Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (På 25.4.2020 den 12.05):

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-sjaforer-krasjer-mest/72163515

Her har du faktisk rett. Vanlige bensin og dieselbiler har en skadefrekvens på 9%. Tesla har to år på rad 20,3%. Ja jeg tok feil.

Tesla krasjer faktisk oftere enn dobbelt så ofte som en bensin eller diesel bil. De må ned på 18% sider for å klare dobbelt.

Min mor som er over 80 har flere apper på telefonen enn det jeg har. Husk at dem som utviklet Internett er pensjonister i dag.

Når man snakker om data alderen må vi huske at alt er basert på ufattelig enkel teknikk. Selv i dag er alt som skjer i en datamaskin basert på kombinasjoner av to tall. 0 og 1

Denne skadestatistikken har vi jo diskutert før, og det er uredelig av deg å trekke frem skadefrekvens på 9% og snakke om "krasjer dobbelt så ofte", når det er flere merker som er opp mot og over 15% i skadefrekvens. 20% er ikke dobbelt så ofte som 15%. Vi har også diskutert flere ganger hva som kan ligge bak disse tallene, for eksempel kjøremønster, hvor kraftige biler Tesla har, hvordan Tesla frem til Model 3 ble lansert kun har hatt store biler, og så videre.

Ok, så "data er enkelt for det består bare av to tall". Jeg bøyer meg i støvet for din fantastiske argumentasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (På 26.4.2020 den 1.50):

Så fordi bilen fungerer fint uten å bruke en app, så er det utdatert ræl? Eller missforstår jeg deg her.

Det kommer an på hva slags krav man har til en moderne bil. For meg er det for eksempel uaktuelt å ha en bil jeg ikke kan forvarme på under fem minutter, og det uten å måtte fysisk gå til bilen først. Jeg liker å gå rett fra varm bolig til varm bil.

For de som ikke har problemer med å fryse og lide så er sikkert utdaterte biler helt fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 27.4.2020 den 11.46):

Hva med premium-bilene Model S/X?

Tesla kommer også uten lyktespylere og da er det begrensninger på lysstyrken i følge europeisk regelverk. Å ikke ha lyktespylere er ganske utrolig egentlig.

Moving the Goalposts som vanlig, ser jeg ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 timer siden):

Så unnskyldningen er at når andre «velrennomerte» på et eller annet tidspunkt har laget biler med en dårlig løsning sett fra et sikkerhetsmessig aspekt så er det greit at et selskap som Tesla gjør det

Nei! Poenget burde være innlysende. Poenget er at hvis det var en så dårlig løsning så hadde den blitt slaktet og utradert for flere tiår siden. Men løsningen med midtstilt instrumenter/skjerm har vært gulle god helt til nå. D.v.s. helt til Tesla var så "dumme" at de også gikk for den. Men skjønner at ikke alle liker den. Men sånn er det med alt. Folk er forskjellige. Jeg så aldri på det som noe problem når jeg kjøpte bil med midtstilt instrumentpanel for mange år siden, og jeg er 100% overbevist om at det kommer til å gå like godt når vi får vår TMY.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (19 timer siden):

Man kan velge både høyde og om man skal ha infotainment innhold. Og minimal look som automatisk gjenkjenning av fartsskilt med hastighet. Infotainment innholdet kommer opp med en bevisst handling for så å forsvinne igjen.
Og når det gjelder navigasjon kan man velge hvor det skal vises mellom headup display eller et av de to andre displayene.
Så det så ...

Så det går ikke an å slå helt av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med HUD så åpner det seg en verden av muligheter for nyttig informasjon og ikke minst økt sikkerhet. For eksempel navigasjonssystemer som markerer veien direkte

image.thumb.png.e05fb927ba720ebcc99c7a824097ce18.png

 

Eller nattsyn hvor dyr og mennesker projiseres opp på forntruten basert på input fra infrarøde sensorer.

image.png.1d39945fd53fedf46684f58fab52229b.png

 

Så får noen fortsette å si at de mener det er "subjektivt" bedre å vende blikket og refokusere på en midstilt skjerm.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 minutter siden):

Så det går ikke an å slå helt av?

Selvsagt går det an.

Før du responderer med «at da kan jeg bare slå det av for det er ikke noe for meg» kan jeg informere om at bildene tidligere var zoomet.
Slik ser det ut «egentlig» og som du ser er det overhode ikke forstyrrende.

AC187C28-1CB6-4A7A-B49A-223A7DDD1728.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Hvis dette er så sykt farlig som dere skal ha det til, hvorfor blir ikke slik regulert av de forskjellige myndighetene? Hvor var de når Tesla bestemte seg for å montere morderskjermen sin på dashbordet? Den er jo dødsfarlig?

Trekker du ikke ironien litt langt nå? Studier viser at det er mer trafikkfarlig å ha oppmerksomheten på midtkonsollen midstilt skjerm og at det derfor er bedre å ha informasjon mellom rattet og veien. Vi trenger ikke diskutere dette lengre, det er totalt irrelevant for om Tesla kjører fra konkurrentene eller ikke. Selv om de har et design her som mange setter spørsmålstegn ved,  er de fortsatt en innovasjonsdriver og det går faktisk an å både like Tesla og påpeke at det ikke er alt man er enige med dem i.

Endret av tommyb
Midtkonsoll er noe annet :g
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

snip

Poenget er at du skal jo selvsagt ikke sitte å stirre på skjermen mens man kjører. Det er ikke behov for det, og det å se hastigheten er ikke noe annerledes enn om man ser hastigheten mellom rattet. Man sitter jo ikke å stirrer på instrumentene heller? Hele opplegget er hen håpløs oppkonstruert diskusjon på noe som ikke er et problem. Man får inntrykket av at det er lagt opp til at man er distrahert fra å se på veien, men dette er ikke tilfellet 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 timer siden):

Jeg heier på Tesla, de pusher hele bransjen mye raskere framover enn hva som var tilfellet før. Men jeg synes fortsatt at det er åpenbart at alle skjermer som ikke er rett fram er mer trafikkfarlig. Jeg har selv vært med på en utforkjøring som ungdom, der årsaken var at blikket til sjåføren ble flyttet fra veien til midtmontert instrumentpanel, i det tilfellet radioen. Selv om den hadde "tactile feedback" - knapper man ikke trenger se på for å treffe" - var et øyeblikk nok og vi suste forbi noen cm fra et større betongrør med mer flaks enn retningssans. Et såvidt jeg vet uomstritt observert faktum er at når man ser mot høyre, har man en tendens til å ubevisst styre/gå mot høyre.

Dette er et anekdotisk men selvopplevd eksempel på at forstyrrelser er trafikkfarlig. Videre er mye/feil informasjon trafikkfarlig og animasjoner er trafikkfarlig. Mennesket snur seg etter bevegelser, uansett hvor vant de er til en løsning. Sier ikke at Tesla er verre enn andre, for det finnes langt verre konsepter, men jeg liker IKKE tablet-på-en-stang-løsningen i Model 3.

Ingenting av dette har imidlertid noen relevans for plasseringen av speedometeret. Å flytte oppmerksomhet og fysisk begynne å gjøre noe er noe annet enn å bare gløtte raskt på speedometeret. Man trenger omtrent ikke å flytte blikket engang, for speedometeret er såpass langt til venstre på skjermen at det nesten er helt innenfor synsfeltet.

Plassering av ulike knapper til høyre for sjåføren har alle biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 minutter siden):

Ingenting av dette har imidlertid noen relevans for plasseringen av speedometeret. Å flytte oppmerksomhet og fysisk begynne å gjøre noe er noe annet enn å bare gløtte raskt på speedometeret. Man trenger omtrent ikke å flytte blikket engang, for speedometeret er såpass langt til venstre på skjermen at det nesten er helt innenfor synsfeltet.

Plassering av ulike knapper til høyre for sjåføren har alle biler.

Akkurat. Alle Model3/Y har i tillegg autosteer og traffic aware cruise control. Du kan bare sette hastigheten du vil ha, og bilen holder den. Eller du kan skru på autosteer og du slipper både å styre og regulere hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 2.5.2020 den 1.30):

Tesla sin Autopilot har du i de andre bilene også innenfor funksjoner som fungerer, bare med navn som bedre forklarer hver funksjon.

Jeg har ikke funnet noe som kan erstatte Teslas autopilot. Har du noen eksempler?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd begge systemene personlig? 

Har ikke prøvd de nye til VAG gruppen, men lekte meg selvfølgelig i Teslaene. 

Level 2 og 2+ grupperte autonome funksjoner har de fleste nye biler siden de blir påkrevd for maks score i sikkerhetstester. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

hekomo skrev (33 minutter siden):

Jeg har ikke funnet noe som kan erstatte Teslas autopilot. Har du noen eksempler?

Å, men skjønner du ikke at VAG kommer med noe bedre nå veldig veldig snart? Alt er 100 ganger bedre enn Autosteer, men er tilfeldigvis ikke på markedet ennå. Så derfor er Autopilot-pakken utrolig dårlig og underlegen alt annet. </ironi>

Endret av MrMarbles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Har ikke prøvd de nye til VAG gruppen, men lekte meg selvfølgelig i Teslaene. 

Ok. Fordi du snakker som om du har førstehåndserfaring. Jeg tror sikkert at VAG sitt system er bra, kanskje bedre også - men jeg hadde ikke dratt en konklusjon før en sett de i trafikken i lengre periode. Golf 8 er vel også en fossilbil, så vidt jeg vet. Kommer dette i en oppdatering til elbilene, eller må vi vente på ID? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Ok. Fordi du snakker som om du har førstehåndserfaring. Jeg tror sikkert at VAG sitt system er bra, kanskje bedre også - men jeg hadde ikke dratt en konklusjon før en sett de i trafikken i lengre periode. Golf 8 er vel også en fossilbil, så vidt jeg vet. Kommer dette i en oppdatering til elbilene, eller må vi vente på ID? 

Har jeg dratt en konklusjon? Jeg sier at slike systemer vil være en standard rett og slett fordi de vil måtte være der for full pott i sikkerhetstester. 

Fossil bilene testes også for en sikkerhets poengsum, så hvorfor er det rart at de også har slikt? GMs autonome test flåte har feks lenge vært med fossile biler. De var blant annet de første som var ute med iris kamera for å sikre at sjåføren holder fokus på veien og ikke på mobil eller infotainment systemet. De ber folk ta en pause feks om det merkes at man blir slitne og trøtte på langturer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Denne tråden er jo for en artikkel som handler om elbiler og at Tesla kan ha et fortrinn der

Produsenter som allerede har gode autonome funksjoner i fossil flåten overfører nok de videre til sin elbil flåte? Samt så handler ikke artikkelen om kun elbiler, da "konkurrentene" har en større produktportefølje å ta hensyn til, inklusive elbiler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...