Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (1 time siden):

Hey, du trenger ikke min tillatelse til å bidra i diskusjonen med den eneste måten du evner.

Ta med de jeg gjettet riktig på også da.

Du fikk et direkte spørsmål. På tide at du svelger unna og eier det du driver å argumenterer for! Men denne kommer du aldri unna 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Sturle S said:

Fiksa setninga for deg.  Det kjem av at bilane har batteri.  Batteri tek skade av å lade med høg effekt ved høg soc.

Oi oi! Hadde nesten glemt meg ut her, men siden vi ikke er på et tesla forum så risikerer man ikke å bli utestengt ved negativ omtale.

 

image.thumb.png.c24fa9a1a0290a45139f31bb15cb575c.png

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Passasjerfly? Hva er det du snakker om?

Jeg snakker om det ubetydelige mentale spranget fra å være tilhenger av å legge inn utestet og uferdig betakode i styringssystemer for bil til å gjøre det samme for fly. Synes man det er greit å la uskyldig tredjepart være ubetalte forsøkskaniner i det ene eksperimentet så bør man for konsistensen skyld være helt for det andre. Den store forskjellen er at jeg kan velge vekk å være passasjer på flytyper bygget etter Musks uansvarlige og umoralske filosofi,  mens jeg som syklist og fotgjenger ikke kan unngå disse eksperimentene i trafikken.

Så jeg spør konkret. Er du generelt for det å legge inn uferdig og utestet betakode for styring av framkomstmidler eller er du bare automatisk for det Musk til enhver tid gjør uten å tenke spesielt mer over det?

hekomo skrev (1 time siden):

Du har gjettet på mange ting, og det er alltid "tipping" om katastrofe for Tesla, og treffsikkerheten din har ikke akkurat vært veldig god.

Det som er utrolig, men ikke veldig overraskende er jeg ikke bare påpekte misforståelsene dine om min manglende treffsikkerhet her, men du selv anerkjente at du misforsto i det påfølgende innlegget. Til tross for det så bare fortsetter du med det samme. Det er forøvrig den klare observasjonen jeg har av alle tråder du involverer deg i. Det bare går i sirkel hele tiden uten at man kommer videre.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bshagen skrev (21 minutter siden):

Du fikk et direkte spørsmål. På tide at du svelger unna og eier det du driver å argumenterer for! Men denne kommer du aldri unna 

Hva slags tull er det du lirer av deg? Trenger du virkelig min tillatelse? Post hva du vil du, bshagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Hva slags tull er det du lirer av deg? Trenger du virkelig min tillatelse? Post hva du vil du, bshagen.

Du postet i månedsvis at Tesla kom til å gå konkurs, all din argumentasjon gikk på dette og den siste «profetien» din var utgang 2019. Hittil har samtlige av dine dommedagsprofetier rundt Tesla vært 100% hestepiss. Det er en slags norgesrekord i å ta feil. Jeg ville faktisk vært litt stolt ❤️

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Marzo said:

Oi oi! Hadde nesten glemt meg ut her, men siden vi ikke er på et tesla forum så risikerer man ikke å bli utestengt ved negativ omtale.

 

image.thumb.png.c24fa9a1a0290a45139f31bb15cb575c.png

Har du noe kilde til den kurven der? Vært morro å se hva batteritemperatur og lignende er under ladingen.Kan jo virke som at batteriet ikke når optimal temperatur før den er på 70% SOC (som vel forøvrig egentlig er noe lavere på E-tron siden den har buffer i topp)

Men E-tron er god på lading ja, absolutt. Vært fint om flere fikk til dette.

Jaguar I-Pace sin virker å være relativt slappere - ifølge en tilfeldig kurve på internett iallefall.

 

1097-FastchargeCurve.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Har du noe kilde til den kurven der? Vært morro å se hva batteritemperatur og lignende er under ladingen.Kan jo virke som at batteriet ikke når optimal temperatur før den er på 70% SOC (som vel forøvrig egentlig er noe lavere på E-tron siden den har buffer i topp)

Men E-tron er god på lading ja, absolutt. Vært fint om flere fikk til dette.

Jaguar I-Pace sin virker å være relativt slappere - ifølge en tilfeldig kurve på internett iallefall.

 

1097-FastchargeCurve.png

Som vannmerket viser er det hentet fra Fastned sine sider: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Verdt å merke seg at de henter data fra laderene sine og ikke fra bilens BMS.

Jaguar har ikke like fin kurve nei, men ikke helt Tesla Model 3 heller:

 

 

EUBnO0RWkAA2guB.png

Endret av Marzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Marzo said:

Som vannmerket viser er det hentet fra Fastned sine sider: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Verdt å merke seg at de henter data fra laderene sine og ikke fra bilens BMS.

Jaguar har ikke like fin kurve nei, men ikke helt Tesla Model 3 heller:

 

 

EUBnO0RWkAA2guB.png

Takker.

Nei den kunne vært bedre (og blir kanskje det en dag) men Model 3 har vel og minste batteriet av alle som gjør det best der, er jo bare 75kWh. Pluss at Tesla sin SOC stemmer, i forhold til andre biler hvor 100% SOC egentlig er lavere.

Model 3 lader jo uansett raskere enn de fleste andre, om man måler hvor mye rekkevidde man fyller på og ikke effekt.

Tesla-vs-Audi-e-tron-charging-speed.png

For ikke å snakke om at kun halve Norge får gleden av mer en 50kW på en e-Tron. Så må vel gjerne stå minst en time med den kontra 15 minutt med Model 3 om man skal kjøre i Nord.

E-tron 50 har vel batteri i ca samme størrelse som Model 3. Den klarer vel Max 125kW i peak.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Takker.

Nei den kunne vært bedre (og blir kanskje det en dag) men Model 3 har vel og minste batteriet av alle som gjør det best der, er jo bare 75kWh. Pluss at Tesla sin SOC stemmer, i forhold til andre biler hvor 100% SOC egentlig er lavere.

Model 3 lader jo uansett raskere enn de fleste andre, om man måler hvor mye rekkevidde man fyller på og ikke effekt.

Må nok ta forbehold i måten pakkene er designet og produsert også. Mens de andre prøver å lage pakker som krever mindre GHG utslipp gjennom livsløpet, så har Tesla fordelen av mer effektivitet i forbruk ved f.eks lading uten et stort ledningsnett og bruken av kontakter som jo burde ha en effekt. Sånn sett er det imponerende å se ladekurven til de andre som klarer å matche Tesla som har sine celler og moduler loddet direkte til hverandre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Complexity said:

Takker.

Nei den kunne vært bedre (og blir kanskje det en dag) men Model 3 har vel og minste batteriet av alle som gjør det best der, er jo bare 75kWh. Pluss at Tesla sin SOC stemmer, i forhold til andre biler hvor 100% SOC egentlig er lavere.

Model 3 lader jo uansett raskere enn de fleste andre, om man måler hvor mye rekkevidde man fyller på og ikke effekt.

Tesla har endret bufferen på sine batterier ved ulike oppdateringer så vanskelig å si hvor mye de har tilgjengelig.
100% har de ikke hatt og de har redusert det ved flere oppdateringer som tyder på det ikke var nok.
Andre merker har 88% netto kapasitet på sine batterier. Pga ladefart, batterihelse eller begge deler.

Ville vært morsomt å sett hva snitt farten på Model 3 hadde vært om de feks reduserte kapasiteten til 200KW.
Det ville ikke gitt like god pr, men gjerne en høyere snittfart.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Marzo said:

Tesla har endret bufferen på sine batterier ved ulike oppdateringer så vanskelig å si hvor mye de har tilgjengelig.
100% har de ikke hatt og de har redusert det ved flere oppdateringer som tyder på det ikke var nok.
Andre merker har 88% netto kapasitet på sine batterier. Pga ladefart, batterihelse eller begge deler.

Ville vært morsomt å sett hva snitt farten på Model 3 hadde vært om de feks reduserte kapasiteten til 200KW.
Det ville ikke gitt like god pr, men gjerne en høyere snittfart.
 

Veldig motsigende i forhold til det oophus3do hele tiden klager på. At Tesla lar deg lade cellene til 4.2V, som er maks cellespenning.

100% er nok 100% på en Tesla. Er en grunn til at bilen fraråder deg å lade til 100% med mindre du må. Ser ikke den beskjeden i spesielt mange andre biler.

(forøvrig kan jeg lese av batterispenning med Scan My Tesla appen, og jo den lader batteriet helt fult på 100%, hvor andre vil stoppe på rundt 4.1V)

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Complexity said:

For ikke å snakke om at kun halve Norge får gleden av mer en 50kW på en e-Tron. Så må vel gjerne stå minst en time med den kontra 15 minutt med Model 3 om man skal kjøre i Nord.

Halve norge bor ikke i nord-norge (Som er det jeg antar du mener med 'i nord'). Meg bekjent er det personer som eier biler ikke areal. Nord norge har ca 9% av norges befolkning i.h.t. https://no.wikipedia.org/wiki/Nord-Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Complexity said:

Veldig motsigende i forhold til det oophus3do hele tiden klager på. At Tesla lar deg lade batteriet til 4.2V, som er maks cellespenning.

100% er nok 100% på en Tesla. Er en grunn til at bilen fraråder deg å lade til 100% med mindre du må. Ser ikke den beskjeden i spesielt mange andre biler.

Jeg har ingen god oversikt nettopp pga Tesla har endret på dette så mange ganger at det blir vanskelig å sammenligne.

EV-database oppgir Tesla Model 3 til å ha 72,5kWh tilgjengelig av sin 75kWh batteripakke.
https://ev-database.org/car/1138/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor

Teslabjørn opplyser i videoen sin fra oktober at han måler 69,6kWh tilgjengelig strøm, og en annen bruker har målt 69,4 på sin.
Hvor mye som skyldes degradering og hvor mye som er nedjustert pga software updates fra Tesla er uvisst.
Men Tesla har mellom 90 og 95% tilgjengelig litt etter hvilken dag i uka man måler.

Endret av Marzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Marzo said:

Jeg har ingen god oversikt nettopp pga Tesla har endret på dette så mange ganger at det blir vanskelig å sammenligne.

EV-database oppgir Tesla Model 3 til å ha 72,5kWh tilgjengelig av sin 75kWh batteripakke.
https://ev-database.org/car/1138/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-Motor

Teslabjørn opplyser i videoen sin fra oktober at han måler 69,6kWh tilgjengelig strøm, og en annen bruker har målt 69,4 på sin.
Hvor mye som skyldes degradering og hvor mye som er nedjustert pga software updates fra Tesla er uvisst.
Men Tesla har mellom 90 og 95% tilgjengelig litt etter hvilken dag i uka man måler.

De har buffer i bunnen som de har endret på ja. Kan kjøre mange kilometer etter batteriet når 0%, men i topp er det ingenting.

Fult er fult, i motsetning til andre biler.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Veldig motsigende i forhold til det oophus3do hele tiden klager på. At Tesla lar deg lade cellene til 4.2V, som er maks cellespenning.

Ladespenning eller åpen-krets cellespenning? Dette er ikke det samme.

Det er forøvrig ingen hard grense på hva 'maks' er, men celleskade øker eksponensielt med spenning. Man kan derfor ikke si at 4.2V er noen slags magisk grense eller at det finnes noe 100% vannmerke som er naturgitt av cellen. Kapasiteten er noe produsenten sier den er og følger av produsentens kvalitetskrav. Så ett selskaps 100% kan være anneledes enn et annets 100% og du kan ikke si at det ene er mer rett enn det andre.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Complexity said:

 

E-tron 50 har vel batteri i ca samme størrelse som Model 3. Den klarer vel Max 125kW i peak.

Så ikke du hadde oppdatert svaret ditt. At en mindre bil bruker mindre strøm er ingen overraskelse.

Du kan se ladekurven til e-Tron 50 i samme linken som jeg delte tidligere. Som du ser er det ikke snakk om noen "peak" lading.

Audietron50.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, sverreb said:

Halve norge bor ikke i nord-norge (Som er det jeg antar du mener med 'i nord'). Meg bekjent er det personer som eier biler ikke areal. Nord norge har ca 9% av norges befolkning i.h.t. https://no.wikipedia.org/wiki/Nord-Norge

Tenkte på halve Norge som areal ja, ikke som befolkning. Selv om man ikke er bosatt i Nord-Norge kan det alltids hende man vil kjøre der. Spesielt nå som grensene er stengt vet jeg at mange tenker seg roadtrip til lofoten i sommer.

Tesla bygger vel noen V3 stasjoner der og nå så passer jo bra, om man har Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sverreb said:

Ladespenning eller åpen-krets cellespenning? Dette er ikke det samme.

Det er forøvrig ingen hard grense på hva 'maks' er, men celleskade øker eksponensielt med spenning. Man kan derfor ikke si at 4.2V er noen slags magisk grense eller at det finnes noe 100% vannmerke som er naturgitt av cellen. Kapasiteten er noe produsenten sier den er og følger av produsentens kvalitetskrav. Så ett selskaps 100% kan være anneledes enn et annets 100% og du kan ikke si at det ene er mer rett enn det andre.  

Ja greit. Har ikke testet så mye på min Model 3, men har testet på Model S med 85kWh pakken, og den kan fint stå en 2-3 timer på 100% og bruke kansje bare 1kW for å toppe opp cellene som henger igjen. Vil tro det lades så mye som cellene er laget for å takle i såfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

De har buffer i bunnen som de har endret på ja. Kan kjøre mange kilometer etter batteriet når 0%, men i topp er det ingenting.

Fult er fult, i motsetning til andre biler.

Godt mulig.
Etterhvert som Tesla får inn data fra bilene sine kan de gjøre endringer på dette. Enten var undersøkelsene deres god nok og "alle" andre var for konservative, eller så har Tesla dratt strikken litt for langt... Time will tell
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...