Gå til innhold

Tesla i pluss for tredje kvartal på rad


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Complexity said:

Han får iallefall hurtigladet med 250kW fortsatt.

Ja han må bare passe å kjøre nok ganger frem å tilbake på motorveien før han stopper ved laderen sånn at han får optimal ladefart.
Sånn som vist her:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Marzo said:

Ja han må bare passe å kjøre nok ganger frem å tilbake på motorveien før han stopper ved laderen sånn at han får optimal ladefart.
Sånn som vist her:

 

Hvorfor skulle han måtte det på en supercharger?

Bilen forvarmer batteriet til 50 grader før man ankommer superchargeren så man får optimal ladefart.

I den videoen der så lader han jo bilen på en Ionity lader, som bilen ikke vil varme seg opp for å bruke siden det ikke er en Tesla lader. Det kommer støtte for 3e part ladestasjoner nå og den videoen er forøvrig 1 år gammel.

yaendpko05631.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Complexity said:

Hvorfor skulle han måtte det på en supercharger?

Bilen forvarmer batteriet til 50 grader før man ankommer superchargeren så man får optimal ladefart.

I den videoen der så lader han jo bilen på en Ionity lader, som bilen ikke vil varme seg opp for å bruke siden det ikke er en Tesla lader. Det kommer støtte for 3e part ladestasjoner nå og den videoen er forøvrig 1 år gammel.

 

Fordi man må ha under 18% SOC for å oppnå hastigheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Marzo said:

Fordi man må ha under 18% SOC for å oppnå hastigheten.

Ja sånsett må man jo kjøre att å frem for å få det. Men under en vanlig langkjøring vil man jo planlegge ruten så man har under 18% igjen når man ankommer om man vil se denne hastigheten. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Ja sånsett må man jo kjøre att å frem for å få det. Men under en vanlig langkjøring vil man jo planlegge ruten så man har under 18% igjen når man ankommer om man vil se denne hastigheten. 

Ja enten planlegge, eller flytte bosted eller hytte sånn at for de som kan utnytte det vil "treffe" blink...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 timer siden):

Faktum er at Tesla på ingen måte leder noen ting innenfor autonome funksjoner forutenom å utnytte kunder som crash-test-dummies, både personlig og fra lommeboka. Grunnen til at du er beta-tester er for å kunne skrive av inntjening fra FSD salg her og der for å pynte på Q-release tall med gimmick som "Smart Summon" som på ingen måte var klart for markedet. Det vil det heller aldri bli om CMOS er eneste sensorene de støtter seg til for slike funksjoner. 

Som bevist gjennom nylige uttalelser der de nå faktisk går mot sin egen tankegang og skal ta i bruk kart. 

https://insideevs.com/news/410425/tesla-maps-driving-data-elon-musk/

De ligger rett og slett årevis bak de andre som har gjort dette i mange år allerede. 

Tesla ligger langt foran de andre. De har enorme mengder data, og det å gjøre betatesting tilgjengelig for vanlige kunder gjør at de kan samle inn enda mer.

Du ser lanseringen av Smart Summon som negativt, men du skjønner ikke at nettopp dette er det som gjør at Tesla ligger så langt foran. Smart Summon er ikke ment å være ferdig når det gjøres tilgjengelig for kundene. Det er nettopp kundene som hjelper Tesla med data til å trene opp systemet. Den første versjonen vil selvsagt være veldig begrenset fordi de ikke har testet det i stor skala før, men så kommer det bare mer og mer data som de kan bruke til å finpusse funksjonaliteten.

Det du ser som negativt er altså det som er positivt, og som har gjort at Tesla ligger så langt foran de andre. De leder på mengden data, og det er data som er nøkkelen til dette.

En annen styrke Tesla har er at de er tilpasningsdyktige. Hvis forutsetningene forandrer seg eller de ser at de har gjort noe feil så bare fikser de det og prøver på nytt. Også dette er noe som har bidratt til at Tesla har en så pass overlegen ledelse.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (32 minutter siden):

Tesla ligger langt foran de andre. De har enorme mengder data, og det å gjøre betatesting tilgjengelig for vanlige kunder gjør at de kan samle inn enda mer.

Meh, jeg anmoder deg til å svare på innlegg hvor jeg har tatt for meg nettopp denne misvisende oppfatningen mange av dere har. Tesla leder på ingen måte i mengden data de samler inn. Mobileye har 17 millioner systemer ute, som er langt over det Tesla har i sin bilflåte om du skal bruke den logikken der. 

hekomo skrev (32 minutter siden):

Du ser lanseringen av Smart Summon som negativt, men du skjønner ikke at nettopp dette er det som gjør at Tesla ligger så langt foran.

Tvert om. Smart Summon bare bekrefter det jeg allerede viste. Det har vi jo fått et innblikk i tidligere gjennom flere videoer som viser ting "under the hood". Sammenlign gjerne tracking mellom Tesla og hvem som helst av de andre der ute, og du vil se noe interessant. 

Flickering i punktene betyr en dårlig løsning og en usikker point eller area-tracking. Det har Tesla mye av. 

Dette er milevis langt unna tracking-løsningene man ser hos de andre, hvor punktene og veimarkeringer står ekstremt mye mer solid enn dette. Spol til 9:52 når bilen står parkert, og se veimerkeringen hvor ufattelig dårlig det er. 

hekomo skrev (32 minutter siden):

Smart Summon er ikke ment å være ferdig når det gjøres tilgjengelig for kundene.

Smart Summon ble lansert for å få inn penger fra FSD salg, og var på ingen måte ferdig. Enig der. Det kommer det heller ikke til å bli i den utformingen vi så og teknologien som ble brukt når det ble lansert. Nå har Elon annonsert at de skal bruke samme metode som de andre, så da starter altså Tesla fra scratch, mens de andre har holdt på med den teknologien og fremgangsmåten som fungerer i årevis allerede. 

Ergo: Tesla ligger milevis langt bak. 

hekomo skrev (32 minutter siden):

De leder på mengden data, og det er data som er nøkkelen til dette.

Sist gang jeg spurte deg om å utbedre hva du mener med dette, så kom det ikke særlig mye ut av deg. Så jeg får spørre igjen. Hva mener du eksakt med "mengden data"? Hva slags data? Captcha data? Altså bilder av mulige objekter som ansatte manuelt hos Tesla må bekrefte, mens slikt blir gjort automatisk hos de andre som utnytter Captcha på mobiler og PC'er rundt om kring i verdenen? 

 

hekomo skrev (32 minutter siden):

En annen styrke Tesla har er at de er tilpasningsdyktige. Hvis forutsetningene forandrer seg eller de ser at de har gjort noe feil så bare fikser de det og prøver på nytt. Også dette er noe som har bidratt til at Tesla har en så pass overlegen ledelse.

De startet på nytt i 2016, og de starter på nytt nå i 2020. I mellomtiden har Google holdt på med den samme fremgangsmåten siden tidlig 2000 tallet, og det er den fremgangsmåten nå Tesla mest sannsynligvis må starte på nå. Så selvfølgelig ligger de milevis bak.

Mobileye har f.eks kartlagt hele europa på veier over 60km/t. USA er de ferdig med om 6 måneder. Mens Tesla starter nå.

Mens Tesla lover robotaxi år inn og år ut uten at vi ser noe til det, så har de andre holdt på en stund med lignende prosjekter lokalt hvor point-cloud HD kartene har vært tilgjengelig og ferdig utviklet.  

Endret av oophus3do
  • Liker 5
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Marzo said:

Ja enten planlegge, eller flytte bosted eller hytte sånn at for de som kan utnytte det vil "treffe" blink...

Haha what. At man får 250kW er jo bare en bonus. Har man for høy SOC og bare får f.eks 180kW så går det allikevel utrolig raskt.

Og som sakt vil Cybertruck, Roadster, nye S/X og eventuelt ryktede Model 3/Y med 100kWh batteri dra mye mere nytte av denne effekten.

Selv på en gammel 120kW supercharger så lader jeg jo utrolig mye raskere enn alle andre som står i kø på en 50kW lader (raskeste laderne vi har her i Nord utenom Tesla sine).

Så selv om man har en Audi eller Porsche så tar det latterlig mye lengere tid for dem å lade på veien enn det tar for meg med en Tesla. At de nå bygger ut 250kW ladere her oppe er en fin bonus for oss med Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Complexity said:

Haha what. At man får 250kW er jo bare en bonus. Har man for høy SOC og bare får f.eks 180kW så går det allikevel utrolig raskt.

Og som sakt vil Cybertruck, Roadster, nye S/X og eventuelt ryktede Model 3/Y med 100kWh batteri dra mye mere nytte av denne effekten.

Selv på en gammel 120kW supercharger så lader jeg jo utrolig mye raskere enn alle andre som står i kø på en 50kW lader (raskeste laderne vi har her i Nord utenom Tesla sine).

Så selv om man har en Audi eller Porsche så tar det latterlig mye lengere tid for dem å lade på veien enn det tar for meg med en Tesla. At de nå bygger ut 250kW ladere her oppe er en fin bonus for oss med Tesla.

At man får 250kw tyder på at det reduserer effekten senere ut i sesjonen skal vi tolke Teslabjørn sin siste video. (200kw tok mindre tid)

Så ja det er gjerne bare en gimmick som du sier, et spill for å kunne skrive 250KW på diskusjonsforum.
Om det skulle virke ville bare være en bonus :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 1.5.2020 den 10.06):


Musk mente det ikke var noen fare, viruset var som en mild forkjølelse, arbeiderne måtte komme på jobb selv om de var syke.

Så mente han at Tesla sin virksomhet var så viktig at han bare kunne dure på videre, så han nektet å stenge fabrikkene, helt til sheriffen kom å gjorde det for han.

Du glemte å skrive hva Donald Trump mente om Corona-pandemien, og hva han anbefalte befolkningen å gjøre for å beskytte seg. Han har vel bittelitt mer ansvar for amerikanernes helse-situasjon enn Elon Musk. Men det er vel kanskje ikke Trump du har satt så ettertrykkelig i vrangstrupen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (14 minutter siden):

snip

Du misforstår jo med vilje.  Dette gjelder for *samtlige* elbiler som benytter Litium-batterier. Eller enda mer, det gjelder samtlige ting som bruker Litium-batterier. Alvorlig talt, Marzo. Det er da ingen som noensinne har påstått at man får 250kW under alle omstendigheter? Eller 350kW for den saksskyld (Taycan)? Eller 170kW (E-tron)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Marzo said:

At man får 250kw tyder på at det reduserer effekten senere ut i sesjonen skal vi tolke Teslabjørn sin siste video. (200kw tok mindre tid)

Så ja det er gjerne bare en gimmick som du sier, et spill for å kunne skrive 250KW på diskusjonsforum.
Om det skulle virke ville bare være en bonus :)
 

Ja det der er litt merkelig, det må jeg innrømme. Spent på å se om det blir noen endringer der etter noen oppdateringer. Var jo dog litt forskjeller mellom de testene. Håper han gjør en ny test snart.

Men ja 250kW på Model 3 er litt gimmick, men har du sett reklamebudsjettet til Tesla?

Så ja det funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, bshagen said:

Du misforstår jo med vilje.  Dette gjelder for *samtlige* elbiler som benytter Litium-batterier. Eller enda mer, det gjelder samtlige ting som bruker Litium-batterier. Alvorlig talt, Marzo. Det er da ingen som noensinne har påstått at man får 250kW under alle omstendigheter? Eller 350kW for den saksskyld (Taycan)? Eller 170kW (E-tron)

Nei diskusjonen var nok hintet tilbake til en gammel tråd jeg og @Complexity hadde tidligere:

Og litt overraskende så ble det testet av Teslabjørn hvor 200KW laderen var kjappere med å lade enn 250KW.

Det er ingen som påstår at alle lader 250KW under alle omstendigheter, det er knapt noen omstendigheter.
Som nevnt må det planlegges eller ha bosted med riktig avstand til laderen for å oppnå det.

Forhåpentligvis vil dette bli bedre når Tesla kommer med nye batterier som støtter hastigheten. Spørs hva som skjer med prisene da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Ja det der er litt merkelig, det må jeg innrømme. Spent på å se om det blir noen endringer der etter noen oppdateringer. Var jo dog litt forskjeller mellom de testene. Håper han gjør en ny test snart.

Men ja 250kW på Model 3 er litt gimmick, men har du sett reklamebudsjettet til Tesla?

Så ja det funker.

Det blir nok det etterhvert som kunnskapen når ut til folk. De fleste sitter neppe å følger med på skjermen å logger hva slags hastighet de får. Enig i  at testene ikke var vitenskaplige så satser på det kommer nye under litt mer kontrollerte forhold.

Dog vanskelig å måle all den tid det stadig dukker opp ny software som endrer det hele.

Jeg har sett mange innlegg fra folk som klager på ladefarten ja. Nesten daglig.
Det krever litt innsats og opplesning på Tesla for å få bilene til å lade 250kw.. Men det går!

Med lik fart på hele syklusen så snakker vi!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Marzo said:

Det blir nok det etterhvert som kunnskapen når ut til folk. De fleste sitter neppe å følger med på skjermen å logger hva slags hastighet de får. Enig i  at testene ikke var vitenskaplige så satser på det kommer nye under litt mer kontrollerte forhold.

Dog vanskelig å måle all den tid det stadig dukker opp ny software som endrer det hele.

Jeg har sett mange innlegg fra folk som klager på ladefarten ja. Nesten daglig.
Det krever litt innsats og opplesning på Tesla for å få bilene til å lade 250kw.. Men det går!

Med lik fart på hele syklusen så snakker vi!

Trenger ikke følge med på skjermen, for det står på mobilen. Men Ola nordmann bryr seg neppe så mye nei. Men det går faktisk så raskt nå at det nesten er plagsomt. Skal man bestille mat må man gjerne ut å flytte bilen før man er ferdig å spise.

Noen som forresten vet om Ionity har planer om å bygge lenger Nord? Eller noen andre aktører? Er jo ingen satsing her.

Kartet til Tesla viser også stasjoner som kommer, så blir litt feil sammenligning. Men med tanke på at jeg bare trenger å stoppe ca 4 ganger mellom Tromsø og Oslo så er det nok av ladere.

Screenshot_20200505-162405.thumb.jpg.209e2a8316bdfcb09e4d85be9082179e.jpg

 

Screenshot_20200505-161518.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (31 minutter siden):

Som nevnt må det planlegges eller ha bosted med riktig avstand til laderen for å oppnå det.

Om man kjører Tesla så er det knapt noen planlegging å snakke om, det er neste artig å se alle Superladerne vi har tilgang på, det er virkelig overlegent vs Ionity (f.eks). Ikke lenge siden jeg var på dykkertur til diverse steder på vestlandet (Vadheim så Flåm og tilbake til Drammen), og med Superladere omtrent overalt så var det bare å plotte adresser. Det er virkelig ikke verre enn det. De jeg dykket med stoppet for å spise de også, så det var liksom ikke noe som var til hinder. Lader svært mange mil på bare 20 min (selv på 120kW-ladere), og dermed så er det jo bare tut og kjør. Si man greier 450km på én lading og 200-250km (bare for å ta noen enkle tall) på en liten halvtimes pause, så har du rekkevidde som lar deg praktisk talt kan kjøre deg *nesten* like langt som fossil. Og det vi jeg påstå er imponerende :)

EDIT: For ordensskyld så bruker jeg bare enkle og konservative tall, bare som eksempel

Endret av bshagen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bshagen said:

Om man kjører Tesla så er det knapt noen planlegging å snakke om, det er neste artig å se alle Superladerne vi har tilgang på, det er virkelig overlegent vs Ionity (f.eks). Ikke lenge siden jeg var på dykkertur til diverse steder på vestlandet (Vadheim så Flåm og tilbake til Drammen), og med Superladere omtrent overalt så var det bare å plotte adresser. Det er virkelig ikke verre enn det. De jeg dykket med stoppet for å spise de også, så det var liksom ikke noe som var til hinder. Lader svært mange mil på bare 20 min (selv på 120kW-ladere), og dermed så er det jo bare tut og kjør. Si man greier 450km på én lading og 200-250km (bare for å ta noen enkle tall) på en liten halvtimes pause, så har du rekkevidde som lar deg praktisk talt kan kjøre deg *nesten* like langt som fossil. Og det vi jeg påstå er imponerende :)

EDIT: For ordensskyld så bruker jeg bare enkle og konservative tall, bare som eksempel

Vi diskuterer ladefarten. Der er ingen som er uenig i at Tesla har et imponerende utbygd nettverk.

Men å si at de lader kjappest blir en motsigelse når man ser at det går kjappere med mindre effekt og det kun eksisterer 1 lader i Norge enn så lenge.
Selv om det var 250KW ladere på turen du skisserer så ville du sannsynligvis ikke spart mye tid på lading så lenge effekten kun er en peak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (11 minutter siden):

Vi diskuterer ladefarten. Der er ingen som er uenig i at Tesla har et imponerende utbygd nettverk.

Men å si at de lader kjappest blir en motsigelse når man ser at det går kjappere med mindre effekt og det kun eksisterer 1 lader i Norge enn så lenge.
Selv om det var 250KW ladere på turen du skisserer så ville du sannsynligvis ikke spart mye tid på lading så lenge effekten kun er en peak.

Jeg tar med ladefarten da jeg forteller deg hvordan det fungerer i praksis. Det er en kjennsgjerning at man lader best på lav SOC, og at man burde tenke på det når man er på langtur. Da gjør man gjerne en liten utregning på ladefart over ladetid = faktisk reisetid. Hvis jeg bruker en halv kalori i planleggingen av den reise tur/retur Trondheim, så ville jeg kanskje stoppet ladingen på 60% og da holdt SOC på et slik nivå at ladingen var optimal hver gang. Dermed blir 250kW kjappere fordi jeg kan utnytte korte men hyppige stopp vs lange og få. Dette ordner navigasjonen for deg, i Tesla sitt tilfellet - samt setter i gang (om nødvendig) forvarming før hver stopp. Det fungerer faktisk helt ypperlig, og kommer til å bli bedre og bedre etterhvert

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Om man kun trenger å lade den peaken for å komme seg videre vil det jo gå raskere. Bilen kalkulerer jo hvor lenge man må stå og lade basert på hvor man skal. Trenger man bare 10 minutters stopp så er det kjekt med 250kW peak.

Ikke hvis man må kjøre forbi laderen og tilbake for å ha riktig soc

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...