Gå til innhold

Lesernes forklaringer på få elbiler i distrikene: For få ladestasjoner og rekkeviddeangst


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (8 timer siden):

Forøvrig tar det bare noen minutter før en bensinbil når arbeidstemperatur. For enkelte elbiler tar det opptil en time og i mellomtiden er det null regen, skyhøyt forbruk og elendig ladehastighet.

Hva mener du med arbeidstemperatur på en elbil? Jeg setter meg rett inn i kald bil om frontruta er klar, kjører rett dit jeg skal og parkerer. Trenger ikke vente på noe "arbeidstemperatur". Forbruket er mye høyere enn på sommeren de første 10 minuttene, men det er ikke noe problem på hverken korte eller lange turer. Årsaken til at forbruket er høyt er setevarme + frontrutevarme + varmetråder i bakruta + redusert eller fraværende regen. Men husk at de fleste eksosbiler har aldri regen, selv ikke i plussgrader.

Batteriet ikke varmes opp, men man hvis man vil. Det kan være lurt i forbindelse med langtur, men til daglig småkjøring er det som regel overflødig. Velger man å ikke varme opp selv om man skal kjøre langtur så blir det sakte varmet opp som en bieffekt av å bruke energi fra det. Skal man kjøre f.eks 40 mil i -10 grader og velger å ikke varme opp så vil det uansett være god lunk på batteriet i god tid før man får behov for superlader.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (2 timer siden):

De to minuttene det tar å fylle gjøres når som helst og hvor som helst på hvilken rute som helst. Velger man en matpause så kan man også gjøre det hvor man vil og ikke tilfeldigvis på det industriområdet hvor det befinner seg en ladestasjon.

På forum kan man se endeløse diskusjoner på hvordan man kommer seg fra A til B med elbil. Aldri sett noe sånt med normale biler hvor man har mye av det som er poenget med bil, nemlig frihet.

Jeg har ikke glemt hvordan det var å kjøre eksosbil. Nei, det er ikke bensinstasjoner i hvert gatekryss på denne planeten. Nei, eksos er ingen garanti for å slippe rekkeviddeangst. Disse fantasiene når du ikke fram med hos folk som faktisk har kjørt eksosbil.

Ladestasjoner befinner seg på en hel masse forskjellige plasser. Som regel stinker det mindre av helseskadelige petroleumsprodukter der, så det er litt mer innbydende å innta litt hurtigmat der, for de som liker det. Evt. matpakke. Noen ganger finner man ladere med gangavstand til restauranter med bedre matkvalitet enn bensinstasjonmat. Hurtigladere har ofte mer varierte tilbud rundt seg enn bensinpumper. Denne fordelen kan gjøre det vanskelig for bensinstasjonene å vinne tilbake kunder i framtida. S-kurven går kun oppover. Andelen elbiler vil alltid stige. Før eller siden når det et punkt der bensinstasjonene har mistet så mange kunder at de enten må forsøke å vinne tilbake kunder eller legge ned.

Elbiler gir bra frihet. Jeg føler meg friere med elbil enn jeg gjorde med dieselsugeren, fordi jeg har "min egen bensinstasjon" hjemme. Akkurat nå er det ca 6000 km siden sist jeg hurtigladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Kan hende det er difor eksosbilistar køyrer som prestar, ja.  Det er i alle fall færre uvettige forbikøyringar med dei enn med Tesla som av og til vert litt overmodige med sin vanvittige akselerasjon.

Hva? Med Teslaen tar jeg forbikjøringer på 200m og har 800m margin til motgående kjøretøy. Med dieselbilen ville jeg fått 800m forbikjøring og 200m margin, og dermed heller feiget ut og lagd kø bak meg. Erfaringsmessig ser jeg at enkelte bilister med trege biler tar sånne sjanser, gjerne fra plass 3 i køa. Galskap! Jeg mener helt oppriktig at spreke biler gir generelt tryggere forbikjøringer, ikke farligere.

Men man skal selvsagt ikke undervurdere det menneskelige aspektet. Det finnes idioter blant både eksosbilister og elbilister, samt trege og raske biler uavhengig av drivlinje.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Einaste gongene eg sjekke kor ladestasjoner er er fordi eg veit eg treng ein, og ynskje vita kor han er. I hovudsak fordi Hyundai frustrerende nok ikkje har oppdaterte kart i bilen for ladestasjoner. /sukk

Turen over frå Haugesund til Oslo kan eg enkelt forklare korleis eg lada, evt korleis eg tenkte når eg valde ladeplass.

  • Først lada eg på Åkrafjordtunet. Lenge delen av stoppen var å vente på Fortum, pga ein feil på laderen dems. 
  • Eg tenkte første å lade på Haukelisæter, men der var det komplett stappa med folk den dagen, og eneste gjenværende lader var altså ute av drift. /sukk
  • Så i stedet fortsatte eg berre videre til Haukeligrend. Ladet opp som normalt mens eg hadde meg middag.
  • Etter dette ladet eg i Seljord - hovedsakleg fordi eg opprinnelig hadde tenkt å gjera det. Eg ynskja også reorientere meg litt, gitt at eg ikkje tar ei slik reise ofte. Måtte berekna litt kva veg eg skulle vidare, ta meg ei paracet og ibux pga hint av migrene... ?‍♂️
  • Hadde eg fortsatt vidare frå Seljord uten å lade hadde nok det vore meir praktisk, eg berre hadde ikkje justert planen etter Haukelisæter egentlig. For no som eg lada i Seljord trengte eg visst akkurat litt meir rekkevidde enn eg kunne ta på batteriet i siste etappen... Eg endte med å rota meg bort i tullball ved Liertoppen Kjøpesenter. Kartet påsto det var lader der... det var det altså ikkje. Kan tru eg var fornøgde då...
  • Siste ladinga tok eg i Drammen visst. Eg hadde kasta bort mykje tid på å finna lader på Liertoppen.

Hadde eg "planlagt" noko reelt, og justert basert på info eg egentlig kunne bruka, hadde eg minimum sløyfa ein av dei. Kanskje to. Einaste tidspunktet eg byrja ha rekkevidde-angst var når eg altså sto ein plass som påsto å ha lader, men som ikkje gjorde det... Eller, meir ærleg var eg berre pottesur at eg måtte køyra feil vei for lader der og da, fordi eg ikkje heilt visste om eg hadde komfortabel rekkevidde til neste lader derifrå, eller om den eksisterte.

Så det er absolutt plass for forbetring re: elbiler. Kan knølene som ytra seg om dei fæle elbilane ta for seg reelle problemer som slike, i staden for absurditeter?

Men dette var altså med ein ioniq 2019 modell, rett før nye batteripakka kom. (RIP.) Dette er ikkje ein bil med grusomt lang rekkevidde. Det trenge eg ikkje heller, for den saks skyld... men det var ein jævla god bil for pengene.

Hadde eg virkelig stressa på rekkevidde kunne eg heller valgt meg ein Model 3 på det tidspunktet, men eg ynskja ikkje bruka så mykje penger på forsikring. (Er visst mogleg med mykje billigare forsikring på Tesla... noko eg ikkje var klar over på tida. ?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke glemt hvordan det var å kjøre eksosbil. Nei, det er ikke bensinstasjoner i hvert gatekryss på denne planeten. Nei, eksos er ingen garanti for å slippe rekkeviddeangst. Disse fantasiene når du ikke fram med hos folk som faktisk har kjørt eksosbil.

Er det Sahara-ørkenen som er din referanse her? Eller har du også et eksempel på en teoretisk og marginal situasjon hvor det er mulig å få rekkeviddeangst med en bil som har 70 mil (reell) rekkevidde og tusenvis av bensinstasjoner hvor det tar et par minutter å fylle opp tanken. Sturle klarte ikke en gang å frembringe en teoretisk rekkeviddeangst ved å plukke et sted i Sør-Norge hvor man med vilje hadde kjørt til tankmåleren var på gult. Men du klarer sikkert bedre.

 

Simen1 skrev (21 minutter siden):

Ladestasjoner befinner seg på en hel masse forskjellige plasser. Som regel stinker det mindre av helseskadelige petroleumsprodukter der, så det er litt mer innbydende å innta litt hurtigmat der, for de som liker det. Evt. matpakke. Noen ganger finner man ladere med gangavstand til restauranter med bedre matkvalitet enn bensinstasjonmat.

På Lillehammer kan man spise usunn mat på Burger King eller, trommevirvel, omgi seg med "stinke-helseskade(ikke overdrevet i det hele tatt" på CirkleK. Eller man gå på langtur til sentrum og finne en restaurant. Synes det høres bedre ut å fylle på et par minutter og spise hvor man vil. Kanskje en naturskjønn rasteplass med matpakka i stedetfor å sitte inne i bilen og vente på at elektronene sakte, men sikkert renner inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (33 minutter siden):

På Lillehammer kan man spise usunn mat på Burger King eller, trommevirvel, omgi seg med "stinke-helseskade(ikke overdrevet i det hele tatt" på CirkleK. Eller man gå på langtur til sentrum og finne en restaurant. Synes det høres bedre ut å fylle på et par minutter og spise hvor man vil. Kanskje en naturskjønn rasteplass med matpakka i stedetfor å sitte inne i bilen og vente på at elektronene sakte, men sikkert renner inn.

Ingen problem å spare matpakka til naturskjønne rasteplasser om man vil det med elbilen. Så kan man heller bruke ladetida på en skikkelig WC (som er skjelden vare på naturskjønne rasteplasser), kaste forrige matpakkeemballasje osv i en søppelkurv, vaske fluer av frontruta, tørke støv av ryggekameraet etc. Eller bare lene seg tilbake med litt god underholdning i midtkonsollen. Bare fantasien setter grenser, men det er kanskje nettopp det som er problemet hos deg?

uname -l skrev (33 minutter siden):

Er det Sahara-ørkenen som er din referanse her? Eller har du også et eksempel på en teoretisk og marginal situasjon hvor det er mulig å få rekkeviddeangst med en bil som har 70 mil (reell) rekkevidde og tusenvis av bensinstasjoner hvor det tar et par minutter å fylle opp tanken. Sturle klarte ikke en gang å frembringe en teoretisk rekkeviddeangst ved å plukke et sted i Sør-Norge hvor man med vilje hadde kjørt til tankmåleren var på gult. Men du klarer sikkert bedre.

Nord-Norge. Det er massevis av strekninger man burde passe på at man ikke kjører forbi en bensinstasjon med under 50% på rekkeviddemåleren. (Pussig nok måler de fleste eksosbilene rekkevidde i liter og det er ennå mindre til å stole på enn elbilenes rekkeviddemålere). Den siste eksosbilen jeg hadde hadde en rekkevidde på ca 60 mil på sommeren, 50 på vinteren, men jeg turte sjelden å kjøre den ned til mindre enn ca 10% igjen på tanken, så reelt 45 på vinteren og 54 på sommeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Ingen problem å spare matpakka til naturskjønne rasteplasser om man vil det med elbilen. Så kan man heller bruke ladetida på en skikkelig WC (som er skjelden vare på naturskjønne rasteplasser), kaste forrige matpakkeemballasje osv i en søppelkurv, vaske fluer av frontruta, tørke støv av ryggekameraet etc. Eller bare lene seg tilbake med litt god underholdning i midtkonsollen. Bare fantasien setter grenser, men det er kanskje nettopp det som er problemet hos deg?

Akkurat det samme tenker jeg når jeg står i stillestående kø pga trafikkulykker. Her er det bare fantasien som setter grenser. Hvor er det 500-brikkers puslespillet igjen?

Jeg vil gjerne velge når jeg skal legge puslespill, vaske bilen eller underholde meg med å se noe på en bitteliten skjerm. Det er den friheten som jeg mener er den viktigste med å ha bil. Gidder ikke å betale ekstra for å få den redusert.

Simen1 skrev (25 minutter siden):

Nord-Norge. Det er massevis av strekninger man burde passe på at man ikke kjører forbi en bensinstasjon med under 50% på rekkeviddemåleren.

Fint med et par eksempler. Gjerne der hvor det samtidig går bra med en elbil med 50% igjen av batteriet.

Simen1 skrev (28 minutter siden):

 (Pussig nok måler de fleste eksosbilene rekkevidde i liter og det er ennå mindre til å stole på enn elbilenes rekkeviddemålere). Den siste eksosbilen jeg hadde hadde en rekkevidde på ca 60 mil på sommeren, 50 på vinteren, men jeg turte sjelden å kjøre den ned til mindre enn ca 10% igjen på tanken, så reelt 45 på vinteren og 54 på sommeren.

For det første. Jeg tror ikke man får bil med forberenningsmotor laget de siste 15 årene som ikke estimerer gjenværende rekkevidde. For det andre, om rekkevidden er reelt 60 mil så er den fremdeles reelt 60 mil helt uavhengig av hvor mye man velger å ikke bruke av bensinen på tanken. Det er ikke slik som på Tesla hvor tanken blir slitt og ødelagt om man fyller den helt opp eller bruker opp nesten alt før man fyller på igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, uname -l said:

Sturle klarte ikke en gang å frembringe en teoretisk rekkeviddeangst ved å plukke et sted i Sør-Norge hvor man med vilje hadde kjørt til tankmåleren var på gult.

Føremålet var heller ikkje å framkalle nokon form for teoretisk rekkjeviddeangst, men å syne deg lettfatteleg dokumentasjon på at denne påstanden er feil

20 hours ago, uname -l said:

De to minuttene det tar å fylle gjøres når som helst og hvor som helst på hvilken rute som helst.

Ikkje prøv å lage stråmenn ved å påstå at konteksten var ein annan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, uname -l said:

For det første. Jeg tror ikke man får bil med forberenningsmotor laget de siste 15 årene som ikke estimerer gjenværende rekkevidde.

Har du vore borti ein eksosbil lagd dei siste 15 åra der estimatet har vore i nærleiken av rett?  Det er sjølvsagt mykje vanskelegare å estimere for ein eksosbil, fordi det er mange fleire situasjonar der forbruket vil vere høgare enn normalt.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Har du vore borti ein eksosbil lagd dei siste 15 åra der estimatet har vore i nærleiken av rett?  Det er sjølvsagt mykje vanskelegare å estimere for ein eksosbil, fordi det er mange fleire situasjonar der forbruket vil vere høgare enn normalt.

Skjønner ikke hva du maser med. Elbiler er mye mer følsomme for avvik fra ideelle forhold enn en bensinbil. Vær og vind har kanskje 10% innvirkning på en bensinbil, mens en haug tester viser at elbiler dramatisk mister rekkevidde når gradestokken faller.

Ja, rekkeviddeberegningene er ganske nøyaktige. Den baserer seg på faktisk forbruk på kjøreturen så det er ikke veldig vanskelig å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Skjønner ikke hva du maser med. Elbiler er mye mer følsomme for avvik fra ideelle forhold enn en bensinbil. Vær og vind har kanskje 10% innvirkning på en bensinbil, mens en haug tester viser at elbiler dramatisk mister rekkevidde når gradestokken faller.

Ja, rekkeviddeberegningene er ganske nøyaktige. Den baserer seg på faktisk forbruk på kjøreturen så det er ikke veldig vanskelig å få til.

[Citations needed]

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, uname -l said:

Her har vi en fyr med Model3 SR+ som har en EPA-range på 400 km( LOL ). Han fikk halvparten.

https://forums.tesla.com/forum/forums/range-problems-brand-new-model-3-sr

Du påsto det eksisterer 

Quote

en haug tester viser at elbiler dramatisk mister rekkevidde når gradestokken faller.

Ein fyr på nettet og nokre kommentarer kvalifiserer ikkje. Siter ting som er relevante og nøyaktige til påstanden din.

I tillegg påstår du at elbiler er mykje meir følsomme. Dette gjer du heller intet bevis for.

I tillegg skryter du av kor nøyaktig eksosbilers estimat er. Dette gjer du heller intet bevis for.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Du påsto det eksisterer 

Ein fyr på nettet og nokre kommentarer kvalifiserer ikkje. Siter ting som er relevante og nøyaktige til påstanden din.

IMG_20200404_191044.jpg?width=804&height

Det finnes nok av tester som viser fall fra både EPA og WLTP tallene man trur man skal få når man kjøper bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

I tillegg påstår du at elbiler er mykje meir følsomme. Dette gjer du heller intet bevis for.

Hvor vanskelig er det å bruke knotten?

  1. Termisk virkningsgrad til forbrenningsmotorer øker med lavere temperatur.
  2. Bil med forbrenningsmotor bruke overskuddsvarmen til oppvarming av kupeen.
  3. Elbiler må bruke av batteriet for å oppvarme kupeen.
  4. Elbiler må bruke av batteriet for å oppvarme batteriet
  5. Indre motstand og tap i batteriet øker når temperaturen ikke er ideell

Du får bare late som om de haugevis av vintertestene som er gjort av journalister ikke eksisterer. Spesielt Tesla ser ut til å ha et prosentvis avvik fra sine egenoppgitte skrytetall som er mye større enn konkurrentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -l said:

...

"Common sense" er ikkje ein god kilde for påstandene dine lengre når det allereie har blitt tydeleg forklart at det ikkje er noko anna enn (feilaktige) antagelser.

Bruk knotten din sjølv, og svar skikkelig.

Sjølv dei tingene du påstår er "common sense" som eg kan kjøpa har ingen sjølvfølge at det har vesentleg effekt, noko du påstår det har. Så då treng du gje kilder, spesielt når du påstår det er så mange av dem.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -l said:

Her har vi en fyr med Model3 SR+ som har en EPA-range på 400 km( LOL ). Han fikk halvparten.

https://forums.tesla.com/forum/forums/range-problems-brand-new-model-3-sr

Er det slik at det er umogeleg å doble bensinforbruket i ein bensinbil samanlika med det offisielle forbruket oppgjeve av produsenten?  I realiteten er det vel heller slik at dei fleste bensinbilistar slit med å komme ned i det offisielle forbruket oppgjeve av produsenten, eller?

 

Sidan bensinbilar er mykje meir kjenslege for alskens variasjonar i vêr og terreng enn elbilar, vil rekkjevidda til bensinbilar variere mykje meir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

"Common sense" er ikkje ein god kilde for påstandene dine lengre når det allereie har blitt tydeleg forklart at det ikkje er noko anna enn (feilaktige) antagelser.

Bruk knotten din sjølv, og svar skikkelig.

Han svarer jo skikkelig? Det er rimelig trivielt å finne rekkeviddetester som stemmer overens med det han sier. 

https://www.whatcar.com/news/what-car-real-range-which-electric-car-can-go-farthest-in-the-real-world/n18159

Hva skjer om du sammenligner reel rekkevidde her, fra EPA/WLTP rekkevidde? Hvordan forklarer du avvikene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Er det slik at det er umogeleg å doble bensinforbruket i ein bensinbil samanlika med det offisielle forbruket oppgjeve av produsenten?  I realiteten er det vel heller slik at dei fleste bensinbilistar slit med å komme ned i det offisielle forbruket oppgjeve av produsenten, eller?

Min bil har et NEDC forbruk på 0,63. NEDC er regnet som veldig optimistisk. På langtur så kommer jeg langt under det om jeg kjører på fartsgrensen. Legger jeg til moms og kjører aktivt så havner jeg rett på NEDC-tallet.

Elbiler kommer uforholdsmessig godt ut av disse syntetiske målingene, men hele rekkeviddekorthuset klapper sammen med en gang de er ute av testbenken.

Sturle S skrev (2 minutter siden):

Sidan bensinbilar er mykje meir kjenslege for alskens variasjonar i vêr og terreng enn elbilar, vil rekkjevidda til bensinbilar variere mykje meir.

Du kan bare gjenta dette uten argumenter og data så lenge du vil. Det vil fremdeles fortsette å være noe du roper ut med fingrene i øret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Hvor vanskelig er det å bruke knotten?

  1. Termisk virkningsgrad til forbrenningsmotorer øker med lavere temperatur.

Og går ned med høgare temperatur og fuktigare luft.  Det same gjer toppeffekten.  Det offisielle forbruket er oppgjeve etter ideelle forhold.  (Motoren er konstruert for å yte best under dei forholda testen vert utført.)

 

Elmotorar har minimale variasjonar i verknadsgrad eller effekt basert på lufttemperatur og ingen variasjonar utifrå kor rå lufta er.

8 minutes ago, uname -l said:
  1. Bil med forbrenningsmotor bruke overskuddsvarmen til oppvarming av kupeen.

Det same kan elbilar, og det gjer dei.  Både frå motor, batteri og kraftelektronikk.  Tesla Model 3 køyrer til og med motoren uoptimalt for å generere ekstra varme når det er kaldt.

8 minutes ago, uname -l said:
  1. Elbiler må bruke av batteriet for å oppvarme kupeen.

Dei kan det, men det er vanleg å ha bilen tilkopla straumnettet heime og forvarme bilen.  Då kjem straumen til oppvarming frå nettet.  Under køyring pleier det å halde med varme frå motor og elektronikk til å vedlikehalde temperaturen.  (Ikkje alle bilar gjer det, so det er viktig å kjøpe bil frå ein produsent som kan elbilar.)

8 minutes ago, uname -l said:
  1. Elbiler må bruke av batteriet for å oppvarme batteriet

Det er ikkje vanleg.

8 minutes ago, uname -l said:
  1. Indre motstand og tap i batteriet øker når temperaturen ikke er ideell

Tapet aukar minimalt.  Den indre motstanden er eit uttrykk for at dei kjemiske reaksjonane går seinare i låg temperatur.  Samstundes produserer dei kjemiske reaksjonane varme, slik at temperaturen stig.  Hugs at alt tapet vert konvertert til varme.

8 minutes ago, uname -l said:

Du får bare late som om de haugevis av vintertestene som er gjort av journalister ikke eksisterer. Spesielt Tesla ser ut til å ha et prosentvis avvik fra sine egenoppgitte skrytetall som er mye større enn konkurrentene.

Syn meg tilsvarande testar av eksosbilar for samanlikning.  Du påstår, mot all logikk og eksisterande kunnskap, at ekosbilar ikkje er like påverka.  Då må du samanlikne elbilar mot eksosbilar, ikkje elbilar mot elbilar.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...