Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Forskjellige produsenter tilbyr forskjellig ekstrautstyr. Er HUD svært viktig for deg så kjøper du ikke en Tesla. Er integrert Spotify svært viktig så kjøper man ikke en BMW. Osv. Alle kommer aldri til å tilby alt, til alle modeller. Enkelte ting er svært enkle å endre på, som f.eks finish på interiør eller eksteriør, eller ekstra fjernlys. Andre ting, som HUD lar seg gjør men blir ikke nødvendigvis veldig bra. Og andre ting igjen, som integrert Spotify eller Matrix-lys, er bortimot helt umulig å ettermontere. 

Min eneste klage mhp. Tesla er at de ikke tilbyr stoffseter lengre, og at karbonfiberinteriøret har gått ut. Det siste er enkelt å fikse, det første svært vanskelig. Skulle ønske de tilbød stoffsetene fortsatt. Jeg har de i X'en og de er helt supre. Beste setene jeg har hatt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (7 minutter siden):

Det begynner å komme en del hjemmeprosjekter. Mulig man får kjøpt det og etterhvert.

Denne synes jeg er ganske stilig:

 

Ja - den var det :)

Men det er ikke full funksjons driver head up display med skilt og fartsgrense kjøreanvisninger m.m som er det jeg snakker om. Dette er hva jeg ønsker at Tesla skal tilby sine fullutstyrte top modeller (performance tillegg f.eks)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Forskjellige produsenter tilbyr forskjellig ekstrautstyr. Er HUD svært viktig for deg så kjøper du ikke en Tesla. Er integrert Spotify svært viktig så kjøper man ikke en BMW. Osv. Alle kommer aldri til å tilby alt, til alle modeller. Enkelte ting er svært enkle å endre på, som f.eks finish på interiør eller eksteriør, eller ekstra fjernlys. Andre ting, som HUD lar seg gjør men blir ikke nødvendigvis veldig bra. Og andre ting igjen, som integrert Spotify eller Matrix-lys, er bortimot helt umulig å ettermontere. 

Min eneste klage mhp. Tesla er at de ikke tilbyr stoffseter lengre, og at karbonfiberinteriøret har gått ut. Det siste er enkelt å fikse, det første svært vanskelig. Skulle ønske de tilbød stoffsetene fortsatt. Jeg har de i X'en og de er helt supre. Beste setene jeg har hatt. 

 Hvorfor skal man velge en bil som har Spotify integrert? Har brukt Spotify i bilen i minst 10-år. 

Dette med seter og oppvarmet ratt er også ting jeg setter pris på å kunne velge fritt. Del skinn er ofte behagelig fordi man ikke sklir i setet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Forskjellige produsenter tilbyr forskjellig ekstrautstyr. Er HUD svært viktig for deg så kjøper du ikke en Tesla. Er integrert Spotify svært viktig så kjøper man ikke en BMW. Osv. Alle kommer aldri til å tilby alt, til alle modeller. Enkelte ting er svært enkle å endre på, som f.eks finish på interiør eller eksteriør, eller ekstra fjernlys. Andre ting, som HUD lar seg gjør men blir ikke nødvendigvis veldig bra. Og andre ting igjen, som integrert Spotify eller Matrix-lys, er bortimot helt umulig å ettermontere. 

Min eneste klage mhp. Tesla er at de ikke tilbyr stoffseter lengre, og at karbonfiberinteriøret har gått ut. Det siste er enkelt å fikse, det første svært vanskelig. Skulle ønske de tilbød stoffsetene fortsatt. Jeg har de i X'en og de er helt supre. Beste setene jeg har hatt. 

Til info så er det integrert Spotify i BMW attpå til i HUD. Å ønske seg noe mere (tette hull i manglende utstyr/tilvalg) fra en bilprodusent er liksom ikke lov å påpeke som en eventuell kjøper/kunde ?
 

 

CB5E8CAC-2BC0-4B19-BE96-8F2C5975084A.jpeg

02EE99DC-357C-40E5-849F-57035B52993F.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (29 minutter siden):

Er det kun dette som stopper deg fra å kjøpe en Tesla? 

Det er en av flere ting som allerede tidligere nevnt.

Jeg kjøpte heller ikke Polestar 2 (avbestilte) på grunn av det etter min mening overdimensjonerte midtkonsollet, som jeg og mange kritiserer. Og det er ingen i Polestar fb gruppen som kaller meg «Polestar hater» for det ;)

Kvittet meg med (solgte) en kun 2 år gammel Ford Focus Sport etter knirking i plast/interiør de ikke fikset (hatt flere og er ferdig med Ford).Så Mustang Mach-E er ikke med i vurderingen. Og noen Vignale (mere påkostet) versjon av Mach-E har jeg ikle hørt om.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men dette var biler du eide og/eller var interessert i. Hvis du ikke er interessert i en Tesla, hva er poenget med å fortelle andre hvor mye du ikke liker Tesla? Gjør du det om andre bilmodeller? Forteller du folk som har kjøpt seg en ny Audi at du ikke liker Audi på deres FB-gruppe? Hva er i såfall poenget? 

EDIT: Audi er et eksempel bare, aner ikke om du liker Audi eller ikke. Poenget er bare at jeg syns det er en merkelig oppførsel og måtte fortelle noen at de ikke liker de tingene andre eier, som du ikke en gang vil ha selv 

Og det finnes mange ting jeg gjerne skulle sett bedre med bilen min, ingen tvil. Men det finnes en forskjell på å snakke om slike ting, enn bare bashing og endeløs sirkelkverulering, bare for underholdningen sin skyld, slik folk her inne gjør. Du ser forskjellen på dette, ikke sant? 

Endret av bshagen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Hva er feilraten? Kan legge til mine 3 biler også, aldri hatt problemer. Hvor mange % har du nå oversikt over?

Hvordan skal jeg vite det? Forstod du det du leste? Det skulle bare mangle at det ikke er 100% fail rate på en ladeluke, men det var et av flere problemene en kollega hadde. Den klagen han likte minst var ulyder fra forstilling og interiør som aldri ble fikset ordentlig. Noe en må få lov til å klage på i en bil til 700k?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Men dette var biler du eide og/eller var interessert i. Hvis du ikke er interessert i en Tesla, hva er poenget med å fortelle andre hvor mye du ikke liker Tesla? Gjør du det om andre bilmodeller? Forteller du folk som har kjøpt seg en ny Audi at du ikke liker Audi på deres FB-gruppe? Hva er i såfall poenget? 

EDIT: Audi er et eksempel bare, aner ikke om du liker Audi eller ikke. Poenget er bare at jeg syns det er en merkelig oppførsel og måtte fortelle noen at de ikke liker de tingene andre eier, som du ikke en gang vil ha selv 

Og det finnes mange ting jeg gjerne skulle sett bedre med bilen min, ingen tvil. Men det finnes en forskjell på å snakke om slike ting, enn bare bashing og endeløs sirkelkverulering, bare for underholdningen sin skyld, slik folk her inne gjør. Du ser forskjellen på dette, ikke sant? 

Poenget er at vi diskuterer teslas fremtid. Da er det relevant at tesla ikke tilbyr ting konkurentene har og at konkurentene har biler som er bedre. Det har faktisk betydning hvilke konkurrenter tesla har og får i fremtiden. Denne tråen handler om tesla og da er det relevant hva tesla tilbyr kundene i forhold til konkurrentene. Hadde vi diskutert Skoda hadde nok lignende ting kommet frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

 Hvorfor skal man velge en bil som har Spotify integrert? Har brukt Spotify i bilen i minst 10-år. 

Dette med seter og oppvarmet ratt er også ting jeg setter pris på å kunne velge fritt. Del skinn er ofte behagelig fordi man ikke sklir i setet. 

Oppvarmet ratt er en billig sak som ingen har noe imot, akkurat som varmeseter. Så slikt kan være standard på alt annet enn de billigste bilene synes jeg.

Jeg har også brukt Spotify i mange år i bilen. Men det er MYE greiere  når det er integrert. Starter automatisk når jeg setter meg inn, enkelt for passasjer å søke frem musikk uten å knote med min mobil, mye bedre dekning pga. antenner på utsiden av bilen, visning av sangtittel godt integrert i skjermen og lett leselig osv. 
Ellers kan du jo si det samme om radio, hvorfor ha det integrert når du kan bruke mobilen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 timer siden):

Til info så er det integrert Spotify i BMW attpå til i HUD. Å ønske seg noe mere (tette hull i manglende utstyr/tilvalg) fra en bilprodusent er liksom ikke lov å påpeke som en eventuell kjøper/kunde ?

Fint om BMW har fått dette nå (og nei, Apple CarPlay/Android Auto teller ikke). 

Du må gjerne ønske deg masse utstyr, men om en produsent ikke tilbyr det er det liten vits i å klage vettet av seg om det. De kommer ikke til høre på deg likevel ;) Kjøp noe annet som passer ønskelisten bedre, tenker jeg da. 
 

Ellers var bildene dine en god påminnelse om hvorfor jeg ikke vil ha HUD. Hater alt av forstyrrelser i synsfeltet og det der så skikkelig plagsomt ut. Det eneste som interesserer meg om en bil har HUD, er om jeg enkelt kan slå det av permanent og aldri skjenke det en tanke igjen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (38 minutter siden):

Hvordan skal jeg vite det? Forstod du det du leste? Det skulle bare mangle at det ikke er 100% fail rate på en ladeluke, men det var et av flere problemene en kollega hadde. Den klagen han likte minst var ulyder fra forstilling og interiør som aldri ble fikset ordentlig. Noe en må få lov til å klage på i en bil til 700k?

Det bør en vell få klage på enhver bil synes jeg.

 

Dog veldig normalt, dette med interiør lyder.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (3 timer siden):

Så du har enkelt og greit ikke noe svar til  en «ordentlig» aftermaket HUD implementasjon til Tesla M3 å vise til. Da kan du jo bare si det. At noen faktisk ikke har gjort det , kan det være at løsningene ikke er noe bra , hverken funkjonelt eller estetisk ?

Ja det kan være en grunn, evt at behovet er hypet og folk er helt fornøyd med det bilen har stock. Alternativer ser jeg du har fått, så det trenger jeg jo ikke vise til:)

 

Hud er jo noe tesla selv har sagt de ikke fokuserer på, så det er egentlig bare å droppe diskusjonen. Det kommer neppe.

 

Har kjørt med hud før(bmw) og masse leiebiler, savner det ikke til daglig. Trives godt med midt plassert skjerm egentlig. Kombinert med kamera åpent er det gull. Full kontroll både foran og bak.

 

Men hver sin smak, heldigvis mange biler med hud å velge. Dog somregel med store bismaker. Men det er det vell verdt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (34 minutter siden):

Poenget er at vi diskuterer teslas fremtid. Da er det relevant at tesla ikke tilbyr ting konkurentene har og at konkurentene har biler som er bedre. Det har faktisk betydning hvilke konkurrenter tesla har og får i fremtiden. Denne tråen handler om tesla og da er det relevant hva tesla tilbyr kundene i forhold til konkurrentene. Hadde vi diskutert Skoda hadde nok lignende ting kommet frem.

Tesla tilbyr ting som konkurrentene ikke har, og konkurrentene tilbyr ting som Tesla har. Tesla er bedre på noe og BMW er sikkert bedre på noe annet. Slik er det med absolutt alle bilprodusenter. "Bedre" er også høyst subjektivt, og det som er bedre for noen (f.eks stiv bil som krenger lite) er negativt for andre (som vil ha Lexus-komfort). Det er lite mening i å diskutere slikt, for det blir man aldri enige om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja det kan være en grunn, evt at behovet er hypet og folk er helt fornøyd med det bilen har stock. Alternativer ser jeg du har fått, så det trenger jeg jo ikke vise til:)

Hud er jo noe tesla selv har sagt de ikke fokuserer på, så det er egentlig bare å droppe diskusjonen. Det kommer neppe.

Jeg tror kanskje HUD kommer til å ende opp som 3D TV. Først finnes det på de dyre modellene, så kommer det på mange av de billige, og til slutt er det ingen som bryr seg om det og det forsvinner på alle modeller. Så finner man noe nytt og "hot", på TV-siden er det nå HDR.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Jeg tror kanskje HUD kommer til å ende opp som 3D TV. Først finnes det på de dyre modellene, så kommer det på mange av de billige, og til slutt er det ingen som bryr seg om det og det forsvinner på alle modeller. Så finner man noe nytt og "hot", på TV-siden er det nå HDR.

Jepp, det er jo på mange billige biler etterhvert. Ikke så rart, det er jo grusomt billig teknologi. Ofte prøver jeg å slå det av når biler jeg kjører har det på, men det er ofte grusomt vanskelig også da biler stort sett har forferdelig UI. Men det er en annen sak ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Det bør en vell få klage på enhver bil synes jeg.

Dog veldig normalt, dette med interiør lyder.

Jeg snakker om et spesifikt kundeforhold og grunnen til at personen ikke orket mer Tesla og service derifra. 

De ble "utbedret" uten at de ble det. Litt ergerlig når bilen stod på verksted i ukesvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Jeg tror kanskje HUD kommer til å ende opp som 3D TV. Først finnes det på de dyre modellene, så kommer det på mange av de billige, og til slutt er det ingen som bryr seg om det og det forsvinner på alle modeller. Så finner man noe nytt og "hot", på TV-siden er det nå HDR.

Med autonom ferdsel så kunne man kjørt strøm i ruta for å mørklegge den, og HUD teknologien skaleres opp for å fungere som en normal projektor for spill og/eller film titting. 

Over tid kan man faktisk bruke polarisering slik at passasjeren kunne spilt spill på veiene mens sfåføren selv ikke ser det passasjeren ser. 

Trur neppe den teknologien vil forsvinne med det første. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

Over tid kan man faktisk bruke polarisering slik at passasjeren kunne spilt spill på veiene mens sfåføren selv ikke ser det passasjeren ser. 

Trur neppe den teknologien vil forsvinne med det første. 

Kan vel bli litt krøll med solbriller som har polarisering da om det skal være slikt i ruten.

Men ellers vært moro med noe slikt ja. Kan allerede spille spill i Teslan ved å bruke ratt og pedaler, så vært tøft å se det på ruten istede for skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

Jeg snakker om et spesifikt kundeforhold og grunnen til at personen ikke orket mer Tesla og service derifra. 

De ble "utbedret" uten at de ble det. Litt ergerlig når bilen stod på verksted i ukesvis. 

Og jeg snakket om mitt kundeforhold :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...