Jump to content
Øystein

Covid19: Nyheter og diskusjon rundt Coronaviruset

Recommended Posts

10 hours ago, Miri said:

Lange køer av folk som skal til Sverige for å handle, viser med all tydelighet at tiltakene ikke er nok. Karantene-unntaket for Norden må umiddelbart oppheves. Hva var det de tenkte på der? Sverige kan betegnes som episenteret for smitten i Norden, med åpne grenser er det bare et tidsspørsmål før smitte blir importert derfra, og opphever effekten av våre tiltak.

Mange ser på krisesituasjonen som en ekstra ferie, vi kan forvente utstrakt sosialisering og reisevirksomhet hos noen for å besøke slekt og venner. Smitten vil fortsette sin utbredelse når folk fritt får reise ut av spesielt berørte områder, derfor gir tiltakene i dag mindre mening om det ikke samtidig innføres strenge reiserestriksjoner i disse områdene. Anmodninger holder ikke.

Hvorfor så redd for å diskriminere mellom risikoområder og uberørte områder?

Størstedelen av landet er faktisk uberørt av smittesituasjonen, tiltakene vil derfor møte liten forståelse der, noe oppfølgingen vil bære preg av. Myndighetene har selv oppgitt dette som en viktig grunn til å være varsom med for inngripende tiltak. Derfor burde tiltakene være strammere i smitteområder, og noe mykere andre steder. Det er ingen grunn til at lokalsamfunn uten smittesituasjon, skal stoppe opp.

Dette skjønte jeg ville skje før det skjedde. Og sikkert flere med meg. Så hvorfor later myndigheter som om de ikke skjønner det?

Hva skjønte vi før det skjedde:

- at det ville bli panikkhandling i butikker før dey skjedde.

- at nordmenn ville dra til flere butikker når det ble "maks 3 per kunde".

- at flesteparten av nordmenn ville gi blaffen i regler for hjemmekarantene

- at vi ville få en ukontrollerbar situasjon om man ikke stoppet reiseaktivitet og spesielt fly fra risiko områder

- at nordmenn ville køe ned svenskegrensa så fort norske butikkee ble tomme.

- at regjering og FHI sterkt undervurderte spredning og sykdomsfaktorer

Og lister er mye lenger. Så hvorfor lever man fortsatt i fantasi land?

• Like 4

Synes Norge har gjort ekstreme tiltak på kort tid. Dette er bra. Det var veldig i takt med befolkingen, og generelt alle virker samstemte. De samme som sa for to uker siden at det hele var hysteri, sier nå at regjeringen var for trege med å gjøre noe.

Vi får se om dugnadsånden kommer over oss alle. Om ca 2-3 uker bør man se effekten av at smitten avtar, etter disse siste dagers tiltak. Hvis det ikke rakk å bli helt ut av kontroll i mellomtiden.

Hvis det ikke kommer noe skrekktall i dag, så ser jo dette bra ut.

• Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Annonse
djgudleif skrev (13 minutter siden):

Tacoen er avlyst.

Den ble kjøpt inn i går, og går som planlagt i dag..

• Like 1

Digger når det jeg skriver blir bekreftet litt senere på VG:

«Da nærkontakter ikke har symptomer, ansees de å utgjøre en lav risiko for videre smitte. Det er derfor ikke nødvendig for deg og husstandsmedlemmer å følge spesielle råd for beskyttelse ut over håndhygiene og andre grunnleggende smitteverntiltak. God håndhygiene med hyppig håndvask med såpe og
vann anbefales, spesielt etter toalettbesøk, før matlaging og før måltider,» skriver FHI på sine nettsider.

• Like 2

2 minutes ago, Synchroz said:

I går ble det sagt at alle som bor i husstanden til en som sitter i karantene, skal selv i karantene. NHI snur idag: Fredag går FHI tilbake på rådet om at familiemedlemmer til personer som har reist utenfor norden må holde seg hjemme.

Hvis en du bor med har vært i utlandet og sitter i karantene, så slipper andre i husstanden å være i karantene fra idag.

Det virker jo da som at hvis én må være hjemme, så vil de 3-4 andre i familien dra med seg den eventuelle smitten ut. Alle må være hjemme. En kan få lov til å handle

• Like 3

djgudleif skrev (4 minutter siden):

Det virker jo da som at hvis én må være hjemme, så vil de 3-4 andre i familien dra med seg den eventuelle smitten ut. Alle må være hjemme. En kan få lov til å handle

Ja, det kan tenkes. Men, nå mener altså NHI at det ikke er nødvendig å karantenesette hele husstanden dersom en i husstanden er i karantene (og ikke testet positiv vel å merke). Dersom personen som er i karantene har symptomer, så bør man selvfølgelig bruke hodet selv og bli inne. Jeg er i en lignende situasjon der en jeg bor med er i karantene (til onsdag), og holder meg inne for å være på sikre siden. Jeg tar likevel en løpetur på kvelden når folk er inne for å gi immunforsvaret en boost og holde formen ved like.

• Like 2

Lier-bedriften TESS er en stor leverandør av verneutstyr, og de melder om at de snart er tomme for alt av verneutstyr.

Dette er en plussartikkel, så det er kanskje ikke så aktuelt for alle. I artikkelen står det blant annet:

I januar sendte TESS i samarbeid med importøren 15.000 åndedrettsmasker til Kina. Derfor er de tomme nå.

– Disse maskene gikk til Wuhan i Kina, der korona-utbruddet startet. De hadde stort behov, og da bidro vi selvsagt.

• Innsiktsfullt 1

djgudleif skrev (23 minutter siden):

Hvis det ikke kommer noe skrekktall i dag, så ser jo dette bra ut.

I og med at de har stoppet med store deler av testingen, så burde jo tallene være mye bedre, dersom de ikke er det, er det urovekkende.

Szeth skrev (19 minutter siden):

Digger når det jeg skriver blir bekreftet litt senere på VG:

«Da nærkontakter ikke har symptomer, ansees de å utgjøre en lav risiko for videre smitte. Det er derfor ikke nødvendig for deg og husstandsmedlemmer å følge spesielle råd for beskyttelse ut over håndhygiene og andre grunnleggende smitteverntiltak. God håndhygiene med hyppig håndvask med såpe og
vann anbefales, spesielt etter toalettbesøk, før matlaging og før måltider,» skriver FHI på sine nettsider.

Forskning tyder på at dette er feil. For bare noen dager siden ble det sluppet resultater fra tysk forskning som viser at smittefaren kan være svært mye høyere de første fem dagene etter smitte, når symptomene er svært milde, eller fraværende, og deretter går smittefaren ned.

Toppen for når man er mest smittsom ser ut til å ligge på rundt fem dager, når/dersom symptomer blir mer alvorlige, er smittefaren langt lavere, i henhold til forskerne.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20030502v1.full.pdf

Edited by 0laf
  • Like 1

Har dere merket at forumet har reklame klistret over hele fronten nå? Vi må bare ikke glemme å tjene penger folkens.

• Like 2

31 minutes ago, Gouldfan said:

Elendige Siv Jensen i Opposisjon, Gikk pga en Isis kone kjerring og står i opposisjon å spiller skittent populistisk spill på en hard krise.

Skam 

Det er politikk. Og nei jeg er ikke fan av å melke det under en krise. Men du presenterer jo ikke all fakta her.

Skam.

En off topic gladnyhet øverst på vg.no.

Edited by Everket

Norge nå nr. 2 i verden når det kommer til antall smittede per inbygger.

Edit: Dæven, sent ute

Edited by Relio
  • Innsiktsfullt 2

0laf skrev (1 minutt siden):

I og med at de har stoppet med store deler av testingen, så burde jo tallene være mye bedre, dersom de ikke er det, er det urovekkende.

Forskning tyder på at dette er feil. For bare noen dager siden ble det sluppet resultater fra tysk forskning som viser at smittefaren kan være svært mye høyere de første fem dagene etter smitte, når symptomene er svært milde, eller fraværende, og deretter går smittefaren ned.

Når symptomer blir mer alvorlige, er smittefaren langt lavere, i henhold til forskerne.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20030502v1.full.pdf

Bare av nysgjerrighet.

Hva tror du kommer til å skje hvis vi:

Tester ALLE i hele norge.
ALLE blir isolert på helt perfekt måte og ALL spredning stopper opp.

Vi ender opp på la oss si 20000 smittede, ikke mer ikke indre. Og 2000 dør.

Er det POSITIVT eller NEGATIVT at så mange eller så få har blitt eksponert for Covid19?

Bare for å provosere deg litt og tenke the lesser evil :)

Skjermbilde 2020-03-13 kl. 14.05.22.png

• Like 1

1 minute ago, Everket said:

Mener det var etterlyst hvor mange innlagde noen sider tilbake:

Og i følge vg er det minst 27stk.

Så nesten 30% av de smittede for en uke siden (tar en uke ish før de alvorlige symptomene setter inn). Lover jo bra, spesielt siden snittalderen på de smittede er ganske lav... 

Sandy Koufax skrev (1 time siden):

Lol

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awoq7E/listhaugs-corona-forslag-innfoer-gratis-bompassering-og-parkering

Leste ikke hele artikkelen, men stikkordet er reiserestriksjoner, sosial distansering og at man skal holde seg hjemme. Ikke det motsatte.

Vær glad vi har Erna alene og ikke sammen med dem...

Listahugs forslag er jo smittedempende. Hun har jo gode poenger rundt fulle busser og tog for folk som må på jobb. Få flest mulig over i kjøretøy med mindre smittefare. 

Om det er fornuftig er en annen sak, men sikkert lurt å lese artikkelen før man kommenterer.

• Like 3

Kan noen fortelle meg hvorfor turister som kommer til Norge fra utsatte områder får vandre fritt, mens jeg som oppholder meg utenlands i et område uten smittede må i 14 dagers karantene?

• Like 1

Windoge skrev (Akkurat nå):

Kan noen fortelle meg hvorfor turister som kommer til Norge fra utsatte områder får vandre fritt, mens jeg som oppholder meg utenlands i et område uten smittede må i 14 dagers karantene?

De kan ikke det, men de har ikke fått informasjon.
De kan ikke det, men de driter i det.
Du er smartere enn dem?

• Like 3

Szeth skrev (6 minutter siden):

Er det POSITIVT eller NEGATIVT at så mange eller så få har blitt eksponert for Covid19?

Bare for å provosere deg litt og tenke the lesser evil :)

Virus er forskjellige, generelt er det positivt når befolkningen har immunitet, men så langt tyder mye på at COVID-19 muterer, og denne immuniteten kan derfor være nytteløs om noen måneder eller år, det vet man ikke?

Dersom spørsmålet ditt er hvorvidt vi bør la hele Norge bli smittet, å gi opp kampen, for å kanskje oppnå noe immunitet, så er svaret på det helt klart "nei".

Viruset rammer alle, i alle aldre, og alle kan dø av dette. Det er ingen garanti for at nettopp du overlever, vil du ofre ditt liv for at vi andre kanskje får noe immunitet for neste års utbrudd, for "greater good" og "lesser evil" etc ?

Edited by 0laf
  • Like 2