Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

syar2003 skrev (1 minutt siden):

Da konkluderer jeg med at svaret ditt er nei ?
Aporopos leiebiler som brukes i jobb oppdrag er du vel som alle andre normale pålagt et visst budget enten det vidrefaktureres kunde eller betales av firmaet selv.

Nei hva da? Jo systemet er prøvd, om det er det du tenker er nei? 

 

Vi har ikke budsjett på leiebil nei, og når en leier mye bil får en oppgraderinger så de er ikke nødvendigvis dyre. Selv om en kjører "premium". Og det er sjeldent mye utstyr, men en gang i blant er en heldig. Men nå var det vell ikke iDrive vi diskuterte heller... Det er iallefall ikke noe jeg ønsker å diskutere, en av de værre systemene der ute(iDrive generelt) IMO. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (2 timer siden):

Har du prøvd en 2019 eller nyere modell bmw med iDrive 7 ,digital cockpit professional og hud forresten ?

Det var kun ett ja/nei spørsmål her. Og oppfølginsspørmål om du kunne bekrefte med modell og årstall.Tydeligvis vanskelig å svare konkret på det.
 

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

det var like useriøst som personen før som baserte seg på 1 bil. Det var altså en spøk.. om du spøkte så er det såklart samme greie, ja. Men jeg tok deg mer seriøst. 

Ja, jeg var faktisk seriøs. Men om det hele var spøk fra din side lar vi det likesågodt ligge dødt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

det var like useriøst som personen før som baserte seg på 1 bil. Det var altså en spøk.. om du spøkte så er det såklart samme greie, ja. Men jeg tok deg mer seriøst. 

Et massesøksmål er umulig å få til fra kun 1 kunde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 1.5.2020 den 23.32):

Klarer fint å se litt til høyre for å vite farten min nå.

Alle som er vant til biler med midtmontert instrumentpanel (f.eks. franske biler) vet at dette ikke en noe problem i hele tatt. Mennesket er så tilpasningsdyktig at det går helt av seg selv å se farten i midtmontert instrumentpanel/skjerm. Dette er bare ett av de siste halmstråene som Tesla-motstanderne (tenk at sånne faktisk finnes?) tviholder på, i mangel av noe bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg heier på Tesla, de pusher hele bransjen mye raskere framover enn hva som var tilfellet før. Men jeg synes fortsatt at det er åpenbart at alle skjermer som ikke er rett fram er mer trafikkfarlig. Jeg har selv vært med på en utforkjøring som ungdom, der årsaken var at blikket til sjåføren ble flyttet fra veien til midtmontert instrumentpanel, i det tilfellet radioen. Selv om den hadde "tactile feedback" - knapper man ikke trenger se på for å treffe" - var et øyeblikk nok og vi suste forbi noen cm fra et større betongrør med mer flaks enn retningssans. Et såvidt jeg vet uomstritt observert faktum er at når man ser mot høyre, har man en tendens til å ubevisst styre/gå mot høyre.

Dette er et anekdotisk men selvopplevd eksempel på at forstyrrelser er trafikkfarlig. Videre er mye/feil informasjon trafikkfarlig og animasjoner er trafikkfarlig. Mennesket snur seg etter bevegelser, uansett hvor vant de er til en løsning. Sier ikke at Tesla er verre enn andre, for det finnes langt verre konsepter, men jeg liker IKKE tablet-på-en-stang-løsningen i Model 3.

Med autopilot/lane assistant ville dette neppe ha skjedd, men jeg er usikker siden det var en grusvei. Så igjen, jeg heier på Tesla som pusher fram teknologi.

Så din tolkning av motstandere av midtstilte skjermer er for enkel og snever, dette handler ikke om at alle som er uenige med deg bare er Tesla-motstandere. Du kan ikke diskutere deg bort fra at synsfeltet til sjåføren skal være på veien - så lenge autopilot kun er førerstøtte og ikke selvkjøring.

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
tommyb skrev (42 minutter siden):

Dette er et anekdotisk men selvopplevd eksempel på at forstyrrelser er trafikkfarlig.

Det er vel et anekdotisk men selvopplevd eksempel på at å fikle med radio mens man kjører er trafikkfarlig.

Den generelle bruken av midtstilte instrumenter i biler rundt omkring i verden er vel et testament på at det fungerer like godt som å dytte det inn bak rattet. Er jo først etter at Tesla begynte med det at det ble et "problem"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Jeg heier på Tesla, de pusher hele bransjen mye raskere framover enn hva som var tilfellet før. Men jeg synes fortsatt at det er åpenbart at alle skjermer som ikke er rett fram er mer trafikkfarlig. Jeg har selv vært med på en utforkjøring som ungdom, der årsaken var at blikket til sjåføren ble flyttet fra veien til midtmontert instrumentpanel, i det tilfellet radioen. Selv om den hadde "tactile feedback" - knapper man ikke trenger se på for å treffe" - var et øyeblikk nok og vi suste forbi noen cm fra et større betongrør med mer flaks enn retningssans. Et såvidt jeg vet uomstritt observert faktum er at når man ser mot høyre, har man en tendens til å ubevisst styre/gå mot høyre.

Dette er et anekdotisk men selvopplevd eksempel på at forstyrrelser er trafikkfarlig. Videre er mye/feil informasjon trafikkfarlig og animasjoner er trafikkfarlig. Mennesket snur seg etter bevegelser, uansett hvor vant de er til en løsning. Sier ikke at Tesla er verre enn andre, for det finnes langt verre konsepter, men jeg liker IKKE tablet-på-en-stang-løsningen i Model 3.

Med autopilot/lane assistant ville dette neppe ha skjedd, men jeg er usikker siden det var en grusvei. Så igjen, jeg heier på Tesla som pusher fram teknologi.

Så din tolkning av motstandere av midtstilte skjermer er for enkel og snever, dette handler ikke om at alle som er uenige med deg bare er Tesla-motstandere. Du kan ikke diskutere deg bort fra at synsfeltet til sjåføren skal være på veien - så lenge autopilot kun er førerstøtte og ikke selvkjøring.

Hvis jeg går utenfor feltet mitt, så varsler Teslaen min meg om at jeg er på vei ut av feltet og bør korrigere bilen snarest med en alarm (når jeg f.eks. ikke kjører med Autosteer). Man kan også sette opp et valg som gjør at bilen korrigerer seg selv dersom den merker at man er på vei ut av feltet (f.eks. hvis en sjåfør har sovnet).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (14 minutter siden):

Hvis jeg går utenfor feltet mitt, så varsler Teslaen min meg om at jeg er på vei ut av feltet og bør korrigere bilen snarest med en alarm (når jeg f.eks. ikke kjører med Autosteer). Man kan også sette opp et valg som gjør at bilen korrigerer seg selv dersom den merker at man er på vei ut av feltet (f.eks. hvis en sjåfør har sovnet).

Feltlinjer er ikke overalt i vårt land og er eksempelvis ikke synlig mange ganger under vinterhalvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (37 minutter siden):
Hanhijnn skrev (59 minutter siden):

Er jo først etter at Tesla begynte med det at det ble et "problem"...

Ja , fordi Tesla som ledende teknologi-pådriver og innovatør burde visst bedre .

Visst bedre??? Når det har fungert gulle godt i mange tiår hos andre velrenommerte bilprodusenter?

Nei du Syar, dette er et totalt oppkonstruert "problem". Men tvihold gjerne på det for min del. Jeg har hatt flere biler med midtstilt instrumentpanel, helt uten problemer (på lik linje med alle andre som har hatt sånt før Tesla Model 3).

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Hanhijnn said:

Det er vel et anekdotisk men selvopplevd eksempel på at å fikle med radio mens man kjører er trafikkfarlig.

Den generelle bruken av midtstilte instrumenter i biler rundt omkring i verden er vel et testament på at det fungerer like godt som å dytte det inn bak rattet. Er jo først etter at Tesla begynte med det at det ble et "problem"...

Ja, det er også et eksempel på at å fikle med radio er trafikkfarlig. I dette tilfellet var altså "forstyrrelser" representert av å se etter hvor knappen til å bytte kanal var hen.

Og at man har midtstilte instrumenter i bilen er ikke et testament på at det fungerer like godt som å dytte det inn bak rattet. Det er derimot et testament på at man ikke har plass til alt bak rattet.

At Tesla begynte med det er ikke noe vendepunkt for at det er et problem, ikke for meg i alle fall, så igjen - du tar feil om hvorfor folk misliker det. Forøvrig ser løsninga til Byton mye farligere ut enn Tesla. Kulere, farligere.


 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, MrMarbles said:

Hvis jeg går utenfor feltet mitt, så varsler Teslaen min meg om at jeg er på vei ut av feltet og bør korrigere bilen snarest med en alarm (når jeg f.eks. ikke kjører med Autosteer). Man kan også sette opp et valg som gjør at bilen korrigerer seg selv dersom den merker at man er på vei ut av feltet (f.eks. hvis en sjåfør har sovnet).

Ja, og lane assist og liknende er jo funksjonalitet som tidligere man måtte ha tyske toppmodeller for å få i bilene. Tesla har mye høyere innovasjonstakt enn tradisjonelle bilprodusenter og har vist høye ambisjoner for sin "autopilot", og det er en av de mange grunnene til at jeg heier på dem.

Når det er sagt, var altså eksemplet mitt fra en grusvei uten markerte veikanter, så jeg gjetter på at førerstøttesystemer ikke hadde hjulpet veldig mye selv i dag - selv om 3D-analyse av omgivelsene forhåpentligvis har potensiale til å stoppe slike ulykker. Derimot er enkle tiltak som kanalvelger på rattet ganske effektivt mot dette - da man kan holde synsfeltet der det skal være.

Problemstillingen har nok gått ut på dato - ferske sjåfører bytter vel ikke kanal på en radio lengre. Og talestyring holder også blikket på rett plass.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Nei du Syar, dette er et totalt oppkonstruert "problem".

https://komonews.com/news/local/new-in-car-infotainment-systems-a-potentially-deadly-distraction-study-finds
"The AAA study recommends that specific design changes shouldbe made to in-vehicle infotainment systems, like improving voice-command technology, simplifying software menus, removing complex center console controls and positioning system controls to allow all drivers to keep their eyes on the road."
 

"..drivers are urged to avoid vehicles that require use of a center console controller when using the infotainment system, because they are especially distracting and potentially dangerous.

“This is a design problem, not an age problem,” said AAA Washington’s Traffic Safety program manager, Kelly Just. “Designing systems to meet the safety and comfort needs of aging drivers would benefit all of us today, and for years to come.”

Det er flere slike undersøkelser som kommer til samme konklusjon. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (50 minutter siden):

Ja, og lane assist og liknende er jo funksjonalitet som tidligere man måtte ha tyske toppmodeller for å få i bilene. Tesla har mye høyere innovasjonstakt enn tradisjonelle bilprodusenter og har vist høye ambisjoner for sin "autopilot", og det er en av de mange grunnene til at jeg heier på dem.

Når det er sagt, var altså eksemplet mitt fra en grusvei uten markerte veikanter, så jeg gjetter på at førerstøttesystemer ikke hadde hjulpet veldig mye selv i dag - selv om 3D-analyse av omgivelsene forhåpentligvis har potensiale til å stoppe slike ulykker. Derimot er enkle tiltak som kanalvelger på rattet ganske effektivt mot dette - da man kan holde synsfeltet der det skal være.

Problemstillingen har nok gått ut på dato - ferske sjåfører bytter vel ikke kanal på en radio lengre. Og talestyring holder også blikket på rett plass.

Jepp. Det meste kan man styre på rattet. Alt fra temp ,til neste låt og talekommando for å søke opp favorittlåta.

Den sentrerte skjermen er ganske høyt oppe. Så det er omtrent like langt man må flytte blikket som på et speedometer som er i dashbordet (i min erfaring). Trodde selv at jeg ikke vil like, men det var glemt etter 5 minutters testkjøring av søstersen sin Model 3.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, tommyb said:

Problemstillingen har nok gått ut på dato - ferske sjåfører bytter vel ikke kanal på en radio lengre. Og talestyring holder også blikket på rett plass.

Nja si ikke det. Jeg bytter veldig ofte sang på Spotify. Bilen har jo og flere tusen radiokanaler så blir litt bytting der og. Så problemstillingen er neppe borte.

Men alt gjøres med knappen på rattet så ikke noe problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Feltlinjer er ikke overalt i vårt land og er eksempelvis ikke synlig mange ganger under vinterhalvåret.

Det stemmer, og det vil nok ikke fungere da. Ville bare påpeke at de jobber på mange fronter nettopp med å unngå at man kjører i grøfta. Usikker på grusvei, og husker ikke hvordan og om det funker på vinterføre, men tipper den sliter med denne funksjonaliteten da.

Samtidig: det er særdeles lite jeg har å gjøre på skjermen mens jeg kjører. 


Det vil nok være mye større sannsynlighet for at en person krasjer pga knoting på egen mobil enn knoting på skjermen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Visst bedre??? Når det har fungert gulle godt i mange tiår hos andre velrenommerte bilprodusenter?

Nei du Syar, dette er et totalt oppkonstruert "problem". Men tvihold gjerne på det for min del. Jeg har hatt flere biler med midtstilt instrumentpanel, helt uten problemer (på lik linje med alle andre som har hatt sånt før Tesla Model 3).

Så unnskyldningen er at når andre «velrennomerte» på et eller annet tidspunkt har laget biler med en dårlig løsning sett fra et sikkerhetsmessig aspekt så er det greit at et selskap som Tesla gjør det i sine high-tek høyytelses biler (som forøvrig ingen kjøretøy er laget bevisst med retro lock/design som f.eks mini cooper). Tesla bør gjøre motsatt og minke «cognitive driver distraction» alle steder der det er mulig. Å forvente noe annet er en selvmotsigelse.
 Å plassere kun en 15" skjerm hvor all informasjon konsentrerer midt mellom fører og passasjer er ikke å søke etter å minimere «cognitive driver distraction» men å fravike det. Og hvordan har det seg at det i Model 3 og Y ikke er noe instrument cluster i siktlinjen til føreren som i Model S og X ?,  jo det er kostnadsrelatert.

Du kan lese deg opp på de mange forsknings rapporter og studier om «cognitive driver distraction» som underbygger dette med «øynene fra veien» , hvor enkelte av disse studier også tester ut voice commands og man ser faktisk at hvordan disse er laget skaper ulike negative utslag i nivået av kognitiv distraksjon og varighet.
 

At du ikke har hatt problem med midtstilt instrument panel i x antall biler du har hatt og blitt vant til en «uvane» er ikke relevant når forskning viser det faktisk «er» et stort problem i dag. Og det forsterkes ytterligere med alder.

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 25.4.2020 den 2.44):

Det forandrer fremdeles ikke at Tesla m3 og Y har mengder av biler med lakkskader og dårlig arbeid/finish rett fra samlebåndet  ,sikkert for at de bare rusher ut biler tilsynelatende uten QC.Og det har pågått siden 2018. Forklar oss det.

De fleste kjenner historien med VAG sinkslipp galvaniserings problemet. Kan du finne noe av nyere dato der dette med lakk/arbeid som ikke holder mål på fabrikknye biler er en vedvarende trend (f.eks siste året) som gjelder de andre tyske merkene  Mercedes og BMW.

PS ! Du har forøvrig også bestemt deg å tro på noe (alt) på forhånd er ufeilbarlig (og ignorere alt det man påpeker er problemer med et visst merke). Om du mener det er å diskutere så deg om det.

Som du kan se så er det ikke bare Tesla som har lakkskader og dårlig arbeid/finish rett fra samlebåndet. Det er tydeligvis flere andre som også bare rusher ut bilen tilsynelatende uten QC. Men det er visst bare når en eller annen person har problemer med en Tesla at det teller!

Jeg har aldri sagt at Tesla er ufeilbarlige. Det er ikke jeg som snakker i absolutter her og påstår at Tesla bare er elendige og ikke kan gjøre noe riktig, mens de andre  produsentene er perfekte og enhver feil er egentlig ikke feil eller teller ikke og skal bortforklares for enhver pris.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...