Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

@Morromann Og i tillegg så har myndighetene dessverre fulgt smittevernsplaner tilpasse influensavirus. Håper at framtidige epidemier, som nå ser ut å være et økende greie nå når verden blir så globalisert og har så mange milliarder mennesker. Noen tar jo med matvaner som ikke er særlig smarte i et globalisert samfunn, som å ete suppe på flaggermus og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Snikpellik said:

Bloomberg:

Trump to Declare National Emergency to Speed Virus Response

"President Donald Trump plans to declare a national emergency on Friday over the coronavirus outbreak, invoking the Stafford Act to open the door to more federal aid for states and municipalities, according to two people familiar with the matter.

Trump is under increasing pressure to act as governors and mayors nationwide step up actions to mitigate the spread, closing schools and canceling public events. The president said he will hold a news conference at 3 p.m. in Washington.

Senate Democrats have urged Trump to invoke the Stafford Act and other disaster declaration requests they say would free up more than $42 billion in funding for states available in the Disaster Relief Fund." (...)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-13/trump-to-declare-national-emergency-to-speed-virus-response?srnd=premium

Ganske utrolige summer USA trør til med. Norge virker jo ikke særlig på ballen der, enda. Men det må vel komme her også, med nyttig åpning av pengesekker?

42 billion betyr 42 milliarder USD der, for de som har lett for å blande i hop norske navn. En norsk billion er vel 1000 milliarder. Mens en amerikansk billion er en norsk milliard benevnelse. Så må man jo ikke glemme ca. 10 gangeren for valutaveksling da.

Endret av G
Lenke til kommentar
13 minutes ago, G said:

Ok. Du ble ikke bedt om å måle oksygenmetning heller for å følge med, eller ville man kjent det på andre måter før oksygenmetningen i blod ble for lav? Husker bare at Theo343 var heldig og hadde slikt utstyr for hånden.

Ja, pga. en tidligere helsesituasjon for ca. 8 år siden så har jeg fortsatt slikt utstyr i huset. :) 

Jeg var denne uken i en situasjon hvor det å puste begynte å bli ekstremt slitsomt og å gå i trappen til kjøkkenet gjorde jeg helst ikke, før det snudde og bedret seg. Det har forløpig vært en treg men oppadgående bedringskurve og pust er nå på et nivå at jeg faktisk klarte å gå halvtimes rolig tur i dag (utenfor folk å fe). Kom meg også en halvtime ut i solen på veranda i 2. etg i går, godt pakket inn i pledd, luer og dunjakke. Jeg hanglet også en stund før jeg ble sengeliggende på slutten av forrige uke.

Leger er jo generelt sett i mot at man har slike instrumenter hjemme men i mitt tilfelle reddet det meg faktisk fra en alvorlig hendelse for 8 år siden da jeg fikk hjelp i tide pga. det. Nå som situasjonen ble litt spesiell var det en trygghet å ha det.

EDIT:

Jeg satser fortsatt på en litt rar sesonginfluensa, men jeg har aldri hatt influensa før uten å være skikkelig snørrete.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så bra. Jeg har også hørt at leger er skeptiske til at folk eier ymse apparater.

Man kan jo eie et apparat uten å bruke det flittig. Jeg har noen, slik som termometer og blodtrykksapparat. Det er jo ganske utrolig at leger skal reagere på at folk har spandert på seg et blodtrykksapparat til noen få hundrelapper. Jeg måler meg kanskje en gang eller to i året. Fordi det ville sklidd litt ut om jeg forsøkte å måle hyppigere. Har jeg observert noe høyt trykk, så blir det målt i de neste dagene også, også glemmer jeg det ut.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

@Morromann Og i tillegg så har myndighetene dessverre fulgt smittevernsplaner tilpasse influensavirus. Håper at framtidige epidemier, som nå ser ut å være et økende greie nå når verden blir så globalisert og har så mange milliarder mennesker. Noen tar jo med matvaner som ikke er særlig smarte i et globalisert samfunn, som å ete suppe på flaggermus og slikt.

Tiltakene Norge iverksetter er ikke strenge nok. Det ville vært bra nok hadde ikke mennesker i dette landet vært så forbanna egoistiske. Hadde man fulgt oppfordringer om å holde avstander og unngå unødige fritidsreiser; hadde tillitt mellom mennesker fungert hadde det vært bra, men slik som det er nå med folk som oignorerer rådene og drar avgårde på hytta så er det bare makt som hjelper. Og ekstraordinære tiltak som medfarer straffeansvar. Muligens også statlig beslagleggelse av fritidsboliger for de som nekter å følge reglene. Makt og straff er det eneste språket enkelte i samfunnet forstår - men desverre ikke alltid der heller.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Jeg innrømmer nå og tar selvkritikk på ting jeg har skrevet her inne tidligere. Et par uker siden eller tidligere; vanskeig å si; ting har gått så fort på få dager og en uke i corona-tiden virker nå som flere måneder. Jeg har bagatellisert det i diskusjonen tidligere men dette er ille. Det som er mest katastrofalt er hvordan dette medfører at samfunnet stenger ned og de sosiale og økonomiske konsekvensene det får. Europa ligner mer og mer en diger fangeleir. Jeg innrømmer at jeg undervurderte faren, men det er fordi helsemyndigheter under tidligere sykdomsutbrudd har ropt ulv flere ganger for mye og det er kanskje grunnen til at coronaviruset har spredd seg så fort. Folk husker de ubetydelige virusutbruddene SARS, svine- og fugleinfluensa og hvordan myndighetene ropte ulv, ulv og massedød. Det gjør noe med folk og er nok årsaken til at folk; meg selv inkludert trakk på skuldrene da nyehtene om viruset først kom.

Nettopp derfor vi har så flotte myndigheter og politikere. I en krise behøver vi dem.

De har forberedt seg lenge på det her, det er jobben deres og ja det koster, men nå ser vi verdien i forberedelser.

Andre land er jeg mer urolig for, og ikke Sverige først og fremst, de og Finland kommer til å følge etter. Akkurat som vi kjapt fulgte gamle Danmark...

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (23 minutter siden):

10 448 er til nå testet i Norge.

136 929 bekreftede tilfeller på verdensbasis, av disse er 5065 døde, som tilsier en dødelighet blant de med bekreftet smitte på rundt 3.6%, så langt er dødeligheten større i Europa enn i Asia, særlig i Italia hvor tallet er 6.6%.

Prosentandelene tar utgangspunkt i at alle syke som ikke er død ennå vil overleve, uansett hvor alvorlig syke de er eller hvor tidlig i sykdomsforløpet de er. Tallene er altså urealistisk lave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Tiltakene Norge iverksetter er ikke strenge nok. Det ville vært bra nok hadde ikke mennesker i dette landet vært så forbanna egoistiske. Hadde man fulgt oppfordringer om å holde avstander og unngå unødige fritidsreiser; hadde tillitt mellom mennesker fungert hadde det vært bra, men slik som det er nå med folk som oignorerer rådene og drar avgårde på hytta så er det bare makt som hjelper. Og ekstraordinære tiltak som medfarer straffeansvar. Muligens også statlig beslagleggelse av fritidsboliger for de som nekter å følge reglene. Makt og straff er det eneste språket enkelte i samfunnet forstår - men desverre ikke alltid der heller.

 

At noen velger å dra på hytta er vel et minimalt og oppkonstruert problem i dagens situasjon.  Synes det er merkelig at det fokuseres så mye på dette. Sjansen for at noen skal bli alvorlig syk på hytta er veldig liten.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Tiltakene Norge iverksetter er ikke strenge nok. Det ville vært bra nok hadde ikke mennesker i dette landet vært så forbanna egoistiske. Hadde man fulgt oppfordringer om å holde avstander og unngå unødige fritidsreiser; hadde tillitt mellom mennesker fungert hadde det vært bra, men slik som det er nå med folk som oignorerer rådene og drar avgårde på hytta så er det bare makt som hjelper. Og ekstraordinære tiltak som medfarer straffeansvar. Muligens også statlig beslagleggelse av fritidsboliger for de som nekter å følge reglene. Makt og straff er det eneste språket enkelte i samfunnet forstår - men desverre ikke alltid der heller.

Da forstår du sikkert hvor krevende det har vært i noen uker nå i denne diskusjonstråden for de som har brydd seg?

1. Har hatt en oppfattelse av at dette er mer alvorlig enn det myndighetene har klart å ta inn over seg raskt nok. Og en har hatt et ønske om å opplyse.

2. Da har det vært krevende å tilbakevise all slags kommentarer som det er kun en forkjølelse. Varmen kverker utøyet etc. Men, det er jo en naturlig del av å delta på forumet. Vi skal ikke alltid være enige, og man behøver debattene også.

Føler ihvertfall at krisemaksimeringen var nødvendig for å vekke opp folk først og fremst. Håper jeg har gjort en grei samfunnsoppgave. Håper det ihvertfall :)

Men, naturligvis så kunne det jo ha dabbet av igjen som med svineinfluensaen. Men det var alle signalene og varskoen først i Asia, så i Italia og Iran da. Og nå senere i Spania, USA og andre land som for alvor sliter med COVID-19. En var pålest rett og slett.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (2 minutter siden):

 

At noen velger å dra på hytta er vel et minimalt og oppkonstruert problem i dagens situasjon.  Synes det er merkelig at det fokuseres så mye på dette. Sjansen for at noen skal bli alvorlig syk på hytta er veldig liten.

Du mener det er en bagatell at titusenvis reiser til hyttene i en kommune med kapasitet til å behandle langt færre syke og at de henger i skibakkene til tross for at de har fått klare råd om IKKE Å GJØRE DET! Det er til og med personer I KARANTENE som reiser opp ditt. Utrolig egoistisk! Nei, det er ingen bagatell. Og det er denne holdningen om "bagatell" som har gjort at smitten har spredd seg så raskt. Det er ikke snakk om hytter langt inni skogen eller på en øde fjelltopp, men hytteKOLONIER i populære utfartsteder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opplever at folk i Oslo i all hovedsak er solidariske og tar hensyn. I dag måtte jeg hjelpe enn venn med å flytte (bra timing), og gikk gjennom mye av byen på vei til og fra. Det er veldig lite folk ute, lite folk i butikker, og bussene som kjørte forbi hadde knapt passasjerer. Kanskje 2-3 i hver, maks. Eneste jeg så var en jogger i full skidress som spytta, hosta og harka som satan.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Prosentandelene tar utgangspunkt i at alle syke som ikke er død ennå vil overleve, uansett hvor alvorlig syke de er eller hvor tidlig i sykdomsforløpet de er. Tallene er altså urealistisk lave.

Og antallet som er bekreftet smittet er mye lavere enn det reelle antall smittede. Tallene er altså urealistisk høye. 

Din uærlighet med fakta er det siste vi trenger nå. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Morromann said:

Du mener det er en bagatell at titusenvis reiser til hyttene i en kommune med kapasitet til å behandle langt færre syke og at de henger i skibakkene til tross for at de har fått klare råd om IKKE Å GJØRE DET! Det er til og med personer I KARANTENE som reiser opp ditt. Utrolig egoistisk! Nei, det er ingen bagatell. Og det er denne holdningen om "bagatell" som har gjort at smitten har spredd seg så raskt. Det er ikke snakk om hytter langt inni skogen eller på en øde fjelltopp, men hytteKOLONIER i populære utfartsteder.

Hadde dette vært snakk om HIV på 80-tallet så hadde folk stått med fakler og spissa greip for å jage de ut av bygda. Fælt å si det, men omtrent så redde var folk for viruset den gangen.

Nå er det ikke slik at Covid-19 er det samme som Ebola men jeg forstår godt at små bygder med en infrastruktur beregnet på egne innbyggere og turister i ferieperioder ikke vil ha tusenvis av folk i karantene i hyttefeltene og risikere kaos på sine få sengeposter om krisen skulle oppstå.

Personlig mener jeg det er forkastelig av folk å dra på hytta når de har fått karantene, uten å klarere dette med de som har gitt pålegget først i det minste.

Hva om Covid-19 viser seg å  få en utvikling i Norge man tidligere ikke så for seg? Da har man tusenvis av nordmenn man trodde satt i karantene hjemme som nå ingen vet hvor er.

Når Erna allerede snakker om å kanskje bruke Heimvern (og politi) ift. Covid-19 så sier det seg selv at å dra på hytta er en "flukt fra situasjonen" som vil kunne skape problemer fremfor å samarbeide med myndighetene. En slik karantene-flukt til deres bygder ønsker ikke disse små samfunnene forståelig nok.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Du mener det er en bagatell at titusenvis reiser til hyttene i en kommune med kapasitet til å behandle langt færre syke og at de henger i skibakkene til tross for at de har fått klare råd om IKKE Å GJØRE DET! Det er til og med personer I KARANTENE som reiser opp ditt. Utrolig egoistisk! Nei, det er ingen bagatell. Og det er denne holdningen om "bagatell" som har gjort at smitten har spredd seg så raskt. Det er ikke snakk om hytter langt inni skogen eller på en øde fjelltopp, men hytteKOLONIER i populære utfartsteder.

Hyttekarantene er ikke noe mere risikabelt enn å sitte hjemme i leilighet, i mange tilfeller er det fordelaktig da man kan isolere seg fra familien.

Besøk i alpinanlegg skal selvfølgelig unngåes, men frisk luft må alle ha.  Da er smitterisikoen mindre på fjellet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Hadde dette vært snakk om HIV på 80-tallet så hadde folk stått med fakler og spissa greip for å jage de ut av bygda. Fælt å si det, men så redde var folk for viruset den gangen.

Nå er det ikke slik at Covid-19 er det samme som Ebola men jeg forstår godt at små bygder med en infrastruktur beregnet på egne innbyggere og turister i ferieperioder ikke vil ha tusenvis av folk i karantene i hyttefeltene og risikere kaos på sine få sengeposter om krisen skulle oppstå.

Personlig mener jeg det er forkastelig av folk å dra på hytta når de har fått karantene, uten å klarere dette med de som har gitt pålegget først i det minste.

Søkt å sammenligne med HIV. HIV smittet ikke 100 personer daglig slik som Corona gjør. Coronavierus er en reell livsfare for kronisk syke og eldre mennesker og det er mange av disse i samfunnet.

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (5 minutter siden):

Hyttekarantene er ikke noe mere risikabelt enn å sitte hjemme i leilighet, i mange tilfeller er det fordelaktig da man kan isolere seg fra familien.

Besøk i alpinanlegg skal selvfølgelig unngåes, men frisk luft må alle ha.  Da er smitterisikoen mindre på fjellet.

Karantene betyr karantene. Da må de i så fall være innendørs på hytta under hele oppholdet. OK, de kan gå rundt hyttetunet men ikke rundt naboene eller i nærbutikken. Det at man får KARANTENE er ikke det samme som at man får FERIE. Det er for å hindre smittespredning, ikke for at folk skal få fri fra skole og jobb.

Smitterisikoen er selvfølgelig mindre på fjellet, men slike virus trives best i kulda! Da er de verre å blli kvitt.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

En slik karantene-flukt til deres bygder ønsker ikke disse små samfunnene forståelig nok.

Det er ikke noe som heter "karanteneflukt". Karantene betyr ISOLASJON, IKKE ferie! Ferie kan de dra på når de har blitt friske.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...