Gå til innhold

Lesernes forklaringer på få elbiler i distrikene: For få ladestasjoner og rekkeviddeangst


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (5 minutter siden):

Korleis får du til det?  Berre omdefinerer du bensinfylling frå pause til køyring eller tek du bussen?

De to minuttene det tar å fylle gjøres når som helst og hvor som helst på hvilken rute som helst. Velger man en matpause så kan man også gjøre det hvor man vil og ikke tilfeldigvis på det industriområdet hvor det befinner seg en ladestasjon.

På forum kan man se endeløse diskusjoner på hvordan man kommer seg fra A til B med elbil. Aldri sett noe sånt med normale biler hvor man har mye av det som er poenget med bil, nemlig frihet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, uname -l said:

For bensinbiler det et ensifret prosent avvik. Elbilers rekkevidde faller som en stein med en gang de kommer ut av komfort/skrytetall-sonen. Derfor de fleste kjører som en from prest på landeveien.

Nei, både rullemotstanden og luftmotstanden endrar seg like mykje for eksosbilar som for elbilar.  Ulempen med redusert effekt og auka forbruk pga luftkvaliteten er det berre eksosmotorar som får.  Spesielt ille er det om bilen ikkje har turbo.

 

Kan hende det er difor eksosbilistar køyrer som prestar, ja.  Det er i alle fall færre uvettige forbikøyringar med dei enn med Tesla som av og til vert litt overmodige med sin vanvittige akselerasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

På forum kan man se endeløse diskusjoner på hvordan man kommer seg fra A til B med elbil. Aldri sett noe sånt med normale biler hvor man har mye av det som er poenget med bil, nemlig frihet.

Einaste gongen eg reelt ser slike situasjoner er når eit knøl som ikkje køyre elbil prøve seg på gotchas, egentlig. Berre tidligere i denne tråden hadde me jo nokon som prøvde selga ein fantasi at elbilar ikkje har nok rekkevidde eller er problematiske, men heila tida berre lenka ting som var innafor rekkevidda til elbiler uansett... ?

Friheten du beskriv er friheten frå knøl som har så sterke, men hovedsakleg fiktive eller utdaterte meiningar om elbiler.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Nei, både rullemotstanden og luftmotstanden endrar seg like mykje for eksosbilar som for elbilar.  Ulempen med redusert effekt og auka forbruk pga luftkvaliteten er det berre eksosmotorar som får.  Spesielt ille er det om bilen ikkje har turbo.

Med en gang belastningen på batteripakka øker så øker også tapet. Tynnere luft gir lavere toppeffekt, men det skal ikke ha noe særlig å si for den termiske virkningsgraden til en bil uten turbo. Varm luft vil ha noe å si derimot. Uansett ikke et tema og noe ingen trenger å tenke på når man drar på langtur. Kan ikke huske å ha sett noen app til bensinbil hvor langturen planlegges ut fra vindretning, temperatur og om det er yr i lufta. Sånt forholder jeg meg bare til når jeg er ute og seiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

De to minuttene det tar å fylle gjøres når som helst og hvor som helst på hvilken rute som helst. Velger man en matpause så kan man også gjøre det hvor man vil og ikke tilfeldigvis på det industriområdet hvor det befinner seg en ladestasjon.

Tja, eg trudde det same som deg då eg var ung, og har køyrt på damp både i Tyskland og Polen på jakt etter ein bensinstasjon.  Langs dei rutene eg køyrer i Noreg har eg lært meg kvar dei er.  Har du passert Borlaug på veg til Gol, må du vere sikker på at du har nok til å komme deg til Hemsedal, elles lærer du at bensinstasjonar slett ikkje er kvar som helst.

 

Har du døme på offentlege hurtigladarar på industriområde?  (Eg har lada på industriområde fordi eg skulle der og det var ein ladar der, men den var meint for tilsette og gjestar.)

3 minutes ago, uname -l said:

På forum kan man se endeløse diskusjoner på hvordan man kommer seg fra A til B med elbil. Aldri sett noe sånt med normale biler hvor man har mye av det som er poenget med bil, nemlig frihet.

Sist eg hadde det problemet var i 2016, trur eg.  No er det ladarar over alt og bilen fortel meg kvar dei er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Har du passert Borlaug på veg til Gol, må du vere sikker på at du har nok til å komme deg til Hemsedal, elles lærer du at bensinstasjonar slett ikkje er kvar som helst.

Ut fra kartet så ser det ut til å være hele 90 km. Det er rekkevidden på min bil når det begynner å lyse et gult tanksymbol. Som sagt, ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

Med en gang belastningen på batteripakka øker så øker også tapet. Tynnere luft gir lavere toppeffekt, men det skal ikke ha noe særlig å si for den termiske virkningsgraden til en bil uten turbo. Varm luft vil ha noe å si derimot.

Auka tap pga auka last på batteripakka har eg ikkje merka.  Trur ikkje det har noko som helst å seie med normal køyring.  Du snakka om rå luft (fuktig) som definitivt påverkar både toppeffekt og verknadsgrad på ein eksosmotor.  Poenget mitt er at dei effektane du nemner verkar kraftigare på eksosbilar enn på elbilar.

Quote

Uansett ikke et tema og noe ingen trenger å tenke på når man drar på langtur. Kan ikke huske å ha sett noen app til bensinbil hvor langturen planlegges ut fra vindretning, temperatur og om det er yr i lufta. Sånt forholder jeg meg bare til når jeg er ute og seiler.

Eg har ikkje sett nokon slik app for elbilar heller, og har aldri hatt bruk for det.  Dersom du har spesiell interesse av å optimere ladetid i staden for å optimere pausekvalitet, eller du har ein elbil med spesielt kort rekkjevidde, kan ein slik app kanskje vere nyttig.

 

Men når eg skal fly med bensinmotor, då må eg vere nøye med både vindretning i ulike luftlag, vekt, temperatur og relativ fukt.  Det er utriveleg å sjå at bensinen renn mykje fortare gjennom enn han burde, når eg har planlagt tur-retur på ein tank.  Med elfly vert det litt færre parameter å ta omsyn til.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Men når eg skal fly med bensinmotor, då må eg vere nøye med både vindretning i ulike luftlag, vekt, temperatur og relativ fukt.

Det tror jeg dine passasjerer setter pris på.

Sturle S skrev (5 minutter siden):

 Med elfly vert det litt færre parameter å ta omsyn til.

Den viktigste parameteren for elfly er vel eksistensen av dem. Uansett så skal jeg ha det i tankene den dagen jeg anlegger flystripe utpå hyttetunet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

Ut fra kartet så ser det ut til å være hele 90 km. Det er rekkevidden på min bil når det begynner å lyse et gult tanksymbol. Som sagt, ikke noe problem.

90 km ein kald vinterdag eller ein varm og fuktig sommardag med mykje regn?  Kan vere greitt å vite.  Hugs òg at det er mykje stigning, som kostar like mykje rekkjevidde uansett drivstoff, med ein vesentleg skilnad.  Ein elbil får 80-90% av energien att på veg ned.  Det gjer ikkje ein eksosbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

90 km ein kald vinterdag eller ein varm og fuktig sommardag med mykje regn?  Kan vere greitt å vite.  Hugs òg at det er mykje stigning, som kostar like mykje rekkjevidde uansett drivstoff, med ein vesentleg skilnad.  Ein elbil får 80-90% av energien att på veg ned.  Det gjer ikkje ein eksosbil.

I følge google så er det 19 bensinstasjoner innenfor gult tanksymbols avstand fra Borgund. Og skulle det skorte på så er det bare å kjøre i typisk elbil-modus og få tynt ut litt ekstra. Merk at hele denne problemstillingen din oppstår fordi man med vilje har valgt å ikke bruke to minutter på å fylle opp tanken på de dusinvis av bensinstasjoner man har passert før nåla gikk til gult. 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

I følge google så er det 19 bensinstasjoner innenfor gult tanksymbols avstand fra Borgund.

Du køyre ein omveg for å nå dei fleste av dei, og poenget ditt var vel at du aldri treng gjere det?

2 minutes ago, uname -l said:

Og skulle det skorte på så er det bare å kjøre i typisk elbil-modus og få tynt ut litt ekstra. Merk at hele denne problemstillingen din oppstår fordi man med vilje har valgt å ikke bruke to minutter på å fylle opp tanken på de dusinvis av bensinstasjoner man har passert før nåla gikk til gult. 

Dusinvis, faktisk?  Korleis har du køyrt då?  Sjølv køyrer eg heimefrå med fullt batteri dersom eg skal so langt, og treng ikkje tenkje på fylling før Gol.  Då har eg dessutan tenkt på mat ei stund.  Dersom eg vil kan eg fylle på straum mange stader undervegs.  Sikkert like mange som det er bensinstasjonar, men bilen skal nok få straum dersom eg tek ei tidleg pause.

 

Det tek forresten meir enn to minutt å fylle tanken og betale, med mindre du har ein veldig liten tank.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Du køyre ein omveg for å nå dei fleste av dei, og poenget ditt var vel at du aldri treng gjere det?

Det stemmer fordi jeg veldig sjelden kjører tanken ned til gullampa. Et eller annet sted rundt 1/3 svipper jeg innom en bensinstasjon når det passer meg.

Sturle S skrev (4 minutter siden):

Dusinvis, faktisk?  Korleis har du køyrt då? 

Nei, si det. Jeg kan kjøre 60 mil før tanksymbolet lyser. Man kan jo finne en rute på 60 mil i Sør-Norge hvor man kan kjøre og ikke være i nærheten av en bensinstasjon. Høres ut som en oppgave som burde være midt i blinken for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -l said:

Det stemmer fordi jeg veldig sjelden kjører tanken ned til gullampa. Et eller annet sted rundt 1/3 svipper jeg innom en bensinstasjon når det passer meg.

Då har vi ca same praktiske rekkjevidde, med andre ord.  Berre at di vert meir negativt påverka av den rå lufta du nemnde.  Og fjellovergangar, sjølvsagt.

Quote

Nei, si det. Jeg kan kjøre 60 mil før tanksymbolet lyser. Man kan jo finne en rute på 60 mil i Sør-Norge hvor man kan kjøre og ikke være i nærheten av en bensinstasjon. Høres ut som en oppgave som burde være midt i blinken for deg.

Du startar ikkje kvar tur med å køyre innom ein bensinstasjon, og du fyller heller ikkje tanken på nytt etter å ha brukt ein liter, so dette er ganske uinteressant kverulering.

Endret av Sturle S
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

Då har vi ca same praktiske rekkjevidde, med andre ord.  Berre at di vert meir negativt påverka av den rå lufta du nemnde.  Og fjellovergangar, sjølvsagt.

Hva slags Mikke Mus-kalkulator brukte du for å komme til den konklusjonen?

Sturle S skrev (13 minutter siden):

Du startar ikkje kvar tur med å køyre innom ein bensinstasjon, og du fyller heller ikkje tanken på nytt etter å ha brukt ein liter, so dette er ganske uinteressant kverulering.

Kverulering er å insistere på at man befinner seg en plass i gokk med gul tanklampe og ikke bare insistere på at det er veldig representativt, men også insistere på at man ikke kan bruke en av de 19 bensinstasjonene som ligger innenfor rekkevidden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 13.4.2020 den 11.33):

80-tallet ringte og vil ha bilene sine tilbake.

Lite turbo i bruk på 80-tallet. Kanskje med unntak av Saab og en og annen Porsche. Mye som var merket med turbo da. Snow Jog f.eks.

uname -l skrev (På 13.4.2020 den 11.33):

Når det gjelder kaldstart så kan man jo prøve 0-100 på en elbil som har stått ute i 10 minus over natta.

Går helt fint det. Som regel vil jeg ha forvarmet batteri og kupé, og da oppfører alt seg normalt. Hvis ikke så kan det være redusert akselererasjon og regenerering. Har sjelden merket noe til dette. En og annen gang hvis jeg skal raskt ut i 100-sone. Kan bli tatt på senga når elbilen plutselig er like slapp som bensinbilen pleide å være.

Generelt er jeg forsiktig ved oppstart av både fossilmotor, elbil, batteriverktøy, eller min egen kropp for den del. Men "den store frykten" er stempler, sylindervegger, ventiler, kammer etc. med dårlig smøring. Det er ikke hjullagrene som bekymrer meg mest. Ikke kulelagrene i elmotoren heller. Ok, diffen kanskje? Den går i hvert fall i oljebad. Liker ikke å pine batteriet unødig heller, hverken med utlading eller opplading. Nå styrer riktignok bilen dette selv, men det er greit å ha det i bakhodet.

Da jeg kjørte turbomotorer så var jeg forsiktig med å varmkjøre dem brutalt og deretter bråstoppe. F.eks full fres siste mila opp til hytta 400 høydemeter, og deretter stans uten la turboen kjøle seg ned og la olje sirkulere. Kjørte alltid forsiktig på slutten, evt. med noen minutter på tomgang før stopp. Var også forsiktig med å presse motorene mye på høyt gir. Noen biler klager jo til og med om du prøver.

Igjen, masse dill med fossilmotorer som jeg gladelig unngår. Ligge opp/ned under bilen med ei balje og motorolje langt nedi jakkeermene, nei takk. Går helt fint uten for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

Hva slags Mikke Mus-kalkulator brukte du for å komme til den konklusjonen?

600 km til gul lampe + 90 km med gul lampe = 690 km rekkjevidde.  Du brukar berre 2/3 av det, dvs ca 460 km.  Men du må stanse for å fylle mykje oftare, sidan eg stort sett køyrer heimefrå med all den energien eg treng til eg kjem heim att.  Med mindre du har eiga bensinpumpe heime, må du ta mange fleire av dei påståtte to minutta dine enn eg må ta ladepauser i løpet av eit vanleg år.  Mykje vekkasta tid på utrivelege stader.

7 minutes ago, uname -l said:

Kverulering er å insistere på at man befinner seg en plass i gokk med gul tanklampe og ikke bare insistere på at det er veldig representativt, men også insistere på at man ikke kan bruke en av de 19 bensinstasjonene som ligger innenfor rekkevidden.

Du kan gjerne bruke ein av dei, men eg kjøper ikkje at du berre slumpar til å køyre forbi alle 19 etter at lampa tok til å lyse gult, slik at du slepp å planleggje noko som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

600 km til gul lampe + 90 km med gul lampe = 690 km rekkjevidde.  Du brukar berre 2/3 av det, dvs ca 460 km. 

Jeg sa ikke at jeg fylte på 1/3. Jeg sa "rundt" 1/3. Jeg kan godt fylle på 1/4 eller en 1/5, men rundt 1/3 er da jeg begynner å tenke på at jeg en eller annen gang bør fylle opp tanken. Rekkevidden er jo den det er. Om jeg vet at jeg når fram til en bensinstasjon lenge før det er tomt så kan jeg velge å gå nesten ned til gult, men jeg velger ikke å gå ned til gult om jeg befinner meg på den gokkeplassen du fant fram for meg.

Hvor langt kan du kjøre din elbil når du får advarsel om at batteriet snart er tomt? La oss finne et sted i Norge for deg og så fortsetter vi på denne rasende festlige diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Jeg sa ikke at jeg fylte på 1/3. Jeg sa "rundt" 1/3. Jeg kan godt fylle på 1/4 eller en 1/5, men rundt 1/3 er da jeg begynner å tenke på at jeg en eller annen gang bør fylle opp tanken. Rekkevidden er jo den det er. Om jeg vet at jeg når fram til en bensinstasjon lenge før det er tomt så kan jeg velge å gå nesten ned til gult, men jeg velger ikke å gå ned til gult om jeg befinner meg på den gokkeplassen du fant fram for meg.

Ikkje ulikt ein elbil med andre ord.  Då veit eg ikkje kva poenget ditt var i utgangspunktet?  Eg trur vi planlegg ca like mykje.

2 minutes ago, uname -l said:

Hvor langt kan du kjøre din elbil når du får advarsel om at batteriet snart er tomt? La oss finne et sted i Norge for deg og så fortsetter vi på denne rasende festlige diskusjonen.

Eg hugsar ikkje når bilen seier frå, men eg har aldri vore ute for vêr eller føre der bilen har sagt frå om noko som helst etter berre 200 km.  Det pleier ikkje å vere noko problem.  Akkurat som med din bil er det avhengig av vêr og føre, men eg er i alle fall mindre påverka av både luftkvalitet og kupert terreng enn du er.  Eg veit meir nøyaktig kor langt eg kjem og ladar når det høver.  For det meste ladar eg heime, slik at eg berre må lade ute når eg skal veldig langt.  Difor kan eg bruke mindre tid på tanking enn du gjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.4.2020 den 16.03):

Hvordan har du tenkt til å gjøre det? Regne om fra antall døde fugler i oljeulykker til antall kg CO2 fra smelteverk som produserer nikkel til batterier?

Nei det er det da. 

Produsentene vet jo hvor hver enkelt del i sin bil kommer fra, og bør da også ha god oversikt over hva de forskjellige tingene inneholder(og hvor den er produsert), noe som igjen kan oversettes til hvor mye de forurenser over hele sitt "livsløp" - samt om det som blir igjen etterpå er et "problemstoff". Forventet levetid til en bil/del må også tas med i beregningen. I tillegg til forurensning under bruk. 

Mye av dette burde kunne gjelde generelt på de fleste produkter, ikke bare biler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...