Gå til innhold

Lesernes forklaringer på få elbiler i distrikene: For få ladestasjoner og rekkeviddeangst


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (40 minutter siden):

Friksjonen mot underlaget vil nok bli den begrensende faktoren så fossilbilen og elbilen vil nok komme ganske likt ut, bortsett fra at elbilen kan holde konstant moment og dermed antagelig komme et hestehode raskere til 100. Men synes du ikke dragrace med grytidlig kaldstart av familiebiler i -10 grader er et litt kunstig scenario? Er det det virkelig det mest eksosbilvennlige innspillet du kom på?

Du må følge med litt. Jeg svarte på Dovreekspressen som mente full gass ved kaldstart var et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, Kahuna said:

Antar du at man skal kjøre *eksakt* 100km om dagen? Aldri mer, aldri mindre?

La oss heller si at du har 15km til jobb, 150km til hytta og 700km til bestemor. Du har 220 arbeidsdager i året, 20 hyttehelger og 2 turer til bestemor. Da vil arbeidsreisene stå for over 90% av *turene* men bare 43% av tilbakelagt avstand. Hytteturene vil stå for 8% av turene men hele 39% av kilometrene. De to turene til bestemor vil stå for under 1% av turene men 18% av avstanden. 

Du kan justere på disse tallene for å passe ditt eget kjøremønster men de fleste vil finne at småturene som dominerer fullstendig på antall står for overraskende lav andel av antall kilometer. Motsatt så vil et beskjedent antall langturer stå for en overraskende stor andel av kjørelengden. 

Statistisk sett er berre 21% av alle reiser med bil ei reise til eller frå jobb.  28% er handleturar.

 

Det er som regel fleire i ein husstand som deler bilen, og dei brukar han til mange andre føremål enn at ein av dei skal til eller frå jobb.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det elbiler som passer til familiebruk? Stasjonsvogn med plass til vogn og bakovervendt barnesete og full pakke? Jeg skal ikke si jeg har lett så veldig i markedet, men av de elbilene jeg ser kjører rundt her er det så mye småbiler. Eneste store bilene jeg har sett er Tesla (heter den model X?), og det blir litt uaktuelt pga pris.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (34 minutter siden):

Antar du at man skal kjøre *eksakt* 100km om dagen? Aldri mer, aldri mindre?

La oss heller si at du har 15km til jobb, 150km til hytta og 700km til bestemor. Du har 220 arbeidsdager i året, 20 hyttehelger og 2 turer til bestemor. Da vil arbeidsreisene stå for over 90% av *turene* men bare 43% av tilbakelagt avstand. Hytteturene vil stå for 8% av turene men hele 39% av kilometrene. De to turene til bestemor vil stå for under 1% av turene men 18% av avstanden. 

Du kan justere på disse tallene for å passe ditt eget kjøremønster men de fleste vil finne at småturene som dominerer fullstendig på antall står for overraskende lav andel av antall kilometer. Motsatt så vil et beskjedent antall langturer stå for en overraskende stor andel av kjørelengden. 

Godt eksempel. De 150km til hytta kan man kjøre 100km på batteri. Da står du ingen med 20 x 50km på bensin. 400km

turen til bestemor på 700 km to ganger i året blir 1200km på bensin. 

Enten du liker det eller ikke så gjør de fleste av oss handling, trening, henting osv hver dag. La oss si 10 km PR dag. Det blir 3600km.

Totalt kjører du 3300km på jobb el 2000km av hytteturene el . 200km bestemor og 3600km div innkjøp, aktiviteter osv

i sum blir dette totalt 1600km bensin og 9100 km el og totalt 10700 km. Ikke optimalt for hybrid men vesentlig bedre enn ren bensindrift.85% eletrisk. Dette er nok vesentlig mindre enn det folk i distriktene kjører. En halvtime her vei er helt normalt. Da bør regnestykket jobb 60km x 220 13000. Hytte og det andre like lang. Da havner du på 20 000km PR år og 1600km på bensin. Det er ca 92%. Så en plass mellom 80 og 90% burde være helt kurant. 

Tar et forbehold om at dette er normal bruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (18 timer siden):

Isolert sett en stor fordel om fossilbiler blir verdiløse natta over. Jo mindre utslipp blir det. Og det er vel noe av poenget med denne politikken, eller? Selvfølgelig ikke noe stas for de som eier fossilbil. Omelett, egg osv.

 

Målet er ikke i seg selv å gjøre ice-biler verdiløse, men gjøre elbiler konkurransedyktige på sikt. At det du insinuerer er en bieffekt, og til og med en ønskelig en, er dog en annen sak. Når elbilen er konkurransedyktig, så skal det mye til for å velge ice-varianten, og vi får en naturlig utskiftning. Dog håper ingen tror det er meningen av i på et kort øyeblikk skal skrote alt av gjenværende ice-biler utenom veteranbiler, et utvalg til fremtidig museumsbruk og entusiastbiler.

Dovreekspressen skrev (18 timer siden):

For min del syns jeg elbil fungerer vel så bra i distriktene som i byer. Men nå er det ikke Finnmark vinterstid jeg frekventerer. I bygder på østlandet er det genialt. Kort vei til hytta. Lange turer kjører jeg sjelden. Enkel tilgang på strøm i så godt som alle hus og gårdsbruk. Det er allerede mange bygder som sliter med å holde liv i et par drivstoffpumper. Det er en stadig trussel om at nærmeste fyllested blir flere mil unna. Da frister det veldig å lade tilnærmet gratis hjemme. Hurtiglader bruker jeg til og fra bygda, ikke når jeg først er der. Folk flest kjører ikke titalls mil hver dag enten de bor i by eller bygd. Kjenner for så vidt en del folk som pendler én time hver vei, men det er innenfor med veldig mange elbiler. Særlig om man kan lade i begge ender. Og besparelsen blir massiv.

Her er vi ganske så eniige, nemlig at de som bor i bygdene sjeldent eller aldri vil ha behov for å hurtiglade i hjembygda si. Hurtiglademulighet i bygdene trengs av først og to årsaker. Gjennomfartbilister, som man gjerne også er når man drar innom nabobygdene, og besøkende som ikke blir lenge nok til at saktelading eller semihurtig lading er tilstrekkelig.

Jeg tror derfor det er viktig at enhver bygd, liten som stor, får minst et 50-kW-uttak, men helst ser jeg at det kommer minst 4 uttak på hver ladeplass, slik at flere kan lade samtidig. Dog er det minst like viktig at det settes opp AC-ladere med minst 7,2 kW effekt ved butikker, eldrehjem/sykehjem og spisesteder. Da kan man på få timer få nok strøm til at man kanskje klarer seg hjem igjen uten å måtte lade på veien, om man ikke har veldig lang reisevei.

Nå har jeg en mor som bor ca 9 mil kjøring herifra, så 18 mil tur/retur. Legg til litt slingringsmonn for vintervei, dårlige kjøreforhold og andre elementer, som en omtur på veien, så er ikke lengre en 1. gen. Ioniq nødvendigvis nok. Heldigvis er det kommet ladestasjon ved gamlehjemmet, så man får ihvertfall litt strøm mens man besøker, at på til gratis. Men jeg hadde gjerne sett at man kunne fått raskere lading, og om de ikke priser seg helt bort, så hadde jeg definitivt ikke hatt noe imot å betale for ladingen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Finnes det elbiler som passer til familiebruk? Stasjonsvogn med plass til vogn og bakovervendt barnesete og full pakke? Jeg skal ikke si jeg har lett så veldig i markedet, men av de elbilene jeg ser kjører rundt her er det så mye småbiler. Eneste store bilene jeg har sett er Tesla (heter den model X?), og det blir litt uaktuelt pga pris.

Er ikke veldig mange valgene på plass ennå, og de få som finnes, må vel kalles relativt dyre. Vi snakker da om Jaguar I-Pace, Audi E-Tron, MB EQC. TM3 er litt midt i mellom med sin sedanløsning. Men det kommer mer egnede biler på markedet nå i løpet av 2020 og 2022. 

Ellers er jo mange greit fornøyd med plassen i Leaf 2 og Kia E-Niro. De er ikke veldig store, men man kan få med barnevogn og noen bagger, uten at man blir ribbet for penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, :utakt said:

Finnes det elbiler som passer til familiebruk? Stasjonsvogn med plass til vogn og bakovervendt barnesete og full pakke? Jeg skal ikke si jeg har lett så veldig i markedet, men av de elbilene jeg ser kjører rundt her er det så mye småbiler. Eneste store bilene jeg har sett er Tesla (heter den model X?), og det blir litt uaktuelt pga pris.

Tesla Model S held i massevis.  God plass til både barneseter og vogn.  Kan fåast med to ekstra bakovervendte barnesete bak slik at bilen vert ein sjusetar (opp til 36 kg), men du får ikkje plass til både 7 personar og barnevogn.  Då treng du ein Model X.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Godt eksempel. De 150km til hytta kan man kjøre 100km på batteri. Da står du ingen med 20 x 50km på bensin. 400km

turen til bestemor på 700 km to ganger i året blir 1200km på bensin. 

Enten du liker det eller ikke så gjør de fleste av oss handling, trening, henting osv hver dag. La oss si 10 km PR dag. Det blir 3600km.

Totalt kjører du 3300km på jobb el 2000km av hytteturene el . 200km bestemor og 3600km div innkjøp, aktiviteter osv

i sum blir dette totalt 1600km bensin og 9100 km el og totalt 10700 km. Ikke optimalt for hybrid men vesentlig bedre enn ren bensindrift.85% eletrisk. Dette er nok vesentlig mindre enn det folk i distriktene kjører. En halvtime her vei er helt normalt. Da bør regnestykket jobb 60km x 220 13000. Hytte og det andre like lang. Da havner du på 20 000km PR år og 1600km på bensin. Det er ca 92%. Så en plass mellom 80 og 90% burde være helt kurant.

Ja, det er neppe nokon som ville brukt pengar på ein bensinmotor i bilen med so lite bruk.  Då er det betre med ei kort ladepause på hytteturen og nokre ekstra pauser utover det vanlege på veg til bestemor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg snakker om CO2 og det gjorde nok Kjetil Bøe også. Det finnes en drøss med studier som viser at elbiler slipper ut mindre CO2 enn eksosbiler i livsløps-perspektiv.

Det er rett og slett feil at det er mer miljøvennlig å "bruke opp" eksosbilen, enn å skrote den tidligere. Skjønt, dersom eksosbilen er av nyere årgang så selger man den selvsagt videre i stedet for å skrote den slik at nestemann kan selge sin dårligere eksosbil til en som har en ennå dårligere og denne sistemann i rekka kan skrote sin elendige gamle eksosbil. På den måten vil hver ny elbil hele tiden dytte ut de eldste og mest forurensende eksosbilene fra markedet, ikke de som er forholdsvis nye og oppdatert på euro-utslippskrav.

 

Det finnes jo flere typer forurensning, alt må tas med i "regnestykket" 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Godt eksempel. De 150km til hytta kan man kjøre 100km på batteri. Da står du ingen med 20 x 50km på bensin. 400km

turen til bestemor på 700 km to ganger i året blir 1200km på bensin. 

Enten du liker det eller ikke så gjør de fleste av oss handling, trening, henting osv hver dag. La oss si 10 km PR dag. Det blir 3600km.

Totalt kjører du 3300km på jobb el 2000km av hytteturene el . 200km bestemor og 3600km div innkjøp, aktiviteter osv

i sum blir dette totalt 1600km bensin og 9100 km el og totalt 10700 km. Ikke optimalt for hybrid men vesentlig bedre enn ren bensindrift.85% eletrisk. Dette er nok vesentlig mindre enn det folk i distriktene kjører. En halvtime her vei er helt normalt. Da bør regnestykket jobb 60km x 220 13000. Hytte og det andre like lang. Da havner du på 20 000km PR år og 1600km på bensin. Det er ca 92%. Så en plass mellom 80 og 90% burde være helt kurant. 

Tar et forbehold om at dette er normal bruk

Her roter du med matematikken, du glemmer returreisene. 150km til hytta 20 helger i året blir altså 2*50*20=2000km på bensin, turene til bestemor blir 2*2*600=2400km på bensin. 4400 av 15400 gir 28% bensin. Og det forutsetter en plugin-hybird som faktisk kjører 100km på strøm(finnes det?) *og* at både hytta og bestemor har lademuligheter. Om du for eksempel tar utgangspunkt i en Outlander PHEV ender du på at hytteturene krever 20*20*100=4000km på bensin og turene til bestemor 2*2*650=2600km på bensin, eller (6600/15400) 42% på bensin i året. Fortsatt forutsatt lademulighet 'overalt'.

Dette forutsetter at du faktisk har disiplin til å lade hver gang det er nødvendig, ikke alle har det. Jeg har begge ytterpunktene i min egen bekjentskapskrets, både de som klarer å drøye en drivstofftank i månedsvis og dem som fortsatt ikke har åpnet pakka ladekabelen kom i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Her roter du med matematikken, du glemmer returreisene. 150km til hytta 20 helger i året blir altså 2*50*20=2000km på bensin, turene til bestemor blir 2*2*600=2400km på bensin. 4400 av 15400 gir 28% bensin. Og det forutsetter en plugin-hybird som faktisk kjører 100km på strøm(finnes det?) *og* at både hytta og bestemor har lademuligheter. Om du for eksempel tar utgangspunkt i en Outlander PHEV ender du på at hytteturene krever 20*20*100=4000km på bensin og turene til bestemor 2*2*650=2600km på bensin, eller (6600/15400) 42% på bensin i året. Fortsatt forutsatt lademulighet 'overalt'.

Dette forutsetter at du faktisk har disiplin til å lade hver gang det er nødvendig, ikke alle har det. Jeg har begge ytterpunktene i min egen bekjentskapskrets, både de som klarer å drøye en drivstofftank i månedsvis og dem som fortsatt ikke har åpnet pakka ladekabelen kom i.

Du sa ikke at det var en vei så utregningen var korrekt med de forutsetningene. 

Som sagt mange ganger før så er dagens hybrider tilpasset en kjøresyklus som er ganske kort. Pga endring i lengden på denne ble fabrikantene nødt til å øke batteri, men fremdeles ikke nok. BMW X5 har en hybrid som klarer 70km men hadde de puttet den pakken i en 3 serie hadde den gått 100. BMW har forøvrig sagt at de skal doble rekkevidde på ladbare hybrider innen 2022 så får vi se.

jeg forstår skepsis mot ladbare biler når jeg ser YouTube videoer der de lurer på hva de skal med ladekabelen da bilen holder batteri på 80% helt av seg selv. Klart at dette har en annen vinkel i USA der bensin koster ingenting i forhold til Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Du sa ikke at det var en vei så utregningen var korrekt med de forutsetningene. 

Som sagt mange ganger før så er dagens hybrider tilpasset en kjøresyklus som er ganske kort. Pga endring i lengden på denne ble fabrikantene nødt til å øke batteri, men fremdeles ikke nok. BMW X5 har en hybrid som klarer 70km men hadde de puttet den pakken i en 3 serie hadde den gått 100. BMW har forøvrig sagt at de skal doble rekkevidde på ladbare hybrider innen 2022 så får vi se.

jeg forstår skepsis mot ladbare biler når jeg ser YouTube videoer der de lurer på hva de skal med ladekabelen da bilen holder batteri på 80% helt av seg selv. Klart at dette har en annen vinkel i USA der bensin koster ingenting i forhold til Norge.

 

Nyeste BMW X5 har et batteri som er like stort som i en førstegenerasjons leaf/zoe/egolf, de får tilsynelatende lite ut av det batteriet i X5-en. For å nå 100km elektrisk rekkevidde i en X5 må batteriet økes til godt over 30kWh og da kan du like greit bruke det batteriet i en rein elbil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Dovreekspressen said:

Nei, men så forbrenningsmotoren en hel del andre merkelige skavanker. Hva, kan jeg ikke gi full gass de første minuttene av kjøreturen? Tar motoren skade av full belastning når den er kald? Må jeg virkelig la motoren kjøle seg ned kontrollert etter hard belastning? Turboen  tar skade om jeg bråstopper motoren? Redusert ytelse etter noen minutter om jeg kjører hardt? Må jeg kjøre hardere for å unngå koksing? Det er masse rariteter med forbrenningsmotoren.  

Mange ulemper og mye motstand blant mange nå til dags, men fortsatt henger den med svært bra. De fleste personer er stort sett totalt avhengig av forbrenningsmotorer den dag i dag, det gjelde seg personfrakt over korte og lange distanser og vesentlig med varefrakt og særlig over lange distanser. Det meste er egentlig fortsatt helt avhengig av disse forbrenningsmotorene og det er ikke realistisk at det finnes gode alternativer innen 20-30 år enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ta noen betraktninger fra nord. Det mangler ennå noen ladestasjoner lengst nord/nordøst. Men det kan hende 2020 er året dette løser seg. Som bybil er elektrisk supert. Men når det er 15 mil til neste by, så er det ennå begrenset hvilke biler som egner seg. Spesielt med tanke på at de færreste ennå klarer tur retur på en topplading hjemmefra på vinterføre i vær som skifter selv om værmeldinga sa det skulle være greit. En ting som typisk har holdt igjen salg nordpå er nok mangel på en typisk bruksbil. En stasjonsvogn/SUV som kan dra en tilhenger med snøscooter mellom hjem og hytte, Med firehjulstrekk og prisnivå under Tesla model X. Ikke alle har vei til hytta heller og da må bilen nå begge veier.

For egen del var det som holdt meg unna elbil i 2018 tilgjengelighet på bil med plass (eneste bil, så den må fungere på ferie) og rekkevidde som kunne kjøre meg ut av fylket på ferie. (Den gang ca 460km til nærmeste hurtiglader). Modell S og X ble for dyre, og kona og Eniro var ikke å oppdrive ennå. Så da ble det en plugg in Kia istedenfor. I dag er utvalget litt bedre og det er kommet et par hurtigladere som muliggjør valg av en del flere biler enn i 2018. Men det er langt fra optimalt eller godt nok for mange i dag å bytte til elbil nordpå om man må rulle rundt i fylket.

På den andre siden så ser jeg at Model 3 også slår an her i nord og med de siste nyhetene rundt model Y, så kan den virkelig ta markedsandeler når den kommer. For de bilene som eksisterer med kortere rekkevidde så må det bli litt tettere med hurtigladere før jeg tror vi ser mange av dem. De er nok fullt kapable mange av dem bare man kan fylle på litt strøm i greit tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Østlendinger representerer ikke automatisk folk som bor andre steder i dette landet.

Overaskende mange har aldri vært nord for Dovre.

Om de tror de kan ta med seg lademuligheter og flate velstelte veier overalt, er de på villspor.

Og de skjønner det vist ikke selv.

Det er ikke disse som bestemmer når det passer alle andre, vi vurderer våre forutsetninger utmerket selv.

Vi må også leve med våre valg før "verden er reddet".

Med de fremherskende vindretningene er det heller ikke mye av lokal forurensning her som flyttes sørøstover.

Slutt å belære oss andre, vi som bor her hele året gjør det ikke fordi vi er dumme.

De er vi som kjenner forholdene her.

Arroganse hjelper ikke en god sak !!!

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...