Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (2 timer siden):

Poenget er at konkurransen vokser dramatisk. Model 3 burde vert videre utviklet. Model y har ingen innovasjon i forhold til model 3.

Med unntak av en større bakdør og todelt bakhjulsoppheng. Hvordan de klarer å kombinere dette med uavhengig fjæring aner jeg ikke.

Man har snakket om dramatisk voksende konkurranse i mange år. Hvorfor trenger de å videreutvikle Model 3? Det kommer sikkert nyheter der, men akkurat nå er det Model Y-produksjonen som må rampes opp, og Model Y kommer til å selge helt sinnssykt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (2 minutter siden):

Det var bare et tilfeldig eksempel fra 20 sekunder med søk på nett. Jeg kunne jo heller nevnt de hundretusener av bilene VW-konsernet har måttet tilbakekalle bare de siste få årene på grunn av livsfarlige feil.

Også e-Tron har måttet tåle tilbakekalling på grunn av livsfarlige feil:

Det er forskjell på å gjøre en tilbakekalling for noe som potensielt kan skje og å sitte med rattet i fanget i 110 på motorveien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (43 minutter siden):

Mustank Mach-E , kanskje?  Dei endelege spesifikasjonane er ikkje kjende, og av dei som er kjende matchar han ikkje Model Y på noko som helst.  Kva kostar ein 7-setar Mach-E med hengarfeste?

Har du sett de to bakerste setene i Model Y? Det er klart om man har to anorektiske dverger med beina amputert som man ønsker å bli kvitt i første påkjørsel bakfra, så er det kanskje aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på å gjøre en tilbakekalling for noe som potensielt kan skje og å sitte med rattet i fanget i 110 på motorveien.

Så det er bedre å sitte med rattet i fanget i 110 på motorveien hvis det er en Audi? Og det er kanskje bedre å ikke klare å bremse opp i 110 på motorveien også? Høres skikkelig trygt ut, gitt. Det er så trygt at VW-konsernet måtte tilbakekalle hundretusener av biler på grunn av bremsefeil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Har du sett de to bakerste setene i Model Y? Det er klart om man har to anorektiske dverger med beina amputert som man ønsker å bli kvitt i første påkjørsel bakfra, så er det kanskje aktuelt.

Vi vet jo ikke om det faktisk blir slik da.  Bildene som ble delt var vel fra en prototype av noe slag? Ryktes vel at de ekstra setene skal stå bakover slik som på Model S.

Men små blir dem uansett.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Når kjem den bilen?  Model S kom jo i 2012, so dei har hatt åtte år på seg.  Eg veit ikkje kva du tenkjer er "rekord tid" til å lage ein bil som matchar Model S?

Mustank Mach-E , kanskje?  Dei endelege spesifikasjonane er ikkje kjende, og av dei som er kjende matchar han ikkje Model Y på noko som helst.  Kva kostar ein 7-setar Mach-E med hengarfeste?

Som du ser heng alle andre langt etter.  Tesla vert jo òg stadig betre.

https://www.wheelsjoint.com/comparison-mustang-mach-e-vs-tesla-model-y/

Trur ikke du kan kjøpe mk e som syvseter. Hengerfeste går nok.

Når startet musk på utviklingen av model S? Syntes det gikk lenge før jeg så den på gata. Porche brukte ikke lang tid.

Det har skjedd svært lite med model 3 siden den kom på markedet. Batteri og utstyr er akkurat som før.

De har heller ikke klart å gi bilen fornuftige opsjoner. Dette ble sagt at skulle komme men ingenting har skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

Det har skjedd svært lite med model 3 siden den kom på markedet. Batteri og utstyr er akkurat som før.

Skjedd en del "under panseret". Sammenligner man en 2018 Model 3 mot en 2020 er det en del forskjeller. Nye seter, kraftigere hardware, Nye frontlykter, endringer i ledningsnettet, bedre støydemping, fått krok og sikkert masse annet som er fikset på også.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -l said:

Har du sett de to bakerste setene i Model Y? Det er klart om man har to anorektiske dverger med beina amputert som man ønsker å bli kvitt i første påkjørsel bakfra, så er det kanskje aktuelt.

Eg har ikkje sett dei bakerste seta i Model Y, men dei er neppe mindre enn dei to ekstraseta eg har i min Model S.  9-åringen min er framleis lett nok til å sitje der.  Utruleg praktisk.  Hadde bruk for det sist helg, til dømes.  Om større ungar kan sitje i bakseta på ein Model Y vert det Model Y neste gong, elles går eg for ein Model X.  Eg har aldri høyrt om at nokon har vorte alvorleg skada i dei bakovervendte barneseta i ein Model S etter påkøyring bakfrå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Dårlegare på mange punkt.  Og ein heil del som ikkje er nemnt der.  Superladarnettverket til dømes.  Model Y fått betre rekkjevidde sidan artikkelen vart skriven.

2 hours ago, Trestein said:

Trur ikke du kan kjøpe mk e som syvseter. Hengerfeste går nok.

Når startet musk på utviklingen av model S? Syntes det gikk lenge før jeg så den på gata. Porche brukte ikke lang tid.

Eg anar ikkje når Tesla starta utviklinga av Model S, men det må ha vore etter at Roadster var lansert i 2008.  Porsche kan jo kopiere mykje frå Tesla, dersom dei finn ut at dei vil lage ein konkurrent som kan hamle opp.  Porsche har førebels ingenting som er i nærleiken.  Om det er Taycan du meiner, so har den berre 407 liter bagasjeplass bak og 81 liter framme, og kjem i utgangspunktet berre med fire seter, men det er mogeleg å få han med eit ekstra sete bak.  Tesla Model S har 754 liter bak og 150 liter framme, kjem med fem seter som standard og du kan få to ekstra bak.  Du kan leggje ned seta og få 1795 liter bagasjeplass.  Model S er romslegare enn mange stasjonsvogner.  Vi kunne aldri ha reist på ferie med tre ungar i ein Taycan.  Eg ser at Porsche har kopiert destinasjonsladar-opplegget til Tesla, og det er jo bra.  Alle kopierer jo frå Tesla om dagen, sidan Tesla er so bra.

2 hours ago, Trestein said:

Det har skjedd svært lite med model 3 siden den kom på markedet. Batteri og utstyr er akkurat som før.

No er ikkje Model 3 spesielt gammal, so det er vel heller ikkje rart?  Tippar det kjem nyhende under Tesla battery day om nokre veker.

2 hours ago, Trestein said:

De har heller ikke klart å gi bilen fornuftige opsjoner. Dette ble sagt at skulle komme men ingenting har skjedd.

Kva opsjonar ventar du på?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Dårlegare på mange punkt.  Og ein heil del som ikkje er nemnt der.  Superladarnettverket til dømes.  Model Y fått betre rekkjevidde sidan artikkelen vart skriven.

EPA rekkevidden til Tesla er håpløst å sette penger på. Vent heller 12-24 måneder og se rekkeviddetester når lithium-ion batteriene er nærmere Vmax nivåene de andre er ved. En splitter ny Tesla virker til å utnytte mer av batteripakken i EPA tester enn de har ute på veiene, og det er velkjent at batteriene mister kjapt noen prosent kapasitet før det utjevner seg. 

IMG_20200404_191044.jpg?width=804&height

main-qimg-bab3f1909247d8a85b2ecbfb9cce67
Når de andre har en Vmax som er nærmere 4,1V enn 4,2V så merkes ikke denne kurven i starten av levetiden til bilene. Dermed er man nærmere EPA/WLTP rekkevidden på biler som selv er 1-2 år gamle hos de andre. Hos Tesla+Zoe i disse testene så virker det som om man må fjerne fra 20 til 28%. 
 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men det er jo eiere som har opplevd å ha lengere rekkevidde på bilen etter 2 års bruk, grunnet bedre software. Har det da så mye betydning?

Denne SR+ eieren f.eks

Tesla har enda en jobb å gjøre med varmeapparatet, da det bruker mere strøm en nødvendig.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Men det er jo eiere som har opplevd å ha lengere rekkevidde på bilen etter 2 års bruk, grunnet bedre software. Har det da så mye betydning?

Testene er selvfølgelig utført med biler som har fått disse oppdateringene? EPA rekkevidden er fremdeles 20-30% unna, og det er EPA tallene slike artikler utnytter når de sammenligner bilene. 

Ingen vet hvordan Mach-E ser ut i en reel test ennå, men enten er dem like ved at begge utnytter høy Vmax ut fra produksjons-linjen, eller så vil Mach-E ha en betydelig ledelse etter kun 12-24 måneder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, uname -l said:

Glem ikke Polestar 2. Hvem ved sine fulle fem vil velge en Model 3 framfor den.

Folk som ikke vil ha en bil som:

Er laget av en kinesisk produsent som ikke har laget elbiler før

Som er dyrere

Har dårligere rekkevidde

Ikke har plass til voksne i baksetet

Har dårlig bakkeklaring

Har dårligere ytelse

Det ikke er satt noen leveringsdato på

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/2/2020 at 2:23 PM, oophus3do said:

Har du I det hele tatt sett de andre systemene slik at du har kunnet sammenligne? Sånn siden du trur YT er skummelt så trur jeg neppe det. 

Løsninga til point-trackinga er ekstremt mye bedre hos Waymo og Mobileye vs Tesla. Bevegelse som vises her handler om usikkerhet i løsningen, og jeg har aldri sett en Tesla film uten flickering i løsningen. Den enorme forskjellen ligger selvfølgelig i teknologien Elon mener er unødvendig. HD kart. Mens Elon prøver å holde ei "lock" på simple ting som skilt, så vet de andre hvor det skiltet er før den dukker opp i CMOS sensorene. Alt de trenger er å identifisere den så kan de kutte ressursene som trengs til tracking på de objektene. De beholder altså tracking selv om ei lastebil står i veien. Et bunnsolid track beholdes til skiltet er synlig igjen. Hos Tesla så forsvinner den informasjonen, og det må løses på nytt når lastebilen forsvinner. Det er tydelig grunnet tracking løsninga blir bedre etter noen frames. Noe som hadde vært unødvendig om coordinatsystenet mellom deg (bil) og skiltet ble beholdt fra første gang skiltet ble identifisert. 

Kun CMOS sensorer må bruke parallax kalkulasjoner for å lage et coordinatsystem. En Lidar får den informasjonen uten at du trenger bevegelser på deg selv, eller det du vil løse utenfor. 

Å basere seg på kart er håpløst, man kan støtte seg på det, men det vil alltid henge etter, siden verden forandrer seg hele tiden. 

Tesla baserer seg også på kart forresten. Trafikklys gjenkjenningen i Norge i hvert fall, fungerer bare i kryss om er kartlagt.

Ja lidar er overlegent, men HW der ligger fortsatt litt bortenfor horisonten før det kan leveres i masseproduksjon. Jeg er ekstremt glad i autosteer i Model 3 min, men vi venter på at disse systemene skal bli autonome.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Trestein said:

https://www.wheelsjoint.com/comparison-mustang-mach-e-vs-tesla-model-y/

Trur ikke du kan kjøpe mk e som syvseter. Hengerfeste går nok.

Når startet musk på utviklingen av model S? Syntes det gikk lenge før jeg så den på gata. Porche brukte ikke lang tid.

Det har skjedd svært lite med model 3 siden den kom på markedet. Batteri og utstyr er akkurat som før.

De har heller ikke klart å gi bilen fornuftige opsjoner. Dette ble sagt at skulle komme men ingenting har skjedd.

Her ser man hvordan det er når man forsøker å bruke en Porsche. Godt innblikk i hvordan det er å kjøre på langtur i elbiler som ikke er Tesla.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Å basere seg på kart er håpløst, man kan støtte seg på det, men det vil alltid henge etter, siden verden forandrer seg hele tiden.

Basere seg på kart? Nå ble jeg nyskjerrig, hvordan mener du Waymo, Mobileye, GM, Nissan, Audi etc etc bruker kartene?

bzzlink skrev (9 minutter siden):

Tesla baserer seg også på kart forresten. Trafikklys gjenkjenningen i Norge i hvert fall, fungerer bare i kryss om er kartlagt.

Tesla baserer seg på google-streetview. Du forstår forskjellen i type "kart" de andre utnytter og hva man får ut av type google-streetview? 

 

bzzlink skrev (9 minutter siden):

Ja lidar er overlegent, men HW der ligger fortsatt litt bortenfor horisonten før det kan leveres i masseproduksjon. Jeg er ekstremt glad i autosteer i Model 3 min, men vi venter på at disse systemene skal bli autonome.

Ja, argumentet til Elon var pris. Sjekk ut prisen det koster å produsere Lidar idag vs for 10 år siden, og du får hakeslepp. For jovist. Economies of Scale fungerer vist nok her også, som i absolutt alle andre segmenter. 

Lidar er nødvendig for å produsere og oppdatere kartet, men ikke nødvendig for å bruke teknologien som følger med fordelen av å ha kartet. Det betyr at man fint kan kjøpe produkter med "suite level 2+" utstyr og fremdeles utnytte kartene som premium-modellene og andre større kjøretøy kanskje får subsidiert fra tredjepartene som produserer dette. Verdien til kartet er ekstremt mye større enn kostnaden til Lidaren. Uansett hadde jeg lett kjøpt Lidar i utstyrspakken når dette blir tilgjengelig for rundt $500 per sensor. Mulighetene man får med det er rimelig store. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt så baserer de seg på kart som er scannet inn av kjøretøyer med lidarer og lasere og kameraer som kjører veiene?

Jeg tror også at Tesla kommer til å levere lidar når det blir billig nok.

I mellomtiden. Tesla baserer seg jo også på hva andre Teslaer scanner inn og jeg tror det er en styrke i å ha 1 million biler med kamera og radarbasert scanning, kontra noen hundre, (eller kanskje tusener?) med lidar og lasere osv. Når man skal lage kartene og lære seg å tolke verden rundt bilen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Såvidt jeg har skjønt så baserer de seg på kart som er scannet inn av kjøretøyer med lidarer og lasere og kameraer som kjører veiene?

Hva baserer teknologien seg på angående kartene? For ja, lidar lager point-clouds som i kombinasjon med RGB data fra CMOS sensorer produserer et 3D kart i farger. Det er litt annerledes enn et kart hvor man bruker AI for å å generere generelle hus og trær ala google streetview. Men selv Waymo, Mobileye etc bruker også google streetview for enkelte ting, dog det er aldri en prioritet men mer et hjelpemiddel langt baki der.  

https://www.a2d2.audi/a2d2/en/team.html

Der ser du f.eks point-clouden som blir generert. Hva den brukes til trur jeg du er litt forvirret rundt, for selve systemet baserer seg ikke på kartet. De baserer seg på CMOS sensorer og Radar slik Tesla gjør, men Lidar kartet gjør ting veldig mye enklere. Man kan før man ankommer et nytt geografisk område allerede ha masker* klart for å dedikere forskjellige mengder arbeid mot hva som er viktig. En Tesla scanner alle pixlene i CMOS sensoren for å finne kontrastpunkter, disse trackes før man i det hele tatt har et koordinatsystem for bilen. Bilen i seg selv aner ikke hvor den er i forhold til omverdenen når den står stille, siden man er avhengig av parallax kalkulasjoner av tracking/pixlene før man vet dybden til ting. 

Har man en point-cloud som vist i kilden, så har man den dybden mye kjappere. Man vet også hva som er bygninger, skilt, trær, fjell etc av objekter som normalt sett ikke skal røre på seg. Dermed kan man allokere kraft fra prosessorene til det som er viktig mye tidligere enn ellers. 

*Maskene man har automatisk før man kommer et sted i samarbeid med koordinatsystemet kartet gir deg gjør at du ikke trenger bruke særlig med ressurser for å finne ut at et skilt er et skilt. Alt du trenger gjøre er å bekrefte informasjon som allerede er kjent, fremfor å finne ut av alt av hva du ser. Så kan mesteparten av datakraften bli brukt til de tingene som faktisk er viktig. Bevegelige objekter, myke som harde. 

bzzlink skrev (13 minutter siden):

Jeg tror også at Tesla kommer til å levere lidar når det blir billig nok.

De har lovet bort verdi i FSD, så det måtte betydd at de må ta inn samtlige solgte biler og etterinstallere lidar isåfall. 

 

bzzlink skrev (14 minutter siden):

I mellomtiden. Tesla baserer seg jo også på hva andre Teslaer scanner inn og jeg tror det er en styrke i å ha 1 million biler med kamera og radarbasert scanning, kontra noen hundre, (eller kanskje tusener?) med lidar og lasere osv. Når man skal lage kartene og lære seg å tolke verden rundt bilen. 

Det er helt tydelig at du kan litt om hva Tesla gjør, men absolutt ingenting om hva de andre gjør. 

1. Det Tesla flåten tar inn av data er det samme som Captcha data du til stadighet ser på PC'en og Mobiltelefonen din hjemme. Mengden data gjennom Captcha er enormt mye større enn bilflåten til Tesla, spesielt siden gjennom Captcha så får man "ground truth" bilder automatisk generert, mens Tesla gjør dette manuelt hjemme på kontoret med ansatte. 

2. Mobileye har 17 millioner produkter med deres teknologi ute på veiene med Radar og CMOS sensorer. Så om det var kritisk å hente inn informasjon derifra, så sliter ikke de andre i særlig grad. De selger tross alt biler i enormt større tempo enn Tesla. Level 2 og level 2+ funksjonalitet er tross alt påkrevet for å få maks uttelling i de fleste sikkerhetstestene, så selv fossile biler har dette idag når det gjelder lane-assist og automatisk nødbremsning. Alle av dem med CMOS sensorer og teknologi som deler seg i mellom når det er et avvik av hva bilen trudde den skulle gjøre, og hva personen gjør. 

3. Kartene har ingenting med tolkning av omverdenen å gjøre når det gjelder det å identifisere bevegelige objekter. Sensorene i bilene tar seg av den biten. Men kartene hjelper fryktelig mye for å filtrere bort/inn bra og dårlig data. Spesielt hjelper det å ha en korridor som en digital jernbanelinje bilene helst ønsker å kjøre ved. Avvik derifra løses på nøyaktig samme måte som i Tesla flåten, men du slipper i det minste se biler som kjører seg selv inn i en garasje fordi koordinatsystemet ikke er løst ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 timer siden):

 Porsche har førebels ingenting som er i nærleiken.  Om det er Taycan du meiner, so har den berre 407 liter bagasjeplass bak og 81 liter framme, og kjem i utgangspunktet berre med fire seter, men det er mogeleg å få han med eit ekstra sete bak. 

Sagt på en annen måte. Om man klarer seg med 488 liter bagasjerom og 4 seter så er Taycan overlegen. Minibusser er alltids et alternativ om man trenger mer.

Her er link til en video om Taycan-produksjonen. 40 minutter uti så kan man for eksempel se at de tester bilen i en vindtunnel og så på en rulle som simulerer forskjellig dekke med en mikrofon inni som måler støyen. Du må innrømme at det er en annen verden enn det teltopplegget til Elon Musk?

https://youtu.be/-CEd6xf3T9Q?t=2414

 

Sturle S skrev (9 timer siden):

Eg ser at Porsche har kopiert destinasjonsladar-opplegget til Tesla, og det er jo bra.  Alle kopierer jo frå Tesla om dagen, sidan Tesla er so bra.

Nei, ingen elbilprodusenter hadde kommet på å sette opp noen ladere om ikke Elon Musk hadde funnet det opp først. Nok et bevis på at vi har med et geni å gjøre.

Sturle S skrev (9 timer siden):

Tippar det kjem nyhende under Tesla battery day om nokre veker.

Tipper det som vanlig blir annonsert noe himmelropende fantastisk som ikke eksisterer, men som kommer snart. Som de robottaxiene som skulle komme i år(utsatt inntil de klarer å detektere stillestående brannbiler) eller Tesla Semien som ble annonsert i 2017 og som skulle komme i 2019, så i 2020 og nå i 2021. 

Endret av uname -l
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...