Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (Akkurat nå):

Produsenter som allerede har gode autonome funksjoner i fossil flåten overfører nok de videre til sin elbil flåte? Samt så handler ikke artikkelen om kun elbiler, da "konkurrentene" har en større produktportefølje å ta hensyn til, inklusive elbiler. 

Likevel. Du får spørsmål til å vise til en bil som har tilsvarende det Tesla har i sin Autopilot, i dag. Du viser til Golf 8 som du ikke engang  har prøvd selv. Det er tynn suppe du

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (4 minutter siden):

Likevel. Du får spørsmål til å vise til en bil som har tilsvarende det Tesla har i sin Autopilot, i dag. Du viser til Golf 8 som du ikke engang  har prøvd selv. Det er tynn suppe du

Fordi den er enkel å søke opp og se videoer av tilsvarende funksjoner. 

GMs biler I premiumsegmentet er også verdt å ta en kikk på. 

Angående tynn suppe. Du blant flere står og påstår at Tesla er og vil være best uten å ha prøvd alle andre biler selv. Dobbeltmoral.no 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

  

hekomo skrev (3 timer siden):

Det kommer an på hva slags krav man har til en moderne bil. For meg er det for eksempel uaktuelt å ha en bil jeg ikke kan forvarme på under fem minutter, og det uten å måtte fysisk gå til bilen først. Jeg liker å gå rett fra varm bolig til varm bil.

For de som ikke har problemer med å fryse og lide så er sikkert utdaterte biler helt fint.

Hva dine krav til bil er er ikke det samme som at den er utdatert. Isåfall er jo Tesla utdatert skal vi følge andres personlige krav og forventninger til bil. Logikken der er like dum som din.

Fryse, lide og utdatert ja. Siste setningen din fremstår som om du gikk i fra en 80-talls corolla og rett inn i en Tesla. Faller det deg ikke inn i det hele tatt at selv om en bil nødvendigvis ikke er en Tesla, eller El-bil for den saks skyld, så kan den fortsatt være teknologisk oppegående?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående autopilot, skjermplassering og HUD: Smak og behag sier nå bare jeg.

Personlig foretrekker jeg å kjøre selv og ha lav grad av kjøreassistanse (bruker sjeldent cruisecontrol), hovedinstrumener sentrert foran rattet, men gjerne hastighet på en HUD i tillegg til i hovedinstrumentpanelet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

  

Hva dine krav til bil er er ikke det samme som at den er utdatert. Isåfall er jo Tesla utdatert skal vi følge andres personlige krav og forventninger til bil. Logikken der er like dum som din.

Fryse, lide og utdatert ja. Siste setningen din fremstår som om du gikk i fra en 80-talls corolla og rett inn i en Tesla. Faller det deg ikke inn i det hele tatt at selv om en bil nødvendigvis ikke er en Tesla, eller El-bil for den saks skyld, så kan den fortsatt være teknologisk oppegående?

De fleste biler er jo nettopp ikke det. Ikke uten at du kjøper en pakke til mange hundre tusen. Det er jo en grunn til at VAG nå har laget MEB-plattformen. Den er skrevet om fra bunnen av til å kunne få oppdateringer og har et sentralt OS som styrer alle komponenter i bilen. Mens alle andre biler i dag er bare system på system som er hardkodet for å snakke sammen uten noen "CPU" i systemet som kontrollerer alle de grunnleggende systemene.

F.eks., både e-Tron og Taycan er ikke basert på denne plattformen, og vil aldri få den på de bilene som selges i dag. Mao. vil man på dyre biler fra VAG-konsernet fra 2020 som ikke kan få OTA-oppdateringer. 

For meg, som er et teknohode før jeg er bilinteressert, så er dette på et grunnleggende nivå, helt uaktuelt å kjøpe. Det blir som å kjøpe en elbil som du vet har Windows 3.11, samtidig som du kan kjøpe en bil med Windows 10/macOS. 
Før elbiler ble som de begynner å bli i dag, så var de særdeles kjedelige. Lite nytt og alt for få oppdateringer mellom hver generasjon. 

Det er sikkert mange ting, som en som kjøper BWM/Mercedes til 1,5 mill vil savne i en Tesla, men disse bilene er og vil, aldri være et alternativ. Ikke minst fordi de er for dyre meg, men samtidig, det er galskap å bruke så mye penger på en bil (igjen, mange vil sikkert si det om en Tesla til 600.000 også). 
Det at du kan få visse funksjoner på svindyre fossiler, betyr ikke at det er standard på en Toyota til 500.000, som ila 5-8 år, vil være mye dyrere i drift enn en Tesla til 600.000. 

Det at mange her snakker om at Tesla har et teknologisk forsprang, handler ikke om features, HUD, osv. Men den grunnleggende arkitekturen som bilen er bygget på. Hvordan alle komponenter snakker sammen. 

Edit: Og selvfølgelig ting som AP/FSD/Summon/Sentry Mode.

Endret av MrMarbles
ekstra info
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Jeg undres hvor mye dette har å si når du står der med en 8 år gammel bil, defekt batteripakke og potensiell regning på 200 tusen NOK.

Antar jeg kan kjøpe en ny batteripakke fra høggern til en atskillig lavere sum enn 200.000?

Lånet mitt er forøvrig på 8 år totalt. Så blir spennende å se hvor lenge vi har bilen, og hvor mye som går i stykker etter at garantien har utløpt og hvor dyrt det blir. 

Etter 2,5 år, 45000km, så har batteriet tapt rundt 10km i rekkevidde. Så det lover ganske bra i mine øyne.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, kremt said:

Jeg undres hvor mye dette har å si når du står der med en 8 år gammel bil, defekt batteripakke og potensiell regning på 200 tusen NOK.

Model 3/Y sin batteripakke er designet for å vare 800 tusen km, og er vel ingenting hittil som tilsier at det ikke stemmer. Så tror ikke det ryker etter 8 år med mindre man misshandler det med vilje. 

Batterier blir og billigere, og lettere å få tak i brukt.

Eide en bil før med registerkjede som skulle vare bilens levetid ifølge instruksjonsboken. Det røk rett etter 200 tusen km og motoren havarerte. Så 800 tusen km høres mere lovende ut for meg.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Jeg undres hvor mye dette har å si når du står der med en 8 år gammel bil, defekt batteripakke og potensiell regning på 200 tusen NOK.

Hvor mange prosent tap mener du er terskelen mellom fungerende og defekt?

Uansett svar så vil noen andre ha et annet syn på saken enn deg. Ergo er det et marked for biler med gjenværende batterikapasitet som har passert din personlige toleranse. Markedet er selvsagt mindre, men ikke fraværende. Pris og gjenværende kapasitet følger hverandre til en viss grad. Det ser vi jo spesielt på Leaf.

Mange førstegangskjøpere har dessverre kjøpt feil bil, eller det vil si hatt feile forventninger til bilen: De har forventet å kunne kjøre bilens oppgitte rekkevidde ofte, uten stopp, uansett vær og føre og med full ladehastighet helt opp til 100%. Mange som har gått i den fella oppgraderer nå og selger sine gamle biler veldig billig. Markedet er ganske oversvømt av blant annet 1. generasjon Leaf på grunn av dette og da blir prisen deretter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bet meg merke i dette fra en artikkel på Tek. Det illustrerer godt hvor viktig det er for oljebrenner-produsenter å stramme seg opp nå, hvis de ikke skal falle helt ut av markedet.

Quote

Så langt i år har Audi levert 4.948 biler, Volkswagen 4.950.

Av disse har 4.586 vært e-tron (...)


Hvis dette stemmer, betyr det at Audi har levert 7,3% tradisjonelle og 92,7% elbiler til det norske markedet i 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 18.4.2020 den 3.11):

Alle bilprodusenter leverer ut enkelte biler med feil. Dette er ikke noe som er spesielt for Tesla. Det som derimot er spesielt for Tesla er hvor ufattelig fornøyde kundene er, og hvor ihuga fans de blir.

Er det derfor tesla topper klagestatistikken hos forbrukerrådet?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Hvor mange prosent tap mener du er terskelen mellom fungerende og defekt?

Uansett svar så vil noen andre ha et annet syn på saken enn deg. Ergo er det et marked for biler med gjenværende batterikapasitet som har passert din personlige toleranse. Markedet er selvsagt mindre, men ikke fraværende. Pris og gjenværende kapasitet følger hverandre til en viss grad. Det ser vi jo spesielt på Leaf.

Mange førstegangskjøpere har dessverre kjøpt feil bil, eller det vil si hatt feile forventninger til bilen: De har forventet å kunne kjøre bilens oppgitte rekkevidde ofte, uten stopp, uansett vær og føre og med full ladehastighet helt opp til 100%. Mange som har gått i den fella oppgraderer nå og selger sine gamle biler veldig billig. Markedet er ganske oversvømt av blant annet 1. generasjon Leaf på grunn av dette og da blir prisen deretter.

Jeg snakker ikke om degradering overhodet. Jeg snakker om defekt batteripakke som har vært veldig vanlig hos Tesla. Dette er ikke noe man kan fikse selv sånn uten videre. Og det er en veldig reell bekymring. De eldste Tesla S 2013 modeller går for ned mot 200 tusen nå. Verdien kan veldig fort gå helt til null når store dyre ting begynner å ryke. Det er hvertfall nok av ting på disse bilene som går i stykker etter en del år. Det spørs hvor mye det hjelper at det ikke er "2000 bevegelige deler, automatkasse og registerreim". Elektriske gremlins er langt vanligere årsak og vanskelig å feilsøke. Dere må bare avfeie dette for min del men jeg har mine egne erfaringer og vet sånn omtrent hvordan dette vil forløpe seg etterhvert som årene går. Men det skal sies, bilene har holdt sammen bedre enn man skulle trodd fra en ganske fersk produsent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

Er det derfor tesla topper klagestatistikken hos forbrukerrådet?

Må det være en relasjon?

Det er en del Teslaer som har hatt feil. Og Tesla har hatt kapasitetsproblemer pga. enorm vekst. Dermed blir det også de som faller igjennom, som ikke får god nok hjelp, som naturlignok klager. 

Jeg jobber med service selv. Av og til må vi heve kjøpet (typ levert inn for samme feil for 3. gang), selv om jeg har gjort mitt beste for å finne kundens feil. Det betyr ikke alle kundene med samme produkt sliter med samme feil. Det betyr ikke at produktet på et generelt basis er dårlig.

Det er solgt rundt 50.000 Tesla i Norge. Har alle 50.000 klaget og ikke fått den hjelpa de har krav på?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 18.4.2020 den 3.13):

Jeg skulle gjerne visst om denne listen er oppdatert, og hvordan det ser ut hvis man kun tar med f.eks. siste ni måneder eller så. Dvs. etter den første ekstreme utleveringen da Model 3 først kom til Norge.

Dersom klagestrømmen forblir like sterk i de 40 siste ukene av 2020 som i de 10 første, vil Forbrukerrådet motta over 250 klager fra Teslas kunder i 2020

Det ser ikke ut til at det avtar

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Tesla topper fornøydhet tester også, men det bryr ikke koret seg om. De ser kun på negativitet, dessverre. Må være ett hardt liv.

 

Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Tesla topper fornøydhet tester også, men det bryr ikke koret seg om. De ser kun på negativitet, dessverre. Må være ett hardt liv.

Ja de kommer høyt opp.

https://www.pengenytt.no/disse-bilforhandlerne-har-de-mest-fornoyde-kundene-i-2019/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 3.5.2020 den 14.46):

Men dette var biler du eide og/eller var interessert i. Hvis du ikke er interessert i en Tesla, hva er poenget med å fortelle andre hvor mye du ikke liker Tesla? Gjør du det om andre bilmodeller? Forteller du folk som har kjøpt seg en ny Audi at du ikke liker Audi på deres FB-gruppe? Hva er i såfall poenget? 

EDIT: Audi er et eksempel bare, aner ikke om du liker Audi eller ikke. Poenget er bare at jeg syns det er en merkelig oppførsel og måtte fortelle noen at de ikke liker de tingene andre eier, som du ikke en gang vil ha selv 

Og det finnes mange ting jeg gjerne skulle sett bedre med bilen min, ingen tvil. Men det finnes en forskjell på å snakke om slike ting, enn bare bashing og endeløs sirkelkverulering, bare for underholdningen sin skyld, slik folk her inne gjør. Du ser forskjellen på dette, ikke sant? 

Er ikke sikker på om dette var rettet til meg.
Men om det er tilfelle Jeg prøver kun forgjeves overbevise deg og andre som kaller meg «Tesla hater» og «elbil hater» at dere tar feil. Og at jeg «er» og har vært interessert i Tesla (og ønsket er at de forbedrer seg på enkelte ting slik at vektskålen tipper over fra ikke kjøp til kjøp). Orginalt head up display må selvsagt vike. Om du leser innlegget jeg har skrevet om hva jeg har vurdert (ikke henge seg opp i provokasjon tilsvarene) burde det være innlysende .Har og kommer alltid å være en kritisk kjøper og strekt vurderende til alt jeg kjøper som har en større kostnad om det så er bil, båt, gressklipper, høytrykkspyler, hovedkort/cpu/minne kombo, mobiler, vaskemaskin, TV/Monitor eller noe annet. Vel vet du det.

Endret av syar2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Jeg snakker ikke om degradering overhodet. Jeg snakker om defekt batteripakke som har vært veldig vanlig hos Tesla. Dette er ikke noe man kan fikse selv sånn uten videre. Og det er en veldig reell bekymring. De eldste Tesla S 2013 modeller går for ned mot 200 tusen nå. Verdien kan veldig fort gå helt til null når store dyre ting begynner å ryke. Det er hvertfall nok av ting på disse bilene som går i stykker etter en del år. Det spørs hvor mye det hjelper at det ikke er "2000 bevegelige deler, automatkasse og registerreim". Elektriske gremlins er langt vanligere årsak og vanskelig å feilsøke. Dere må bare avfeie dette for min del men jeg har mine egne erfaringer og vet sånn omtrent hvordan dette vil forløpe seg etterhvert som årene går. Men det skal sies, bilene har holdt sammen bedre enn man skulle trodd fra en ganske fersk produsent.

At en 7 år gammel bil som kostet 500k ny fortsatt er verdt over 200k er jo mildt sagt utrolig bra. Historisk lavt verditap det der. 

Forøvrig er det god tilgang på brukte deler. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (18 timer siden):

Se feks på funksjonene til golf 8 så er det meste der. Minus ting som ikke er sikkert som smart summon og lignende. 

Har du en video eller lignende som beskriver dette? Hva heter systemet? Jeg tenker ikke på summon og slikt, men bare det å holde egen fil, automatisk avstand til bilen foran, osv.

Edit: Er det "Travel Assist" du tenker på?

Finnes det uavhengige tester av denne funksjonaliteten tro?

Men var det ikke dette som var så livsfarlig da? Det er jo ikke måte på hvor ille og dødelig Autopilot er, visstnok.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...