet.  

Mobileye har ikke mulighet til å samle inn data fra alle bilene siden de har ulike produsenter, og de samler såvidt jeg kan se ikke inn samme data som Tesla. Det hjelper ikke å være installert i 17 millioner biler hvis man ikke kan samle data fra alle, og dataene ikke er av samme kaliber som Tesla samler.

Smart Summon er et eksempel på at funksjonalitet trenes opp gradvis, som var poenget.

Og så kommer du med en video fra 2018. Det er merkelig mange utdaterte linker og videoer dere kommer med.

Mengden data handler om hva Tesla samler inn fra kameraene i bilen (i tillegg til andre sensorer).

Tesla starter på nytt i 2020? Nei, de gjør ikke det. De har fortsatt alle dataene, men de forbedrer selve systemet.

Tesla har data fra alle veier Teslaer har kjørt på.

Tesla leder klart på både teknologi og datamengde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 timer siden):

Her har noen fått oppleve den:

FSD NAV dangerous after recent update

Kort fortalt. Han kjørte på motorvei, men siden en kryssende vei under hadde trafikklys så trodde Tesla-bilen at den kjørte der og bestemte seg for å bråbremse. To spørsmål popper umiddelbart opp.

Hvor elendig er man til å programmere om man klarer å misforstå hvilken vei man kjører på? Jeg vet det er massiv hjerneflukt fra Tesla, men dette er jo feil på ungdomsskolenivå. Og ikke bare det, feilen har vært kjent i flere år.

Det andre spørsmålet er hva slags komplett psykopat som med vitende og vilje distribuerer denne livsfarlige feilen til 2,5 tonns drapsmaskiner. Er det fordi man har backingen til millioner av fanboys som står klare til å forsvare elendigheten samma hva?

Må være peak Musk-tilbedelse når det å sette opp lader for noe som må lades opp, sammenlignes med oppdagelsen av Amerika.

Det var da voldsomt. TIng blåses opp til det ugjenkjennelige igjen ja. Funksjonaliteten er tydelig merket som uferdig og beta. Beta-programvare har gjerne feil. Det er derfor man har betatesting. 

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt. TIng blåses opp til det ugjenkjennelige igjen ja. Funksjonaliteten er tydelig merket som uferdig og beta. Beta-programvare har gjerne feil. Det er derfor man har betatesting.

Hvor vanlig er beta-testing av uferdig programvare på fulle passasjerfly?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Hvor vanlig er beta-testing av uferdig programvare på fulle passasjerfly?

Passasjerfly? Hva er det du snakker om?

uname -l skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke i det hele tatt. Jeg har gjettet på mange ting. Mye har vært riktig og noe har vært feil. Sånn blir det når de jeg diskuterer med faktisk tør å tippe om ting.

Mye morsommere enn å sitte og sutre.

Du har gjettet på mange ting, og det er alltid "tipping" om katastrofe for Tesla, og treffsikkerheten din har ikke akkurat vært veldig god.

Sutring? Har du lest dine egne innlegg om Tesla? :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Mobileye har ikke mulighet til å samle inn data fra alle bilene siden de har ulike produsenter, og de samler såvidt jeg kan se ikke inn samme data som Tesla. Det hjelper ikke å være installert i 17 millioner biler hvis man ikke kan samle data fra alle, og dataene ikke er av samme kaliber som Tesla samler.

Trur du. Og hva slags "kaliber" av data prater du om? Jeg har forklart deg typen data Tesla henter. Det er ikke spesielt nyttig når de manuelt må gå igjennom bilde for bilde og filtrere hva som er rett og galt. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

Smart Summon er et eksempel på at funksjonalitet trenes opp gradvis, som var poenget.

Nei, for de kaster metoden de brukte for SS. Nå skal de kopiere hva de andre gjør siden det er umulig å få til på den metoden de prøvde seg på. Du klarer ikke løse koordinatsystemet til bilen fra stillestående. 

 

hekomo skrev (4 minutter siden):

Og så kommer du med en video fra 2018. Det er merkelig mange utdaterte linker og videoer dere kommer med.

Videoene fra 2019 og 2020 viser samme problemene. Vis meg gjerne videoen du syns jeg burde bruke som Teslas ypperste av hvor de er angående sikkerheten i point og area tracking løsningene. 

 

hekomo skrev (6 minutter siden):

Mengden data handler om hva Tesla samler inn fra kameraene i bilen (i tillegg til andre sensorer).

Dette sier absolutt ingenting. Hva slags type data henter Tesla fra bilene, og hvordan utnytter de dem? 

hekomo skrev (7 minutter siden):

Tesla starter på nytt i 2020? Nei, de gjør ikke det. De har fortsatt alle dataene, men de forbedrer selve systemet.

Kan du ille forklare litt da. Du bare repeterer tomme påstander. 

 

hekomo skrev (8 minutter siden):

Tesla har data fra alle veier Teslaer har kjørt på.

Det virker ikke som om de bruker dem isåfall. Kan du vise en kilde som forklarer hvordan dette fungerer? For det er unødvendig å bremse fra et rødt lys som er synlig men som ikke tilhører hovedveien man er på om dette var tilfellet. Da burde bilene ha vist om dette fra før. Ghost breaking burde også Ikke repeteres ved samme punkt. Men det gjør dem jo. 

 

hekomo skrev (10 minutter siden):

Tesla leder klart på både teknologi og datamengde.

Enda en tom påstand. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...